19 december 2006

Julkalendern 19 december 2006

Gårdagens vinnare – Kristina – hade bara läst en enda bok av gårdagens hemlisbloggare. Men det räckte för ett outplånligt intryck!

Nu tar vi nästa. Ledsen om jag förvirrar er idag, för … det gör jag nog. Jag känner mig själv lite förvirrad.

Det kan alltså vara – och är det oftast men faktiskt inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller ganska tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det annorlunda språket. Eller allt samtidigt. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara väldigt annorlunda. Ibland vet man inte riktigt om det är författaren eller en av karaktärerna som är hemlisbloggaren.

Jag är nu en eländig gubbe på åttiotre år, som har varit skribent i nästan hela mitt lif. Hvad har tilldragit sig under dessa hårda år? Jag har åtnjutit ära och berömmelse, efter min mors död ingick jag giftermål och sedan drabbades jag av stor sorg. Dock efterlämnar jag i alla fall några barn.

Hvad många inte veta, är att jag äfven tecknar godt, att jag anser att den läckraste biten af oxen är chateaubrianden (lätt stekt och vanligen med pålagdt persiljesmör) samt att jag har bekämpat straff som består i lifvets förlust.

Min framtid låg klar och utstakad för mig, då en händelse inträffade, som med ens kullkastade alla beräkningar. Sedan han (jag nämner honom icke vid namn) hade tagit makten, emigrerade jag, hvilket främjade min skapande kraft. Hvarje århundrade har till sin uppgift att bekämpa det onda.

Nu, till åren kommen, kan man inte längre kalla mig en obotlig romantiker, jag är mer af en realist. Jag går mot döden, hvart jag än går.


Vet ni att Den Stora Stavningsreformen i tysthet firar 100 år just i år?


__________
Facit.

102 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom där inte kommit någon lucka än o jag skall lägga mig nu... drar jag till med Rolf Lassgård... det känns som en Lassgårdsk dag idag ;-)
God natt

19 december, 2006 00:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag stavar mig till.....Jean Bolinder? Hittade den första och bästa på goggle!

Ja det ska firas rejält, det gör jag när jag har vaknat. Måste gå och sova...

19 december, 2006 00:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, för en gångs skull är jag vaken vid midnatt och för en gångs skull känner jag mig såpass säker att jag kan gissa på något med vettiga argument.

August Strindberg: gammalmodigt språk, död mamma, sorger och bedrövelser, bråket med den där typen som jag har glömt just nu, emigration, realism och orealism (eh) och sen kommer jag faktiskt inte ihåg vad som stod där mera så jag går och lägger mig istället.

19 december, 2006 00:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast nä, iofs, realist var han ju inte på ålderns höst direkt. Attan.

Av någon anledning kommer jag att tänka på textraden som går typ "Jag var vid mitten av min levnads vandring". Dante alltså.
(Godnatt).

19 december, 2006 00:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag trodde också att det var Strindberg.

19 december, 2006 00:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Ågust var väl aldrig romantiker? Jag tänkte gissa på Brorson jag, men han blev inte 83.

19 december, 2006 00:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salt, Stina och Anne-Maj -- kan man inte lägga in er på sovklinik och kolla vilken dygnsrytm ni egentligen har? Bästisgrannen hänger med, hon har börjat vara uppe till fyra på morgonkvisten och går i sömnen och möblerar om i huset när hon väl har somnat.

WV: persbrt. Mikael Persbrt.

PS. Min mamma var vaken för att jag bad henne om hjälp med en sak i texten. Men hon skulle nog behöva lite sovanalys hon också.

19 december, 2006 00:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Carl Jonas Love Almqvist blev ju inte 83 år men väl 73 år. lite i texten stämmer med honom, men inte allt. Den som skriver verkar ju vara väl gaggig och det vet jag inte om CLJ A blev och inte heller vet jag om han också tecknade. han får dock bli min gissning tills jag ha kommit på någon bättre.

19 december, 2006 00:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm.
Jag tänkte som Agneta.
Men eftersom jag v e t vem det är idag, via Almqvist och Rousseau, så, säger jag Hugo.
Skrev som bäst som landsflykting från Napoleon III, förlorade en dotter och så vidare.
Från romantik till realism.
83 år gammal förlorade han livet också, den kraken.

Om inte Lotten tänkte förvirra mig ut på en vild gåsjakt igen?

