04 mars 2008

Jajajajaaaa: mitt jobb

Abbes pappa formar händerna till en tratt och ger oss alla order att berätta om vad vi till mans har för yrke. Jag drar som vanligt vid ordergivning något gammalt över mig, ynkar en liten stund och gör sedan som jag ska.

Så här hade jag velat skriva:
”Jag är som ni alla vet en världsberömd skådespelerska. Sedan fem år jobbar jag endast med Johnny Depp. Kalla mig petig, men så är det när man faktiskt inte längre måste jobba för brödfödan.”

But no. Jag jobbar helt enkelt häcken av mig.

1. Radioprat februari–juni. Det innebär att jag kl. 07–10 står i en radiostudio och lattjar med lyssnarna och spelar inte särskilt upphetsande musik. Som jag inte själv får välja.

Min roliga kollega Zoni vid spakarna.

Att hitta på pratämnen och formulera sig är bara roligt och intressant samt okomplicerat. Att inte somna stående kl. 10:15 är däremot nästintill hopplöst – detta jobb sliter på hjärnfunktionen som en rejäl fylla, vilket komplicerar planeringstiden fram till 12:00 när jag får gå hem. (Jag hoppas att tröttheten bara beror på att jag är ovan.) Betalningen är kass om man som jag bara jobbar fem timmar per dag och är frilans med eget företag som kostar pengar.

2. Skriverier för t.ex. Språktidningen. Det är hur lätt som helst och en dans på rosor. Och ger yttepyttiga kaksmulor när det gäller betalning. Om jag fick välja, skulle jag skriva en artikel per dag och sälja dem för 100 000 kr styck. Realist har jag aldrig varit.

3. Redigering av text – jag arbetar som en redaktör och tvättar bokstäver som besudlats med språkfel i allt från offentliga utredningar till kokböcker.
Del av älskade SIS 03 62 01.

Det sker numera oftast rakt in i datorn, men jag tycker mest om att skriva röda korrekturtecken på papper. Det får mig nämligen att se kompetent ut, vilket jag alltid är men inte ser ut att vara. Betalningen är ok eftersom jag njuter så vansinnigt av att inte behöva resa mig ur sängen för att börja tjäna pengar. (Pun not intended.)

4. Föreläsningar om moderna skrivregler – om hur man skriver roligt, om hur man skriver i största allmänhet och hur man gör för att i skrift göra sig förstådd på ett informativt sätt. Och mina föreläsningar äro de roligaste. Därför tjänar jag relativt bra på dem. Problemet är bara att nu när jag jobbar i radio så mycket, måste jag tacka nej till föreläsningar. Nä, jag kommer aldrig att bli rik på pengar.

5. Bloggand... eller nej, det räknas kanske inte som jobb? Eller kan man ta upp sådant som tar tid och som man har nytta av men som inte genererar någon inkomst? Ok, nej.

Ni som nu svarar på denna s.k. utmaning, kan väl lägga till vad ni skulle vilja ha för yrke? Jag gör så här:

6. Basketproffs i USA hade jag velat vara.

30 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Först! (Men det beror antagligen på att wv är tung- och tangentvrickande phuepzcp.)

Jo, jag hade velat vara fotograf, filmmanusförfattare, regissör, film- och teaterskådespelare, ståuppare, sångare, och som sidoaktiviteter ville jag ha arkeologi och tidningsmakeri för kvinnor i åldrarna 13 – döden. En totalt hälso-, skönhets- och horoskopbefriad tidning.

04 mars, 2008 07:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle vilja skriva vinnarlåten i melodifestivalen, ge ut en skiva med barnsånger samt bli intellektuell på heltid. (Ett delmål för det sista yrket är att bli intellektuell över huvud taget.)

Lustigt förresten att en glad mun är korrekturtecknet för sär skrivning. Det som är så skojigt!

04 mars, 2008 07:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Hur gör du när du redigerar rätt in i datorn då? Kan man inte skriva såna där fina krumelurer med datorn i detta moderna tidevarv?

04 mars, 2008 08:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill ha en vingård. Inte i söderns länder utan här hemma.
Trivs för övrigt riktigt bra på mitt nuvarande jobb också, men vingården är drömmen.
Just nu bor vi mitt i villamattan med hundra barn omkring vilket är härligt för ungarna så jag rör inte en fena för att förverkliga drömmen. Än.

