05 mars 2008

Nostalgitripp en bit down memory lane

Peter noster Studioman pekar med hela handen och säger åt mig att minnas vad jag gjorde för 5 respektive 10, 15 och 20 år sedan. Men orka.

Primaaaalskriiik! (Fast okejrå.)

Katarina Witt vann i OS 1988. Jag är inge vidare på att åka skridskor.

1988
Jag och den djefla pojkvännen bodde i en ljuvlig vindsvåning i centrala Lund och jag fick plötsligt jobb på Nationalencyklopedin. Jag hade enorma axelvaddar i 317 festutstyrslar och kunde nästan gå i högklackat.

”Måndag hela veckan” hade premiär 1993. Jag fyller år på Groundhog day. Varje år!

1993
Jag och den djefla mannen bodde i en bostadsrätt men längtade efter hus eftersom den förstfödde var ett år och den andrefödde var på väg. Jag var redaktör på NE och njöt av yrkeslivet som dock krävde 30 timmars övertid varje vecka. Drabbades av magsår för andra gången. (Första magsåret kan jag inte berätta om för det hände ett år som inte ingår i denna uppgift.)

Frank Sinatra dog 1998, men jag sörjde inte särskilt mycket.

1998
Jag och den djefla mannen bodde i en skånsk villa som vi inte trivdes i och anade inte att vi snart skulle komma att köpa ett hus i en mellansvensk stad som vi tidigare aldrig hade satt våra fötter i. Jag var fortfarande redaktör på NE, men vårt lilla företag var redan två år gammalt. Den tredjefödde var däremot bara ett år. När han föddes lappade jag förresten ti... oj, nu gick jag händelserna i efterskott.

Arnold blev guvernör och klenare 2003.

2003
Jag och den djefla mannen bodde i den stökiga Villa Villekulla där vi bor idag. Vi försörjde oss på föreläsningar och den fjärde- och femtefödde var fortfarande små. Jag ammade och spelade basket, vilket är en skumpig kombination.

---
Om tio år då? Ptja, 2018 är jag bara tio år äldre. Förmodligen gör knäna fortfarande ont och förmodligen är jag fortfarande trött och går aldrig i högklackat. Men säkerligen bor jag kvar där jag bor nu, i ett till hälften målat hus med blommiga plastgolv. Ben Affleck är president i USA och Alla Pugatjova är president i Ryssland och i Sverige regerar bloggarna.

24 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Men om bloggarna vinner valet, vad gör du då? Korrekturminister?

05 mars, 2008 08:39  
Blogger Jessica skrev ...

Nä, jag vill höra vem du lappade till när den tredjefödde födddes!!!!!!!!

05 mars, 2008 08:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ånä, Jessika! Det var ju fel år!

(Men ok. Det var barnmorskan. Tioåringen kom nämligen till världen i en väldig fart och hon kallade mig 20 gånger för Lotta. Bertil hade varit ett mer passande namn.)

Stellan -- jahapp. Basket- och korrekturminister. Perfekt!

05 mars, 2008 09:06  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men Lotten, är det inte snart dags att sluta låtsas vara nödbedd varje gång du får en bloggutmaning? Du svarar ju alltid så lydigt och snällt numera.

PS. Jag var tvungen att slå upp nödbedd för att vara säker på att jag använde det rätt. Är det inte skandal!

05 mars, 2008 09:26  
Blogger Marianne skrev ...

Men du spelar väl basket 2018 också?

Varför Ben Affleck? Den karlns ointelligenta blick förstör alla filmer han är med i; ser om möjligt mer bakom ut än Jojje.

05 mars, 2008 09:28  
Blogger Cecilia N skrev ...

Alla Pugatjova! Henne har man ju inte hört talas om sen Jacob Dahlin dog. Finns hon än?

(Jag tyckte det var urcoolt att han kunde prata ryska så där obehindrat som jag nästan kan tala engelska och skulle vilja kunna tala franska.

Alla som kan tala andra språk än modersmål och engelska flytande är coola.)

05 mars, 2008 09:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu sitter jag på tåget mot Stockholm för att hålla tretimmarsföreläsning om Ben Affleck. Eller vad det nu var. (Ronald Reagans intelligenta blick ...)

År 2018 spelar jag så klart fortfarande basket. Vet inte riktigt vad mina då 30 år yngre medspelare tycker om det, försås.

