12 juli 2008

Kentrallalaaaa

Här sitter man i en refug och lajvbloggar.

Fast de där borta är coolare, de sitter ju i rondellen.

Kent spelar i sin gamla hemstad, där alla har lämnat släkt, grill och bira hemma på altanen för att få lyssna på grabbarna. Nej, vänta förresten, biran har de tagit med sig:

Ett av många vrålåk.

När jag var liten, togs jag och mina syskon omhand av barnflickor. En hette Eva Larsson, och hon var raggare. (Henne har jag berättat om förut.) Därför känner jag mig ikväll som hemma bland bilarna. Snart kommer jag säkert att känna mig hemma på konserter också – jag som knappt har varit på en handfull. (Hur många är då en handfull konserter? I runda slängar sju.)

Den orangefärgade pricken där borta är Jocke Berg.

Egentligen borde jag här och nu bli upprörd och kränkt och yra om orättvisor. ”Klassamhället!” skulle jag kunna dra till med och peka med min kränkta hand mot staketet som är en Berlinmur och mot alla där inne som har råd att köpa biljett och sedan dystert rynka min panna och snyfta lite och med darrande hand peka på min refug.

Men kolla, vi är fler som åker i tredje klass på konserttåget:
Den som ändå hade neonfärgade pumps. Varför har hon råd med sådant när inte jag har det?

För säkerhets skull-fotnot:
Nejdå, här är det inte någon som är kränkt. Jag är bara trött på alla med den där det-är-synd-om-mig-fast-allt-är-andras-fel-jag-är-ju-ett-offer-inställningen. Förlåt om jag nu retar upp halva läsekretsen.

Lajv-fotnot:
Publiceringen av detta dröjde eftersom batteriet stendog i just det ögonblick som jag klickade på ”publicera inlägg”. Vilket ju gjorde att jag helt förlorade lajvpoängen. Ah well.

Kent-fotnot:
De var förstås helt fantastiskt bra. Men (för att nu reta upp den andra halvan av läsekretsen) förbandet med Håkan ”jag sjunger som en ostämd saxofon” Hellström var b-e-d-röv-l-i-g-t. Jag frågade ett Hellström-fan:

– Men vad är det som är bra?
– Texterna! Och som han hoppar omkring på scenen! Hur mycket jävla energi som helst!
– Men betalar du alltså för shåwwen för att han skuttar omkring så bra? Och sjunger så finurligt:
”Men den gamla goda tiden nu kommer den aldrig tillbaka.
Och jag svär att varenda fyllo på varenda bänk i varenda hörn hälsade på oss.
Natten jag fann dig.
Och jag svär att jag aldrig sett stjärnorna tydligare ovanför.
Natten vi kysste all skit vi gått igenom här adjö.”
– Ja men så sjunger man med och så låter man bättre än han och då blir man så glad. Kom igen Lena, kom igen Le-enaaaa. Du-tu-ru-tu-ru. Du-tu-ru-tu-ru. Du-tu-ru-tu-ru. Du-tu-ru-tu-ru. Wo-oh!

Jättebra.

13 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Fast öronen är ju inte ögonen och tvärt om så jag blir inte kränkt av att ja, hur det nu var med kränktheten. ATT du inte blev kränkt ;) över att jag inte blir kränkt. Men snart går jag vilse i mina egna vindlingar så jag avslutar.

13 juli, 2008 05:10  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag håller med dig om att Håkan Hellström sjunger riktigt, riktigt illa. Hans sånger är inte något att hänga i granen heller.
Han har dock något som långt ifrån alla artister har: En fantastisk utstrålning. Massor av positiv energi är ord som jag förknippar med honom. (Förutom falsksång då. :-))

13 juli, 2008 07:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Fan Lotten, jag som hade tänkt ta med mig C nån gång när vi hälsar på hos dig. Nu när hon läst vad du skrev om herr Hellström så vågar jag nog inte det. Fast catfight inför en hel hög med ungar, det vore väl nåt för grannarna...

(Finns inget som triggar igång henne så mycket som när jag häcklar herr H. Jättekul.)

13 juli, 2008 07:46  
Blogger den blyga skrev ...

Intressant!
Vi gamlingar kollar ju in den nya musiken via Allsång på Skansen.
Vi har där två år i rad suttit förbryllade inför entusiasmen för Håkan H:
Vi hör inte vad han sjunger och melodin är bedrövlig och killen sjunger ju falskt.

Då var Jokkmokks-Jocke bättre!
ELLER
HH=2000-talets Jokkmokks-Jokke!?

Apropos norrlänningar - Brolle diggar vi

13 juli, 2008 08:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga: Jag har pillat lite på Brolles kalsonger.

13 juli, 2008 08:36  
Blogger Anna skrev ...

Nej men Lotten, nu måste du ha blandat ihop oss med några andra läsare, inte blir vi kränkta av lite filosoferande kring offer. Och inte gillar vi Hellström heller. Nu går jag bort här i hörnet och viskar: (och inte Kent heller, tidernas mest överskattade gnällspikar). Vad gillar vi då? Vi gillar Lottens rapporter, att det är söndag och att solen skiner.

/Anna, självutnämnd representant för Läsekretsen

13 juli, 2008 09:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna, du kan väl vara min läsekretsombudsman när jag tvivlar?

13 juli, 2008 10:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni, vi har kränkttävling här hemma. När man har hittat fem "kränkt" i morgontidningarna, ropar man BINGO och vinner frikort från tråkiga sysslor.

13 juli, 2008 10:58  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag är inte heller vidare förtjust i Håkan H, fast han är både hedersgöteborgare och -knyffel, men på tal om saxofoner så brukar han just denna sommar ha med sig en särdeles bra saxofonist, som för övrigt är min sjuttonårings lärare också. Hans saxofon är välstämd, annars kanske det hade kunnat vara så att du förväxlade Håkans sång med den riktiga saxofonen.

13 juli, 2008 11:03  
Blogger Jessica skrev ...

För ett par år sedan, och jag deltar inte i kränktbingon, så gjorde ett gäng ungar inbrott i den bärbelägna skolan. Stal datorer och sånt. Polisen kom med hundar för att spåra och en hund bet en unge i benet för att hindra honom att springa iväg. Polisen skjutsade honom till akuten och gjorde sen vad de gör när de gripit någon på bar gärning för inbrott. Mamman gick ut i Aftonbladet över att ungen blivit kränkt av hundbettet, de hade ju inte behövt skicka ut hundar, det stod inget i artikeln om att de där ungarna hade gjort inbrott i den där skolan och var på väl att stjäla ett gäng datorer. Bara gud så synd om ungen som blev biten av en polishund.

13 juli, 2008 12:22  
Blogger Pseudonaja skrev ...

jessica: Min morfar, sjökaptenen, brukade säga att man var tvungen att handskas varsamt med ungdomsbrottslingar. "Annars förstör man det fiiina i deras själ"

;-)

13 juli, 2008 17:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Om Kent vet jag inget, knappt Hellström heller.

Konserter av den sort som levererar klassisk musik har jag varit på så många att ingen kunnat hålla räkning, dock inte på senare år.

Av de fåtal konserter med nutida musik jag bevistat har jag mest uppskattat Ebba Grön på Murgrönan i Visby och Peter LeMarc i Finspång.

13 juli, 2008 21:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är väldigt antiHåkam . Sådetså. Och om kränkt grejjen då så tycker jag att var och en ska ta ansvar för sina egna handlingar . Jag har neonfärgade pumps du kan få lååååååååååna dem nästa gågn vi ses .

14 juli, 2008 09:58  

Skicka en kommentar

<< Home