15 mars 2008

För åtta år sedan ...

... såg det ut så här:


Lägg särskilt märke till
  • de komplett onödiga dansarna (speciellt trappövningarna till ”Gomorron”)
  • Arjas ”sång”
  • Lena Ph:s bröst som fortfarande var små som svalor som häckar
  • Carola som ännu inte hade börjat skrika.

Jag, som ju faktiskt har följt festivalspektaklet sedan Eldkvarn brann, är ledsen för att jag inte längre är lika engagerad. Jag har i mina gömmor alla kvällstidningar med vinnare sedan jag-vet-inte-när och spelade till runt 2000 in alla tävlingar på video. Men nu? Äh.

Hoppas att det händer något riktigt, riktigt lattjo ikväll. Men vinner Christer Sjögren ska jag äta upp min blogg.

Jag (som alltid har fel) tippar: (med hur mycket fel inom parentes)

1. Pirelli Perelli Perrelli med den lilla, lilla klänningen och de höga, höga klackarna. (rätt)
2. BWO med den vackre, lille sångfågeln och skäggtrollet samt anonyma kuttersmycket. (3:a)
3. Nordman med trallalalala-refrängen. (6:a)
4. Sanna som väl egentligen sjunger bäst av alla? (2:a)
5. Frida M som ... jag inte minns. (10:a)
6. Sibel med mest fladdertyg. (7:a)
7. Rongedal som jag verkligen gillade eftersom min musiksmak tydligen suuuger. (4:a)
8. Linda Bengtzing som var väldigt snygg i det skotskrutiga. (5:a)
9. Amy Diamond som ju borde ha fått en mycket bättre låt. (8:a)
10. Christer Sjögren som ... oj, jag måste gå på toa. (9:a)

OBS – Tippandet speglar alltså inte min musiksmak utan är bara ännu ett försök till framtidsseende. Smaken finns i kommentatorsbåset och är av allt att döma frapperande dålig.

34 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Måste bara ...

Om jag skiter i vinstchanser och framtid utan bara går på hur jag tjoade och sjöng med:


1. Rongedal (jag tyckte de var ROLIGA)
2. Sanna (egentligen bäst, men lite för lite lattjo)
3. Nordman (f'låt, men vi sjöng med)
4. Bengtzing (hon var snygg och hennes dansare var lattjo även om låten var bedrövlig)
5. Pirelli (stel men urproffsig)
6. Frida M (jag gillade killen som stod bredvid)
7. Sibel (kass)
8. BWO (kass)
9. Amy D (kass)
10. Christer (dubbelt kass)

15 mars, 2008 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har alltid rätt:

1. Pirelli (trolig - proffsig - pondus - men rätt så "by the book")
2. Sanna (fast jag vill ha henne som etta egentligen...Heja Bromölla!)
3. Christer
4. Sibel
5. Amy D (fast för mig får hon gärna hamna längre ner...)
6. Rongedal
7. Bentzing
8. Bwo (gärna längre ner - inte UPP!!)
9. Nordman ( gräslig publikfriare till NyD och sån´t folk...)
10. Frida M (här är jag ganska säker...)

15 mars, 2008 13:58  
Blogger Malinka skrev ...

Förlåt, men du har lite underlig musiksmak, Lotten. ;-) Rongedal! Hjälp.

En massa saker slår mig när jag ser klippet (förutom att vad låååångt det var, jag orkade inte längre vid 9.58), är:

Det känns lite modernare nuförtiden.

15 mars, 2008 15:03  
Blogger Malinka skrev ...

Äh. Det försvann något. "En massa saker slår mig när jag ser klippet (parentes), men det allt överskuggande är", ska det förstås stå.

15 mars, 2008 15:05  
Blogger Marianne skrev ...

Hehe, nu har jag varit inne på youtube och lyssnat på en massa gamla eurovisionslåtar och diverse annat från 70- och 80-tal.

Hur bekymrad bör jag vara över att jag kan texterna till varenda jämra Boney M-låt?

Ska nog slötitta i afton och kanske hålla ena tummen för Pirelli.

15 mars, 2008 17:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Undrar om det kan vara läge för ett Vita huset-maraton ikväll?

