08 juli 2008

Belgian Blue

För att bli en (ännu) bättre basketspelare, går jag ju på gym. Det är ett relativt modernt gym med maskiner som säger swooosch och vars tyngdinställningar man ändrar med pincettgrepp. Helst går jag dit när ingen annan är där, och allra helst går jag inte alls dit.

Det är nämligen trist, tråkigt och bara tröstlöst tröttsamt.

Ett tag funderade jag på om jag kunde lyfta tyngder samtidigt som jag övade jonglering. Sedan försökte jag läsa, men när jag lyfter riktigt tungt, kisar och grimaserar jag så att bokstäverna blir ytterst svårtolkade. Nu kör jag tyngdlyftning i kombination med mental träning istället. Så här ska jag tänka:

– Jag skjuter en straff. Jag sätter den. Sikta mot korgen. Armbågen framåt. Böj knäna. Båge. Vinka adjö till bollen, tänk på att få backspinn.

Men det blir hela tiden:

– Jag skjuter en straff. Shiiit, vilka stora fötter han har han där borta! Jag sätter ... femton spänn på att hon där i hörnet har spanat in den där killen som ser ut som en ponny. Sikta mot korgen. Armbågen framåt. Oj, en Belgian Blue. Böj knäna. Vinka ... wow ett pannband, hallå titta allihopa, ett pannband ... Vinka adjö till bollen, tänk på att få nej, nu tog han som är svettigast av alla svettiga den maskin som jag skulle ha!

Belgian Blue-grabbar har jag fascinerats av tidigare. En gång var det tre killar som tränade tillsammans.
  • En hade ett njurbälte som det stod Beautiful Body på.
  • En hade ett linne som det helt korrekt stod Black Beauty på.
  • En tränade i en bandana med texten Beasty Boy.

Hur ska man kunna koncentrera sig då? (Jag var ju tvungen att springa och hämta anteckningsblock.)

Idag var det runt 20 personer i träningslokalen. Hälften hade slöja (får man kanske mängdrabatt om man kommer i samlad tropp i uniform?), tre var muskelberg och tre var vandrande pinnar. Jag var Basketspelaren (linne, för stora shorts, långa strumpor, basketdojor), en annan tjej var Handbollsspelaren (nylon-t-shirt, prassliga shorts med revärer, korta strumpor och skor med brun sula), en tredje tjej var Bystdrottningen (varför lägga upp bullar på fat i träningslokal?). Och så hade vi en man i
  • pannband
  • pyttelitet linne
  • hot pants i jeanstyg
  • knästrumpor.
Inte helt olikt faktiskt. Slipsen på diagonalen symboliserar förmodligen Travoltas längtan till en universumtitel. (Filmen – Staying Alive – var bedrövlig då, men värd att ses idag. För bedrövlig är den. Regissör: Sylvester Stallone.)

25 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Introt till Staying Alive, förresten.

08 juli, 2008 15:57  
Blogger Jessica skrev ...

Hur går det med dina knän då?

08 juli, 2008 16:09  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Men nu har det väl blivit begreppsförvirring här ändå? Black beauty är väl en hingst och inte en tjur? Kanske han var båda, en mutation, som mulåsnor?

Nu blev jag änna lite träningssugen, fast jag själv är väldans avledbar, som du..

08 juli, 2008 16:18  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har funnit att den bästa styrketräningen är att gräva.
Dels får man (oftast) vara ensam, och det enda som stör den fria tankeflykten är fåglarnas sång.
Naturens syner och ljud är hälsan för kropp och själ

08 juli, 2008 16:26  
Blogger Marianne skrev ...

Nu har jag gymmat regelbundet i ett år och det blir roligare och roligare. Faktiskt.

Fast jag är en sådan där som gillar att göra listor på vad som ska göras och sedan pricka av, så utan träningskort vore det antagligen inte lika skoj.

När det är dags för bloggträff hos mig tar vi ett gympass medan Ö-helena slappar på min spikmatta. Deal?

08 juli, 2008 17:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, jag blir så glad när man (ergo någon annan är knäägaren) bryr sig om mina knän!

De knastrar på. Tyvärr har jag (på uppmaning av en mig närstående orienterare) sprungit slingan var tredje dag sedan början av juni och nu drabbats av något så fruktansvärt ironiskt som "löparknä".

Styrketräningen sägs bara vara bra för onda knän (=djälvulsknän). Fast av en sådan där maskin som man ligger på rygg i och pressar 20 kilo rakt upp i luften får jag ont.

Bloggträff på spikmatta! Ja!

08 juli, 2008 17:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pärlbesatt: Jag tror inte att Black Beautykarln riktigt visste vad han sände för skönhetssignaler.

08 juli, 2008 17:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Löparknän kan tydligen komma på andra tankar genom att stretchas sålunda:

Sätt ihop fötterna, fast på fel sida om varandra (lilltåsida längs lilltåsida) och böj dig ner.

Det är det främre knäet som stretchas så det ska hållas rakt. Det andra får fuskböjas på.

Kanske funkar på mentala koncentrationen på gym också. Vad vet jag?

08 juli, 2008 19:02  
Blogger görel skrev ...

Det är väldigt mycket roligare att gymma om man har en ljudbok i örat.

Fasen, jag har varit jätteslarvig med att gå på gymmet. Undrar om det hjälper om man skaffar en särskild MP3-spelare för gymmet som alltid är laddad med jättespännande böcker som man bara kan lyssna på när man går på gymmet?

08 juli, 2008 19:22  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Kom igen alla, nu gör vi Lotten glad!

-Hur är det med knäna?

