05 juni 2008

Gunde orkar hålla på i en timme

När jag får beröm känner jag mig som gick jag på LSD.

(Ok. Mina erfarenheter när det gäller knark uppgår till 0,1 på skalan som går upp till 10 men blir extremt dimmig bortom ungfär värdet 3,4. Den där tiondelen kommer sig av att jag 1980 skymtade hasch i en tändsticksask.)

För av LSD blir man väl lite lulligt lycklig för stunden, ser vackra färger, blommiga träskor och svajande tidningsrubriker i lila? Så känner jag mig nu, trots att jag alls inte har fått beröm eller stående ovationer. Men jag är just nu fånleende och lycklig trots att jag alls inte får vara Sommarpratare, ge ut kåserier, stå på Dramatens scen eller ens pussa Johnny Depp.

För jag har intervjuat Gunde Svan idag! Och han skrattade! Lyssna här på när han t.ex. förklarar att när han åker med de nuvarande landslagskillarna, så orkar han inte hålla deras tempo i mer än en timme. Uppdatering: direktlänk till ljudet för er som vill slippa se mig i bikini.

(En analys av intervjun kan visserligen visa att programledarkollegan Jonas förtvivlat försöker hålla intervjun på ett mer seriöst plan medan Gunde har svårt att få en syl i vädret för att jag babblar om mina minnen med utstående öron och toppluvan på skulten och tjoanden åt Mogren ute i spåret och den långa staven och ... och ... men Gunde blev i alla fall glad. Och jag, som sagt.)


Glade Gunde är här utklädd till Thomas Wassberg.

Bonusklipp. (Efter 2,50 säger Gunde ”ståpäls över hela kroppen”.)
Bonusklipp 2. (Gunde, 20 år, åker på längdskidor nerför en slalombacke.)

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Lotten! Helt orelaterat men jag måste ju ändå meddela att jag tycks flytta till din stad i höst! Jag ska vara bibliotekarie på ett gymnasium i stan, jag skulle inte bli särskilt förvånad om er förstfödde spenderar tid på samma skola.
Och med detta vill jag säga två saker:
1. Jag känner kanske 3 personer i Eskilstuna och de känner jag pyyyyyyyttelite. Så det kan hända att jag av ren ensamhet börjar stalka dig. Om du ser en trettioårig tant överallt plötsligt så är det jag.
2. Lägenhet med 1-3 rum i hyfsat centrala Eskilstuna sökes med ljus och lykta av OTROLIGT skötsam bibliotekarie och två dödligt helt vansinnigt gulliga och snälla katter.

05 juni, 2008 14:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det var en fantastisk snygg bikini! Jag vill också ha en sån med skärp på byxorna. Jag tror jag skulle känna mig som en Bondbrud då. Känner du dig som en Bondbrud i den?

Jag måste också få skryta om att jag badade i havet redan i lördags (= i maj!). Det är typ århundradets sensation, eftersom jag inte brukar bada förrän det är över 25 grader i vattnet. Och knappt ens då.

05 juni, 2008 16:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen, välkommen Stina!

(Fast den förstfödde har valt att gå i en specialskola i en närliggande stad eftersom han vill satsa både på en miljard språk och alla naturorienterande ämnen i kubik. Det äpplet föll långt från päronträdet -- jag ville i gymnasiet ha så lektioner som möjligt.)

Ö-helena: Jag känner mig exakt som
Ursula Andress
(även om hon drar in magen lite mer effektivt), och inte så mycket som Halle Berry.

05 juni, 2008 16:21  
Blogger Marianne skrev ...

Nu vill jag ha lite hjälp av havsbadare och bikinibrudar!

Heter det "ett fokus" eller "en fokus"?

05 juni, 2008 16:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch då! Angående den förstfödde. Men då får jag hitta andra små elever att trakassera helt enkelt.

05 juni, 2008 20:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Marianne: Jag säger blott "ett fokus" eller ingenting alls ("hon står i fokus eftersom hon är naken") -- men man fåååååår enligt SAOL säga en fokus. Fast det hade jag ingen aning om och beklagade mig då inför min förstfödde, som klämmer ur sig följande ord:

- Mäh. Förresten. Ord i neutrum börjs inte i plural om de inte slutar på vokal.

Jahaja.

05 juni, 2008 21:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Er intervju med Gunde.
Den bästa sportintervjun jag kan tänka mig.
Speciellt att Ni frågade vad hans vinnarinstinkt har för betydelse för honom idag.

Samtidigt älskade jag hans självironiska kommentar
"menar ni han med hydraulolja i blododrorna" (eller likartat)

05 juni, 2008 21:42  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag var ju tvungen att lyssna på ditt badande. Så satt jag kvar till lokalnyheterna. Så trevligt hon läser! Hälsa henne från en annan högläsare. (Dock ej som i boken med samma namn.)

(Men kan nån förklara varför jag aldrig någonsin först går in på min bloggsida och loggar in automatiskt utan måste skriva "fyrahundra nedslag" eller nåt varje gång jag ska kommentera!)

05 juni, 2008 21:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kära nån och oj, Örjan -- tack!

Cecilia N: Det där med inloggning och krångel, går det under Murphys lag?

Den där nyhetsuppläsaren är förresten en nyanländ vikarie -- och jag ska absolut berömma henne!

05 juni, 2008 22:51  
Blogger Marianne skrev ...

Tack!
Jag retar mig på det där gröna strecket i Word som vill få mig att tro att det heter "en fokus", nämligen.

06 juni, 2008 08:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det inte läge att ta bort kraxpelax "kommentar"?

06 juni, 2008 10:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sannerligen, Ullah. Jisses och hjälp så vilse den kommentaren hade gått.

06 juni, 2008 12:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, kanske ska förklara -- ovanför Ullahs uppmaning hade en kilometerlång spamsnuskkommentar brett ut sig som salig Sam Ask bredde ut sig över den lombardiska slätten.

06 juni, 2008 13:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för Ask-länken.
Utan Din blogg hade jag fortfarande varit ovetande om honom

06 juni, 2008 17:00  
Anonymous Anonym skrev ...

vad kul att hora vad Gunde gor nu for tiden. Han ar fortfarande en stor idol!!

/Jen

11 juni, 2008 06:36  
Blogger Malinka skrev ...

En mäkta sen kommentar:

NE:s ordbok på nätet hävdar en fokus. Vilket jag gått på och nu blivit rättad av redaktör för.

Pfff.

04 juli, 2008 16:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jag och mitt stora språköra tyckar ett "en fokus" låter ungefär som "en bord"! Nu ska jag gå och dra nån gammal över mig.

04 juli, 2008 19:32  

Skicka en kommentar

<< Home