18 juli 2008

Från gäster till toaster pastries (uppdaterad med Brooke-undring)

Jag kan blogga från tåg, bilar, bussar, torg, föreläsningar, toaletter, baskethallar – ja till och med Norrland. Inget kommer mellan mig och min blogg.


Symbolisk illustration. (Brooke Shields 1981.)

Inget? Hm. Utom gäster förstås.

Gästerna
De kom från Långtbortistan och de kom med husvagnar och de kom cyklande från Stockholm och de anföll som (trevliga) gräshoppssvärmar. Med ett gäng klippte vi plötsligt ner buskar och äppelträd, med ett annat gäng brände jag 23 hamburgare i grillen, med ännu ett gäng bakades det bröd som skulle räcka i tre veckor men gjorde det i två dagar.


Frysen
Plötsligt kom Skotten över med en stor frys som han och Bästisgrannen hade tröttnat på. Den ställde vi att värma tvätten i tvättstugan med eftersom tvättmaskinen numera tvättar men inte centrifugerar. (Jaadå. Frysen är – som alla andra frysar [jag vill skriva en frys, flera fröss, ack så fel] – kall på insidan, men avger – som alla andra frysar – värme på utsidan. Nu gör den nytta. Frysen och värmen. Ja, denna parentes hade vunnit på 1) redigering 2) omformulering.) Detta satte igång en kedjereaktion som jag inte hade räknat med:

glädje över stor, kall men tom frys → glasstanke → söttlängtan → sorg över stor, kall men tom frys → vild jakt på efterrätt → storslam i skafferiet

Toaster pastries (även kallade pop tarts) passar inte till sprängd öl. (Ölen hade glömts i en annan frys en annan dag.)

Efterrätten
För i skafferiet hittade jag den sista, ännu ouppackade, mystiska matprodukten som jag släpade med mig hem från USA för ett år sedan: toaster pastries (’rostekaga’ kan man säga, i alla fall på skånska). Och som hade sista förbrukningsdatum i januari 2008. Men vem bryr sig väl om sådana datum? Man ska leva i nuet säger ju alla.


Det vita klegget (glasyr med neonfärgat strössel) till trots, ska man stoppa in ”mackan” i rosten. När den poppar upp är den varm och ömtålig, men inte kladdig. Den geléaktiga blåbärskrämen på insidan gjorde våra tungor svarta och tolv barn samt ett oräkneligt antal vuxna överlyckliga. Vad är väl fem bröd och två fiskar mot amerikansk skräpmat?

Evangelium enligt Mat:
Därefter tillsade Lotten gästerna att lägga sig ned i gräset. Och
hon tog de åtta toaster pastrierna och såg upp till himmelen
och välsignade dem. Och hon bröt rostekagorna och gav dem åt gästerna, och gästerna gåvo åt barnen.

Och de åto alla och blevo mätta.

(I överensstämmelse med den av Konungen år 1917 gillade och stadfästa översättningen.)

Uppdatering
I kommentatorsbåset har vi funnit att Brooke Shields äktenskap med Andre Agassi förklarades ogiltigt efter blott två år. Men varför? Någon som minns eller har tid att ringa upp dem och kontrollera fakta?

– Hello, this i a Swede calling. Vi undrar why you had your marriage what we in Sweden call ogiltigförklarat. Hello?

15 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

de kallas också för poptarts. Jag är verkligt förtjust i dem. Brukar rosta en sedan dela på dem.

18 juli, 2008 04:37  
Blogger den blyga skrev ...

Utgångsdatum bekymrar ej - som den trettiotalist jag är äter vi allt som inte luktar illa
MEN
Det vita klegget (glasyr med neonfärgat strössel) till trots, ska man stoppa in ”mackan” i rosten. När den poppar upp är den varm och ömtålig, men inte kladdig.
sprider en misstänkt dift av transfetter!?

18 juli, 2008 07:50  
Blogger den blyga skrev ...

Inlägget "rymde" innan jag hann förhandsgranska:
sprider en misstänkt doft av transfetter!?, naturligtvis
Tacka vill jag litet hederlig vispgrädde med hemlagad sylt på egenplockade bär...

18 juli, 2008 07:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Isch, vilket klägg! Tur jag inte bor i USA, med tanke på min söta tand skulle jag säkert älska såna där läskiga saker.

Vadan alla gäster, har ni sommarcirkusskola?

18 juli, 2008 08:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vadan alla gäster?

Det ska min genombrottsroman och kioskvältare heta. Kanske kommer jag även på svaret på frågan också.
Den Blyga: Innehåller
pop tarts
/toaster pastries och transfetter? Självklart. Det finns inte ett nyttigt eler naturligt gram i denna produkt. (Jessika -- var köper man dem i Sverige?)

18 juli, 2008 09:18  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu var jag bara tvungen att läsa på lite om vad Brooke Shields hade haft för sig efter Blue Lagoon. Mycket lärorikt! Inte visste jag till exempel att äktenskap kunde ogiltigförklaras.

18 juli, 2008 11:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen det var ju konstigt, Ö-helena. Antingen Brooke Shields eller Andre Agassi var alltså något av följande:

* redan gift med någon annan
* för ung för att gifta sig
* full i kyrkan
* galen i kyrkan
* lurad vad gäller den andres person
* impotent på bröllopsnatten
* släkt med den andre och vice versa (eller hur jag nu ska uttrycka mig)
* livstidsfånge
* hemlighetsfull vad gäller könssjukdom, drogberoende eller fängelsestraff.

Mysko, på min ära!

18 juli, 2008 14:29  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ja, och då vill man ju gärna veta vilken av komplikationerna som faktiskt rådde! "Galen i kyrkan" kanske? Men var det i så fall Brooke eller Andre? Mystiken tätnar.

18 juli, 2008 15:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kände en chilenare som kunde få sitt äktenskap ogiltigförklarat i Chile pga att de unga tu hade uppgett felaktig adress till vigselförrättaren. Det lät behändigt.

18 juli, 2008 15:17  
Blogger Pseudonaja skrev ...

"Had her marriage to Andre Agassi annulled so she can remarry in the Catholic Church" står det på några ställen.

Jag hade hoppats på något mer spännande i stil med: "After two years of marriage Agassi discovered that Shields was not a woman."

18 juli, 2008 15:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men, Pseudonaja och din källa, "jag vill gifta om mig katolskt" var ju inte ett av de giltiga skälen för annullementet.

Betyder detta kanske att Andre är en hyvens karl som låtsas att det finns skäl för ogiltigförklaring så att Brooke kan få gifta om sig?

Oh, the hyckleri in the name of faith.

18 juli, 2008 21:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lena: det där låter som annullementfusk!

18 juli, 2008 21:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Intressant nog uppges i Wikipedia att André Agassi ansökte om skilsmässa från Brooke Shields som beviljades.

18 juli, 2008 23:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahaja, då var det kanske Brooke som vr full i kyrkan? (Fast Andre kom liksom inte på det så snabbt.)

19 juli, 2008 00:41  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jamen då håller jag på teorin att Brooke i själva verket är en man. Det borde vilken domstol som helst acceptera. :-)
Det kvalar ju faktiskt in under "lurad vad gäller den andres person". Det är ju ett vitt begrepp, under vilket en del mer "seriösa" anledningar kan rymmas...

19 juli, 2008 10:24  

Skicka en kommentar

<< Home