16 december 2006

Julkalendern 16 december 2006

Gårdagens vinnare – Jovanna – tycker liksom jag att Hummelhonung var i läskigaste laget, men nu kommer ni alla att läsa gårdagens hemlisbloggare och förfäras.

Nu ska ni få se på en djupingbloggare!

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det underliga språket. Ibland är det underligt trots att språket verkar vara ganska normalt. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara väldigt annorlunda. Ibland vet man inte riktigt om det är författaren eller en av karaktärerna som är hemlisbloggaren.

Mina nyårslöften
1. Visserligen kommer jag bombis att möta någon inbilsk idiot till medmänniska varenda vareviga dag, men det ska inte påverka mig – jag ska inte ens bli arg.
2. Jag ska verkligen inte klaga över hur jag har det och inte heller fundera över framtiden.
3. Jag tror faktiskt att man ska knacka på barometern, läsa av regnmätaren och lita på att gud vill och skorna håller lite oftare.
4. Nu måste jag sluta skjuta upp saker hela tiden.
5. Jag ska göra allt som om det vore det sista jag gör, det kan faktiskt inte vara så himla svårt.
6. Ibland är jag lite för snar att säga till mig själv att du, det var väldigt vilken klämmig kille du är, när jag istället borde säga att hörru, nu får du ta och skärpa dig.
7. Jag ska inte kolla newsreadern så ofta och bara tömma mejlen en gång i timman och stänga av teven när jag jobbar, för nu ska jag banne mig skriva upp en lapp varje dag där det står vad jag ska göra.
8. Om jag inte lyssnar på min inre röst oftare, kommer jag att bli olycklig.
9. Jag måste tänka mer på naturen, nej, miljön, nej, jag måste nog leva i fas med naturens kretslopp. Eller nåt.
10. Det är ok att bli vansinnig av ilska, det är inte lika ok flippa ut av t.ex. gränslös shopping.
11. Kom ihåg att både snälla och dumma människor kan dö och bli fattiga ... eller berömda och väldigt rika.
12. Konserten varar bara en och en halv timme, rätt som det är är den slut och död och sen är det bara att slänga biljetten och se till att det blir en trevlig begravning.
13. Eftersom nästan alla har svårt att skilja på rätt och fel, borde vi bry oss mer om hur vi själva gör istället för att klaga på andra.
14. Oavsett om man lever i 3 eller 27 eller 100 år till, förlorar vi alla samma sak när vi dör: nuet. Alltså borde jag leva i nuet. (Jag är så himla fyndig. Oj, nu bröt jag mot nr 6.)
15. Allt beror liksom på … allt. Typ. Så då borde jag ... nåt.
16. Jag ska inte ge efterslängar, finta eller skjuta slagskott från röda linjen i ren panik.
17. Livet är lång trappa, men snart är man vid översta avsatsen och sedan är det bara att ta hissen ner igen. Tänk på det.





Ni vill sätta upp denna lista på kylskåpet, va?

___________
Facit.

97 Reflektioner:

Blogger Lisa skrev ...

En ny installation av Jenny Holzer?

16 december, 2006 00:11  
Blogger Ica skrev ...

är det bara jag som inte hittar gårdagens facit?

16 december, 2006 00:14  
Anonymous Anonym skrev ...

ica - man får vara lite listig, vettu. Man tager ett stycke länk från 14 december och så byter man ut fyran mot en femma. Var det inte du som siffrade så bra igår? ;)

16 december, 2006 00:17  
Blogger Ica skrev ...

det är ju jag som bloggar!! Ja, förutom nummer 6 då. Annars Snape i Harry Potter, eller vilken annan individ själv som är allmänt uppblåst och pissigt realistisk.

16 december, 2006 00:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen varför inte? Facit kommer alltid upp på http://bergman.typepad.com/lottens_julkalender

16 december, 2006 00:17  
Blogger Ica skrev ...

emi- jo, men det betyder ju inte att jag gör något självmant när jag inte kan vinna något på det :) Eller kan det vara att jag är mossig i hjärnan... eller helt enkelt inte tänker längre än näsan räcker i de flesta fall.

16 december, 2006 00:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klicka här och bokmärk den sidan. Hela den jättelånga exakta länken med datum behöver man inte om man bara ska läsa det allra senaste facit. (Facitet kan man också skriva tror jag.)

16 december, 2006 00:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, nu gjorde jag ju fel och tog med hela den jättelånga länken som bara leder till facit den 15/12.

Bokmärk här!