19 december, 2006 01:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Hugo låter troligt. Han gillade säkert också chateaubriand, oxdelsnamnet som väl inte hann komma i Almqvists väg. Å andra sidan förvillar det där med stavningsreformen, den hade ju just ingen större betydelse för Victor Hugo. Men det är klart en sådan svenska skrevs väl vid den tid han bloggade.

19 december, 2006 01:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hoppas jag har fuglesangsk rymddygnsrytm... det skulle vara coolt. Lite svävande sådär, det passar bra in på min sömn.
Jag har försökt införa en mer samhällsanpassad sömnreform, men befolkningen i utbrytarrepubliken Salt revolterar. Förstås.

19 december, 2006 02:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag trodde först det var Einstein, men han blev inte heller 83.

Ansluter mig till Marre och Agneta. Victor Hugo verkar vara en säker gissning. Jo, Hugo gillade oxfile'n.

19 december, 2006 02:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte: det är säkert en samtida typ som har iklätts gammal språkdräkt (ja! fysiskt!) bara för att Lotten vill jävlas med oss. Alltså bör vi leta efter en idag 38-årig skribent med dödsångest, som inte är vegetarian, är motståndare till dödsstraff, har flytt en diktatur och som började sin karriär med sliskiga kärleksromaner, för att senare övergå till grävande journalistik. Åh, jag har det på tungan.

Åsa Sandell! Journalisten som blev proffsboxare. Började sin karriär som soft litteraturvetare, för att senare i karriären gå matcher mot Mohammed Alis dotter. Det kallar jag hårdkokt. Och en sådan karriäromvändning gör man inte utan en och annan chateaubriand.

19 december, 2006 06:11  
Blogger aequinoxia skrev ...

Vad är sannolikheten för att det är en fransman? Men om vi nu är inne på sådana, vad sägs om François-René de Chateaubriand? Han blev i och för sig bara 80 år. Han var först något av en romantiker, men sadlade om, och emigrerade till Amerika efter revolutionen.

Han skrev böcker om indianliv i vildmarken, om kristna martyrer och annat. Hans självbiografi, Mémoirs d'outre tombe (Minnen från andra sidan graven) gavs ut postumt.

För övrigt lär det ha varit Chateubriand som skapade begreppet "lokalfärg".

19 december, 2006 06:44  
Blogger lina skrev ...

Jag kan inte gissa just nu, för Lotten, borde du inte byta ut ganska många ä:n mot e:n för att få till stavningen pre-1906? Eller ska det vara så här?

Kitty-pastischen igår var förresten väldigt bra!

19 december, 2006 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag drar till med första bästa namn som dök upp idag: Bellman!

19 december, 2006 08:02  
Blogger Ataharis skrev ...

August Strindberg målade ju tavlor också. I Frankrike bland annat. Men jag vill inte gissa på Strindberg. de Chateubriand-gissningen låter ju osannolikt bra, liksom Åsa Sandell, men eftersom jag inte kommer något närmare så drar jag till med... eh, Swedenborg?

19 december, 2006 08:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste vara Ingmar Bergman som bloggar idag. Men han är äldre än 83-år däremot var Sven Nykvist åttiotre år när han dog. Bergman gick i landsflykt för något skatteproblem på 60-talet.

19 december, 2006 08:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Igår hade jag en fundering som från David Cassidy via Susan Dey ledde till den där skilsmässoadvokaten i LA Law, Arnie. Det var ju fel.

Idag är jag miserabelt på efterkälken att först gissa på den som jag tror är dagens bloggare. Man kan bli puckelryggig för mindre!

19 december, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på CJL Almqvist. Inte för att han blev 83 år gammal, men han var från början en av romantikens största anhängare och hängde senare på realismen. Och så gick han i landsflykt.

19 december, 2006 08:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Lix 37, trots gammal stavning.

Jag - som alltid är sugen på blodiga biffar - hänger upp mig på biffen: chateaubriand ÄR LIKA MED biff med persiljesmör! Vad hjälper det oss? Jo, Victor Hugo följde i François-René de Chateaubriands fotspår och skrev poesi och ville VARA honom. Så det måste vara Hugo!

19 december, 2006 08:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Mamma fransklärarinnan (ja, man får ju hänga med här i bloggen) hjälper till i dag! Då borde man kanske ana franska ugglor i mossen?
Victor Hugo verkar stämma in väldigt bra. Nästan för bra. Kan det vara så att Lotten försöker lura oss?
Nej, jag tror jag gissar på Axel Munthe. Han verkar ha varit en lustig typ.

