30 september 2008

Var går man, fru Gårman? (uppdat.)

Nämen hörni.

1) Herr Gårman. 2) Här går man.

Det är kul! Ordlek och finurlighet. (Jag har förresten en kompis som ser ut precis så där. Med stora steg går hon också.)

1) Här går fru Gårman. 2) Öh.

Inte lika kul! (Jag har en kompis som har gift sig med en skotte. Hon heter numera fru O’Gorman. Det är lite kul.)

Vad man om 20 år kommer att säga om 00-talet:

– De genusifierade precis allt då.
– Alla rasade och var väldigt upprörda för ingenting.
– Nästan alla hade tv fortfarande. Med sladd!
– Det var nog textilbrist runt -02, för då hade alla för små tröjor.
– Tydligen planerade man att införa en Fru Gårman. Och alla kvinnor skulle ha knälång kjol!

Här går man. Där går en Ann.


Uppdatering: ”Det går an.”

Uppdatering igen:
Män som går med barn? Så synnerligen obehagligt.
Det gör vi om till enarmade kvinnor som med nudelsoppefrisyr går med barn.

Det enda riktiga. Övergångsställe för Den osynlige mannen.

Not a Bed-In.
Men ett exempel på synnerligen olämpligt beteende. Här-ligg-man-int' kanske? (Cred och tack till Plastfarfar.)

46 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Det går an?

30 september, 2008 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Queerperson tycker jag ska få va kvar!
(ast det blir dj-gt svårt att få till en ordvits där. Hm!)

30 september, 2008 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

"Fast" skulle det vara först i parentesen.

30 september, 2008 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst är det löjligt. Ordleken med herr Gårman - här går man är ju klockren.

Inte 17 blir landet mer jämställt för att vi skaffar en annan vägskylt.

I många andra avseenden tas ju könsuppdelningen bort -- som i språket där de olika genusstyrda böjningsformerna allt mer försvinner. Även om åtminstone jag kommer att rysa av obehag när jag hör eller ser uttrycket dennes bil om en kvinnas bil. (Huvva!)

30 september, 2008 10:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, jag förvånades imorse över upplägget att i genusifieringens namn visa att en kvinna är en kvinna genom att sätta på henne en kjol! Över ett så inskränkt tänkande måste väl genusklubben rasa?! Fast min man förklarade att transpersoner på detta sätt får känna sig delaktiga i trafiken... Nu får även de gå över gatan.

30 september, 2008 11:03  
Blogger cruella skrev ...

Allt ÄR redan genusifierat, kära Lotten. Samhället ÄR könat, från början redan. Så det här är bara en liten putslustighet.

(Ja, jag har varit på föredrag med Susan Faludi i morse.)

30 september, 2008 11:03  
Blogger Marianne skrev ...

Detta är så fånigt att man skäms för att vara svensk.

Kan vi inte adoptera der Ampelmann istället?
http://www.ampelmann.de/

"vadedna" säger ordveriferingen.
Här går Dame Edna?

30 september, 2008 11:09  
Blogger Jessica skrev ...

Det är väldigt viktigt ur jämställdhetssynpunkt tydligen. Själv tror jag inte att det börjar med en skylt. Inte ens en liten duttelidutt.
Tycker inte att det ska vara ett självändamål heller.

30 september, 2008 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Det finns en annan version också där fru Gårman är lite slankare och bystigare och tar läääängre kliv. Men med Fru Gårman diskriminerar man ju alla OGIFTA! Och utanför Sverige skrattar man gott åt alla fånerier!

30 september, 2008 13:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det är skitbra! Kul att inte alla detaljer i tillvaron ska fortsätta vara mansgenusfierade bara för att de alltid har varit det. Och skoj att en massa människor som tycker det är en sån liten, liten skitsak, blir så hemskt arga bara av tanken på att se en tjej i kjol på skylten.

Ni skulle se insändarna i tidningarna - de tuggar fradga! De går man och en och annan kvinna ur huse och hötter med högafflar! De förutspår ekonomins undergång eftersom det kostar stålar att måla skyltar! Jestanes, man skulle kunna tro någon hade påstått att jorden inte skapades för 6000 år sedan, eller nånting.

