25 december 2007

Fröjdefull jul, rörig soffa (och lite DRT)

Här står jag i min julaftonsklänning framför den granna granen.

(Gammalt trick att få julstämning är att ta en synnerligen suddig bild.) Klänningen är min svärmors gamla från 1971 (?) och det jag pussar är inte en buckla från Wimbledon utan en utsökt vacker liten porslinsbytta med trälock som jag tror att man kan ha skirat smör i. Eller kanske dyr senap. Eller kokain eftersom den har en liten, behändig pip.

Och detta, govänner, är Hemlisbloggarsoffan som har retat pedanter på besök till vansinne.

– Sitter du mitt i röran?
– Ja, i hörnet där.
– Men kan du över huvud taget tänka en vettig tanke i ”det där”?
– Nej, det kan jag inte påstå, men jag behöver inte vara vett...
– Men det där är väl fler än 24 böcker?
– Jo, men vissa måste jag suga in i fler än en bok och vissa måste jag försöka med flera gånger innan det lossnar och ...
– Tar du verkligen allt på så stort allvar? Och varför städar du inte bort alla som du är färdig med?
– Jaemeeäää öh ... och äh och d...
– Herregud! Plommonstopet är ju sprucket!

Till er med lupp: ja, fönsterbrädan är borta. Den var av imiterad marmor, och si det stod jag inte längre ut med.
----
Ni som vill spåna om Den Röda Tråden i denna sena timma kan ju göra det i kommentatorsbåset. Eller inte. Man kan ju sova också. (Javisst, skratta ni.)

26 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Und was für ein großer Weihnachtsbaum!

25 december, 2007 00:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah! Magica de Hex!

Oj, vad kul att ha rätt för en gångs skull! Jag har känt mig SÅ obegåvad, som ett litet apelsinskal i en apelsinlund... men erkänn att det var stil att ha rätt på själva julafton!

25 december, 2007 07:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jawohl und aber doch! Granen får se ut lite hur den vill, men den ska vara så stor så att den nästan inte får plats.

AB: Jag sparade det bästa till julafton, förstås.

25 december, 2007 09:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej! Nu är månadens blogg tävlingen igång! Du och två andra bloggar står mot varandra och det är läsarna som utser vinnaren! Röstningen pågår till fredag denna gång och man har en röst per dag att utnyttja. Den som vinner månadens blogg är automatiskt nominerad till Årets blogg tävlingen nästa år! Lycka till! /Sica
www.sicastyle.blogg.se

25 december, 2007 11:08  
Blogger Huskorset skrev ...

O, jag tycker det är så bildat med en rörig soffa! För att inte tala om vacker klänning från ´71 och tillhörande kokain-dispensé.
Lotten, från och med i år är jag din ödmjuka tjänare!
Tack!
Jag har inte en aning om DRT och alldeles för lite tid och mycket släkt för att kunna sätta mig ner och flura ordentligt och sällar mig därför till dödssyndarna.
Eller...om jag slänger iväg ett blindskott på chans och tar fasta på Lottens ledtrådar om en djuuuup DRT:
Dödssynderna som de sju muserna, (som, enligt Wikipedia, på Lesbos var just sju stycken.

God fortsättning!

25 december, 2007 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Soffan påminner om byrån bredvid min säng där jag har mina "ska-läsa-härnäst"-högar. Överst ligger nu två böcker av Doris Lessing, fast egentligen är både sista Harry Potter (ja tänk, jag har inte läst den än) och Stephen Donaldsons senaste före i kön.

Vojne, vojne, vad ska man välja?
Tur att flera dagars ledighet väntar.

Under eftermiddagen måste ett antal DRT-teorier testas; dödssynderna, muserna, helgaftnar etc.

CU L8er, som det numera heter.

25 december, 2007 12:21  
Blogger Ica skrev ...

men, när kommer facit? Och allt det där? Och... hjälp. Farmor över på lutfisk.

25 december, 2007 12:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ica, facit finns ju som vanligt här.

25 december, 2007 12:53  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag kan inte riktigt smälta att det redan är slut! Ja DRT är ju kvar förstås, men där har jag ingen bra gissning - förutom dödssynderna.

Tack alla för allt det roliga!

Charlott – the goblin girl

25 december, 2007 13:33  
Blogger Bim skrev ...

