13 december 2006

Julkalendern 13 december 2006

Gårdagens vinnare – Robert – hade enorm tur eftersom han gissade för allra första gången igår ... om han inte som vissa Statistikeröverdängarekungsmagnuspersoner har förstått hur man får större chans i lotteriet. (Jag vet allt! Nästan.)

Nu ska vi se. Mellan alla torra saffransbullar och klistrig glögg kanske ni får tid att gissa på dagens?

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på foooormen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det underliga språket. Ibland är det dock underligt trots att språket till synes är ganska normalt. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara jättekonstigt.

Varsågoda, här får ni läsa min blogghjälpsblogg. Jag hoppas att ni, mina läsare, kommer att ha roligt – och enbart roligt – när ni läser och följer mina råd och anvisningar.

Jag har skrivit allt på lediga timmar, och det var alls inte min mening att det skulle bli en allmän bloggencyklopedi grundad på vetenskap, eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna bli läst och omtyckt av allmänheten, men som många sagt till mig ett flertal gånger: allt kommer att gå vägen även om jag inte har blivit övertygad än, utan bara lytt order eftersom jag kanske skulle kunna vara till hjälp för ovana bloggare.

Ni kommer att inse att det här med bloggandet är vår skyldighet, vårt arv och det är upp till oss att förvalta arvet väl, och är inte den lycklig, som av detta gör det hela till en trevlig plikt?

En smart bloggare är enligt mig flitig och noggrann och skriver om både det ena och det andra och vet vad man kan göra med bara lite stoff; en ovan bloggare måste däremot lita på assistans av hjälpredor och sila allt genom dem.

Jag hoppas att mitt verk är läsligt trots att jag har skrivit allt själv utan onödiga utsmyckningar; tydlighet och fakta är det enda som ju kryddar mina texter. Förresten inser jag nu att bloggen kan bli ännu bättre av era råd och åsikter; all denna information har jag ju hittat på själv, men jag hoppas att jag i alla fall på något sätt kan hjälpa er med denna ständigt förbättrade och uppdaterade bruksanvisning.



God lucia med eld i hår! (Ni har väl förstått att dessa småkommentarer på slutet inte ingår i själva texten?)


_________
Facit.

78 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hmm. återkommer. Jag är dock först på luciamorgonen.

13 december, 2006 00:09  
Blogger Lisa skrev ...

Cajsa Warg!

13 december, 2006 00:09  
Anonymous Anonym skrev ...

.........och jag tror det är Moses som bloggar.....

13 december, 2006 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

I denna anvisning om konsten att blogga anar jag Olof Lagerkrantz som skrev sin bok "Om konsten att läsa och skriva" innan bloggen överhuvudtaget var påtänkt. Han hade säkert varit en stor bloggare.

13 december, 2006 00:14  
Blogger lina skrev ...

Alltså, jättekonstigt, men jag kommer att tänka på Anna-Maria Lenngren. Det tror jag själv inte på. Alldeles för ödmjukt och småsnällt. Lenngren ska ju vara ironisk.

13 december, 2006 00:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Mh. Jag kom att tänka på Olof von Dalin och Then Swänska Argus. Han hade ungefär samma ton och tilltal.

13 december, 2006 00:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Trots att jag alls icke är en förståndig matmoder, så slog det mig direkt att det där måste vara mamsell Kajsa Warg som sig så hovsamt uttryckte.

Själv funderar jag på att tipsa min matlagande man om att som omväxling tillaga skinka i pastejfason till jul.

13 december, 2006 00:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Om någon mer matlagningsglad vill ha den receptet på den omväxlade skinkan så finnes det här. Det verkar vara lätt som en plätt -- nästan!

http://hem.passagen.se/boz1965/page53.html

13 december, 2006 00:30  
Blogger lina skrev ...

Åh Kajsa Warg - "vad man kan göra med bara lite stoff", "sila", "kryddar"...

