03 mars 2008

Pling plong, en låttext, trallalaaa

Jag har hittat en blogg som jag önskar att jag hade hittat på själv: Rimbloggen, som analyserar låttexter. (Se hääär bara – jag var ju på G.) I årets melodifestival har vi hört månget nyskapande rim. Och ett bra: ’ursäkta’ som rimmade på ’perfekta’ (Fronda).

Men kanske är detta tidens tecken bara en liten revival för ljudrimmen with a twist, där Stenmarck med bror är herrar på täppan? För om man sluddrar lite på dentaler, frikativer och assimilationer så rimmar ju hårt på gråt, bakut på sjukt och straff på haft.

Mitt bidrag i den nya vurmen låttextnostalgibloggning® är Agnetha Fältskogs ”Doktorn”. (Bosse Carlgren skrev texten.) Nu kan ni inte – som man plägar göra när man läser romaner med insprängda dikter eller recept – bara hoppa över sången. Ni måste läsa.

Doktorn, jag är fast i en vana
Ja, ingen kan ana
vad jag har det svårt
Ni hypnotiserar folk mot laster
Det sa min faster
som pimplade port
Nu måste jag få en tid.

Åh snälla doktorn, mmm doktorn
Hjärtat slår, kan inte gå i trappor en gång
Doktorn, mmm doktorn
Kanske det har gått för långt
Åh doktorn!

Har försökt dra ner konsumtionen
Men situationen har blivit prekär
Förr i världen räckte ett i veckan
Nu blir det minst två om dan ungefär
Jag är nog ett hopplöst fall.

Men snälla doktorn, mmm doktorn
Har försökt med snask men jag blev tjock som en gris
Doktorn, mmm doktorn,
Snälla hjälp mig på nåt vis
Åh doktorn!

Ständigt så vaknar begäret igen
Och då måste jag bara ha
Men när jag darrande tänt ännu en
Känns det bra, mmm.

Hundratals har slutat att röka
Som fått försöka på doktorns klinik
Mitt begär är inte cigaretter
Och inte tabletter, jag är nog unik
Men gör ett försök ändå.

Jag ber er, doktorn, mmm doktorn
Ta er an mitt fall så jag kan hoppas igen
Doktorn, mmm doktorn
Snälla vänj mig av med män
Åh doktorn!

Snälla doktorn, åh doktorn!

Eh. Ni ser ”ett” där uppe som jag har rödmarkerat? Hon tänder (på) män, darrar och knarkar dem och ... jahaja. Tänk att det förstod jag inte alls när jag var liten. Jag var mest koncentrerad på den där fastern som pimplade port, för en sådan hade även jag.


Lyssna, vetja.
Uppdatering
I kommentatorsbåset har AB skapat kommentaikun.
Uppdatering igen
AB är på hugget – läs i även om gökungekommentar. (Nej, ingen bryr sig ett dugg om ”Doktorn”.)

13 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag är mer bekymrad över den ökande förekomsten av låtskrivare som helt sonika skiter i att rimma. Lasse Lind, som är schlageraktuell, är ett exempel.

Usch och fy.

03 mars, 2008 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Två karlar om dan...?

Klart man ska rimma! Även om det inte går. Minns det berömda rimmet:
'
Hon sa - det var en kväll vid ett klocktorn -
"Och jag som har drömt om doktorn!"


Det är stort!

03 mars, 2008 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag upptäcker nu att jag har gjort en kommentaiku.

Dvs en liten snitsig kommentar hos någon annan, istället för att göra ett helt blogginlägg hemma i den egna bloggen (för det tycker man att man inte ha tid med, tycker man). Regler: Versmått helt fritt, men kommentaikun ska vara kortare en ett ev eget inlägg.

Ni såg det här först, stilenligt hos Lotten i st f hos mig - jag har hittat på ett nytt ord - kommentaiku!

03 mars, 2008 13:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Kommentaiku, vilket underbart ord! Men vad kallas det då när man lägger något som borde vara ett helt blogginlägg i kommentarsfältet hos någon annan? Gärna om något som bara vagt har med saken att göra men däremot handlar helt om sig själv? Kommentepos kanske? Och har man då ett stort kommentego?

