08 juni 2008

Briljant?

I en viss blogg- och journalistklick, kallar man varandra briljanta i tid och otid. Huääärk. Variera er!

Visserligen skulle man kunna tänka sig att min aversion mot ordet bara beror på ogin avundsjuka för att ingen framhåller mig som briljant – men nu låtsas vi att det inte är så utan bara att jag på mitt eget briljanta sätt ska försöka illustrera vad som händer när ett ord eller ett uttryck blir slitet. Jag stjäl några meningar:

”Hon skriver som vanligt briljant.”
”Briljant inlägg, kära du.”
”Darling Stina är ännu en gång briljant.”
”Briljanta chicks i kultursvängen.”
”Efter det briljanta föredraget åt vi musslor.”
”En sådan briljant intervju!”

Om man går till en ordbok, är definitionen utomordentligt framstående på ett iögonfallande sätt”. Ett antal briljanta variationsförslag kommer här (läs långsamt och känn efter) – varav några känns till åldern stigna som en pilsnerfilm och nästan inget känns nyskapande eller fräscht. Fett bra, anyone?
  • asbra
  • bautabra
  • bländande
  • ”blandning mellan nobelprisaspirant och Columbi ägg”
  • bra
  • ”bra som jordgubbar är gott”
  • delikat
  • eminent
  • enastående
  • extraordinär
  • fabulös
  • fantastisk
  • femstjärnig
  • fenomenal
  • finfin
  • förstklassig
  • förträfflig
  • fulländad
  • genial
  • genialisk
  • ’glimrende’
  • glänsande
  • grandios
  • grymt
  • gynnsam
  • gôrbra
  • hedervärd
  • helbra
  • helschysst
  • himlastormande
  • hissnande
  • härlig
  • illuster
  • imponerande
  • int’ så dåligt
  • int’ så obra
  • jättebra
  • kanonbra
  • kanoners
  • kanonfin
  • kempegrejt
  • kolossalbra
  • lysande
  • magnifik
  • majestätisk
  • makalös
  • mastodontbra
  • märklig
  • mästerlig
  • nyttig
  • oerhörd
  • oförliknelig
  • omåttlig
  • osannolik
  • otrolig
  • oöverträffad
  • praktfull
  • prima
  • präktig
  • rubinistiskt
  • ruggigt
  • rungande
  • safiriskt
  • sagolik
  • sällsam
  • skarpsinnig
  • sketabra
  • skicklig
  • smaragdlikt
  • snillrik
  • splendid
  • storartad
  • storslagen
  • storstilad
  • storvulen
  • strålande
  • strong
  • ståtlig
  • super
  • superb
  • suverän
  • svindlande
  • tiopoängs-
  • tjiggigt
  • tjusigt
  • toppen
  • toppenbra
  • toppenfin
  • utmärkt
  • utomordentlig
  • utsökt
  • vass
  • vidunderlig
  • ypperlig
  • överdådig
  • överlägsen

Jaha, 46 ord. Uppdatering: Nu 96! De röda orden kommer från kommentatorsbåset. Mera! Flera! Men man kan också använda ”briljant” i betydelsen ”utomordentligt begåvad”. Vilket ju inte behöver antyda att man är ett dugg framstående utan bara har en släng av briljans att släpa på i bagaget. Andra ord som har använts såpass ofta att deras briljans har flagnat, är t.ex. kvalitativ, kränkning, plattform, hata, fokusera, katastrof ... för att inte tala om ”chock”. Fast nu gled jag visst in på företags- och löpsedelsspråk.

Hur som helst: ordet briljant har i mina läsögon tappat sin enastående betydelse och blivit trött och slitet. Ber om ursäkt om jag har förstört ordet även för er.

--- Detta inlägg borde ha sponsrats av ett synonymlexikon. ---

29 Reflektioner:

Blogger PGW skrev ...

Briljant ... väldigt Östermalm. Very Stureplan. Very tråkigt. Instämmer. Det luktar liksom gammal tantparfym om det ordet tycker jag.

08 juni, 2008 13:58  
Blogger Anna skrev ...

