03 juni 2008

Nyttig ... nej, rolig kvällsmat

Tydligen har man efter intenzzziiifa schtudier på mathälsoinstitutet i Schweiz funnit att vi människor är ögontjänare.

Om man äter tillsammans med andra människor äter man nyttigare – det spelar ingen roll om måltiden äger rum med brorsan, halvhukande vid ett för lågt soffbord framför tv:n eller med 20 finkläddingar vid ett långbord med vit duk. Sällskapets vakande ögon gör att vi skär maten i mindre bitar, tar extra grönsaker och förmodligen slabbar mindre.

Dessutom är det ju oftast roligare att äta med andra. Som ikväll – någon hittar på en fråga och den som kan svara snabbast får ställa nästa fråga. Det kluriga är att ställa frågor så att t.ex. endast en specifik person kan svara.

– Vad heter Spindelmannen och Hulken på riktigt?
– Vad heter ”Var hälsad sköna drottning” på latin?
– Hur lång är en basketplan?
– Vad hette Gustav Vasas söner? (Genusteoretikerna rasar eftersom döttrarna inte nämns.)
– Vem kan säga namn och färg på alla fyra i Ninja Turtles?
– I vilken Tintin finns det långt, snabbt växande skägg? (Slamkrypare.)
– Hur många sjunger finns det i världen?

Den där sista var Femåringens bidrag. Vi enades om att världen är iTunes och det rätta svaret ”nittionio hundra miljarder tusen” sånger.

Nä, om man skulle ta och gå ner till köket och dricka mjölk direkt ur paketet när ingen ser det.

23 Reflektioner:

Blogger Malinka skrev ...

Tintin, Tintin ... Det är [mbhbwhbhbh] ju!

Om det inte finns mer än ett snabbväxande skägg, alltså.

03 juni, 2008 22:10  
Blogger Ingela skrev ...

Det där stämmer säkert, i alla fall på mej. Att läsa vid matbordet t.ex. det är ju oartigt och snudd på förbjudet i sällskap men helt normalt när man äter ensam. Och att strunta i att äta fint med kniv och gaffel och i stället skära först och sen bara skyffla med gaffeln. Fast jag ser att det blir alltmer accepterat att äta med bara gaffeln. Amerikanisering eller anpassning till mindre traditionella maträtter?

03 juni, 2008 22:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Om familjen Bergman var TP-blippar så skulle jag vara gul, sextonåringen blå, tioåringen grön, fjorton- och åttaåringen rosa och Lotten orange. Femåringen skulle vara lila vilket motsvarar kategorin Marvelhjältar, finsk monsterrock & muterade sköldpaddor.

03 juni, 2008 22:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Salve regina, va?

Var först inne och suddade på "Vive la reigne" som tydligen i Norrköping en gång skanderade. Men lyssnade man noga hörde man att de ropade: "Vi vill ha regn!"

Vilket fick mig att tänka på Studentsången med den alternativa texten: "Sjung om fru Svenssons lyckliga karl!"

Månne vem som skrev den?
Nu måste jag googla!

03 juni, 2008 22:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salig Povel skrev väl "Sjung om fru Svenssons lyckliga karl"?

03 juni, 2008 22:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Malinka: Jomen, mer än ett och mer än en gång!

03 juni, 2008 22:34  
Blogger Ingela skrev ...

Den där skrönan med "vive la reigne" tror jag inte ett dugg på. Det kan väl inte ha funnits så dumma invånare i detta land att de skanderade inför kungen och drottningen att de önskade regn??? Och var det inte i sydsverige nånstans den där historien var förlagd? Karlskrona? Det stod om den i nån gammal historiebok om jag inte minns fel.

03 juni, 2008 23:03  
Anonymous Anonym skrev ...

"... finkläddingar ..."?

Hemmaord eller tangentsnubbel?

Wv föreslår kupsjuml, men det vet jag faktiskt inte vad det är.

I vår familj vill jag påstå att den käre maken är rosa, sönerna bruna och undertecknad är nog orange eller grön.

03 juni, 2008 23:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Finkläddingar skulle kunna vara tangentsnubbel eller uttalat av en snuvig täppting, men var ett helt medvetet val.

04 juni, 2008 06:02  
Blogger Malinka skrev ...

Ingela, den skrönan lär faktiskt vara sann.

