27 maj 2008

De numera lite mindre hemliga rummen (uppdat.)

Nejdå. De har inte krympt. Men nu har ju halva Stockholm klampat omkring i dem, så nu är de så lagom hemliga.

(Nytillkomna läsare kan uppdatera sig här eller bara läsa denna mening:
”I lördags öppnade SFV vissa hus, kyrkor och bergrum som i vanliga fall är stängda för allmänheten.”)

Jag hade storslagna planer på att rusa runt på en fem–sex ställen, vilket omöjliggjordes pga. köerna, som påminde om dem på Gröna Lund eller in till en Kent-konsert. För att inte tala om köerna i Östtyskland 1974. Eller USA 1929.

Den lilla där längst bak är jag.

Gamla Posthuset på Vasagatan – som ska husera riksdagsmän Regeringskansliet vad det lider – var ... tråkigt.

– Så de ska sitta här? Jahaja.
– Varsin dator? Jaså.
– Kontorslandskap? Minsann.

Men tornrummet på bilden påminde om tornrummet på AF i Lund, så plötsligt blev jag våldsamt sugen på öl.

Oxenstiernska palatset i Gamla Stan är egentligen bara en röd flygel till ett planerat palats alldeles intill Slottet och Storkyrkan. Det sitter ihop med Beijerska huset och när man går i smala, sneda trappor och kikar ut i gårdsrum vet man inte riktigt i vilket hus man befinner sig.

Men det är helt tomt! Ingen hyr rummen, det finns inga möbler och överallt ser man spår av idiotrenoveringar och moderniseringar utan Fingerspitzengefühl. Huset byggdes alltså för snart 400 år sedan, vilket får mig att känna lite förtröstan när det gäller vårt eget hemmapalats med blommiga plastgolv och den bedrövliga källaren. Kanske bor några här om 300 år? Hoppas att de i så fall drar loss vävtapeten i hallen.

På väg ner i den medeltida källaren. Det luktade fukt och allt var precis som jag ville ha det. Jag klappade på källarväggarna och viskade hej till dem som byggde huset. Och så tänkte jag på Huset Silfvercronas gåta. Se introt hos Stationsvakt!

I vissa delar av källaren såg det ut som i dagens inredningstidningar.

Vedkällaren. Rör från anno dazumal. Här går man omkring under gatan eftersom källarna sprider ut sig som underjordiska barbapappor under byggnaderna. Men ... Där ligger ... en ... en ... en sko! Hallå! En sko! Hallå guider och upplysningspersonal i tidstypiska kläder, varför ligger det en sko i vedkällaren?

Skomysteriet förblev olöst, men mitt skarpa modeöga kunde konstatera att den var från före 1970. I ett annat källarrum hittade jag en jutesäck eller en grovstickad sjal och minsann måste jag inte genast börja skriva en medeltida deckare med mord och källare samt skor i huvudrollerna.

---
Uppdatering
I kommentatorsbåset skrivs det bidrag till deckarens inledning!

21 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag kan blogga! Jag kan blogga igen! Och visst passar jag på att lägga ut en miljard bilder! (Inte så smart, nej.)

27 maj, 2008 15:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu känns det som om man måste vara lite försiktig här. Inte knacka fullt så hårt på tangenterna som man brukar. Inte klicka för mycket på bilderna för att förstora dem. Fylla i rätt WV på första försöket.

27 maj, 2008 16:18  
Blogger Jessica skrev ...

Coolt. Hade varit kul att göra nåt sånt också men jag har känt mig lite fjunig.

De där källarna och den där med små trappsteg påminner mig starkt om några slott jag har vandrat igenom. Kommer inte ihåg vilka däremot och då är det ju lätt bortkastat... Nu ska jag forska i huset silvercronas gåta.
Det är synd att de står obebodda. Mår inte hus bäst av att vara lite bebodda sådär? Inte tokbebodda men ja, lite sådar. Inte konstant stängda i varje fall.

27 maj, 2008 16:31  
Blogger Marianne skrev ...

Frågan är vart skons ägare har tagit vägen ...
Kvar i källaren sedan cirka 40 år tillbaka?