13 december, 2006 00:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Mamma brukar påpeka att det inte heter "man tager vad man haver" utan "man taga det man hava kan".

Apropå gissningarna härinne. Jag ska inte påstå att jag kom på det av texten. Själv tänkte jag faktiskt på Stephen King.
Så där ser man.

13 december, 2006 00:43  
Anonymous Anonym skrev ...

En himla massa semikolon var det ju onekligen i dagens text (bara som en observation till den djefla mamnnens julkalender).

Min första tanke var: Vilken besserwisser. En person som försöker vara ödmjuk, men i själva verket är en riktig översittare. Typ Karlsson på taket.

Sen såg jag ju andras kommentarer och då måste jag ju hålla med om Cajsa Warg.

Allt för att vara med i utlottningen.

13 december, 2006 05:39  
Blogger aequinoxia skrev ...

Min första tanke var Diderot, men han menade nog att hans encyklopedi skulle bli allmän och vetenskaplig. Dessutom har han sin nationalitet emot sig...

Jag känner igen det där med att ha skrivit allt på lediga timmar, och den där blygsamheten, men jag får nog fundera ett tag till.

Jag är nog bättre på långsöktheter och förvirringsspår än på riktiga gissningar.

13 december, 2006 06:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Dikt om Cajsa Warg

Du högst uppsatta köksgudinna,
som dyrkan får vid svenska bord,
Ditt offer skall i köken brinna,
Din tron skall bli med såser smord.
I Stockholm på en helig plan
skall byggas tempel till Din heder.
På sidan något längre neder
en ärestod utav krokan.
Man offra skall, om Dig behagar,
Ragout, kalopps och stekta lamm.
Och suckar från förätna magar
ska till Din ära pressas fram.

Som Matglad skåning faller även min gissning på mamsell Kajsa Warg

13 december, 2006 06:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Om vi nu ska fortsätta på kokboksspåret så tror jag att jag gissar på Brilliat-Savarin.

13 december, 2006 06:50  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Eller Charles Emil Hagdahl kanske.

Blygsamheten och det där med att ha skrivit allt på lediga timmar talar väl i och för sig för att bloggaren är av det täcka könet snarare än det otäcka.

13 december, 2006 06:52  
Anonymous Anonym skrev ...

"I, the blog" ;) Dagen till ära gissar jag på Magdalena Ribbing. Hanna väljer att gissa på xhosa-författaren "Whee[klick klick] Glähga Mamm"

13 december, 2006 07:07  
Anonymous Anonym skrev ...

"Att skriva låttexter. Är detta månne fortfarande ett lukrativt yrke? Vad tjänade Lars Forssell på det? Hm."
---
får mig osökt att tänka på:

Jag sålt mina visor till nöjets estrader
och Gud må förlåta mig somliga rader...

I övrigt låter Cajsa Warg trolig - den boken har ju jag - men jag har inte tid och kolla just nu, skall på Veteranorientering.
Återkommer

13 december, 2006 07:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Grabbarnas kokbok av bland annat Guillou och Leif GW tror jag på. Eller kanske Gundes kokbok "I nya spår"

13 december, 2006 07:18  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tror att Översättarhelena har en poäng (eller två, egentligen :-) )

13 december, 2006 07:27  
Blogger Ica skrev ...

hm, jag har som vanligt inte en aning. Det kräver lite mer eftertanke. Finns dock inte tid för just nu eftersom jag måste promenera till skolan. Dumma cykeltjuvar.

13 december, 2006 08:16  
Blogger Lisa skrev ...

Jamen, om blygsamheten är falsk kan det ju vara en man lika gärna.
För övrigt är det ett ofta försummat faktum att mamsell Warg var en utsökt stilist.

13 december, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte på Olof Lagercrantz men tänkte vidare på... Arthur Lindkvist..."Kan du läsa en bok?"

