26 september 2008

Liten rapport från Göteborg och Bokmässan

Vi hittade igår ”Jan Myrdal” i en sjukhussäng som var helt instickad.
Uppdatering:
Bilden är tagen av Översättarhelena, som hade tänkt blogga om den – men som kom totalt av sig när bilden hamnade här först. Säg gärna till henne att hennes blogg behöver ett myrdalskt inlägg.

Årets Bibliotek finns i Gislaved. Där ser det ut såhär – men hur smakar stekta ägghalvor egentligen?

Bloggträff

Igår åt vi bloggost på Gyllene Prag. Eftersom jag hade ätit ostmacka till lunch, ostmacka med extra mycket ost till lunch och sedan klämt i mitt ett ostigt mellanmål samt besökt ett författarförbundsmingel med allehanda ostar, bestämde jag mig för ett annat tema.

1. Först torkade jag av toalettringen, som någon hade bajsat på och jag inte ville lämna toan i nersölat skick eftersom jag inte ville låta någon tro att det var jag som hade haft för bråttom.

2. Sedan åt jag bajskorvsliknande mat: çevapçiçi. (Fast på svenska kanske man kan nöja sig med att skriva cevapcici?)
Cevapcici! (Prosit.)

Hemväg
På väg hemåt, fick vi på Järntorget se en person slås sönder och samman och ett gäng på fyra. Innan vi hann fatta ens vad det var som hände, stod en företagsam kille alldeles bredvid oss och pratade med 112. Jag tog till det enda vapen jag har: de urstarka busvisslingarna. Det hjälpte förstås inte ett dugg.

Jag och killen med telefonen gick fram till den sönderslagne, som stod och grät och hulkade och blödde och hade en gigantisk bula i pannan. Han hade ingen aning om vilka de var eller varför det hade hänt, men ville gå hem. Den företagsamme följde med, medan jag och Översättarhelena stod och försökte förstå. Ingen polis kom.

Natt
Jag drömde att jag klippte sönder små örsnibbar.

Morgon
Jag placerade en lös gatsten i ett därför anpassat utrymme i flyttblock.

27 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Äsch då! Jag som just hade tänkt skriva om Jan Myrdal i sängen! (Ingen tror mig förstås, särskilt inte du, Lotten, men det är faktiskt sant. Dessutom är det jag som har tagit bilden.)

26 september, 2008 11:53  
Blogger Marianne skrev ...

Äh, strunt i "Myrdal".

Snark- och sovrapport?

26 september, 2008 12:12  
Anonymous Anonym skrev ...

väldig emfas där. Trillinginlägg!

26 september, 2008 12:24  
Blogger Godiva skrev ...

Vilken installation! Vackert!

(det fanns ju mycket att kommentera i det där inlägget, jag valde... stenen! Jag är en stensamlare...)

26 september, 2008 14:07  
Blogger jovanna skrev ...

En vacker dag ska jag skriva en uppsats om di där diakritiska tecknen. På cevapi ska det förresten förresten vara ´ och v (fast lite mindre...) i blandad kompott ovanför c:na. En annan vacker dag ska jag lära mig vilken som ska vara var. Var dom goda? Vi brukar köpa på Lidl, men jag vägrar äta.

26 september, 2008 14:19  
Blogger Jessica skrev ...

ataharis nämner att hon ringde 112, fast 911 i all upphetsning.

26 september, 2008 14:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilka äventyr! Hoppas offret inte fick allvarliga skador.

Jag blir avis på bokmässebesöket.

Och på bloggträffen. Har hittills inte lyckats pricka in en enda.

Trevlig helg! (Och pst, jag har återuppstått!)

26 september, 2008 15:44  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Åh vad arg jag blir över det jävla pissiga våldet på Järntorget.