Apropå fett bra: I morse hade Riksbyggen en annons i DN med en tuff tjej på en snowboard som svävade ovanför en gräsbeväxt kulle, och texten Keff att dissa miljön! samt i liten text under: Rubriken betyder ungefär:"Dåligt att nobba miljön!", vilket i alla fall jag inte blev klokare av.

08 juni, 2008 15:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Får man komma med fler synonymförslag? Ja, mer eller mindre synonymer kanske, men några som hoppade ur minnet just nu.

extraordinär
oöverträffad
storstilad
femstjärnig
tiopoängs-
makalös
mastodontbra
bautabra
himlastormande
rungande

08 juni, 2008 16:31  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kolossalbra!

En bekant hade en norsk opponent som menade att hans avhandling var "glimrende". Det använder vi därför numera till och från.

Anna: En positiv omskrivning av rubriken hade nog varit: "Tänk på miljön!"

Ska något vara briljant så ska det vara bättre än häpnadsväckande och dessutom elegant och genialiskt enkelt, tycker jag.
Nån blandning mellan nobelprisaspirant och Columbi ägg.

08 juni, 2008 18:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Precis så: jag vill ha fler "synonymer"! Mera! Mera! (Gärna absurda!)

08 juni, 2008 18:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Medan solen briljerade alltför briljant, drog jag mig till svalkan i arbetsrummet och företog en liten undersökning:

Sökte med ordet briljant i Språkbankens konkordanser och kom fram till att allt kan skyllas på hästar inblandade i travsporten.

Press 65 9 träffar
Press 76 4 träffar
DN 1987 10 träffar
Press 95 45 träffar (de med hästnamnet Briljant borträknade)
Press 96 34 träffar (de Briljantnamnade hästarna tydligen inte briljanta detta år då de saknas helt!)
Press 97 57 träffar (Hästarnas år igen -- hela 49 hästar av Briljantfamiljen borträknade!)
Press 98 53 träffar (Här är 45 snabbspringande hästar borträknade)
GP 2001 70 träffar (Endast 12 hästar borträknade. Går kanske bakåt för Briljanthästarna)
GP 2002 70 träffar (Hästarna nu uppe i 27 stycken som räknas bort)
GP 2003 67 träffar 66 st, hästar bort. Ett briljant år för Briljanthästarna!
GP 2004 68 träffar och hela 98 snabbspringande hästar fick inte räknas med.
Äldre svenska romaner 9 träffar
1800-talsromaner 0 träffar
Bonnierromaner 1 7 träffar
Bonnierromaner II 14 träffar

Därav bland andra Kid Severin som i »Mitt i strömmen« (1980) skriver
»Greta älskade hundar och brukade leda tre sidenblanka, ljusbruna, släthåriga taxar i koppel. Under sitt äktenskap med Pekka träffade hon den man som skulle bli hennes livs stora kärlek, tecknaren och målaren Fred Proessdorf, en tyskfödd, begåvad artist, som briljant skildrade Berlins dekadanta nattliv efter första världskriget. Damer med långa, simmiga ögon under plymtyngda hattbrätten.. Män med monoklar, slappt från läpparna hängande cigaretter, buckliga frackbröst.«

Strindbergs brev 3 träffar
Strindbergs romaner 8 träffar

Ordet briljants dekadens har säkert med hästsport och totospel att göra och vi får skylla den stora nutida utbredningen på i tur och ordning
Kia Briljant
Hampus Briljant
Ida Briljant
Millan Briljant
Liza Briljant
Jonna Briljant
Ila Briljant
Joker Briljant
Ocke Briljant
Poker Briljant
Saga Briljant
Rambo Briljant
Nicke Briljant
Solero Briljant
Sacco Briljant
Tindra Briljant

08 juni, 2008 20:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Agneta: Jag bugar och bockar. Vilken utredning!

08 juni, 2008 20:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Tjusigt!

Men varför görs inga synonymer med andra ädelstenar?

Skulle det inte kunna heta?
* safiriskt
* rubinistiskt
* smaragdlikt

08 juni, 2008 21:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag får väl bidra med den ärkegöteborgska varianten gôrbra, då.

08 juni, 2008 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Användning av "briljant" i Lottens blogg?
Bara 4 gånger inkl en julkalenderpost (och denna)
Detta tyder på konsekvens i ordanvändningen.

08 juni, 2008 22:12  
Blogger Ica skrev ...