19 december, 2006 08:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sitter och velar mellan Hjalmar Branting och Vladimir Iltjitj Uljanov (aka Lenin). Eller kanske Strindberg. Jag får inte riktigt ihop det. Kanske är det Lenin och hans (och min) älskade kommunism som är på väg att dö ut?

Jag gissar ändå på Branting som faktiskt var ganska mångsidig och var med då dödsstraffet togs bort i Sverige. Fast jag har nog fel som vanligt. Det är något som inte stämmer.

19 december, 2006 08:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lina: Insiktsfullt påpekande om ä ---> e, men det ska vara så här.

Ovationer till Orangeluvan, som trots den arla morgonstund och graviditet som är inne på tionde månaden kan formulera en gissning.

Översättarhelena: Vilken stenkoll! (Hon känner till min mammas yrke och vet när Bästisgrannens man Skotten fyller år!)

19 december, 2006 08:59  
Blogger Lisa skrev ...

Ansluter mig till Hugo-lägret och har inte just mycket att bidra med utom det gamla fina studentspexrimmet persiljesmör/Bastiljehunör.

19 december, 2006 09:10  
Blogger Lisa skrev ...

Humör ska det vara, så klart.

19 december, 2006 09:11  
Blogger Eva-L skrev ...

Efter att ha läst lite texter, insett att det inte är Brosson, på nåt vis googlat mig fram till Flaubert och från den texten vidare till Hugo, så sällar jag mig till skaran som gissar på Hugo!

19 december, 2006 09:16  
Blogger aequinoxia skrev ...

Victor Hugo hade både hustrun och älskarinnan med när han gick i exil i Bryssel. Han och hustrun bodde på Grand Place (i målarskråets hus för övrigt), och älskarinnan en liten bit därifrån.

I Le Pigeon (som huset heter) finns det numera en ganska trevlig pralinbutik.

19 december, 2006 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Äh, jag måste ju gissa på Strindberg NÅN gång även i år - men det finns illavarslande tecken på att jag har fel, medges. Men nog tycker jag att han var lite romantisk då och då, i alla fall konstnärligt galen och inspirerad, som ju ursprungsromantikern faktiskt var i konsten.

Jag återkommer nog med fler gissningar. Kanske Bullen Berglund? Fler än jag måste ha sett SF-journalfilmen när han friterar chateaubriand i fem centimeter smält smör. Mm.

19 december, 2006 09:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste faktiskt vara Victor Hugo. Min främsta kontakt med honom är visserligen att jag en gång bott på 11, Avenue Victor Hugo i Soisy sous Montmorency, men gammal blev han och skrev i exil och hans dotter dog - i en båtolycka, tror jag.

19 december, 2006 09:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå stavningsreformen berättade min litteraturvetenskapslärare Bengt Lewan att anledningen till att det svenska skriftspråket tidigare hade så förfärligt många dubbelstavningar och extra h och w och sådant var att det inte fanns några stavningsregler och de som hade till yrke att skriva hade betalt per bokstav. Lätt förtjänta pengar, alltså.

19 december, 2006 09:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Bengt Lewan har jag också haft! (Minns ingenting. Var han snäll? Namnet känns snällt.)

19 december, 2006 09:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Hugo låter ju då sannerligen synnerligen sannolik. Även om jag också tänkte gamle August omedelbart, och sen hakade upp mig på slutcitatet och började googla psalmförfattare. Men jag har vunnit en tröja, wooho! Jag hoppas du har några small kvar, Lotten, och så har jag ju ny adress, ska jag till att maila över den måntro?

19 december, 2006 09:52  
Blogger aequinoxia skrev ...

På tal om Kristinas small - är tröjorna stora i storlekarna, Lotten?

19 december, 2006 09:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mejla på, Kristina! (Du råkar inte var en extremt liten XS, för en sådan tröja har jag också ..? Extremt små och magra personer kan annars författa extremt fyndiga gissningar och därmed göra sig förtjänt av en extremt liten XS.)

Aequinoxia: Tröjorna är extremt stora när de inte är extremt små. (Tröjbeställningstrubbel i år. Passade din dåligt också?)

19 december, 2006 09:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni som har vunnit men inte fått någon tröja: jag har inte era storlekar och adresser!

Glöm inte bort den röda tråden!

19 december, 2006 09:59  
Blogger aequinoxia skrev ...

Nej, den passade inte dåligt. Jag trodde bara att den skulle sitta lite tajtare än den gör. Så antingen är tröjan lite stor i storleken, eller så är min kroppsuppfattning ännu mer störd än jag trodde att den var.