16 december, 2006 00:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen, nu gör du det sådär enkelt och begripligt och... ja, allmänt ogästvänligt för oss besserwissrar. Huvva.

16 december, 2006 00:25  
Blogger Lisa skrev ...

Deet är så späckat av klyschor och truismer att det måste vara något slags låttext. Och då är det bara för mig att ge upp. God natt, ni ska jag drömma sött om liklarver.

16 december, 2006 00:28  
Blogger Petra skrev ...

Nån manlig popsångare? Lars Winnerbäck?

16 december, 2006 00:32  
Blogger Ica skrev ...

Låter iofs lite Magnus Uggla-bitter. Eller, han kanske mest mår illa och är allmänt gubbsjuk. Persbrandt kan väl med klämt ur sig nåt liknande, men han är för snygg för att häva sådana anklagelser på.

16 december, 2006 00:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror jag börjar med att gissa Nick Hornby i dag. Vet inte riktigt varför, men jag ska nog komma på någon bra anledning vad det lider.

16 december, 2006 00:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Bloggaren verkar inte riktigt leva i nuet och det gjorde ej heller Fritiof Nilsson Piraten.
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972."

16 december, 2006 00:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Tappade visst en preposition där. Eller den trillade av nånstans på internätet tror jag.

16 december, 2006 00:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hej alla. Borde ni inte

1) sova
2) baka julkakor
3) rulla hatt med vännerna
4) skriva julrim

i denna sena timme?

16 december, 2006 00:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick en känsla av en virrig och självupptagen Hugh Grant i nån engelsk trivselfilm. Och eftersom det stod "begravning" nånstans så ... men den är det ju inte.

Finns det någon journalist i Love Actually?

16 december, 2006 00:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag hittade Översättarhelenas tappade preposition, varsågod:



Den låg tillsammans med Icas förlorade versaler:

Ä
D


Mitt eget minne verkar jag däremot ha förlagt för all framtid. Nu ska jag leta upp Emi för att sällskapa med henne i besserwisserhörnet.

16 december, 2006 00:56  
Anonymous Anonym skrev ...

hemlisbloggaren är jag. sådeså.
nu ska hemlisbloggaren sova.

16 december, 2006 01:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen va bra! Det här kan jag! Författaren föddes förra århundradet och är med största sannolikhet myndig. Denne har ett par vokaler i förnamnet och några konsonanter i efternamnet. Personen ifråga är såpass skrivkunnig att denne har blivit publicerad i en eller annan form, alternativt släppt en skiva med sin lyrik.
Hemlisbloggaren plågas av dåligt samvete och en oförmåga att genomföra det denne föresatt sig. En misantrop som drabbats av en släng världssamvete under grubblanden om sin eventuellt nära förestående död. Chansen till bot och bättring är NU och ytligheten borde få ge vika för lite mer substans. Men vägen dit är allt annat än klar, särskilt när man inte har fokus klart för sig.

Jag har aldrig läst hans blogg, men jag chansar på Virtanen, bara för att kläcka ur mej ett förslag.

16 december, 2006 01:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, sova är för mesar. Särskilt den där rekommendationen att sova när bebisen sover. Det är därför både jag och bebisens pappa, mycket socialt, sitter vid varsin dator mitt i natten, som för att fira att lilltjejen för en gångs skull har somnat i sin egen säng. Mycket dumt men rätt bra för den mentala hälsan. Och hemlisbloggaren är såklart Brandon Jones, Bridgets mindre kände kusin.

16 december, 2006 01:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Tjohoo!
Idag (natt) är jag inte helt ensam om min gissning! Det kan ju bara betyda en sak, att jag kanske har rätt ...
Att lista saker började han med redan i High Fidelity, sen listade han 31 låtar i "31 låtar". Att andra tänker på Hugh Grant och Bridget Jones mindre kända kusin känns ju inte mer än rätt i sammanhanget.
Sen är det mer saker, jag vet inte. Hur som helst tänkte jag direkt på en modern britt, så, jag säger som översättarhelena: Nick Hornby.

16 december, 2006 02:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Gissning i natten: Erlend Loe. Filosofiskt resonerande samt listskrivande; tänker på Naiv.Super.
Sover på saken fr.o.m nu..!

16 december, 2006 03:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sluter mig till att det är en engelskspråkig författare; man ordnar inte med en trevlig begravning i Sverige. Gränslös shopping låter som någon variant av Shopping Spree, vars motsvarighet väl inte riktigt finns på svenska.