Ö-helena: Jag äääär nödbedd. Måste ju tänka på min image, som inte bara kan vara tjosan hoppsan och trallala. Utmaningsdagarna är ju de enda dagar som jag får tillfälle att gnöla lite.

Alla som pratar utrikiska flytande är coola, jag håller helt med och är lite sur för att varken mamma eller pappa är från Frankrike.

05 mars, 2008 11:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh no, jag åt just vad jag trodde var oliv och brie. Det var oliv i smörklick.

Tungan halkar omkring i gommen som Bambi på hal is.

05 mars, 2008 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Kuriosa om Sinatra eftersom han är där med polisporträtt: Någon sa om honom i hans ungdom att han var så mager att om han stod i sidled och räckte ut tungan såg han ut som ett blixtlås.

Han var så benig att de fick stoppa upp hans bak när han spelad glad sjöman i Anchors Away! (F ö den sista film Humphrey Bogart såg).

"Tioåringen kom nämligen till världen i en väldig fart och hon kallade mig 20 gånger för Lotta."

Hrm - hon föddes alltså tio år gammal i en väldig fart och kallade dig genast Lotta 20 ggr? Inte undra på att du blev lite putt! ;-)

05 mars, 2008 14:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Äldsta tävlingsklassen vid Veteran-VM i orientering är W85 – kvinnor över 85 år.

05 mars, 2008 15:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Mer sport till panschisarna!

05 mars, 2008 15:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB -- haha, jag som vet att Tioåringen är en pojke, tänkte inte alls på det. Ska förtydliga!

05 mars, 2008 19:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nä nu går tröttheten på torra land. Jag kan ju inte ändra i en luddigt skriven kommentar!

Måste nog spela lite mer basket, det piggar upp.

*swooosch*

05 mars, 2008 19:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Han. Han. Han.... sorry, Tioåringen.

05 mars, 2008 20:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Imponerande att komma ihåg (fast vad vet jag, du kanske hittar på).

Några av åren skulle jag också kunna klara men inte alla, vad i all fridens dag gjorde jag t.ex. 1993??

För övrigt är jag starkt i behov av ert medlidande just nu. Skärmen på min fina laptop har gått sönder så nu måste jag lämna den till reparation. Suuuuuck!!

(Idag hade jag turen att ha tjänstedatorn hemma.)

05 mars, 2008 20:53  
Blogger Cecilia N skrev ...

*Skickar medlidande till dieva.*

05 mars, 2008 21:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dieva, din stackars stackare. Datorer pratade vi om med kärlek i rösten i radion i morse. De ska inte gå sönder jue.

Jo -- jag hade ju kunnat hitta på en farlig massa. Men då hade jag nog hittat på lite roligare saker som att jag satte mig i spagat på en snödriva eller att jag blev rånad av en gammal tant. Men så har jag har ju dagböcker och fotoalbum en masse ... och dessutom När Var Hur och Aktuelltböcker att rådfråga.

Jag gillar dåtiden, så är det.

05 mars, 2008 22:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för sympati, det känns bra.

Jag tänkte också på dåtid idag när jag ordnade en kopp hett te och funderade på om hur det skulle vara utan dator och tv och bara böcker. Ganska mysigt tror jag.

Men jag skulle ju vara en mängd vänner fattigare. Nej, det är nog bättre nu.

05 mars, 2008 22:20  
Blogger bengt skrev ...

Jag gjorde något liknade för 2 år sedan. Ursäkta bilderna, men så såg vi ut.
30, 20, 10

05 mars, 2008 23:26  
Blogger Jessica skrev ...

Ska man lappa till någon vid en förlossnng så ska det till att vara barnmorskan, alternativt den blivande barnafadern om han inte ger korrekt stöd.

06 mars, 2008 04:53  
Blogger den blyga skrev ...

Äldsta tävlingsklassen vid Veteran-VM i orientering är W85 – kvinnor över 85 år.
Visserligen närmar sig Int.Kvinnodagen
MEN
Om rätt ska vara rätt så finns det en M90 men ingen W90.

06 mars, 2008 09:52  
Blogger den blyga skrev ...

Bland veteranerna finns det flera som närmar sig M90!

06 mars, 2008 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att den gamla hederliga titel ecklestiastikminister borde återinföras. Kanske kunde det vara något för Lotten?

06 mars, 2008 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Mittåt - såg det försent:

Ecklesiastikminister

06 mars, 2008 16:32  

Skicka en kommentar

<< Home