08 juli, 2008 19:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker du ska ta fasta på den blygas tips om att gräva. När jag växte upp i Karlskrona (bästa lumparstaden enligt Värnpliktsnytt) fick vi ofta höra historier om hur killarna av sina befäl tvingats vakna mitt i natten, springa flera mil, gräva en skitstor grop, lägga sig och sova i gropen i tjugo minuter, gräva igen gropen och springa hem till kasernen igen. DET vore väl nåt? Då måste man ju i alla fall ha tränat tillräckligt för minst ett halvår?

08 juli, 2008 19:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast, Moster Mjölgumpa, nu är jag redan jätteglad:

1) jag har inte haft en tanke på ljudbok utan bara irriterat mig på technomusiken men tänkt att man ju inte kan ta med sig egen musik eftersom det liksom bara blir musik i baktakt
2) jag ju tydligen har stretchat fel -- koncentrerat mig på det bakre benet
3) jag har fått mig en liten öl.

Nu ska jag dricka upp den lilla ölen, leta fram podcastar och ljudböcker, stretcha jättefint och så förstås gräva stridsvärn halva natten.

08 juli, 2008 20:11  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Men hur är det med knäna? :-)

Staying Alive är ju annars en bra låt med Bee Gees.

08 juli, 2008 20:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Knäna rikigt spritter av lycklighetsnoja.

Men, vet ni, låten Stayin' Alive med Bee Gees fick inte spelas i filmen med samma namn (+g), för där skulle alla låtar sjungas av ... (ni anar inte, jag vill hålla er på sträckbänken, ni kommer att bli förvånade, trajardira) ... Sylvester Stallones brorsa!

08 juli, 2008 20:19  
Blogger görel skrev ...

Podcastar sa Bull! Ett tag hade jag Spanarna, På minuten och diverse roligheter från BBC i mobilen på hundpromenaderna. Tack för tipset!

Har ni tänkt på att det är ganska bra att bli gammal och glömsk? Man blir ju så glad när man blir påmind om bra saker!

08 juli, 2008 20:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

F'låt! F'låt! F'låt!

Du HAR stretchat rätt. Tydligen har jag lika svårt att teoretiskt tänka framför och bakom som jag har för h/v.

08 juli, 2008 21:09  
Blogger PGW skrev ...

Ditt gym låter mycket mer spännande än mitt!

Men idag hände något trevligt, en alldeles äkta Lotten-tröja damp ner i postskåpet! Tackar :-)

(Och det där blev nästan en snedvridet syftningsfel, postlådan finns INTE på gymmet)

08 juli, 2008 21:25  
Blogger Anna skrev ...

En ljudbok skulle nog inte hjälpa mig. Mitt största bekymmer är vad besökare från en annan planet skulle tro om de råkade landa mitt i vårt gym- eller Friskis-pass.

08 juli, 2008 23:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Cecilia N! Här har jag i flera timmar stått och stretchat framfoten!

(Nejdå. Däremot läste jag på ordentligt och har nu fått kläm på stretchningen så att den nästan känns skön.)

Anna: Jag tänker ofta, ofta, ofta på det absurda i att vi har slutat kroppsarbeta så att vi måste maskinträna istället. Helt snurrigt är det. Ska kanske gå ut och gräva värn i alla fall ...

09 juli, 2008 00:51  
Blogger Susanne skrev ...

Har också tagit mig i kragen och börjat träna igen efter fyran( barn då alltså). Intressant med dessa "typer" som finns på alla gym.
Sitter och funderar på vad den där träningsfilmen med John Travolta och Jamie Curtis hette?
Ha! Nu kom jag på det: "Perfect"
Det är en riktig orgie i smaklösa träningskläder.

09 juli, 2008 10:20  
Blogger A N N I K A skrev ...

Det där med att vi slutat arbeta och nu måste gå på gym istället ååminner mig om Hasse&Tage-sketchen där stadsbon Tage pratar med skärgårdsbon Hasse om att cykla från stan visavi cykla på motionscykel med tallbarsdoft på styret (bland annat)... Letade febrilt efter den på Youtube, men kan ni tänka er att ingen har lagt upp den där. Skandal på min ära!

För övrigt tycker även jag att gym är tråkigt, till och med när man har så mycket förbluffande att titta på.

Och just det.

Hur är det med knäna, Lotten?

:o)

09 juli, 2008 10:35  
Blogger A N N I K A skrev ...

ååminner? Hahaha. Påminner ska det så klart vara. Fast åminner kanske funkar också, lite grand iallafall. Vad säger lingvist-Lotten?

09 juli, 2008 10:36  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har just börjat läsa Jens Lapidus Snabba Cash - där finns det mycket BB...

09 juli, 2008 11:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Men usch, nu fick jag ju dåligt samvete ...

Fast jag har ju planerat att gräva en massa gropar på semestern. Det är kanske dags att börja.

09 juli, 2008 11:58  
Blogger Ataharis skrev ...

Oooouuuh, vilka minnen ditt inlägg väckte. Minns när jag låg i en maskin, eller en slags bänk, och liksom hade huvudet upplyft i maghöjd på folk omkring. Rätt i mitt synfält fick jag en man med cykelbyxor, ljusgråa i oblankt tyg, som smet åt på ett odiskret och icke-fördelaktigt sätt. Över detta hade han en midjeväska, men inte tillräckligt mycket över om man så säger.

Det blev som när man åker förbi en trafikolycka: jag ville verkligen inte se men jag kunde inte låta bli. Saken underlättades inte av att han ju stod rätt i blickfånget.

Hu! Jag som precis har börjat övertala mig själv att sätta igång och gymma igen. Ska jag verkligen ...

12 juli, 2008 00:28  

Skicka en kommentar

<< Home