26 juli 2008

Jag har skådat Läderlappen

Jag brukar gå på filmpremiärer. Eftersom det aldrig är röd matta, uppståndelse över min person eller ens krav på snygga kläder är det inte för att det är just premiär, utan för att jag har längtat efter filmen och inte vill vänta längre.

Därför premiärsåg jag igår Batman – The Dark Knight alltså. Med en miljard unga pojkar som hade påfallande stora glasögon, strumpor i sandalerna och ... (stå beredda med pukor och trumpeter) ... anteckningsblock! Det är mina takter det. En vetenskaplig undersökning av bioklientelet gav vid handen att 2 % var tjejer, 1 % gamla gubbar och 0,33 % var Lotten.

Utan att avslöja ett dugg av handlingen (det är lugnt, läs vidare) är filmens behållning att få höra Michael Caine prata och att få skymta Anthony Michael Hall (aka nörden i Breakfast Club).


Trailern!

Tyvärr måste även jag falla in i hyllningssångerna över Heath Ledger. (”Tyvärr” för jag vill ju egentligen stå ut från mängden och tycka tvärtom. I alla fall en gång i livet.) Jokern är ljuvlig i sitt smackande med torr tunga och läbbiga smink som flyter ut som en komage på en italiensk tallrik samt komplett frisyrbefriade hår. Låt mig göra en jämförelse.

Detta mitt verk ska jag kalla ”Att titta under lugg.”

Nej vänta! There’s more! (Nu måste jag manuellt leta fram den bild jag tänker på och associerar till. Finns det månne ett program som funkar så att man kan be en sökmotor plocka fram bilder som liknar varandra? Lika som bär-tema hade varit så mycket enklare med ett sådant tekniskt hjälpmedel. Såja Nu har jag letat färdigt.) Tadaaa:


”Att titta under lugg.”

(Jajaja. Mitt nästa verk ska heta ”Frisyrbefriade hår” och där ska jag utgå från mig själv.)

14 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Lotten vågar
Att utmana nornmala sätt att räkna procent.

Men hon har ju kemist aka "den djeftla mannen"
Som vid kan behova henne i argumantationen

26 juli, 2008 18:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här gänget bör kunna skriva programmet du efterlyser. Mejla din idé och be om 10 % av inkomsterna.

26 juli, 2008 23:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har alldeles precis för mig att Stationsvakts-Johnny har bloggat om ett sånt program nån gång!

Förresten kan jag ställa upp som frivillig i ditt nästa verk. "Långt" är väl liksom ingen frisyr?

27 juli, 2008 00:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Korrekt, Stationsvakt är Mannen Som Har Skrivit Om Allt.

Och korrekt 2: "långt" är inte en frisyr. Nu är vi två medlemmar i Ofrisyrsföreningen.

27 juli, 2008 00:40  
Blogger Anna skrev ...

Malcolm tittar under hatt, inte lugg tycker jag. Förlåt.

27 juli, 2008 01:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh no, mitt verk är skändat, min konstnärlga ambition kapad och min själ kränkt! Som om någon skulle gå fram till David och säga "Vaddå David, han ser ju ut som min kusin Bosse".

På detta ska jag bara meddela att jag nu ska äta frukost. Installationen där jag sitter ensam vid ett enormt köksbord ska jag kalla "Är du ensam, lilla vän".

27 juli, 2008 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Alone, not lonely .

27 juli, 2008 09:38  
Blogger Anna skrev ...

Han ser ju ut som Bosse! Det är helt spöklikt!

27 juli, 2008 10:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå kusiner, så har jag en som heter Lill-Per. Han är 1,99 m lång.

Jag ska ställa ut honom som konstverk. Det ska heta "Contradiction in terms".

(Jag njuter fortfarande av att vara alone.)

27 juli, 2008 12:27  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag har två barn och en hund som är ensamma ihop med mig.

27 juli, 2008 15:52  
Blogger Ica skrev ...

Heath Ledger kan inte vara annat än bra. Tänkte med ta och se filmen nu. Och snyfta lite över världens förlust av min blivande man. Gruff.

27 juli, 2008 20:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå "Alone, not lonley". Tycker allt oftare att jag hör folk säga att de är själv - inte ensam... gör mig knottrig på hela kroppen... är det åldern eller kan jag hoppas att det "bara" är nå´t dialektalt?

Vill för övrigt uppmuntra till att INTE klä om hammocken - tyget är ju helt ljuvligt!

//Lilla SYV-tanten

28 juli, 2008 09:58  
Blogger lilla my skrev ...

Ensam...
Ensamt normalt exemplar av mänskligheten den gång jag av en slump tackade ja till premiärbiljetter till Sagan om ringen.
Var nog den enda som inte var lajvare, medeltidsnörd och Sagan om ringen-frälst.
Hade inte ens läst boken.
Fast det vågade jag inte säga.
Jag stack ut nog i mina helt vanliga jeans och någon färgglad top.

28 juli, 2008 10:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Och vidare - Att titta under lugg och pluta med munnen.
Det kan bli stort Lotten.

28 juli, 2008 14:56  

Skicka en kommentar

<< Home