13 december, 2006 08:25  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag funderar på om det kan vara Ellen Key. Det här med att förvalta arvet, och att skriva på lediga timmar...

Frågan är ju vad bloggandet är en metafor för. Skrivande i allmänhet? Matlagning, som flera har varit inne på?

13 december, 2006 08:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppsan, här klämde Lotten i med en lix på 53. "Svår, normalt värde för officiella texter"

Jag tycker att det här känns ohyggligt bekant, men skulle inte alls gissa på Cajsa Warg. Snarare någon skönlitterär sak... Jag får fundera vidare och slänger in Dostojevskij så länge. (De nyblivna samborna har tillsammans tre ex av "Brott och straff". Statistikern, som bidrog med två ex, har faktiskt läst den. Själv gav jag upp Fjodde efter "Ynglingen". En bok som endast jag och översättaren kan ha läst!)

13 december, 2006 08:37  
Anonymous Anonym skrev ...

nu gissar jag på Torgny Lindgren igen. Hans karaktärer brukar vara sådär lite omständliga och pedagogiska. Han som skrev falska tidningsnotiser eller han i Dorés bibel.
Olof Lagerkrantz har förstås skrivit "Konsten att läsa och skriva", men han var inte så pladdrig, har jag för mig.

13 december, 2006 08:43  
Anonymous Anonym skrev ...

nej, förresten, det måste ju vara Hans Alfredsson! "En liten bok om konsten att elda upp löv och kvistar i ett hörn av trädgården" (eller något liknande, hinner inte kolla nu)!

13 december, 2006 08:51  
Blogger jovanna skrev ...

Jag tänkte också på Kajsa Warg, och om nästa inlägg (inlägget ovan alltså) är en ledtråd så är jag helt säker nu!

13 december, 2006 09:05  
Blogger Cecilia N skrev ...

Martin Luther?

13 december, 2006 09:11  
Blogger Herr R skrev ...

Det låter lite Hasse Alfredsson i mina öron. Han brukar skriva liknande inledningar på sina icke-mörka böcker. Tonen påminner om första kapitlet i en av mina favoritböcker: En liten bok om att bränna löv, ris och kvistar i ett hörn av trädgården.
Men den här texten har skalat av lite av humorn, men jag tror kanske att det är Lottens sätt att luras lite.
Min gissning faller på Hasse.

13 december, 2006 09:16  
Blogger Herr R skrev ...

Lotta -> men vad tusan! Hur kunde du gissa exakt samma som mig? Eller tvärt om snarare – du var ju före.
Ang titeln på boken är den faktiskt flytande. Är man lite uppmärksam ser man att han skriver titeln olika på exakt alla ställen där den förekommer – omslag, rygg, smutstitel osv. (Iallafall på originalupplagan.)
En liten bok om att bränna löv, ris och kvistar i ett hörn av trädgården står det iallafall på omslaget - så det är det jag brukar kalla den.

13 december, 2006 09:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på min gamla kemilärare Larsson. Han var torr som fnöske och har säkert publicerat något mer än röda bockar i min tentamen.

13 december, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan precis höra Tage Danielsson läsa det där med allvarligt ton. Med så långa meningar att han nästan tappar andan på slutet av dem.

13 december, 2006 10:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på den prudentliga Selma Lagerlöf. Hon delar ut goda råd till alla, och låtsas blygsam ... och hoppas att råden må gagna mänskligheten!

13 december, 2006 10:15  
Blogger crrly skrev ...

Antar att de (halv)skumma språkfelen hör till?


Känner igen, känner igen, känner igen... men får återkomma med gissning. Tror också att det är mer skönlitterärt än Cajsa Warg.



Förresten stavar ju även Hasse sitt efternamn med endast ett s: Alfredson! ;)

13 december, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Lotten Bergman!!

13 december, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är Lotten själv...

13 december, 2006 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten och Olle, bör man spara NE i bokform eller räcker det med nätet nuförtiden?

srspdm=ny pensionsfond?