04 mars, 2008 08:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Tror du inte att din blogg är en form av marknadsföring, och därmed en del av ditt företags verksamhet?
Det tror jag. Rätt bra marknadsföring, dessutom.
Misstänker att du och den djefla mannen - precis som jag själv - inte spenderar särskilt mycket på annan marknadsföring, eftersom det inte ger något tillbaka i förhållande till investeringen. Bloggen kostar däremot inte många kronor att hålla igång, och med hjälp av den har du just berättat för rätt många vad du egentligen håller på med.

04 mars, 2008 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Ååh vilken härlig början på dagen för mig! Tack! (och lite sorry för att jag inte besvarade utmaningen sist, men de många frågorna. Mitt irl-liv är vad man skulle kalla krävande galore nu, och det beror INTE på jobb. (Det vore oändligt mkt enklare om det gjorde det tror jag.Nuff said.)

Jag skulle vilja vara forskare där jag pluggade (och hade för plan att doktorera efter avklarad magister som det inte var långt kvar till). Detta var innan jag blev avbruten av ovanstående överkrav från irl-livet.

Och så skulle jag vilja ha en affär som samtidigt var kulturcenter, fik, bibliotek, levande museum och en plats att vara "myndighetsmediatör"/offentlig skrivare på.. Men nu hinner jag inte skriva mer, ska tillbaks till ovanstående irl (tjôta).

Mycket av det du gör yrkesmässigt skulle kunna höra till en idealisk Vajlan-tillvaro förövrigt, jobbmässigt that is. Basket har aldrig lockat, jag är bollrädd.. ;)

04 mars, 2008 09:09  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vajlan, du kanske skulle vilja ha en sån där butik som Eva på Frösön har

Jag gillar inte heller hårda bastketbollar heller för övrigt.

Och som svar på Lottens sista fråga: jag skulle vilja vara klar med läsandet och äntligen få börja jobba i det yrket.

04 mars, 2008 10:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilka krångliga jobb ni vill ha! Själv hade jag bara velat vara rockstjärna rätt och slätt.

04 mars, 2008 10:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Novisen vid redigeringsspisen: Jodå, det finns renodlade redigeringsprogram, men de är klumpiga. Jag skulle vilja ha ett där jag helt enkelt ritade korrtecken på skärmen. (Kan junte vara en omöjlighet.)

Oftast kör man bara sina korrigeringar rakt in i dokumentet och använder "spåra ändringar". Uppdragsgivare som litar på mig struntar i att kolla vad jag gör, varför jag alltid stoppar in ordet basket liste osynligt någonstans. (Plötsligt känner läsaren av en offentlig utredning ett oemotståndligt behov av att spela basket.)

04 mars, 2008 11:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Stellan -- självklart är bloggen marknadsföring. Med tanke på min input en inte särskilt effektiv marknadsföring, men ändå ...

AB: Här har du en tidning som jag skulle vilja läsa: Allmänbildningsakuten.

04 mars, 2008 11:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ungefär det du beskriver går bra att göra med kommentarsverktygen i Adobe Acrobat.

04 mars, 2008 11:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ö-helena -- jag tyckte inte om det, ska jag ge det en ny chans, kanske? (Jag är långsint; funkade det dassigt första gången snörper jag på näsan och rynkar på munnen ett bra tag.)

04 mars, 2008 11:34  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vet inte. Jag är nog inte rätt person att svara på det eftersom jag tycker att redigering är så tråkigt att jag omedelbart somnar!

04 mars, 2008 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag börjar bli lite sugen på att bli National Geographic-journalist och dyka bland brunstiga kaskeloter och leta ruiner efter bortglömda civilisationer i Gobiöknen.

04 mars, 2008 13:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu kom jag på! Var vill ni prya (=praoa för er ungdomar) om ni fick?

Jag skulle vilja prya på SAOB.

04 mars, 2008 14:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Får man prya på lokalradion?

04 mars, 2008 17:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har hört "nej, vi tar inte emot prao" ungefär 34 gånger på en månad, men jag tror bara att de skojar.

04 mars, 2008 18:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta gör jag på jobbet:

* Pratar
* Ritar
* Skriver
* Tänker

Dessutom badar, dansar, masserar, promenerar, räknar, simmar, sjunger och spelar jag på arbetstid. Och hoppar studsmatta, programmerar datorer, badar i bollbad, laminerar bilder, planterar blommor, pratar teckenspråk och spelar teater.

Men jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor.