För övrigt trodde jag att jag var ensam om hoppa över dikter och sådant tjafs i romaner, framför allt i deckare. Det är ju liksom ett enda långt race mot sista sidan och då kan man väl inte förväntas ägna någon tid åt finliret?

03 mars, 2008 14:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Gitto: Hoppa över... ? Här sitter man och väljer och t o m översätter underbara poem till vissa av sina kriminalromaner, kan verkligen någon hoppa över dem?

HM. När folk svävar ut i evighetslånga kommentarer med en helt egen agenda, kan man hedra det med ordet epos då? Kanske kommentaschabrak? Eller gökungekommentar?

Som när man läser kommentarer till tidningsartiklar, och vad det än handlar om (t ex vädret) så är det alltid några som a/säger att det är sossarnas fel och b/ det är feministernas fel.

Fast nu kanske jag har kommit från ämnet för Lottens blogginlägg? ;)

03 mars, 2008 14:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Gökungekommentar var riktigt bra, den tar vi!

Ja, jag brukar hoppa över dikter, och ibland, om det är riktigt spännande, ungefär vartannat stycke, man brukar förstå sammanhanget ändå.

Och är dikterna översatta är det ännu värre eftersom jag måste översätta dem tillbaka i huvudet (i alla fall när orginalspråket är engelska eller spanska). Fast det gör jag i och för sig med var och varannan mening.

Och ja, allting är sossarnas fel, framför allt i SvD:s kommentarer. Där är det också fult att föreslå att man kanske behöver hetskonsumera stup i kvarten, för då sliter man brödet ur munnen på de fattiga kineserna. Och i Expressens kommentarer frodas de verkligt ruggiga misogynisterna, de som hävdar att kvinnorna helt tagit över i Sverige, att "hon var säkert med på det" om någon blivit våldtagen. Och har någon blivit våldtagen så måste det enligt deras logik vara av en invandrare.

Och nu är jag också långtifrån ämnet och surrar, men eftersom jag har en matblogg måste jag lägga mina lingvistiska och litterära gökägg i någon annans bo.

03 mars, 2008 15:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Gitto: Se där! Bökigt att ha temablogg, att vara eklektiker är the shit!

(Och ja, jag har stor bokstav efter kolon och liten efter semikolon, för det lärde jag mig i skolan och det är mest logiskt.)

Men min översatta dikt behöver du inte översätta tillbaka, den sitter som smäck. Förmodligen mitt livs enda geniala översättning. Nu kämpar jag med Maya Angelou och har nästan kommit fram till att den boken endast kan ges ut på engelska.

Wv för ambitiösa: zkypek!

03 mars, 2008 15:18  
Blogger Malinka skrev ...

Hrm. Jag har lärt mig att man kan ha antingen versal eller gemen efter kolon, allt beroende på kolonets syfte och spännvidden på det ... kolonerade.

Om jag inte hade supit bort mina Skrivreglerna, tralala.

03 mars, 2008 15:38  
Blogger Malinka skrev ...

*ignorerar konstiga bestämdheter*

03 mars, 2008 15:39  
Anonymous Anonym skrev ...

ååh gökungekommentarernas drottning känner jag mig som ofta, kul att få namn på sjukan! :)

03 mars, 2008 15:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppa över? Som om jag skulle? Fast jag behöver inte läsa texten egentligen, för jag kan den utantill sedan sjuttiotalet. Och "ett" måste väl stå för ett ligg/skjut/nummer etc, eller var det det du skrev på ett mindre klumpigt vis kanske. *rodnar, men klädsamt*

03 mars, 2008 19:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Långa dikter som inte verkar tillföra något direkt viktigt till historien är det lätt att jag också snabbt skummar igenom, särskilt om de inte är rimmade.

Fina nya ord idag, kommentaiku och gökungekommentar, de gillar jag. Själv ägnade jag mig lite åt de senare tills jag insåg att det var lika bra att starta en egen blogg.
I det fallet var det kanske lite mer som en praokommentar.

03 mars, 2008 21:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Lotten.

Tack för att du upptäckt Rimbloggen och de värmande orden du skrev.
Den där texten till Agnetha Fältskoglåten var ju en riktig pärla. Där har jag missat något väsentligt, märker jag.
Ha det bra och trevligt fortsatt bloggande, mvh Mattias och Rimbloggen.

06 april, 2008 18:56  

Skicka en kommentar

<< Home