10 juni 2008

Vi är guuuuule ...

... nä, det är ingen schwung i det där.

– Hur känns det?

Denna hårda arbetsdag med fyra timmars radio-direktsändning från Parken Zoo gav mig erfarenheter som att
  • väcka en husvagnsägare som var klädd i endast tatueringar
  • motionssimma med en amerikanska (jag är nästan alltid klädd i bikini i radio)
  • granska en vit tiger som revirkissade
  • köra vilse med SR-bil på cykelstigar
  • förgäves leta efter Fantomen
  • möta djur i skamvråbur (den busiga krokodilen, den busiga bältan och den busiga apan)
  • intervjua en djurparkschef
  • intervjua en vd
  • bli kallad ”lilla vän” av en på alla sätt och vis liten man
  • kolla på pirayor
  • svettas i floder
  • stuka en axel.

Nu har jag laddat inför Sveriges match mot Grekland genom att dricka öl och ikläda mig landslagströja. Måste bara sparka i kakelugnen före matchstart, så går det säkert bra. Vänta nu, var lade jag barnen?
Såja.

Uppdatering:
Fredrik Ljungberg manglades, Chippen blev skadad, Henke ville bli utbytt men blev det inte och Grekland spelade bedrövligt så att Zlatan och Petter ”Håkan Mild” Hansson gjorde varsitt mål. Alla som intervjuas på tv är jättefulla nu.

21 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Heeeeja!

Barnen är väl kloka nog att sysselsätta sig själva när mamma har viktigare saker för sig?

Förresten, har de amerikanskor utställda på det där zoot (kan man säga så?) nära dig? Eller hur kom hon in i (ljud)bilden?

10 juni, 2008 20:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, amerikanskan hittade jag i bassängen -- och hon simmade med simhudshandskar. Men på staketet utanför poolen finns faktiskt en informationsskylt om djuren där innanför: Homo sapiens.

10 juni, 2008 21:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jamen, det kommer jag ju ihåg. I bassängen till vänster på väg ned mot scenen.

*skryter med viss lokalkunskap*

10 juni, 2008 21:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten -- simhudshandskar?

10 juni, 2008 21:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jomen -- fingervantar med tättvävt tyg i mellanrummen! Liksom ankfötter på händerna. Som målvakter med för stora handskar eller pingisspelare med skumma gummin på racketarna. Materialsimmare.

10 juni, 2008 23:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Såg ni Magnus Hedman? Jag tyckte att även han såg alldeles dragen ut efter matchen. Började yra om åskådarhav och jag vet inte allt. Och i Kungsan stod Peter Jihde och uppmanade reportrarna på plats i Schweiz att supa skallen i bitar.

(Jag antyder härmed naturligtvis att det ju är JAG som ska vara sportreporter på plats.)

11 juni, 2008 00:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade du tänkt var sportreporter på plats hade det nog varit bättre att bege sig till Österrike än till Schweiz. Salzburg var ju platsen.

11 juni, 2008 00:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

För all tid och evighet kommer det att häri eldskrift stå att jag tror att EM går i Schweiz. Schweiz? Då skulle det ju lika gärna kunna gå i Sverige! Vid alla klockors och förbövlade chokladbitars förbannelse -- varifrån kom Schweiz och hoppade ut genom mina fingertoppar och ut på tangentbordet?

11 juni, 2008 06:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Utbrottet här ovan betyder egentligen "tack, Agneta".

11 juni, 2008 06:16  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag vill också prata med tigrar och kanske spela schack mot en gnu.

Var det någon sorts sporthändelse igår? Eftersom det är Lotten som skriver och det talas om amerikaner så gissar jag att det handlar om basket. Roligt att vi hävdar oss där också. Nu ska vi bara få lite fason på fotbollslandslaget också.

11 juni, 2008 08:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Peudonaja: Jag sitter sedan klockan sex i morse på tåget söderut (Lund) och här i förstaklass finns bara två aktiviteter:

1) sova
2) prata fotboll.

Alla som här nämner Zlatan får agressiva, spottfräsande mothugg av en farbror som är fly förbannad för att alla bara pratar om Zlatan när Andersson å Larsson å Ljungberg också borde ha beröm.

11 juni, 2008 08:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok. Nu har jag vaknat. Och ju insett att EM går i Österrike OCH Schweiz.

Pfuh.

Men alltså ... Schweiz -- borde man inte låta EM gå i ett land som de svenska journalisterna i alla fall kan uttala?

11 juni, 2008 08:49  
Blogger Malinka skrev ...

Vaereföfel på Svejtsch?

Alla orerar om att Zlatans mål var så snyggt. Hä. Det var Hanssons mål som var snyggt – såna gör inte vem som helst. Inte lika majsigt som Z:s klack i EM 2004, men nog så "nu jävlar, går det så går det"!

"What the muffle!" säger WV: wtthmufl. Beskriver det hela perfekt.

11 juni, 2008 10:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett litet meddelande till Pseudonaja: jag lyckas inte kommentera hos dig. What's wrong?

11 juni, 2008 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Japp i såväl S. som Ö. pågår fotbolls-EM. Gårdagens match gick av stapeln i Salzburg uti Ö.

11 juni, 2008 16:51  
Blogger Ica skrev ...

skulle inte du sitta på tåg?

11 juni, 2008 16:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ica: Jag flyttade resan till nu på morgonen istället -- kunde inte med att missa matchen. Så nu har jag åkt tåg i drygt fyra timmar, varit i Lund i sju timmar och sitter nu på tåg i fyra timmar igen. En tågig dag på det hela taget.

11 juni, 2008 17:54  
Blogger Ica skrev ...

Kanske du ska med på lördag istället då? Med grannar och skottar och allt?

11 juni, 2008 18:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det där ett fotomontage eller står du verkligen bredvid en livs levande vit tiger?

11 juni, 2008 21:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag står verkligen bredvid en inte alls livs levande vit tigerstaty!

11 juni, 2008 22:24  
Blogger Jessica skrev ...

det var ju bra att tigern inte tog en tugga av dig. Jag och EM i fotboll passar inte ihop, och f ö tänker jag börja titta på fotboll först när det är som och låter som i Canal Digital reklamen. Eller där de springer fram i konstiga pjucks om sisådär 200 år.

12 juni, 2008 08:29  

Skicka en kommentar

<< Home