04 mars, 2008 19:32  
Blogger Camilla skrev ...

Basketproffs, är det inte bara att börja träna mer? :-)

Nu har jag bloggat om mitt jobb också. http://camillastankar.blogspot.com/2008/03/mitt-jobb.html

04 mars, 2008 19:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle vilja jobba med saker jag är bra på - som att slösurfa, simma, organisera data och människor, lära folk språk och matte och att gå hem tidigt varje dag för en summa pengar som motsvarar mina drygt 450 högskolepoäng. Men det gör jag ju inte. Jag snyter näsor, får snor i maten och trär tusentals fingrar i fuktiga fingervantar varje dag istället. För småpengar. Men jag har nära till jobbet, i alla fall.

04 mars, 2008 20:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Vilken svår fråga. Men jag är IT-stöd och idé- och problembollplank, skriver, redigerar text, layoutar, bildbehandlar, analyserar och utreder, representerar och sitter i möten ...
Måååånga möten blir det. Jag försöker förbättra ledning och styrning i en svensk myndighet men skulle nog hellre styra och leda själv (på någon nivå).

Älskar när jag får sitta hemma och jobba, precis som Lotten tycker jag att det är skönt att ibland inte ens behöva kliva ur sängen för att göra nytta.

Helt alternativ karriär skulle bli kreativ och mycket utomhus (trädgårdsdesigner? vinproducent är också frestande), eller författare kanske. Det jobbar jag i och för sig redan på, utan några stora förhoppningar om att det skulle gå att leva på. Men det är min plan F om det skiter sig på jobbet ...

[Nästan gökungekommentar, eller ...?]

04 mars, 2008 21:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag vill gå kurs för Lotten någon gång när en sådan ges på en plats nära mig!

Så, visst är din blogg marknadsförande.

04 mars, 2008 21:13  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag skulle vilja att Lotten har en kurs på en tidning nära mig, dvs på den redaktion vars produkt retar mig till nästan varje frukost. (Tidningen kommer ut 6 dagar i veckan, jag äter frukost 7 dagar i veckan.)

04 mars, 2008 21:28  
Blogger Abbes pappa skrev ...

Tackar tackar, Lotten.

Oj vad spännande dina dagar ser ut. Jag fattar att du är trött, men å andra sidan, vem är inte det.

Diggar förresten språktidningen, vi har en prenumeration på den här hemma.

04 mars, 2008 22:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Fel människa på bilden! Jag vill se Lotten!

04 mars, 2008 23:07  
Blogger Ingela skrev ...

Minst realistiskt: Om jag vore vara en riktigt duktig fotograf. Som spelar musik och sjunger emellanåt. Samt lever gott på dessa sysselsättningar.

Ganska orealistiskt: Då jobbar jag på SPA och tjänar ihop en bra lön, inte småpengar med hotell- och restaurangs skruttavtal.

Något mindre orealistiskt: Mitt arbete består i att lära lärare hur man använder datorn som pedagogiskt redskap och specialpedagogiskt hjälpmedel. Hjälper till med pedagogiska idéer till program och anpassningar i dessa.

Realistiskt: Fortsätter att harva i skolvardagen med (i bästa fall) små avbrott för utflykter till lärarutbildningen.

05 mars, 2008 00:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, är det under sommarhalvåret som du vill praoa här

05 mars, 2008 01:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Agneta tack, en sådan idyll! (Not.)

Det var lite mer fantasieggande när redaktionen höll till på UB1.

05 mars, 2008 06:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skulle vilja vara bloggare till yrket, på en blogg där bara jag själv bestämmer vad jag ska blogga om, och hur mycket. Total kreativ frihet, alltså!

Dessutom skulle det betala så bra att jag hade råd och tid att resa och fotografera och läsa en massa spännande böcker, för att kunna hitta på roliga och intressanta saker att blogga om.

05 mars, 2008 09:50  
Blogger rigg skrev ...

Oj, fyra yrken. Jag blir matt av bara tanken... Jag som bara har två varav jag är ledig från ett.

Jag har förresten precis lärt mig använda kommentarfunktionen i Word och älskar den.

Hmmm... Jag hade inte tillägget "vad jag skulle vilja ha för yrke? när jag svarade på denna utmaning (utmanad av mymlan). Hade jag haft det skulle jag nog svarat "vill inte byta, eller kanske rockstjärna"

05 mars, 2008 20:13  

Skicka en kommentar

<< Home