Jag gjorde en efterforskning på den för flera år sedan, och fick fram ett sånt positivt resultat som är möjligt: en hög person som var med vid tillfället nedtecknade händelseförloppet i samband med det. Vad jag minns berättade också drottning Desirée (drottningen i fråga) i ett brev till sin syster om de drottninghyllande bönderna. (Nu var det några år sen jag kollade och jag minns inte längre källorna.)

De ropande bönderna var utsända av traktens dignitärer, och eftersom det hade varit torrt under året var det inte svårt att motivera dem att ropa "Vi vill ha regn". Även om man knappast tillskrev kungligheter regnmakartalanger ens på den tiden, var de högsta instans att klaga till.

Dumma var de regnropande bönderna inte; de försökte använda den lilla kontakt med makten som de hade tillgång till. Lurade blev de förstås, men den skuggan faller inte över bönderna.

04 juni, 2008 08:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu klarar jag inte av att stå emot längre; jag måste få påpeka att drottning stavas reine på franska. I övrigt har jag inget att tillägga i frågan.

Tack, nu känns det bättre.

04 juni, 2008 09:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Tack Ullah!

Jag funderade på att ursäkta mig för ev felstavning, men bestämde mig för att det skulle bli knöligt i inlägget.

04 juni, 2008 09:59  
Anonymous Anonym skrev ...

japp! Det gäller även i studentkorridorer, lite nyttigare blir det om man äter tillsammans!

tpotuek, är det en konkurent till apoteket?

04 juni, 2008 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, det var så lite så. Nästa gång får du rätta mig.

Jag minns förresten fortfarande hur jag rodnade av skam när jag sökte jobb som korrekturläsare och efter att anställaren vänligen påpekat för mig att det inte stavas muséet, vilket jag skrivit i min meritförteckning.
Men jag fick jobbet ändå.

04 juni, 2008 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Genusteoretikerna, se där ett ord som passar utmärkt i en modern tungvrickare. Kanske såhär:

Ange genast tre erotiska genusteoretiker

04 juni, 2008 11:31  
Blogger Ica skrev ...

är det inte dupontarna i månen tur och retur?
rafael är röd
micelangilo är orange
leornardo är blå och donatello lila... eller?

04 juni, 2008 12:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Månen tur och retur (1 eller 2?) och ... ja, vilken?

Ullah: Det första jag gjorde när jag började på Nationalencyklopedin var att korrigera en hel artikel som handlade om dubbletter till ... (jag ryser lite nu) dubletter.

04 juni, 2008 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: OK. Jag var osäker på om det var avsiktligt.

Ninja mutant turtles?

04 juni, 2008 13:30  
Blogger Malinka skrev ...

Jag har verkligen trott att det heter "dubletter". Länge. Tills för några månader sedan, när jag hittade ordet stavat med bb i ett korrektur, korrigerade det och sedan, som om min hand styrdes av högre makter, sträckte ut handen efter SAOL och slog upp ordet.

Oj.

Dupontarnas gröna (är de väl?) skägg och bubbelfradga! Men jag tänkte på ett annat snabbväxande skägg à la Tintin men nu är det helt borta. Och albumen har jag chez maman, så kolla kan jag inte.

04 juni, 2008 14:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ptja, Dieva, sköldpaddorna heter egentligen Teenage Mutant Ninja Turtles, men den som ställde frågan var inte så bra på sin populärkultur. (Ja, det var jag.)

Off topic:
Jag är på väg till Språktidningens redaktion och har klätt mig sommarlätt. Ok -- det ska man inte göra om man ska åka tåg. Buuuhurrr, vilken effektiv luftkonditionering de har satt på!

04 juni, 2008 15:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

Oki. Så i dubblett ska man ha dubbla b och dubbla t.

I "parallell" ska man göra så många parallella streck som möjligt: alltså dubbelteckning av l överallt.

04 juni, 2008 20:23  
Blogger Ingela skrev ...

OK, jag trodde helt enkelt att bönder hade bättre förstånd även på den tiden, men var de utkommenderade av någon herrkarl så får jag väl acceptera att det gick till så.

Den minst upplysta här torde hur som helst ha varit drottningen.

04 juni, 2008 20:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänker skriva svaret först och läsa kommentarerna sedan. Hoppas nu att någon skrivit "Det svarta guldet" och "Månen tur och retur del 2". För det är rätt svar nämligen! :-D

Heja Sverige friskt humör!

06 juni, 2008 13:53  

Skicka en kommentar

<< Home