26 september, 2008 17:00  
Blogger Ica skrev ...

vilken tur att vi lämnade bajset på ringen åt dig så du hade något att sysselsätta dig med. :)

26 september, 2008 18:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, passa på att uppleva annorlunda hissmusik imorgon! (det är nog ett trevligare äventyr än att bevittna en misshandel) I hissen upp till Heaven 23 i Hotel Gothia spelas trevliga små 30-sekunders-stycken. Jag åkte upp och ner minst 11 gånger idag!
Tider när man ska passa på:
11.45-12.15
16.00-16.30
17.00-17.30

27 september, 2008 00:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag menar idag, lördag. Dygnet hade hunnit slå om!
Alla ni andra som är på bokmässan bör såklart också åka hiss!

27 september, 2008 00:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men! Jag som åkte i just den där hissen -- fast jag intervjuade ju Alexandra Charles samtidigt.

– Makt, sa hon.

(Ungefär 133 gånger.)

Marianne: Snarkrapporten är tom och trist! Översättarhelenas man ligger och sover i köket och hans snarkningar verkar absorberas av diskmaskinen eller nåt. Det är så lugnt och skönt här. (Just nu ligger Anna Toss bredvid mig, så det blir väl någon rapport om det imorrn också.)

27 september, 2008 02:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan: Trillininlägget kom sig av att internet fick hicka och jag envisades.

Måste ju tacka Godiva, som nämner stenen.

De där fnuttarna som saknas på Cevapcici måste vi väl utreda? Från wikipedia: Ćevapčići.

Etymologin:
"Ordet kommer från turkiskans kebab med den slaviska diminutivändelsen '–čići'. På serbiska och montenegrinska: Ћевапчићи/Ћевапи, ćevapčići/čevapi; makedonska: Ќебапи, ćebapi; kroatiska och bosniska: ćevapčići/ćevapi."

Pfuh. För säkerhets skull några extra: '``´^

27 september, 2008 02:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nämen, Lotten, sitter du och kommenterar nu! Gå och lägg dig!

27 september, 2008 02:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sccchhhh, Översättarhelena, nu skrattar jag ju så att jag väcker hela din familj!

(I detta nu kommer hon ut ur sitt sovrum, skrattande lika hysteriskt som jag. Metahumor på min ära.)

Och Anna Toss, vad gör du?

27 september, 2008 02:21  
Blogger Anna skrev ...

Verkligen Lotten! Du håller alla vakna med ditt knattrande.

27 september, 2008 02:21  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Anna! Inte du också!

27 september, 2008 02:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Två timmar senare: NU sover ni i alla fall - men ni väckte mig, så nu sitter jag och hör Obama och McCain soft-gräla i TV. Obama stammar lite, men han är rätt irriterad.

27 september, 2008 04:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den som vaknar först vinner!

27 september, 2008 09:21  
Blogger Anna skrev ...

Då vann jag alltså. Vakna nu allihop!

27 september, 2008 09:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Sluta sitta och hänga i Lottens kommentarer och kom och ät frukost!

27 september, 2008 10:51  
Blogger Petra skrev ...

Är det Jan Myrdal? Det ser ut som Bosse Bildoktor! Haha!

27 september, 2008 17:10  
Blogger jovanna skrev ...

Juggarna i huset säger att fnuttarna blev rätt nu! Återstår bara att lära oss uttala dem:)

27 september, 2008 20:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snälla Jovanna: Ge mig uttalet av juggarna i huset! Jag följer de uttalsbeskrivningar jag hittar och mumlar [tchepapp-tchitchi].

27 september, 2008 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror faktiskt också att de var Bosse Bildoktor. Jan Myrdal brukar vara större, åtminstone på systemet i Fagersta, där vi ses helt oförhappandes ibland.

28 september, 2008 23:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Stekta ägghalvor kan man prova om man är nyfiken men hur smakar egentligen stekta barn??

30 september, 2008 16:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stekt barn skyr elden, men jag tror de smakar som kyckling.

30 september, 2008 17:30  

Skicka en kommentar

<< Home