19 december, 2006 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är säkert Hugo, men hur kul är det att gissa på det nu som nummer 612 bland kommentarerna.

Nä, som innehavarare av en tröja redan (*mallig? moi?*) och boende på den synnerligen litterära, för att inte säga litterata, Ernst Ahlgrensgatan tar jag Orangeluvan på orden och gissar på en i Sveriges sig befinnande exilist: den fantastiske Theodor Kallifatides (snälla her K, låt mig ha stavat ditt namn rätt)

19 december, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska verkligen tipsa min artonåring, som är liten som en myra, om att slänga in en fyndig gissning för att få chans att vinna den där väldigt lilla t-shirten!

19 december, 2006 10:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är inte små krav på rättstavning man har, när man inte ens kan stava "herr" rätt.

;-)

19 december, 2006 10:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Kallifatides är jätterättstavat, men däremot stavas herr med dubbeltecknad konsonant.

19 december, 2006 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Förlåt, jag kunde inte låta bli!

19 december, 2006 10:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Goethe blev 83 år, om jag inte räknat fel förstås. Men att han skulle särskilt gilla den där köttbiten som omskrivs, om det vet jag inget. Han flyttade väl omkring en del men varför har jag glömt.

19 december, 2006 10:31  
Blogger Ica skrev ...

Tjoho!! Efter att ha varit off i 98% av fallen fick jag i alla fall höra att jag hade kloka synpunkter på gårdagens bloggare. Alltid något. Ska gissa på dagens med, men måste göra mitt grupparbete lite första eftersom mina gruppkollegor nu står med ilskna blickar och studerar mitt icke-studerande.

19 december, 2006 10:32  
Blogger Ica skrev ...

Gammal gubbe? Hm, tänkte först Nobel, men han hade väl inga barn? Äh, mest sitter jag ju i skolan för försöker få tag på din djefla man via mail. Men det går inte bra.

19 december, 2006 11:14  
Blogger Ica skrev ...

men Lotten, du har väl min storlek och adress? Eller, ja, det har du. Du vet ju hur stor jag är :P Även om jag tänker satsa på att nu vinna extrapriser är jag nog dock ingen xs.

19 december, 2006 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Victor Hugo.

19 december, 2006 11:30  
Blogger Herr R skrev ...

Efter en snabbtitt på Wikipedia känns Victor Hugo som given.
Så jag ställer mig i Hugo-raden.

19 december, 2006 11:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, nu får jag skärpa mej lite, efter gårdagens yrande. Jag säger Zola (Emile, inte hans bror Gorgon). Detta grundar jag på den där detaljen i Hallarna, där Oberkamp (heter han inte så) ska äta en chateaubriand (pavé - gasten på franska)som beskrivs på det naturalistiskaste. Och Dreyfus/J'accuse och avfärden till England där skaparådran rann till lite extra.

19 december, 2006 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror det är en åldrande Dostojevskij som plitar ned anteckningar från sin dystra källarhåla.

19 december, 2006 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Han tecknar gott, säger han. Då kanske det är Strindberg ändå, han var ju en hejdundrades oljemålare oxå.

19 december, 2006 12:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, tröjorna... Ifjol fick jag in min tiomånadersmage i en small (jag har bildbevis, som skulle publiceras på bloggtröjans dag, men det syntes så dåligt bakom en tandkrämsprickig spegel att jag lät bli), så det måste ha varit lite underliga storlekar då med =). Idag gissar jag på... Alfred Nobel! Inte mycket som stämmer men han var i landsflykt och lite smågrinig mot slutet.

19 december, 2006 12:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Mäh, Ica hade ju redan gissat på Nobel. Då får jag hitta på nåt nytt - Börje Salming. Han har bott i Kanada länge och har barn lite hitådit.

19 december, 2006 12:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Zola? Jag tror att det är den danske författaren Robert Zola Christensen som försöker blogga som sin name Emile. (Hette han också Zola Christensen egentligen?)

19 december, 2006 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

ALLT stämmer på Hugo!
Ja, Victor - inte han med Josefin...
I stället för att vara originell och gissa på någon annan - gläds jag åt allt jag lärt mig om denne mans liv idag!
T.ex detta:
« La peine de mort est le signe spécial et éternel de la barbarie. » (Voir la transcription du Discours de Victor Hugo effectué le 15 septembre 1848 devant l'Assemblée Constituante.)

19 december, 2006 12:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst är det Victor Hugo som bloggar idag.

Wv håller med med en saluttruddelutt (sdautulu).

