25 juli 2008

Sommarrapport (uppdat.)

Hängmattor i all ära, men det är en hammock jag ser mig latandes i. Fast jag ser mig inte som lat. Eller för den delen som hammockägare.

Detta måste ju åtgärdas. Vår trädgård längtar efter en hammock!

Eftersom vi brukar ställa ut soffor, stolar, garderober och annat som är fritt att ta ute på gatan utanför huset, borde det ju gå att göra tvärt om, eller hur?

Det gör visserligen heller ingenting om den är gratis och jättefin. Nu avvaktar vi.

Apopå lata sig, så gör Den Djefla Mannen numera det med teknikens underliga framsteg. Han är ju liksom inte den lilla pojkspoling som jag en gång gifte mig med. Som en riktig karl snarkar han så att grannarna vaknar, barnen frågar om monster och jag blir galen. (Förvisso är inte heller jag det spröda kvinnoblomster som han gifte sig med, men jag är i alla fall tyst på nätterna.)

Mätinstrument som ska bevisa att (och hur) snarkning sker. Utvärderingen är tydligen lika komplicerad som någonsin ett DNA-test, så snarkplatsundersökningsresultatet har ännu inte lämnats.

Inatt sov jag däremot som en synnerligen ostörd stock eftersom jag är ensam hemma ett par dagar. Skillnaden är enorm. Jag
  • löser den svåraste sudokun före lunch
  • dricker mjölk direkt ur paketet
  • äter kvällsmat framför tv:n
  • snyter mig mitt i matlagningen
  • äter frukost framför tv:n
  • ringer upp människor utan att ha ett ärende bara för att få prata
  • äter lunch framför datorn
  • åker hemifrån utan att planera avfärden i fem timmar.

Jag har även funnit att man ostörd lagar en punka på två röda sekunder.

Jag måste även erkänna att jag
  • har slängt en massa bröd som hann mögla (vilket inte har hänt på ett par år)
  • slänger alla mina kläder på golvet som vore jag 15 år igen
  • dricker läsk hela tiden
  • rapar hela tiden
  • är uppe till 02 och sover till 10
  • klär mig som en bedagad strippa.
Jag hade inte blivit godkänd av Myndigheten För Lämpligheters Intygande.

Tur då att jag har hittat ett bröd som håller i en månad. Trolleri, på min ära.


Uppdatering!

Ett under har skett!

Jag tänker ... jag tror ... det känns som ... 1975? Jag har träskor och knästrumpor, tuggar Jenka och Shake, läser Fantomen och har påssjuka. Det är en strålande sommar trots att mina föräldrar inte äger en hammock.

Men nu! Kalla mig i fortsättningen för hammockägare Bergman. Den kostade oss 300 kronor, men är välan värd en tia egentligen. (Plastfötterna i vänster bildkant vittrade sönder när vi klämde lite på dem.) Jag misstänker att 300 var priset även när den köptes för första gången. (Här kan man räkna ut att 300 kr i mitten av 1970-talet motsvarar bortåt 1 500 kr idag.)

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

En härlig rapport!
Jag läste högerkolumnen lite i ögonvrån och fick då fram länken "Den fanatiska fascistsajten". Detta kändes inte alls som om det hörde hemma på din blogg så jag satte nästan min varma choklad i vrångstrupen ;-).

25 juli, 2008 11:26  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Är jag någon gång hemma själv så sitter jag helst alldeles still och bara njuter av tystnaden.

25 juli, 2008 12:03  
Blogger Anna skrev ...

Åh, jag fick bara en enda ensam kväll fast mannen är borta en hel vecka. Har för hemmakära barn. Passade på att spela hög musik och äta upp all glass.

25 juli, 2008 13:24  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Ooooh! Egentid!
Jag är inte alls avis! Inte alls.

Jag vill också rapa, slänga kläder på golvet och klä mig som en bedagad strippa! Fast det gör jag ju ändå... ;-)

25 juli, 2008 15:09  
Blogger den blyga skrev ...

TRO det inte!
(Att ett bröd utan konserveringsmedel i plast kan garanteras "färskt" en månad utan någon form av kemisk manipulation)

25 juli, 2008 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Gå in på http://livetenligtmynta.bloggagratis.se/2008/06/ och kolla under Yesterday´s news så ser du hennes omgjorda hammock.

25 juli, 2008 19:14  
Anonymous Anonym skrev ...

En sådan maskin har min kille....s 75 - åriga mormor med! (Det kanske du inte ska hälsa din gubbe med risk för att han dessutom då kommer att bli åldersdeprimerad och det räcker kanske med maskinen, både maskin och depression blir kanske lite väl påfrestende...)

