16 september 2008

Morgon i Sundsvall

Jag sitter och sneglar på morgon-tv. Två politiker intervjuas – en från regeringen, en ur oppositionen. Den senare får två frågor och jag skrattar högt. Ur minnet:

– Är det skillnad på att sitta i opposition?
– Ja, vi säger ju egentligen bara nej till alla förslag.
– Är det lättare att säga nej än ja?
– Både ja och nej.

Jag ber att få citera Beatles:
You say yes
I say no
You say stop and I say go, go, go
Oh, no
Kliong, det var dagens dikt. Hade detta varit en annan och mer mystisk blogg, hade jag inte skrivit mer utan låtit er analysera undermeningar och hemliga budskap. Istället presenterar jag:

Dagens hotellfrukost

Med denna bild vill jag visa att jag äter mycket, att jag inte tycker om att dricka te ur fingerborg, att jag glömde att ta en bild innan jag började äta och att tesilsklämman passar jättebra inne i äggskalet. Tolka det, ni!

21 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Om man händelsevis ska sova på Knaust (eller vad det nu hetter) och vill läsa till frukost är ditt råd alltså att man tar med sig egen pannlampa?

16 september, 2008 07:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om man händelsevis ska sova på Knaust (ja) och vill fotografera sin frukost är mitt råd att man sätter sig intill fönstret ...

16 september, 2008 07:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Te i fingerborg är värdelöst!
Därför önskade vi oss tebaljor i bröllopspresent, de rymmer en hel kanna var ungefär.

16 september, 2008 09:27  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Baconvagn? Fanns det baconvagn?

Mvh, Pseudonaja (inne på sin tredje mugg te)

16 september, 2008 09:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah, hotellfrukostar! Varför är de så ljuvliga?

Jag höll på att bli källarmästare eller hovmästare eller vad det heter över en hotellfrukost-matsal en gång, som extrajobb. Det ni! Mys!

16 september, 2008 09:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Och wienerbröna? undrar Ökenråttan

16 september, 2008 11:19  
Anonymous Anonym skrev ...

John Lennon var alltid klartänkt och pedagogisk. Tänk bara på I am the Walrus: "I am he as you are he as you are me and we are all together."

16 september, 2008 12:12  
Blogger den blyga skrev ...

Jag undrar bara över de E-märkta tallrikarna.
Får jag som är från Höganäs H-märkta?
...eller är det 3or.?

16 september, 2008 12:43  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Och glöm inte bort att vi allihop bor i en gul undervattensbåt.

16 september, 2008 13:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Undervattningsbåt, sa småkillarna. Eller: jello sabborin.

16 september, 2008 13:49  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Ja, varför säger man egentligen u-båt när undervattensbåt är så mycket coolare? Tre stavelser tjänar man.

Då är det annat med förkortningen POW som utläst har fem stavelser, lika många som Prisoner of War. Ändå säger nästan alla POW.

Bara en reflektion en helt vanlig septembertisdag.

16 september, 2008 14:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

De E-märkta tallrikarna symboliserar hotellkedjan som besudlar även mattor och väggar samt lampor med E-märkning. Fast ganska snyggt är det.

Ökenråttan! Jag har aldrig -- säger aaaldrig -- ätit wienerbrön till frukost. Förrän i morse.

De var kladdiga och kleggiga och gjorde flottmärken på duken (se på bilden, mellan tallriken och stormuggen) och när jag tuggade mumlade jag "ämrans Ökenråttan till å komma med dumma idéer".

Inte orkade jag äta fler än två heller.

16 september, 2008 17:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde: baconvagnen var mycket, mycket bra -- men de skramblade ggen lite för kalla. Juicebordet var ett kombinerat ljusbord och fullproppat med 714 olika juicer.

16 september, 2008 17:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lattjo jä jä jä, förresten.

16 september, 2008 17:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen, en frukostwienerbrödoskuld! Fast du har bott i Skåne! När jag bodde i Lund tog vi ibland båten från Limhamn till Dragør (billigare än flygbåten), och då bestod frukosten ombord alltid av Hof och wienerbröd. Jaja, vi var unga och oförståndiga studenter.

16 september, 2008 17:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du vet, Ö-helena, att om man i ett inlägg eller en kommentar skriver ordet "oskuld", lever inlägget vidare i spamhimlen långt efter att bästföredatumet har gått ut.

För övrigt sitter jag nu på tåget från Sundsvall, och veeeeeet ni vaaaaaa?

Tåget är försenat. Kan man tänka sig.

16 september, 2008 17:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Oj, då ska jag aldrig mer skriva det.
/Kommentarso*s*k*u*l*d*e*n

16 september, 2008 18:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Redan av fotot från dagens torg framför stadshuset i S-vall kunde var och en se att det gått utför med stan. Så klart att wienerbröden rutschat med på det sluttande planet. - Min Mamma som växte upp i S-vall hade en klasskompis som var dotter till ett konditori i stan. Flickorna fick äta upp alla misslyckade maränger, det vill säga maränger som gått sönder. De (fickorna då)tillbringade sina frukostraster med att gå runt och sticka ett pekfinger i de nygräddade marängerna där de (marängerna alltså)låg på sina plåtar och säja "ojdå, här är en maräng som gått sönder" och så slök de glupskt marängbitarna. Ökenråttan rapporterade.

16 september, 2008 19:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är det jag igen, à propos nåt helt annat: Visste ni hur Ulf Nilsson ser ut? Ja, författaren. Lilla syster Kanin och herr Muffin.

Hans foto är i DN i dag och jag är helt förbluffad. Han ser ju ut som en sån där redig och trygg kille som är ute på vägarna och lägger asfalt! Inte alls som nån som sitter inne hela dagarna och skriver världens bästa barnböcker. Jag vet inte hur jag hade föreställt mej honom, men detta ... säjer förbluffade Ökenråttan

17 september, 2008 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag brukar inte hi-jacka eller spamma, men snälla: jag behöver seriös hjälp. Jag har stora problem. Jag riskerar ruin Läs, kommentera och blogga gärna själv.

17 september, 2008 17:36  
Blogger den blyga skrev ...

Kära ökenråtta:
När jag efter genomfört orienteringsarrangemang (se dagens blogg), äntligen slår upp vår lokalblaska HD, erfar jag att Ulf Nilsson är från Helsingborg.

17 september, 2008 20:24  

Skicka en kommentar

<< Home