30 september, 2008 13:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är dock inte arg. Jag tycker att det hela är synnerligen fånigt. Jag har även skådat genusteoretiker som tuggar fradga och vill genuskontrollera världens alla barnböcker, skrifter, uttalanden och konst från 1600-talet. Men fradgetuggandet är ganska roande i sig.

Här syns den som Ulla P nämner, av samme konstnär som designade herrn.

30 september, 2008 13:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

... samt konst från 1600-talet hade fått meningen ovan lite mer lättläst. (Just 1600-talskonst är tydligen jämlikhetsfientlig.)

30 september, 2008 13:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, först nu såg jag första kommentaren. Tack, Ingrid!

Det går an.

(Ur Wikipedias artikel:
"Men för att gifta sig kräver Sara att de skall leva i ett jämlikt äktenskap utan formell vigsel och utan delad egendom.")

30 september, 2008 13:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, ditt kommentatorsbås står givetvis över fradgetuggande. Det var för att markera det som jag nämnde TIDNINGARNAS insändarsidor!

Själv tycker jag inte man ska kravmärka och ändra i gamla barnböcker, de ska vara precis som det är med lömska zigenare och allt - däremot KAN ju en och annan barnboksförfattare och filmskapare fundera över om det absolut MÅSTE vara en liten kille som huvudperson i nästa skapelse också (gärna med en död mamma, så är man av med henne också, däremot med en pappa eller annan vuxen karl att relatera till). Finns det inte små tjejfiskar och tjej-lejon och tjej-råttor, så vidare?

Varför anses denna arma lilla skylt vara så hotande/löjlig? Här ligger en massa hundar begravda, sanna mina ord! Det är väl inget att bråka om att det blir en kvinnofigur till i det allmänna rum vi går genom varje dag och inte lägger märke till, men ändå ser? Inte minst när vi är små.

30 september, 2008 13:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kravmärkning? Nej. Krammärkning.

30 september, 2008 14:08  
Blogger bengt skrev ...

Konstnären bakom Frk Gårman (Karl-Gustaf Gustafsson) har även skapat det typsnitt som används i Sverige. Tratex.

30 september, 2008 14:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Behöver nog se de krammärka böckerna live innan jag tycker något om dem. Hoppas de är bra, det är rätt fånigt att fortfarande träffa tjugoåriga pappor som inte törs ge sina kill-bebisar rosa sockor.

Men alltså, även om böckerna skulle vara urdåliga och okonstnärliga, kan vi väl ha nya övergångsställeskyltar? (puh).

30 september, 2008 14:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick sjunga en sång i lågstadiet om Herr Gårman:

"Här går man, här går man
på vita strecken får man"

Mer kommer jag inte ihåg, tyvärr. Friska gärna upp mitt minne, någon.

30 september, 2008 14:40  
Anonymous Anonym skrev ...

-Pappa, var går man?

- Ja, min dotter, det kan jag berätta för dig. Fru är det och fru är märket som så vackert visar att "fru går man".

-Är det fru, pappa?

- Ja, min dotter, fru på de vita strecken, precis som visan så vitsigt anger....och skylten så vackert visar. Den visar att fru går en kvinna ty kvinnor har kjol och fru i Sverige är det jämställt...

30 september, 2008 15:14  
Blogger den blyga skrev ...

Det går an - länken fungerar icke.
MEN
Det gör inget för min del:
När jag 1952 gick i andra ring hade vi en vikarie i SVENSKA - (under tiden som vår ordinarie doktorerade på Selma Lagerlöf)

När han efter 3/4 läsår kom tillbaka och skulle uppdatera sig om hur långt vi hunnit visade det sig att vi ENBART trängt in i Carl Jonas Almquists diktning.
(Vikarien doktorerade följande år på denne.)
Det var kvalitet på undervisningen i svenska på den tiden...