19 december, 2006 12:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Bengt Lewan var JÄTTESNÄLL! En fantastisk man som pratade om barockpoeter tills både han och klassen grät av rörelse.
Min pappas nya fru (sedan cirka 30 år) hade honom i gymnasiet och log lyckligt när vi pratade om honom. Intressant att han lämnat dig så kall!

19 december, 2006 12:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, det är tradigt att gissa på Hugo idag så jag väljer att gissa på en annan av mina favoriter. Romatikern Goethe skrev om den unge Werther för att åravis senare intressera sig mer för alkemi och andra realistiska (?) ting i Faust. Han bodde ett shlaag i Rom och när han kom hem hade han kärlekshistorier än hit och än dit med både gifta och ogifta kvinns. Sen var han förvisso bundis med Napoleon och fick endast ett barn.. Så ok, inte så mycket stämmer. Det som stämmer bäst är nog egentligen min ringa kroppsstorlek. Endast 158 cm lång tror jag mig passa exemplariskt i tröjorna med storlek mindre! (se hur jag i brist på kunskap om hemlisbloggaren försöker flirta mig till en tröja..!)

19 december, 2006 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Bellman var min första gissning, men jag ser att Ulrika hann före ... :-)

Han förlorade ju ett barn, "satt inne" och mig veterligen kunde han teckna också. Eller är jag alldeles ute och cyklar?

19 december, 2006 13:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Ärligt talat Lotten... för att jag skulle ha en suck i den här gissningstävlingen skulle du ha hemlisbloggat såhär:

"Det är konstigt att jag inte är mer mobbad än jag är, med tanke på att mitt mellannamn är ett tjejnamn och mitt efternamn är ett förnamn. (Faktiskt var jag väldigt populär när jag dog.) Ett tag bodde jag på välbekanta skatteparadisöar, tack vare brorsonen till den där korta översittaren med magont.
DING DONG, elände härskar på Bredvägen."

Då kanske nån grå hjärncell hade reagerat.
Det är väl tur att alla andra tydligen är så mycket klyftigare!!! (Nej, jag är inte alls bitter och avundsjuk.")

19 december, 2006 13:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan ju vara Charlie Chaplin! ... tror jag...

19 december, 2006 13:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Lady Stalker: Bellman kunde ju stå modell åt Sergel, men om han kunde teckna själv är nog mer oklart.

19 december, 2006 13:28  
Blogger miastick skrev ...

Tjoho, ja det är ju lite fubbigt när man läser alla kommentarer, googlar lite och sen åker snålskjuts. Men så är det. Och jag röstar också på Victor Hugo.

19 december, 2006 13:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Glöm inte bort den röda tråden!
sa´/skrev Lotten.
Vilket resulterat i att jag ött bort 36 minuter av mitt liv på att gå igenom ALLA bloggarna till dags dato!
Så mycket misery,blod, äckel.
Det sades i går att dagens bloggare (som vi ju ringat in som Victor Hugo) skulle ha mycket av den röda tråden:
"I morgon är den röda tråden ganska tydlig."
Samhällets olycksbarn?
Men hur går det ihop med Cajsa Warg?

Frosseri!
De sju dödssynderna.
Nja Högmod och Avund etc - det saknas flera tydliga synder
Hur får man ihop en likhet
mellan Totte och Tomas Tranströmer?

I genomläsningen fann jag dock en hel del märkliga stilistiska utläggningar, typ:

Däremot gör de fel när det gäller ellipsligaturen (de tre punkterna som signalerar ”nu kommer det mer” eller ”nu ska du förstå vad jag menar”) eftersom man efter ett avslutat ord har ett mellanslag före första punkten och endast vid avbrutna ord har de tre punkterna alldeles tätt intill ordet och ojojoj vad ni inte bryr er om eillipsligaturer, jag ska nog fortsätta berätta mer om Lucky Luke nu. (Fast som ni ser i hemlisbloggartexten var jag konsekvent och kopierade detta graverande fel.)

Dagens afsnitt har ju gammalstafning,
Claude Simon var ju stilpionjär..
Ja något med skrivstil/stil/ja, vad kallas sån´t - Ni förstår vad jag menar...
!?
Det är den röda tråden.

19 december, 2006 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Min nattligt fjärrskådning i dagens lucka var inget vidare lyckosam. Så efter lite ledtrådar o wikipediande tar jag tillbaka min gissning på roffe o sparar honom till en annan dag. För det är ju klart som persiljesmör att det är Victor Hugo som bloggar idag.