13 december, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Olle! Jag blev nämligen vederbörligen förtjust när jag stod vid V-hyllan på Rinkeby bibliotek och letade efter faktaböcker åt en liten grabb, och plötsligt stod öga mot rygg med "Familjens handbok om fästingar, loppor och löss".
Apropå det drömde jag om myror i natt. Väldigt många myror, varav jag tror jag rentav råkade äta upp några, hur såg Cajsa Warg på tillagning av myror? Och har de bra GI?

13 december, 2006 10:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj! Jag fick en WW som jag HAFT FÖRUT, och som därför fanns lagrad i webbläsarminnet! Blogger upprepar sig således!

13 december, 2006 10:32  
Blogger Lisa skrev ...

Kristina:Myror har säkerligen bra GI och i det nrärmaste optimal fettsyresammansättning. Kitinskeletettet har en fibereffekt och gör underverk för peristaltiken.
Du kan tryggt fortsätta sluka verkliga eller drömda myror.

13 december, 2006 11:18  
Blogger jovanna skrev ...

"ständigt förbättrade och uppdaterade bruksanvisning." SAOL?

13 december, 2006 11:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagens hemlis är en bloggexpert
Vars goda råd är en hel del värt
Duktig och ödmjuk på en och samma gång
Med en erfarenhet som är 7milalång
Hon tar bloggandet till en ny dimension
Jag tror det är Lotten i egen hög person

13 december, 2006 11:35  
Blogger crrly skrev ...

Jag kanske skulle förtydliga mig:

"men som många sagt till mig ett flertal gånger; allt kommer att gå vägen" – borde ha kolon istället för semikolon.

"Förresten inser jag nu att jag bloggen kan bli ännu bättre av era råd och åsikter" - "jag" eller bloggen?


Är dessa krumelurer ("fel") avsiktliga?


Å, ett sånt lätt och fint WV, låtersom ett efternamn: colst.

13 december, 2006 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh hoppas hoppas hoppas det är herr vedervärdiga Harold Bloom! Han är den jag älskar att avsky mest!
(och så vill jag ju gärna vara med och försöja vinna en fräsig tröja..)

13 december, 2006 12:46  
Anonymous Anonym skrev ...

försöka..

13 december, 2006 12:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Crrly, underbara felfinnare, krumelurerna är varken avsiktliga eller oavsiktliga, men behöver inte läggas tankemöda på.

Eftersom de (krumelurerna på för oss måhända underliga ställen) kan skymma sikten, skall jag omedelbart byta ut dem på det att hemlisbloggaren må synas tydligare.

WV -- bäst idag: famedax!

13 december, 2006 13:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förresten var det ju visst fel: "jag bloggen" som Crrly påpekade var åt pepparkakan fel. Rättat nu!

Nu ska jag gå för att läsa mig full av kunskap om Alingsås.

13 december, 2006 13:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Ähh, jag gissar på alternativtexten "Ostlandet" i stället. Den har H C Andersen skrivit, fast det står Lotten under. Men det är bara en illvillig ledtråd från Lottens håll.

13 december, 2006 13:21  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag återkommer med gissandet, men vill rekommendera singeln Stikkan Andersson släppte tillsammans med sin dotter:

"Baby-twist"!

13 december, 2006 13:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja.
Jag tycker att det påminner hemskt mycket om inledningen till något filosofiskt verk, jag vet inte vilket. Wittgenstein?
Nej, men jag tänker att det har en falskt(?) ödmjuk och trevlig ton, en ton som får mig att tänka på David Hume. A Treatise of Human Nature?
Nu är det naturligtvis inte alls Hume, men jag tycker att det är en trevlig gissning.

13 december, 2006 14:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Kryddor, bruksanvisning ... det är en kokbok:) Kanske är det Martha Stewart som kokar ihop något?