Förresten hann vi bara till Strindberg innan studentexamen.
Men det har gått bra ändå!

30 september, 2008 16:15  
Blogger Unknown skrev ...

till Fredrik.... här men inte där tut tut här men inte där tut tut

30 september, 2008 16:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det går an-länken finns också längst ner i själva inlägget!

30 september, 2008 17:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tut-tut i Anita och Televinken *suck*:

Herr Gårman!
Herr Gårman!
På vita strecken får man
Här men inte där tut tut!
Här men inte där tut tut!
Herr Gårman!
Herr Gårman!
På vita sträcken får man!

/Gullan Bornemark

30 september, 2008 17:29  
Blogger Cecilia N skrev ...

Anonym, på stapplig engelska går det (kanske)? Fru uttalas through.

Det finns ju jättemånga trafikskyltar med folk i. Ryttare, skidåkare, pappa med dotter, två syskon, mc-förare och kanske ännu fler. Ska allihop göras genus-pk?
Och pappaledighet har ju synts länge på de blå skyltarna som hänvisar till gångbana. Det är välan bra?

30 september, 2008 18:04  
Blogger em skrev ...

Läste det här för en tid sedan (tyvärr minns jag inte var):
In the 19th and 20th centuries, baby clothes were all white. If they had any color trimming, pink was used for boys and blue for girls. The Ladies Home Journal in 1918 said: "There has been a great diversity of opinion on the subject, but the general accepted rule is pink for the boy and blue for the girl. Pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl."
Margaretha

30 september, 2008 18:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Mycket mycket underligt. Intressantare frågor måste det finnas att ta sig an. För att inte tala om hur stelbent stereotypiskt det tänks. Jag var i Båstad i helgen och såg "Båstad High Heels Race" - ett heat med "genetiska kvinnor" och ett med tranvestiter (och en final med de bästa) och jag kan säga att kjolarna till allra största delen befann sig i heat två. Så vem säger att Fru Gårman som går med långa kliv är en "genetisk kvinna"?

30 september, 2008 20:39  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Övergångsställen får mig bara att tänka på Abbey Road. Kan man inte ta din nudelhårskvinna och ge henne tre kompisar, fast då får ungen inte vara med.

Angånde färger lär alla småbarn gilla rosa mest. Det är mammas (och pappas?) hudfärg man associerar till, säger forskare. Gäller detta även i Etiopien då?

30 september, 2008 20:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Howdy: Beatlesgårman.

30 september, 2008 21:04  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jamen se där! Den här gången var det jag som var sist med det senaste (som dessutom var urgammalt).

30 september, 2008 21:06  
Blogger mammanonna skrev ...

I den hälsingska ort där jag växte upp hette det på ortens dialekt en kar´ och en männ´ska... mycket användbart!

30 september, 2008 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Hu! Den där sista skylten var riktigt otäck. Som om någon blivit bortförd! Beam me up, Scottie!

30 september, 2008 21:35  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ett bildsök på "Beatles Abbey Road" torde ge Vägverket inspiration för eoner framöver. Men varför är det Fru Gårman. Det —liksom fröken— är väl lite mossigt i dagens PK samhälle?

Ms Gårman? Osvenskt.
Medborgare Gårman för bägge skyltarna? För mycket 70-tal/Mao
Gårfrun? Njäe. Fru där också.
Gårtjejen? Suck.

Hilfe!

30 september, 2008 22:17  
Anonymous Anonym skrev ...

"Där går en Ann" tycker jag var helt suveränt. Din idé, Lotten? Eller har jag missat nåt?

30 september, 2008 22:22  
Blogger Ingela skrev ...

Det är väl klart att övergångsskyltpersonen ska vara en kvinna. I femtifemårsåldern ungefär och med uppknäppt kofta.

30 september, 2008 22:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Fru Gårman är helt klart mer tillbakalutad. Eller så är det herrn som är mer tillframmalutad. Så kan det förstås vara. Han kanske springer efter fru Gårman? Får han?

30 september, 2008 23:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Ladyn, för Ann-berömmet. Vill du bli min manaaager?