19 december, 2006 13:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ska bara säga angående den röda tråden att den precis som förra året är väääääldigt suddig vissa dagar.

19 december, 2006 14:00  
Anonymous Anonym skrev ...

HEJ HEJ ALLA RIMMANDE, DIKTANDE, GISSANDE!

Flaggviftar lite för interaktiv RIMSTUGA med era egna favoritbloggare!
Har du julklappar som ska rimmas på? (en fin gammal tradtion som inte får glömmas bort) Eller tycker du bara det vore kul att sprida dina talanger och hyllas för vitsiga tilltag, kom då in till mej och säg hej! :)

19 december, 2006 14:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vad skådar mitt öga! (Jag har för tillfället bara ett, men det är övergående. Tillståndet, alltså. Inte ögat.)

Salt har gjort en egen hemlisbloggare!

mellannamn är ett tjejnamn

Alltså en kille som heter Maria?

efternamn är ett förnamn

Ingvar!

(Faktiskt var jag väldigt populär när jag dog.)

James Dean!

tack vare brorsonen till den där korta översittaren

Nicholas Cage är brorson till Coppola, som ju har magkatarr these days!

Bredvägen

Äsch, nu ger jag upp, den finns ju i Figeholm, Njutånger, Påskallavik och Slite.

19 december, 2006 14:08  
Blogger Ataharis skrev ...

Klart som persiljesmör - skirat smör - fettpärlan - Emile Zola, såklart? Klart som korvspad.

Eller inte alls ...

Usch, jag blir bara fustrerad. De enda jag kan är ju barn- och ungdomsböcker. Dålig förlorare, jag? Harkel ...
*rodnar*

VW: shstt. Till med den hyschar på mig. :)

19 december, 2006 14:33  
Blogger Ataharis skrev ...

Korvspad - dopp i grytan - Cajsa Warg - röda tråden!

19 december, 2006 14:34  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det är i alla fall inte Fridtjuv Berg. Han skulle inte ha skrivit så. Så fick jag skryta med nånting.

19 december, 2006 14:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Hihi! Bredvägen är ju Broadway. Fast jag funderade på om jag skulle kalla den Brudvägen. Det hade ju också funkat.

19 december, 2006 15:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Och inte är det Halvdan Koht heller, fast man så gärna hade velat gissa på en person med det namnet (ja, efternamnet uttalas precis som ni tror, era snuskhumrar). Men han var i alla fall pådrivande i nån norsk stavningsreform.

19 december, 2006 15:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten har jag varit ute och åkt treans spårvagn igen, och visst hittade jag min borttappade röda tråd! Den är ungefär så här: Ingen vet egentligen vem man är innerst inne.

19 december, 2006 15:39  
Blogger crrly skrev ...

Tänker direkt på CJL Almkvist, nu ska jag ta itu med att läsa igenom 74 kommentarer.

19 december, 2006 16:47  
Blogger crrly skrev ...

Alla andra röstar för Vicor Hugo... men jag tycker att även Carl von Linné borde få vara med här på ett hörn. Åtminstone i en kommentar.


Så.

19 december, 2006 16:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Kommer det mer sport snart?? Bara några dagar kvar ju. För övrigt tycker jag inte Mats Sundin är bäst, jag gillar Torbjörn Nilsson och Gunde Svan mycket bättre. Och vilken dag kommer Uffe?

Bara så jag vet när jag har någon chans att gissa rätt. Idag är det ju omöjligt precis som de flesta andra dagar... Visserligare hade jag väl en viss aning om Proud Mary, men annars är det rätt blankt i skallen. Så jag ändrar härmed mitt namn (igen).

En gissning idag förresten: Mikael Wiehe. Over and out.

19 december, 2006 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

HAHA Mikael Wiehe - dagens absolut bästa gissning! Jag är på!

19 december, 2006 17:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är för lite damer som bloggar.
Av 19 (inklusive dagens) är det bara 6 kvinnor/tjejer. Eller räknar jag alldeles galet?

19 december, 2006 18:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej Marie!

Apropå jämställdhet: vad har Du gjort för den på sistone?

;-)

wv: xhuwe (som jag väljer att inte analysera)

19 december, 2006 18:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Marie!

Och nu ber jag att få vara allvarlig en liten, liten stund.

Allt är inte jämlikt och kan inte vara det. Min inspiration, till exempel.

Hemlisbloggarna tillkommer av stundens ingivelse och plötsliga infall -- inget annat. Ibland testar jag och finner att en författare eller författarinna borde utsättas för Julkalendern. Men att jag inte klarar det. (Fast tvingar någon mig, gör jag det -- mot betalning.)