Annars gissar jag på ... "Annas nya kokbok" för den kokboken är jättebra. Den förklarar exakt hur man ska göra så allt blir gott och ganska lyckat:)

wv-zebvp Kanske är det Zeb Macaham?

13 december, 2006 15:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är Annika Tiger som skriver.

13 december, 2006 15:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är Martin Timell. Gör-det-själv liksom.

13 december, 2006 15:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Det lät som en bok jag aldrig skulle läsa! Den som känner mig vet att högst ogärna tar instruktioner i skriftlig form - jag läser visserligen fort men informationen passerar långt utanför förståelsecentrum.

Det känns som en man som koketterar och är falskt blygsam över sin skapelse. Därför gissar jag på Tony Parsons. Eller Sven Wollter.

13 december, 2006 16:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att Lotten (i rollen som småbarnsmor) nyligen läst Smurfarna och helt sonika bytt ut "leva livet" eller "livsförskönare) till förmån för "blogg". Jag håller med om att det låter väldigt filosofiskt. Jag slår helt enkelt till på experten av relationen mellan arv och plikt, Immanuel Kant!

13 december, 2006 16:17  
Anonymous Anonym skrev ...

I och för sig tror jag att det handlar om ett företal till något fint verk, men det här med Annica Tiger var bra.

Stilpoäng till Victoria!

13 december, 2006 17:19  
Blogger Ica skrev ...

Jag tror bestämt på paret Bergman! Det måste vara så. Då passar desstom slutklämmen med lucia också ypperligt bra.

13 december, 2006 17:24  
Anonymous Anonym skrev ...

äh, då säger jag mia törnblom med sin bruksanvisning till självkänsla som var så poppis. (har jag läst den? nej)

13 december, 2006 18:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tja, hörni, hur ska ni nu kunna enas om något svar ikväll? Det rätta står här i kommentarerna med redovisade ledtrådar och allt. Jag tror att ni kan googla er fram ...

13 december, 2006 18:38  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Menar du att vi ska vara seriösa, Lotten? I så fall instämmer jag helhjärtat med Lisas gissning (den som inkom nio minuter över missinassen): Christina Warg (som aldrig lär ha kallat sig själv Kajsa).

13 december, 2006 19:41  
Blogger Ica skrev ...

Johann Christian Friedrich Haeffner! Han ska det vara!

13 december, 2006 19:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Att skratta måste väl vara en trevlig plik. Så jag spinner på skrattets magiska kraft, som vetenskapligt fungerar för välbefinnandet.
Kan det vara Görel Kristina Näslund, som skivit Skratta och må bra och Det goda skrattet.
Eller Norman Cousin som skrattade sig frisk, eller Sven Svebak, som studerat skratt, eller skrattinstruktören Kerstin Males. eller blogghjälpsblogg: http://www.ettgottskratt.blogspot.com/

Eller?

13 december, 2006 19:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Översättarhelena: Nej, jag tar tillbaka -- var inte seriösa! Spreta mera!

Förstår inte riktigt vad det tog åt mig, jag ville plötsligt att alla skulle vara överens!

Om jag hade gissat idag, hade jag gissat på ... (pannan skrynklar sig, jag fäktar med armarna och läser texten högt med bullrig stämma) ... Anders de Wahl.

13 december, 2006 19:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Utan att titta på övriga kommentarer gissar jag på hon som skrev den där kokboken en gång i tiden, Varg tror jag efternamnet var. Nu vidare till nästa Luciafirande!

13 december, 2006 19:54  
Blogger jovanna skrev ...

Anders de Wahl? Min sista och slutgiltiga gissning blir Anna Wahlgren. Nu - Top Model:)

13 december, 2006 21:11  
Anonymous Anonym skrev ...

jag kör hårt idag. ytterligare en gissning: ernst-hugo järegård.

13 december, 2006 21:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror egentligen att det är Kajsa Warg som avses. Störtade hem från jobbet till mitt innehav av Kajsa Wargs kokbok, som jag har skrutit med i många år nu, för att bekräfta företalet. Men ack!

