10 juli 2008

Stilpolisen rycker ut

Jag har ju tidigare påstått att detta är Jan Guillous stil (om Hamilton hade dansat):
Kalle nickade bakåt att han var klar. De tre kamraterna såg förbluffat på varandra åt positionen Kalle hade valt. I samma ögonblick som maskineriet där nere låste fast golvytan snurrade Kalle runt och drog fram sitt tunnband mitt i nigningen. Sen i den fortsatta rörelsen sjönk han ner i något som i ett notationssystem närmast skulle kallas ”hukande skjut med stöd” och sköt iväg i två hopp i tät följd efter varandra och sen ytterligare tre hopp efter en kort paus. Därefter vände han sig tillbaks till sin utgångsställning och därefter, som det föreföll efter en evighet, hade sju sekunder gått.
Och visst har jag påstått att detta är Liza Marklunds stil:
Vaknade med dunkande smärta i huvudet. Med min tunga arm slog jag numret till min kompis Stina Dacke som gör feminina soffprogam i en av Kabelkanalerna, klev ur sängens bedövande värme och satte mig på golvet. Någonstans klickade det till i mitt huvud, tröttheten tog skruv. Inget svar? Jag lyssnade ett par sekunder till linjens tystnad innan jag suckade och la ner luren.
Så. Stil är stil. Nedanstående stil är lika fel som någonsin bruna skor till svart kostym:

”Tramsfilmer” på min ära. (Insändare i SvD 10/7 2008.)


Nä. Nu åker jag på bloggpicknick.

12 Reflektioner:

Blogger Marianne skrev ...

Vem är Oscar? Son till Marianne Mikko?

Jösses, hoppas att han med det snarast får lära sig det orimliga i att hindra andra att ta del av sånt man själv inte gillar.

Fast det är lite kul med en liten kille som har bestämda åsikter :-)

10 juli, 2008 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker nog att farmor/mormor/gammelfaster borde stå för sina åsikter och inte skriva insändare under pseudonym.
Alternativ två är att Oscar inte går in på Youtube om han inte gillar innehållet. Det är ju ganska så valfritt.

10 juli, 2008 14:06  
Blogger Marianne skrev ...

Hurdana pseudonymer kan/får man skriva under på insändarsidor?

(När jag var aktiv i EU-valkampanjen -94 jobbade jag ihop med en 19-årig kille som skrev insändare under signaturen "Mormor, 67". De togs inte in, eftersom bladet ju även hade hans namn och adress och såg att det inte stämde.)

Håller med Tiila, lille Oscar har nog inte totat ihop texten själv, även om det ju kan vara hans åsikt.

10 juli, 2008 14:15  
Blogger Cecilia N skrev ...

Trams!

Nån mer än jag som tänker på Carl Lidbom och Anders Björk?

Fast det minns nog inte Oscar.

10 juli, 2008 16:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett klämmigt "skämmes" som avslut hade varit passande.
Skämmes, YouTube! Ni har på ett flagrant sätt vanställt och förvanskat min ungdomligt naiva världsbild! Et cetera.

10 juli, 2008 16:58  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Att insändaren i fråga är vad den är och förtjänar den uppmärksanhet den får, kan jag förstå. Men kopplingen till stilproven övergår mitt enkla förstånd.

Wv: vlxcvfm

10 juli, 2008 19:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Hoppas bloggpicknicken blev lyckad! (Den kanske fortfarande pågår förresten?) Jag önskar att jag hade kunnat vara där!

10 juli, 2008 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm. "Har varit i säck innan den kom i påse", eller nåt sånt.

10 juli, 2008 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, så här, Plastfarfar:

Om man är vuxen och ska skriva som ett barn, gäller det att undersöka barnen av idag. De anser näppeligen att det borde "finnas gränser" eller att Youtube är en "hemsida".

Men vad värre är, är ju att SvD:s redaktör för insändarna inte har förstånd att inte publicera skiten.

Om min väldigt lillgamle snart Elvaåring skulle vara upprörd över Youtube, skulle han ... öööh. Han skulle stänga av. Men ok, om jag tvingade honom att under hot om lördagsgodisets indragande skriva en insändare till SvD, skulle den se ut ungefär så här:

Hej!

Jag tycker inte att Youtube ska ha filmer där dom svär eller skjuter med pistol. Mulle Meck har faktiskt inte någon pistol. Han tycker mer om motorer. Förresten tycker min mamma inte heller om internet.

Hejdå!


Stil kan man se (och härma) i Guillous texter, i Marklunds texter och i alla andras texter.

Hm. Om jag härmar en viss deckarförfattarinna, kan jag då nå samma höjder som hon? Hm. (Jag kliar mig nu på hakan funderar illmarigt. För det gör de i de där böckerna.)

10 juli, 2008 23:29  
Anonymous Anonym skrev ...

det kanske är Anders Björk som har skrivit insändaren!!!!!

11 juli, 2008 16:17  
Blogger Jessica skrev ...

11 år? not in a million years...

11 juli, 2008 20:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänker på en intervju med Carl Bildt jag såg på tv i morse när han sjungit falskt hos Bert Karlsson ungeför 1989 - vilken lillgammal spoling, och redan då partiledare! Han pratade som en karsk student på 60-talets läroverk, hujedamej.

11 juli, 2008 22:15  

Skicka en kommentar

<< Home