Fick du mitt sms och hälsade 14-åringen? Här var schlagerfest och en jäkla pantomim :)

08 juni, 2008 22:20  
Blogger tioli skrev ...

Jag gillar Eminent och Genialisk. Översättarhelenas Gôrbra är en klassiker som funkar gôrbra även i Värmlands djupa skogar.

08 juni, 2008 23:18  
Blogger Ingela skrev ...

På västerbottniskt vis skulle man kunna säga: int' så dåligt, och mena precis detsamma.

Vi tar inte i och strör superlativer omkring oss sådär utan vidare vi.

08 juni, 2008 23:31  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Sketabra!

08 juni, 2008 23:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hurra, "int' så dåligt" är ju perfekt! "Int obra" sku ja kunna säga också.

09 juni, 2008 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Grymt!
Det är ett mycket användbart ord. Lite 80-tal visserligen, men för oss som var med då, så…
Dessutom hörde jag ett dialektalt (jöttebåsskt, tror jag) ord i helgen: tjiggit. Också ett positivt tillmäle, tydligen.

09 juni, 2008 08:03  
Blogger Herr R skrev ...

Ruggigt
Grymt

09 juni, 2008 09:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Enastående!

09 juni, 2008 10:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Kanoners! säger en av våra beställare när han är glad (och det är han oftast). Känns inte så lite 80-tal... men det matchar hans frisyr!
Mina barn brukar använda "bra som jordgubbar är gott". Lite krångligt, men målande!
Är förresten kollossalbra med två l en medveten korrigering av kolossalbra?

09 juni, 2008 11:37  
Blogger Pseudonaja skrev ...

cecilia n nämnde norskans glimrende, vilket fick mig att tänka på kempegrejt från samma språk.

Vill ni retas med norrmän som talar bokmål så säg att det ju bara är danska med lite annorlunda uttal.
Det är förvisso sant men var ändå beredd på att springa. :-)

09 juni, 2008 12:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Här har du en drös till att infoga.

bländande
bra
delikat
förstklassig
grandios
härlig
illuster
imponerande
magnifik
majestätisk
märklig
oförliknelig
praktfull
präktig
splendid
storslagen
storvulen
ståtlig
superb
utsökt
överdådig
överlägsen

09 juni, 2008 14:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolossalt vad jag måste ha varit kolossaltrött när jag skrev kolossal med ett L för mycket igår. Kolossalt mycket tack, Lotta!

Kaaaaaan ju ha att göra med att vårt avloppsrör sprack mitt i fotbollsmatchen. Men vad är väl en bal på slottet? (Ja, avloppinslägg ska komma.)

09 juni, 2008 14:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Gratuler till välförtjänt beröm från Lisa FW.
Hennes karakteristika
Lotten-"Sveriges roligaste bloggare, har utvecklat bloggandet till en konstart och är den som bäst utnyttjar bloggens särart."
Via intervju i bloggtidningen med LisaFW per 08-06-02

09 juni, 2008 15:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, hoppsan, då ska jag se till att förläget skrapa med foten och titta lite blygt under lugg.

09 juni, 2008 19:47  
Blogger Pysseliten skrev ...

Min 13-åring utropar glatt
-Ofta!
när något är briljant. Räknas det?

Ungar har verkligen ingen respekt för gammal språktradition. Redan som 4-åringar fick mina barn lära sig att deras förskola sög. (Av grannens barn.) Numer är det helt OK att något trist suger.

Sorry att jag är lite sen här, men maskineriet var lite segt idag!

09 juni, 2008 23:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pysseliten: På riktigt och i alla bemärkelser suger vår dammsugare. Att suga eller inte suga är att suga.

10 juni, 2008 05:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

"Vad är väl en bal på slottet?" är en väldigt bra jämförelsemåttstock på det mesta här i livet.

Jag undrar vad man sade innan vi fick detta bevingade uttryck av herr Disney?

10 juni, 2008 12:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Skulle bara kolla om jag stavade ordet rätt och hamnade på din blogg. Nu tror jag att jag tar ett annat ord, snillrikt får det bli.

24 oktober, 2008 07:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Briljant, Humlan!

24 oktober, 2008 12:31  

Skicka en kommentar

<< Home