Tänk så här: kaaaanske är det lättare att karikera män?

(Hjälp, jag som redan har tillverkat morgondagens lucka, som verkligen inte är korrekt på något sätt, hur ska detta sluta?)

Marie: kom igen, gissa på "Tji lattjo jä jä jää" igen, det var en bra gissning! Jag har ju hemlisbloggat Beatles på tok för litet! (Mejla mig på lotten@bergman.com så ska jag förklara mer hur jag och mitt skrivande funkar.)

19 december, 2006 18:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste ju erkänna att jag tjuvkikat på vad andra gissat på och jag håller med om att det nog är Victor Hugo. Eller Emile Zola. Fast det vore ju roligare att gissa på något helt annat, men min hjärna har drabbats av något sorts stillestånd.

19 december, 2006 19:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Marie - du kan dra ditt strå till stacken genom att gissa på vem den kvinnliga motsvarigheten till det verkliga facit är. Alla verkar tänka gubbar idag, vi får gå mot strömmen!

19 december, 2006 19:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Mitt tidigare inlägg var inte så allvarligt menat. Det var inte meningen att kritisera. Min kommentar kom sig av mina försök att hitta den röda tråden. Sen är det väl också så att det finns betydligt fler manliga bloggare att välja på.
Net, jag har nog inte gjort speciellt mycket för jämställdheten.
En gissning på en kvinnlig bloggare idag? Gertrude Stein, i exil i Paris. Eller hennes kompanjon Alice B Toklas.

19 december, 2006 19:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är någon mossig typ. Jag säger Ulf Lundell

19 december, 2006 19:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk, jag missuppfattade Marie fullständigt!
"För få kvinnor som bloggar" och jag som tyckte det var övervägande kvinnor som gissade... och av dem var ju jättemånga bloggare! Jag fattade ingenting.

19 december, 2006 19:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu blev jag lite besviken på mig själv ... Jag har ägnat timmar åt dagens bloggare och så har jag MISSAT Hugo! Jag bestämde mig nämligen för att försöka själv, utan att läsa era funderingar.

Så nu kan jag berätta att Rydberg förlorade sin mor och var kristen till slutet, men bara i 67 år. Almkvist blev som sagt var bara 73 år, annars stämmer både dödsstraffargumentering och stavningsförslag på honom. Strindberg blev 63, och var sur på slutet. Prins Eugen blev 83 år, men han skrev inte så mycket. Fridtjuv Berg målade å andra sidan inte. Swedenborg dog i en ålder av 84. Hans filosofi var speciell, men han var duktig på ritningar. Så till slut hittade även jag till Frankrike och läste att Voltaires gudfar hette abbé Châtaeuneuf. Då trodde jag att kopplingen till chateaubriand var klar!!! Suck!

Jag försökte även med kvinnor, men beskrivningarna var inte Wendela Hebbe, Selma L. eller Fredrika Bremer. Jag kan tokgissa på Alberte för att få med skrivande, målande och franska middagar!

19 december, 2006 19:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja Victor Hugo låter ju mycket troligt... Men näää jag vill inte gissa det iaf. Bara för att.

19 december, 2006 20:39  
Blogger Lisa skrev ...

Oh, en kvoteringsdebatt! Så underbart samtida och nu tänker jag sitta oppe till 24.01 (eller när nu nästa hemlisbloggare inträffar) och knappa in "Alice Lytkens" snabbt som ögat.

19 december, 2006 21:51  
Blogger aequinoxia skrev ...

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag önskar att jag kunde hänga på låset med er andra entusiaster, men jag har tre familjemedlemmar som inte kan sova utan mig, så jag får visst offra mig.

En sak kan man säga om Victor Hugo - han hade den goda smaken att bo vid två av världens allra vackraste torg.

19 december, 2006 21:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa: 00.01 it is!

19 december, 2006 21:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Gissa ska man ju också, inte bara läsa på om franska författare och hålla med kommentatorerna. För det gör jag ju, håller med en massa andra alltså.

Min gissning är Victor Hugo, nu får jag väl klura lite på den röda tråden istället.