Det visade sig vara Kajsas kokbok jag hade. Ur företalet från 1943: "Tusentals husmödrar i våra jordbrukarhem landet runt ha redan i många år haft god hjälp av "Kajsas" recept i Jordbrukarnas Föreningsblad och de ha nu fått dessa samlade i denna med trevligt bildmaterial försedda bok, klart och redigt uppställd och med många goda råd i de inledningskapitel, som föregå varje särskilt avsnitt i boken"

Till straff för mitt högmod får jag väl tillaga en Svinnackesoppa en vacker dag...

13 december, 2006 22:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag föredrar nog tasteline.se ... Där kräver dom i alla fall inte att man ska vara "flitig och noggrann".

13 december, 2006 22:17  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Men vad bra. Då får min gissning bli Jean Anthelme Brillat-Savarin i alla fall. Man måste bara gissa på någon som har ett sånt snyggt namn.

13 december, 2006 22:30  
Anonymous Anonym skrev ...

låter som en akademiker troligen en författande filosof låt oss gissa 1800-tal? låter som en vetenskapsfilosof fast i författartappning då när vetenskapen liksom upptäckte sig själv. SNÄLLA LOTTEN säg att jag är nåt litet obetydligt på spåret (det är ok om du ljuger lite)

13 december, 2006 22:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men nej, jag behöver inte ljuga för att tala om att det obetydliga lilla rättet ju är att texten författades i dåtiden.

13 december, 2006 22:53  
Anonymous Anonym skrev ...

haha, det var verkligen pyttelite rätt. men tack, det värde ändå!

jag tror inte alls man kan googla sig rätt. eller så fattar jag inte ledtråden.

13 december, 2006 22:56  
Anonymous Anonym skrev ...

värmde skulle det va

13 december, 2006 22:57  
Blogger Lisa skrev ...

Plastfarfar: Jag lräver att du delar med dig av receptet på soppan som låter förträfflig. Jag som trodde att svinnacke var en frisyr!

13 december, 2006 23:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Jahapp, då sitter man i sin vinnar-t- shirt (tack Lotten, den kom idag!) och klurar igen. Cajsa Varg låter troligt, men vad menar hon med att hon skriver på order av någon? Nää, jag tror att det är Google, en källa till kunskap, vetenskap, och ibland sånt som är trevligt!

13 december, 2006 23:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu krånglar det lite med facit. Det är på väg!

13 december, 2006 23:58  
Anonymous Anonym skrev ...

You'r gonna regret this, Lisa:

1 Kg svinnacke
30 gr korngryn
l hg morötter (man skrev sifran ett som gement "L" i dåtiden)
50 gr palsternacka
50 gr purjo el. stor gul lök
30 gr selleri
Salt, vitpeppar
4 kryddpepparkorn
l nejlika
l knivsudd körvel
l msk. hackad persilja
l 1/4 l vatten
l hg katrinplommon
2 medelstora äpplen
30 gr. smör
40 gr. socker

Beredning: Svinnacken sköljes och styckas i lagom stora bitar. Smöret fräses i en gryta, häri brynas korngrynen och löken guldbruna och tagas upp, varefter köttet och de ansade och i små tärningar skrurna rötterna brynas lätt.

Löken och grynen iläggas, varefter vattnet samt alla kryddorna tillsättes och soppan får koka 1-l½ tim.

Plommonen sköljas och påsättas i kallt vatten [Say No More], äpplena skalas och klyvas och läggas över plommonen, sockret strös över och frukten får kokas mjuk. Plommonen lägges gärna i vatten förut några timmar. Frukten med sitt spad serveras i soppan.

14 december, 2006 00:09  
Blogger Lisa skrev ...

Tacl Plastfarfar! Det kommer på min blogg snart!

14 december, 2006 13:24  

Skicka en kommentar

<< Home