Kolla alla, Hunalands lag:

"Gårdsherre och gårdsfru äger rätt att bestraffa gårdsfolk och trälar, dock får gårdsfolk ej dräpas."

Herr Gårman och Går(ds)frun kanske?

30 september, 2008 23:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag var på ett seminarium med Gullan Bornemark häromveckan. Hon hade med sin rekvisitakasse och delade ut ett antal gummitutor till oss.
Sen sjöng vi:
Herr Gårman
... och tutade på avsedda ställen.

Hon är född 1927 och still going strong. FANTASTISKT pianospel!

01 oktober, 2008 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurra för könssegregationen! Men varför nöja oss med segregerade övergångsställen? Next stop busshållplatser (Herr Sitterman, Här sitter Ann), bankomater (Herr Knapparhan, Här ruineras Ann) osv.!

01 oktober, 2008 12:22  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Åh, gamla lagar var så mycket bättre än de nya. Enligt Östgötalagen får östgöte dräpa västgöte utan straffpåföljd. Pappa som är från Motala tycker om att påpeka detta för mamma som är från Göteborg.

01 oktober, 2008 12:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan man inte ha en huvudfoting på skylten? Då behöver vi ju inte fundera över detaljer som kön, inte ens detaljen kropp finns ju med. ;-)

01 oktober, 2008 14:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ingela! Naturligtvis! *gapskratt!*

01 oktober, 2008 15:42  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Ett förslag till en kanske inte helt trafikpolitiskt korrekt Lotten Bergman-skylt. Bättre sent än aldrig. Klicka och njut.

01 oktober, 2008 23:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men kära nån, Plastfarfar. En sådan fin present -- den åker direkt in i inlägget!

02 oktober, 2008 07:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå nya Fru Gårman-skyltar.

A-KUPA ELLER D-KUPA?

Bloggaren Säfflemannen (29/9) har förvisso god blick för HBTQX-världens alla besynnerligheter. Till hans verklighetsförankrade inlägg skulle ytterligare en del kommentarer kunna läggas. T.ex. beträffande det där underliga, som putar ut en liten aning på fru/fröken Gårdotters överkropp. (Hon kan naturligtvis omöjligen kalla sig GårMAN.)

Som bekant har något som kallar sig Bara Bröst-rörelsen härjat i medierna det senaste året. Rörelsens syfte är införande av en barbröstad simdräktskod för kvinnor på landets offentlighetsbad. ”Killarna behöver ju inte ha överdel, när de badar. Könsdiskriminerande!” (Sektledarinnan själv är en offentlig flata, vilkens feministiska meningsfränder på 90-talet ville FÖRBJUDA det då rådande, topplösa badmodet: ”Ta på er, tjejer, de råa killarna skrattar år er!”) Åtminstone en känd bloggflata använder f.n. sin egen nakna överkropp som logotyp.

Men nu tycks all denna bröstfrigörelse vara glömd. Debattens vågor går höga på olika ställen på nätet.

Är det inte sexistiskt att visa på skylten så tydligt att kvinnor har bröst? (Könet är ju i grund och botten bara en social konstruktion.)

Och är det inte ännu mer sexistiskt att göra dessa könssymboler så STORA?

Eller – invänder faktiskt en feministisk svikare – är det inte sexistiskt att göra fru/fröken Gårdotters bröst så SMÅ? Själv har hon, meddelar hon, stora bröst, och detta är verkligen ingenting som hon tänker skämmas över eller försöka dölja.

Fortsättning följer.

04 oktober, 2008 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

I detta avseende så ligger Laos före oss:

http://www.worldofsigns.com/products.php?id=2486

Vi kanske har ett och annat att lära oss av länder som vi ofta tittar ner på. Skicka en delegation av Vägverket till Laos asap!!

28 januari, 2009 16:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utmärkt länk, Kalle, där kan man förutom att beundra tjejskylten även köpa baskettröjor!

28 januari, 2009 18:43  

Skicka en kommentar

<< Home