Välkommnar dig nu till min NYA blogg!!

(som jag lyckats med alldeles själv!!)

Ha en fortsatt underbar sommar!

25 juli, 2008 19:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Vaddå? Måste jag skriva den här? jag trodde den skulle ses där innan...ÅÅÅÅÅHHH nu är ju hela kvällen förstöööööööööörd!!!!


Eller nä... förlåt... jag överdriver så lätt..

Här kommer den:

www.jennyfalukorv.blogg.se

tjingeling då!

25 juli, 2008 19:56  
Blogger bengt skrev ...

Jag har under 16 års tid glidit undan när hammocktjatet kommer varje juni.
Jag lyckas fortfarande.

25 juli, 2008 20:18  
Blogger Ica skrev ...

Jag kan komma och sällskapa dig om du vill! Jag har otroligt tråkigt och ingen hammock alls, men jag nöjer mig med en normal gräsmatta där inte polisen är efter mig hela tiden.

25 juli, 2008 20:52  
Blogger den blyga skrev ...

Jag begagnade mig utav tabellen för värdesförändring och fann att den radio av märket Telefunken som vi köpte 1958 à 500 kr idag skulle ha kostat 5453.94...

25 juli, 2008 21:55  
Blogger Malinka skrev ...

Rackarns lyckostar!

Vi vill också ha en hammock. Moderna hammockar är trävidunder alternativt alltför avancerade stålkonstruktioner.

Er ny hammock är värd 300 spänn bara för att ni slipper köpa vidunder/konstruktioner.

25 juli, 2008 23:19  
Blogger Miss Gillette skrev ...

lotten: Det var en uppfriskande blogganteckning. Jag ställföreträdesnjöt av dina ensamdagar (även om mina egna mer går ut på att göra det lite prydligare och ordentligare här i kaoset; men frihetskänslan är ju densamma oavsett hur den yttrar sig) och faktiskt också av att du fått en hammock. Det har jag själv aldrig haft nån, men min tremänning hade en och i den gungade vi under nästan hela 70-talet. I sommar har jag fått för mig att jag vill ha en, men Maken säger nej. När jag låter honom få välja mellan hammock och minipool säger han fermt: "Ingetdera."

Vi har inte riktigt fått kläm på vår grrr-power, vi tre tanter i den här familjen.

26 juli, 2008 10:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Den Blyga, en radio av märket Telefunken är ju absolut värd minst 5454 kronor fortfarande!

26 juli, 2008 11:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

Grattis till hammocken!

När jag skulle sätta mig i vår häromsistens upptäckte jag abrupt att en ytterst viktig skruv hade avvikit från sin plats.

Vad jag vet är den ännu inte ersatt.

26 juli, 2008 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Så ni (Carina?) tycker att hamocken ska kläs om? Hm. Om jag skulle göra det, kan jag garantera att det bara beror på att jag i så fall kan blogga om'et. (Jag tycker mig ana att Bengt vill hjälpa till, eller hur?)

Ica: Tack för erbjudandet, men ojojoj vad jag är osällskaplig just nu. Förmodligen luktar jag lite illa också.

Den Blyga: Brödet var alltså felmärkt -- det håller bara fyra-fem dagar.

Nu ska jag göra som Anna: äta glass! (Smakerna är: lemon curd, mörk choklad, dajmbeströdd "vanilj" samt jordgubb. Intresseklubben går i spinn?)

26 juli, 2008 16:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag HATAR hammockar. De påminner mig om min mormors hammock som luktade solvarm plast och framkallade åksjuka hos mig.

Men det låter HÄRLIGT att vara ensam hemma!

26 juli, 2008 19:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är fortfarande (nästan) ensm hemma! Jag har varit på restaurang och teater med min pappa och jag har legat i hammocken med Fjortonåringen, som är lika nöjd som jag med "ensamheten".

Nu ska vi äta glass. Igen. Får man det? Äta glass två gånger samma dag?

JA!

26 juli, 2008 20:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Glass
Slagsta och GB-varianter kan Du väl äta hur mycket Du vill
Meddelar Dig när jag näst gång har riktig egensnurrad (vanilj/jordgubbs/körbärsglass) på gång.
Självklar extrakula till Sigge

26 juli, 2008 21:30  
Blogger Ica skrev ...

Jag struntar i lukt, och egentligen i sällskapet med :) jag vill bara ha ett ställe där jag kan sitta utomhus med en bok utan att bli uttittad.

27 juli, 2008 20:07  

Skicka en kommentar

<< Home