19 december, 2006 21:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Den som bloggar är Karin Larsson. Kön och ålder är bara bortkollringar av Lotten. Det är däremot inte den franska maten, Karin var mycket tidigt ute med att laga utländsk mat. Hennes framtid som konstnär låg utstakad för henne men sen inträffade en händelse som kullkastade alla beräkningar; hon gifte sig med Carl Larsson. Hon fick en jädrans massa barn och det blev även stor sorg när en dog som bebis och en som nittonåring. Morsans död är dock ytterligare ett blindskär av Lotten. Hon emigrerade från Stockholm till Sundborn och det främjade verkligen hennes skaparkraft, jisses vilken textilkonst hon fick till där ute på landet! Bland annat gjorde hon en otrolig kudde föreställande första världskriget, snacka om att besegra det onda med nåt mjukt att lägga huvudet på. Slutligen så skrev hon i hela sitt lev, massvis med brev och många av dom var rejält romantiska! Och som grädde på moset är hon en kvinnlig bloggare!

19 december, 2006 22:19  
Anonymous Anonym skrev ...

93 kommentarer när jag (äntligen) får tid att stanna till vid datorn. Känner att jag inte har så mycket att tillföra så idag ogissar jag bara. Den röda tråden knyter jag runt fingret för att komma ihåg att gå till jobbet i morgon (ja, jag är så trött och förkyld att jag tror att väckarklockan känner på sig att den inte borde ringa imorgon)

wv:htepd (heltäppt? ja det stämmer)

19 december, 2006 22:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är alldeles för många fruntimmer som kommenterar och gissar på den häringa julkalendern. Det måste vi göra nånting åt, innan Claes Borgström kommer dundrande med sitt anhang och låter säpo bedriva utpressning mot den där blogger.

Hmm... språket tar jag som ett villospår idag. Villospår är ju också namnet på en deckare av Henning Mankell, författaren som bor i Maputo i Moçambique. Förutom Maputo är Moçambique indelat i tio provinser och tio är ju också antalet budord.

Den svenska författare som skrivit och ritat en bok om de tio budorden är ju Stig Claesson, mer känd som Slas. År 2011 när han fyller 83 år kommer sveriges förste astronaut att fira sin tionde rymdpromenad. Jag gissar därför att dagesn hemlisbloggare är Christer Fuglesang.

För övrigt anser jag att kvinnor borde ha minst lika hög lön som män. (Först och främst för att allt annat vore orättvist, men det skulle också underlätta för kvinnorna att köpa fina presenter till oss män.)

19 december, 2006 22:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag borde ändra mig, och hålla med ami om att det är en lvinnlig bloggare vid namn Karin Larsson.
Men: jag vill påstå att det finns en väsentlig skillnad mellan teckning, textilkonst och oljemåleri.
Nä.
Hur står det till med HBT-bloggare för övrigt? Tunnsått, tycker jag mig minnas.

WV: aqmjh = Aquemeni? Jaha, Outkasts tredje crunk-skiva.

19 december, 2006 22:40  
Blogger Ica skrev ...

Men gosh. Har jag bara gissat en gång idag? På något som inte ens är en gissning. Hm, det måste förbättras. Linné tror jag då rakt inte. Den där Hugo vet jag inte vem han är. Jag tänker bara på den kända hoppryttaren Hugo Simon då. Kan det vara... eh...eh.. Abraham Lincon? Billy The Kid? Näää, nu är bloggaren för död för min smak. Fick trevligt besök av tomten idag. Skrämmande lik din djefla man.

19 december, 2006 22:45  
Anonymous Anonym skrev ...

I går funkade min första tanke. så jag kör med den taktiken även idag. Voltaire François-Marie Arouet.
Han var lite av en romantiker och var på landsflykt. blev 84 år.
Visst var det rätt? snälla...

19 december, 2006 23:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag rimmar jag inte men gissar nog ändå på Hjalmar Söderberg.
Han flyttade till Köpenhamn 1906, samma år som stavningsreformen.
Mitt andra alternativ är Josefin

19 december, 2006 23:21  
Blogger Lisa skrev ...

Lotten: Ironi, that was!

19 december, 2006 23:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lisa, du låter lite som Yoda i ordföljden. (Ironin gick hem.)

Men Tiila, rimmen, rimmen!

Snälla rara Tiila
inte från rimmen vila
så att jag på mina måste fila
för de är rent debila.

19 december, 2006 23:28  
Blogger Lisa skrev ...

Lotten: Det värsta är att jag ser ut som Yoda. Olles "petite" var en eufemism.
Jag håller för övrigt inne med det översvallande tröjtacket tills ungarna kommer i morgon och vi kan skicka en anslående nästanfamiljebild med en rasande bitter, tandgnisslande Johan bakom kameran.

19 december, 2006 23:47  

Skicka en kommentar

<< Home