Härligt julig bild!!! Julgran som strålar i kapp med Lotten i ljuvlig klänning (den som spar den har ;))... eller är det Lotten som strålar i kapp med granen? hm... tåls att fundera på - JA...
Åh, vilket härlig hörna att krypa upp i och bläddra och klura ;) Här på julafton fick man INTE ha någon inspirationshörna inte, nopp... 40min gick innan jag fick utskällning för att det var ORDNING i min inspirationshörna i sovrummet - inte så stort hus som Lotten om man säger så ;) - och det var inte nog välstädat i den ansåg min far, bläää... Borde man inte få ha det som man vill, när man bor själv och är vuxen? Men, man blir väl aldrig vuxen i sina föräldrars hjärna??? Dock meddelade jag min familj, att nu vägrar jag ens försöka anstränga mig på jular framöver - de får fira utan mig om så ska vara, basta... :) Känner mig kinkig, HA... :)
Får man vara kinkig i dessa dagar när alla ska vara vänliga och sköta om varandra?
Må så gott... värmländskan Bim, som verkar vara åter i egen burk... verkar alltså ;) och återkommer kanske om DRT lite senare, hm...


Bims Portal!/Sjöbackas blogg

25 december, 2007 13:41  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Endast genier behärskar kaos! (Angående soffan)

25 december, 2007 14:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla vad jag har hittat.

25 december, 2007 14:24  
Blogger Cecilia N skrev ...

DRT:
Fyra kolumner: bloggare, mat, nåt som kanske kan ses som dåliga kroppsliga sidor, lyxartiklar.

Elva "kvinnor" (och då räknade jag Sara Santesson den 19:e), så det är inte jämna par.

Två bloggar saknar sånt som man stoppar i sig. Om man nu inte räknar alla ankorna den elfte och sånt som man redan har haft i magen den sjunde.

Den sjätte och sjunde hade jag även svårt att finna några lyxartiklar. (Kan en omåttligt rik onkel duga den elfte? Och VM-guld den tolfte?)

Det äckligaste jag fann den tredje var ormögon.


Min gissning blir "på julbordet".
För hos Kajsa Anka fann jag blommor (narcisser) och hos Alakoski tända ljus.
I övrigt (inhemsk=outförd) mat.


Dåliga anteckningar gjorde att jag missade snorkråkorna ... de får det hela att halta.
Månne de kan heta nåt på ett annat språk där det ordet blir nåt som vi har på julbordet? Eller nån annan lösning.

25 december, 2007 14:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Andras röror är djupt inspirerande, det är de, att se dem förgyller liksom de egna. Och det tycks som man får strålande hållning av basket.

Urk, länken leder till Facebook... där man loggar in med lösenordet till sin mail??? Så facebook kan läsa allting, eller? Jag begriper inte det där.

25 december, 2007 14:49  
Blogger Malinka skrev ...

Lotten, din länk förde mig till min inbox på Facebook. Jag tror inte att det var vad du menade! :-D

Ab, Facebook kan inte läsa din mejl. Mejladressen används som användarnamn. Sedan hittar du på ett _eget_ lösenord för Fejsbuk.

Wv utropar "yvelimnu" – låter som en finsk hälsning.

25 december, 2007 15:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Bloggen av Kajsa Anka är daterad 11 nov som är Mårtensafton - då äts som bekant allt möjligt av gås.
Jag (som för övrigt fyller år detta illustra datum) blev på restaurang en gång erbjuden svartsoppa på gåsblod.

Jag föredrog ett rött vin (av samma kulör) som var otroligt gott (ett Dão-vin).

25 december, 2007 15:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gick in i decemberarkivet för att påbörja seriös analys av hemlisbloggarna.

Vips så försvann högerspalten ned.
Skumt!

25 december, 2007 15:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, håller du på att pilla med facitsajten?
I så fall, kanske det förklarar varför det inte går att öppna den (Server otillgänglig).

Annars, kanske du vill göra något åt den.

25 december, 2007 15:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen varför gör bloggarna på detta viset, skicka ner högerspalten ner i källarn och stänga facitdörren?

Försök igen, kanske? (Jag pillar blott och enbart på en fyrakiloskalkon i ugnen just nu. Ehrenmark roterar i sin grav.)

25 december, 2007 16:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Japp! Nu funkar facit igen!

Så, du håller inte med Ehrenmark.

25 december, 2007 16:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Malinka: Jaha,ja!

25 december, 2007 16:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, jag tycker mycket, mycket mer om kalkon än om skinka. Kalkonerna kanske var tråkigare förr? (Den andre kåsören som inte gillade kalkon, som jag ju nämnde igår, var Kar de Mumma.)

25 december, 2007 16:35  
Blogger Cecilia N skrev ...

Konfererade med maken som kom på lösningen på snorkråkorna. Marmeladkulor kallas ibland för snorkulor!

Själv var jag inne på en metafor. En del äter snorkråkor - andra inte; en del äter spritfyllda praliner - andra inte.

25 december, 2007 16:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Uh-oh, facitsajten krånglar med publiceringen. Håll ut. Jag försöker så fingrarna blöder!

25 december, 2007 16:59  
Anonymous Anonym skrev ...

wv föreslår: ulpyylr

Kan det vara omskrivning för julprylar?

25 december, 2007 17:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

DRT-facit!

25 december, 2007 17:40  

Skicka en kommentar

<< Home