(Absolut superointresserad av Melodifestivalen; kan möjligen slå över och lyssna på vem som vann om det passar i tiden.)

Fast Amy Diamond imponerade på "Så ska det låta".

15 mars, 2008 17:40  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Jag la också märke till Carolas kokavaj och hade man verkligen så där midjehöga byxor som Lena Ph hade på sig så sent som 2000?

15 mars, 2008 19:28  
Blogger Cecilia N skrev ...

Klippet fick mig att inse att det är bra mycket torftigare nuförtiden när de inte har stora orkestern med.

Och vi har haft många bra schlagrar. *gillar klippet!*

Ikväll tycker jag att vi har många bra bidrag. Alla är faktiskt bra. Men de är ur flera genrar vilket gör att de är ganska ojämförliga.

Rongedals låt fastnade faktiskt på några minuter, Sannas låt lever tydligen ett eget liv med henne och det gör den bra.
Frida är glad och livsbejakande. Sibel är bra; tyvärr har jag förstått att hon ska fortsätta drapera sig i mormors sovrumsgardin vilket jag tror är en miss.
Pirelli är, som Lotten skriver, stel och proffsig och är tydligen enligt någon löpsedel jag gick förbi idag rädd för att hamna i samma "radioskugga" som Carola.

BWO:s sångare vinner hur många röster som helst bara genom att se ut (och se in i kameran).

Nordman rider på etnotrenden (vad var det för östland som vann för några år sen? Vitryssland?)

Amy hade mycket steg, men lite för mycket flås ... och nä, Christer orkar jag inte ens kommentera.


Heja rätt låt! (vilken det nu är ...)

15 mars, 2008 19:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Alla som tycker att melodifestivalen har tappat stilen, de som saknar den stora orkestern och finner njutning i en väl genomförd tonartshöjning bör omedelbums söka sig till Smask: Svenska Musikakademikers Sång Kontest.
Det är en upplevelse som lätt slår melodifestivalen på tv!

15 mars, 2008 20:23  
Blogger Ingela skrev ...

Lotten, det är inte bara faiblessen för huvtröjorna vi har gemensamt. Tydligen har vi (just nu i alla fall) samma musiksmak.

Jag gillar när artister har roligt. Och att det syns.

15 mars, 2008 21:17  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jaha, zero vann. Just nu låter den ifrån tv:n. Strax kommer jag inte ha en aning om hur den låter.

Synd om Frida som hade en mer lattjo låt: Upp och hoppa!

15 mars, 2008 22:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är väl bara en sak man kan konstatera efter det klippet - och kvällens resultat:
DET VAR BÄTTRE FÖRR!

15 mars, 2008 23:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ÄLSKAR det där medleyt, tack Lotten!

15 mars, 2008 23:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den okände mannen där uppe hade mer rätt än jag.

Facit
1. Pirelli
2. Sanna
3. BWO
4. Rongedal
5. Bengtzing
6. Nordman
7. Sibel
8. Amy D
9. Christer Sjögren
10. Frida M

Och vem i hela friden slösade bort Björn Gustafssons minuter på ... ingenting?

(Är jag egentligen bara avundsjuk för att det inte är jag där på scenen?)

16 mars, 2008 00:13  
Blogger A L V A S - P A P P A ! skrev ...

Ganska bra framtidsspejat men Rongedal?!?! otäcka mer än nåt annat! Christer däremot; kultkul! fulsnyggt liksom!

16 mars, 2008 09:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Whoa. Det som slog mig när jag tittade på din video var att det blir inte bara tråkigare utan orkester och dirigent - det blir också, numera när melodifestivalen är tidernas längsta dokusåpa, läge att klaga hos musikerförbundet på att ca 90% av Sveriges frilansande musiker hade kunnat få ett jobbtillfälle. Shit. Det hade jag inte ens tänkt på innan detta. Annars är det ju trots allt så att schlagern aldrig kommer att bli bättre än det legendariska året 1986. När artisterna hade videos i första omgången och Jan Guillou var utklädd till vampyr hos Git Persson. Ljuva, ljuva barndom.

16 mars, 2008 09:29  
Blogger Malinka skrev ...

