12 juli 2008

Gissa vem som kom på besök!

Jag tänker på ... Hepburn ..?

Audrey, Katherine, Audrey, Katherine (och Bogart) samt Audrey. Man kan liksom inte se sig mätt.

Men så var det ju inte alls. Hade en Hollywoodikon med madhatter eller kvarnhjul eller flor och slöja kommit hem till oss, hade jag förmodligen skrivit om hur det är att städa under press. Eller spilla te, trampa i tårta och trilla nerför en trappa.

Nej, men kolla vem vi hälsade välkommen:

Getingmannen!

Mördarbina Mördargetingarna innanför vår nästan gula panel anföll ju målaren som var getingrädd så att vårt hus i förra veckan alls inte blev färdigmålat och vi under tre regnnätter blev tvungna att sova med påslakan för tre fönster.

Suddet beror på stort säkerhetsavstånd.

Jag och elva barn stod och var frågvisa under den stackars getingmannens koncentrationskrävande arbete.

– Hallå, vad är det du sprutar in?
– Gift.
– Hallå, vad händer då?
– Dom dör.
– Men drottningen då?
– Jo, hon också.
– Hallå, får vi komma upp och kolla nu?
– Nej.
– Men får man verkligen döda djur?
– Ja.
– Getingprinsarna också?
– Ja.
– Var är det i giftet?
– Gift.

Nästa gång vi får besök hade jag tänkt mig ungefär en sådan här:
Oh, Harrison.

Ska han hugga ner en häck? Hacka lök? Lägga taggbuskarna till sista vilan? Städa källaren? Spetta loss panelen och hugga halsen av getingarna?

Nej. Han ska krama tvättmaskinen, som slutade funka för en vecka sedan.

Tång, skruvar, pengar, ståltråd på pingla, bit av stålgalge, nyckel, en annan tång, barbiebrallor, tvättmedelsbubbla, oförklarligt märke med D.I.F. på. Och en död tvättmaskin.

Vi har plockat ut en halv månadslön i småpengar ut filtren och köpt tänger en masse och har nu kommit ner till lagret med de allra obekvämaste underkläderna.

Nu går vi över till Bästisgrannens tvättmaskin och inväntar Harrisons ankomst i nästa vecka.

15 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

När man ser getingmannens huvudbonad fattar man ju direkt varför du associerade till Audrey och Katherine. Vilken fin hattparad!

12 juli, 2008 11:33  
Blogger Jessica skrev ...

Ibland ser man verkligen hur pengarna flaxar iväg som pelikanvingar. Husmålning, trasig tvättmaskin. Här var det mikron, videon och jag väntar på att någon annat ska dra ut pipsvängen.

12 juli, 2008 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurrudu, om Harrison Ford kommer, så kommer jag. Och knuffar undan dig! Och Calista Flockhart. Och tvättmaskinen.

Eller förresten. Den kanske vi kan använda som, hm, underlag? Har man ju sett på bio.

12 juli, 2008 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilket mörker ... stor familj och ingen tvättmaskin.

Man får sänka sina krav.

"Bara man är hel och ren",
ääh
"Bara man är hel",
ääh
"Bara man är"
:-)

12 juli, 2008 12:31  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Det får mig att fundera på vad som är värst/bäst - ett rent helvete eller bara helvete? Beror kanske på hur pedantisk man är?

Ja, det är ju varmt och så här, men aldrig hade jag kunnat ana att det skulle vara så lortigt här i helvetet!"


Ja, jag bara babblar...

12 juli, 2008 14:35  
Blogger Pysseliten skrev ...

Sist vi hade Harrison Ford hemma var när tvättmaskinen slutat centrifugera. Han tryckte på en överkryssad centrifugknapp, log och vände.

12 juli, 2008 14:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pysseliten -- exakt det där har hänt oss flera gånger tidigare. Hantverkare som har kommit och satt på huvudströmbrytare och satt in sladdar och tagit betalt som för en hjärntransplantation. Det är därför vi har dröjt så länge med att ropa på hjälp denna gång: vi försöker utesluta de enkla felen.

Pengar på pelikanvingar, jajamensan. Meeeeeeeen: jag kan ju blogga om'et! Aldrig mer att jag blir på dåligt humör när tingens beskaffenhet är emot oss.

(Det där sista kommer jag säkert att få äta upp.)

12 juli, 2008 15:24  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag har varit Harrison Ford åt en släkting. Vederbörande hade satt sin diskmaskin att starta sex timmar senare (natt-el och allt det där) utan att märka det.

Dagens Hjälte hittade avstängningen för detta, och släktingen avbokade den nya diskmaskin h*n hade beställt.

12 juli, 2008 16:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

'Schäkta en yngling, men det där var ju jättekul: att ha på fördröjning och inte känna till det!

(Ibland funakr min hjärna så. Var är avstängningsknappen?)

12 juli, 2008 18:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hrrm, "funakr" är f.ö. ett exempel på ovan nämnda sena reaktions- eller förhandsgranskningsförmåga.

12 juli, 2008 18:24  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Knappen var lite bedräglig, måste jag säga. Man tryckte på den och en siffra i en display stegade från noll upp till åtta (tror jag att det var) timmar.

Ledtexten kommer jag inte i håg.

12 juli, 2008 18:42  
Blogger den blyga skrev ...

1. Under vårt hushålls drygt 50-åriga existens plägar de domestika katastroferna komma i triplets...
2. Aldrig mer att jag blir på dåligt humör när tingens beskaffenhet är emot oss.

(Det där sista kommer jag säkert att få äta upp.)

Prisa ej dag förrän sol gått ner!
Värmländsk variant: Den som sjônger på môrra hamnar i hökröva innan kväen.

3.Plastfarfar: Intressant! Vi fick en Huskvarnabruksanvisning till vår Elektroluxdiskmaskin. Enda skillnaden är tydligen displayen - innanmätet identiskt.
Därför har programmeringen varit trial and error. Ibland kommer det upp just entalssiffror som är väldigt svåra att trycka bort. Nu äntligen förstår jag vad de symboliserar!

12 juli, 2008 21:32  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Hrrm ..arrison Ford: Another day -another deed. Be my guest, ladies.

12 juli, 2008 22:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu får du bestämma dig: var det getingar eller mördarbin?

Jag hoppas vår tvättmaskin (och frys och frysbox) har den goda smaken att hålla ett bra tag till. Just nu är det (nog) termostaten till varmvattenberedardelen på värmepumpen som gett sig. Sista dan innan reparatören gick på semester, och nej, han rullade inte tummarna den dan ...
Så "teoretiskt" skållar vi oss när vi duschar, med vredet på det varmaste. Men "praktiskt" så är det fesljummet och tar alldeles för mycket "varmvatten" från värmaren för att jag ska tro att det räcker till en hel dusch och dessutom får man antagligen legionella av det.

13 juli, 2008 21:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Cecilia N, tack för påpekandet -- jag hade ju skrivit fel! Mördargetingar är de ju, med speciellt sikte inställt på paniskt rädda målare.

13 juli, 2008 22:06  

Skicka en kommentar

<< Home