19 december 2006

Ojoj, hurra samt aj

Jag har förstått att Julkalendern rubbar cirklar. Inte nog med att vi inte följer Socialstyrelsens rekommendationer när det gäller sömnens inträde före midnatt – några gråter sig till sömns av utanförskapet trots att de varje dag borde gå in och gissa på

a) Hjalmar Söderberg
b) den där Fuglesang
c) Ranelid eller vad han heter.

Men nu till ett glädjande budskap.

Jag har i tre dagar talat med snögudarna. Jag har dansat min årliga snödans och offrat isglassar. Det funkade.

Nu till en tillstökande nyhet.
Det här med snön gör att Olle och jag ideligen hittar varandra, förvirrat stirrande i hallen, perplexa av överraskningen: barnen har vuxit sedan senaste snön och var tusan är vantarna?

Och slutligen till ett sorgligt besked.
Jag har totalskurit mig själv i ett pekfinger mitt i salladstillverkningen. Familjen vet inte att de är kannibaler och jag har jättedvårrrt attt skrivba meddddd dettta fodddral.

15 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ni har väldigt många basketbollar i hallen.
Hoppas det avskurna fingret läker ihop snabbt så du slipper ha det inslaget i paket. Fast måste du ha det omlindat över jul kan du ju maskera bandaget som en julklapp genom att sätta ett rött julsnöre omkring!

19 december, 2006 19:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Yvonne: Egentligen publicerar jag bilden från hallen enbart för att få skryta om hur många basketbollar vi har där.

(Så kanske man ska tänka om alla bloggbilder: "vad vill h*n nu skryta om?")

Nu ska jag leta efter rött snöre!

19 december, 2006 19:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk om familjen läser din blogg och äter upp dig?

Ni många basketbollar, vi många pingisbollar...

Nä nu ska jag gå från datorn, är för trött nu. Man blir trött av julstädning i två dagar. Sen ska det hålla sig till trettonsdagen.

19 december, 2006 19:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Oajajajaj!
Jag tappade helt talförmågan där. ONT!

WV: fuzcbeoy = ni bör övergå till fotboll å det snaraste. (antagligen för att låta fingret läka ifred)

19 december, 2006 19:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har tappat "tycka-om-grannj-vlarna"-förmågan. Jag är så arg så jag tror jag spricker och flyttar till varsomhelst. Letar nu ny bostad. Bah.

19 december, 2006 20:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Va? Vad har hänt, Kicki?

19 december, 2006 20:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, har det snöat idag? Det har jag helt missat. Så går det när man sitter och glor in i en dataskärm hela dagen. Men jag har faktiskt ägnat dagen åt att plugga juridik och att jag pluggar är, i likhet med snöandet, ett litet under i sig.

19 december, 2006 21:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: du har redan läst mail och blogg om min fruktansvärt korkade granne. Precis på väg att kommentera precis här, ringde hon, så det första jag kunde tänka på att avreagera mig på var din blogg... =)

19 december, 2006 21:27  
Blogger Ica skrev ...

De där basketbollarna är lätta att få i huvudet. Det låg för övrigt en vante under bordet i "killrummet" när jag var där. Snö? Usch och blä- tur man ska hem till Småland. Dessutom är det dumt att skära av sig fingrarna. De kan vara bra att ha vid senare tillfällen.

19 december, 2006 21:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Off topic, som det heter. Din make har en felaktig länk till Wikipedia i svaret om relationerna. Den ger bara kråkfötter. Den rätta är nog den här. Vidare kan hans kommentarsidor inte visa Word Verification-blaffan just nu, så det går inte att kommentera (för en Blogger Beta-användare iallafall) just nu.

På hans kommentarsidor övergår min IExplorer i säkert läge, hänglåset tänds alltså. Kan det vara förklaringen till en del rapporterade problem där?

19 december, 2006 21:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Plastfarfar, jag ska rapportera till den djefla mannen meddetsamma. Men var lade jag nu honom?

19 december, 2006 21:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Jösses vad svårt det ska vara nu att trixa upp basketbollen så att den snurrar på pekfingret. Det som är så tjusigt annars.

19 december, 2006 22:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett år när det plötsligt blev vinter i Skåneland bestod vantförrådet till vår barnaskock av 15 vänstertumvantar av Helly Hansen-modell i olika storlekar.

19 december, 2006 23:29  
Blogger Herr R skrev ...

Jag gissade ju stup i kvarten på Hjalmar Söderberg förra året och belönades med en vinnartröja. I år har jag låtit Hjalmar vila till förmån för riktigt ärliga försök att hitta rätt namn – och det har ju gått så där.
Jag kanske skall damma av Hjalmar-gissningarna igen.

20 december, 2006 09:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Liten fingertoppsrapport: en bit är verkligen borta! (Bildbevis finns, men det hela ser verkligen förfärligt äckligt ut. Min djefla man njuter i stora drag, inom honom finns en oförlöst läkare.)

20 december, 2006 10:55  

Skicka en kommentar

<< Home