Kära bakåtsträvare!

(Jag ska inte hålla tal, kände bara ett tvång att utbrista i detta, eftersom kommentatorsbåset visar sig bestå av bara ena mossiga typer som tycker melodifestivalen var bättre nittonhundraåttiosex!

Brrr.)

/oerhört upptodejtad Malinka

16 mars, 2008 10:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker också Rongedal var bra. Fast det är i och för sig den enda låten jag har hört.

16 mars, 2008 11:21  
Blogger Jessica skrev ...

Du orkade ju titta i varje fall. Ända sedan eländet tog sin början för mååååånga veckor sen så tänkte jag må det snart vara över.

16 mars, 2008 13:34  
Blogger den blyga skrev ...

Jag befinner mig en exklusiv grupp som inte har sett ETT ENDA avsnitt av melodifestivalen!

Vi har tittat på Parkinsson i stället....
Han, Billy Connolly, Michael Caine och David Attenborough var bra!
Reaktionen från wv lät inte vänta på sig: fyytyk

16 mars, 2008 16:15  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Vilket underbart klipp! När det gjordes var jag fjorton och tyckte det var uuuurtöntigt.

(Psst, hon heter Perrelli och Sanna var mycket bättre)

16 mars, 2008 16:59  
Blogger stina skrev ...

Åh men TACK Lotten. Jag letade efter det där klippet för några månader sedan men hittade det inte då (däremot ett där Herreys körde diggiloo diggiley i nån delfinal(?)).

16 mars, 2008 17:12  
Blogger Jessica skrev ...

Parkinson var givet för det var ju sista programmet, den blyga, och visst är det skönt att bryta av med att inte ha sett ett enda fördömt program av ja tuuuut (ohörbart ;) ) ?!?

16 mars, 2008 17:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Inte heller jag har sett ett enda avsnitt.

Jag hörde visserligen delfinalen i ?? där Rongedals var med eftersom vi var bortbjudna på middag och där halva gänget absolut måste titta.
Vi i den andra hälften spelade istället Nya finans.

16 mars, 2008 18:30  
Blogger Britta skrev ...

Jag måste hålla med min mamma, det är roligt när de har kul på scenen! Så jag hoppades på Linda Bengtzing, hon är så glad att ingen som såg henne på TV kan behöva ta sina lyckopiller förrän tidigast på måndag! Men Nordman Lotten? Ajaj...

16 mars, 2008 18:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har alltså tre gånger på raken skrivit Pirelli istället för Perelli? Som basket istället för basker?

*skämmes*

Nu har alla rätt alla kalla mig "Lotta" tre gånger på raken utan att jag får ge igen.

16 mars, 2008 20:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

PS.
Jag kollar på Parkinson-reprisen. Jag vill bli en Parkinson när jag blir stor. Eller en Dick Cavett. Och lite Ruby Wax.

16 mars, 2008 20:11  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Fyra gånger får man kalla Lotten för Lotta, för Perrelli stavas med två r ocskå... (besserwisser)

16 mars, 2008 20:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen är jag helt väck?

Nu får ni kalla mig Lothar om ni vill, straffas ska jag i alla fall!

Tack, Helène! (Skrev jag rätt fnutt nu?)

16 mars, 2008 20:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Ojoj ... snart får du nog byta namn Lotta :-)
(en gång)

16 mars, 2008 22:20  
Blogger PGW skrev ...

Melodifestival i all sin ära, men är Billy Conelly på andra kanalen så får schlagern vänta.

Men jag saknar orkestern, den riktiga med dirigent.

16 mars, 2008 22:28  
Blogger PGW skrev ...

Connolly. Connely. Äsch hur han nu stavar. Skotten med håret ni vet.

16 mars, 2008 22:29  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Fel fnutt, Lotta!
Men det är ingen fara, här kommer en som är rätt:

´

(Crap. Jag försöker verka bildad och smart i förra kommentaren, så stavar jag fel på "också".)

16 mars, 2008 22:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nya finans ... Oj ... Det har jag inte spelat på ... sisådär trettio år. Häftigt.

17 mars, 2008 09:06  

Skicka en kommentar

<< Home