27 maj, 2008 17:19  
Anonymous Anonym skrev ...

fingerspetsgefühl??
Svengelska känner jag till, men vad skall detta kallas?
Svedeutsch?

wv - bara för att någon pratar mycket?
bfabdlbw

27 maj, 2008 17:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sorry, Örjan, jag slarvade! Ska genast fixa till stavningen!

27 maj, 2008 18:53  
Anonymous Anonym skrev ...

"Hade han inte tappat skon hade han förmodligen klarat sig. Nu var han chanslös, han visste det i samma stund hans nakna fot nådde det råa källargolvet."

Nä, det där får jag nog överlåta åt dig. Du kan ju härma vem som helst, kanske till och med dig själv, och skriva ett riktigt källardrama.

27 maj, 2008 19:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaaaaaah, det där är ju två typiska inledningsmeningar, hakke!

"Little did he know ..." heter det på engelska.

27 maj, 2008 19:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Föga anade han att den bortglömda skon i de djupa källarvalven skulle bli orsaken till fem människors död."

27 maj, 2008 19:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Stanken var vedervärdig. Han var övertygad om att han, om han kom levande ur detta, aldrig skulle kunna glömma den. Han fick en vision av sommaren när han som barn hade fått hjälpa morfar att rensa avloppet i svinstan som straff för att han varit fräck mot skolfröken.
Men det var ont om tid nu; vattnet forsade in i det trånga källarutrymmet från de trasiga avloppsrören och om någon minut skulle vattnet nå taket. Han tog ett djupt andetag och sparkade ifrån det stampade jordgolvet. Med lite tur borde han kunna nå krampan i taket så att han fick ett fäste för att kunna sparka upp dörren. När han lämnade golvet kände han högerskon glida av. Han borde ha knutit skosnöret innan han började jobba på rören.


Hoppas! Så glaaad är jag att du är tillbaks.

27 maj, 2008 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

"... svinstian ..."

hrmph!

27 maj, 2008 20:24  
Blogger Plastfarfar skrev ...

"En ensam basketsko var allt som vittnade om de förfärliga händelserna i nådens år 2008"

-Stopp! Sa du 2008?
-Jäss. 2008 på vårkanten. Vänd dig inte om. Det är alls ingen bra idé.

27 maj, 2008 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahoooo och hurra! Ni och era bokstäver är perfekta!

27 maj, 2008 21:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Trodde att din blogg stod på verkstad - tänkte höra av mig, men det hade visst löst sig! Skönt.

Läs:

Blogg-quiz

27 maj, 2008 21:39  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Kanske tappade någon skon på väg till sko-lan.

Kanske det fyndigaste jag har sagt idag... (Ja, jag vet. Det är tragiskt.)

27 maj, 2008 21:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hurra! Lottens blogg finns!

Och Huset Silfvercronas gåta omnämns! Den serien var jag väldigt förtjust i.

27 maj, 2008 22:06  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hurra! Lottens blogg finns!

Och Huset Silfvercronas gåta omnämns! Den serien var jag väldigt förtjust i.

27 maj, 2008 22:07  
Blogger Herr R skrev ...

Härligt att du är tillabaka i bloggsvängen!

Tack så mycket för berömmet i min blogg. Det tar lite extra när det kommer från en bloggämnesframkrystarexpert som du. Jag blir alltid imponerad av alla dina olika infallsviklar till saker och ting.

Gamla stockholmshus och Huset Silfvercrona – idag har du verkligen hittat ett ämne som passar mig. Jag kan meddela att Silfvercrona finns numera att köpa på DVD. Jag gav den som bonuspresent till min syster på 30-årsdagen och den överskuggade nästan den riktiga presenten.
Puke kommer – alla till borggården!

skriverier.blogspot.com

28 maj, 2008 08:10  
Blogger Jessica skrev ...

Jamen Huset Silvercronas gåta var ju en bok ju... Jag trodde ju att det var liksom ett ja, ett HUS.

28 maj, 2008 12:18  
Blogger cruella skrev ...

Inte riksdagsmän. Ett stort antal personer från Regeringskansliet däremot.

/Avdelningen för besserwisserkommentarer

01 juni, 2008 21:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Å, Cruella, mittåt! Det är ju som att inte kunna skilja på Umeå och Luleå eller förväxla dill med persilja!

01 juni, 2008 21:25  

Skicka en kommentar

<< Home