Hoppsan, under 2006 gav Nick Hornby ut en bok vid namn "The Complete Polysyllabic Spree", ett sådant sammanträffande! (Eller?)

Barometrar och regnmätare känns inte riktigt Hornbyskt, dock, om nu inte det är något idiomatiskt svåröversatt...

Hornbyteman: musik, sport, listor finns ju med i bloggen ... men jag är inte övertygad ...

16 december, 2006 03:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Är ni redo för en ny totalt felaktig gissning/analys?

Bengt Sundström.

Sen vill jag bara ha det sagt att bloggaren igår, Mo Hayder, har skrivit en annan bok som heter The Devil of Nanking också, utspelar sig i Kina. Så med denna titel och Tokyo, anser jag att jag inte var helt borta med min Asien-analy. Medge att den var snygg och logisk...

Jaja, jag blev i alla fall omnämnd i facit-kommentaren. Man får glädja sig åt det lilla.

Avslutningsvis en lärdom efter mitt årliga IKEA-besök: Kalles Kaviar passar inte ihop med vare sig blåbärsbagels eller rödvin.

Är ni i maskopi med wv? toqiwju?

16 december, 2006 04:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom flera gissat Nick Hornby redan, noterar jag som tapper gissare/lösare av DNs kulturtomte att denne Nick är kulturtomte nr 15. Ska detta tolkas som ett slumpens sammanträffande? Ska jag gissa Nick Hornby här också?

Av ren princip gissar jag igen idag på allas vår favorit, Ulf Lundell (ledtråd: DN kulturtomte 16). Vet inte varför, men va' fan.

Passar på att be om ursäkt för alla stavfel, jag saknar de svenska bokstäverna å, ä och ö. Tillbringar mycket tid med att hitta ord som innehåller dessa, och sen en massa copy and paste. Mina fingrar är inte lika snabba som mina tankar (jag har ett rörigt intellekt, jag vet).

16 december, 2006 06:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där måste ju bara vara innehållet i sjutton låtar på någon skiva jag borde känna till. Få se, vem skriver såna låttexter? Stikkan Andersson kan det ju inte gärna vara. Det låter mer som en blandning av Per Gessle och Nick Drake? Marit Bergman kanske?

16 december, 2006 07:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Den enda Nick Hornby-boken jag har gillat var En god människa. Den var riktigt kul och dyster och tänkvärd. Det skulle kunna vara Katie Carrs ambitiösa man David Grant som har skrivit listan.

Men nja, jag känner mig inte helt övertygad ... Återkommer sent ikväll (efter bokförsäljning och glöggfest) och har säääkert klart för mig den rätta lösningen då.

16 december, 2006 09:19  
Blogger Herr R skrev ...

Det skulle faktiskt kunna vara jag som bloggar idag. Jag vet inte om det är en bra eller dålig insikt. Jag skall fundera på det.

Men vem det egentligen är, är lite svårare. Men skalar man av all elektronik -- som givetvis kan vara villospår -- får jag en liten känsla av Slas. Bara lite, men det är det bästa jag har att komma med för tillfället.

16 december, 2006 09:26  
Blogger Lisa skrev ...

Just det! How to be good, heter den i original. Mycket bättre än sitt rykte. Provocerande.

16 december, 2006 09:28  
Blogger Herr R skrev ...

Nej förresten. Stryk min Slas-gissning. Jag läste en gång till och nu kan jag inte förstå hur jag tänkte för fem minuter sedan.
Förvirringen är total, som vanligt.

16 december, 2006 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Martina Haag. Men det är lite för likt, kanske.
Zlatan skulle det kunna vara också, men frågan är om han har kommit så långt i sin personliga utveckling. Zlatan 2010?

16 december, 2006 09:53  
Blogger aequinoxia skrev ...

Men vem använder ordet "klämmig" idag? Jag tror inte att Virtanen (texempel) skulle kalla sig själv en "klämmig kille". Det låter lite sextiotal i mina unga öron...

16 december, 2006 10:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Adrian Mole! Han skriver listor och TROR att han är djup. Annars Nick Hornby. Men Bridget Jones var väl oxå het på listor? Men det kanske bara är Ebba von Sydow.

16 december, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ogissar idag och imponeras av alla andra. Själv känner jag mig lika borta varenda dag efter två rader av hemlisbloggaren.

Men jag kan tänka mig att det faktiskt är en riktig bloggare som skriver idag. Bloggare brukar vara mycket för listor.

16 december, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ahem. Med tanke på att jag igår kväll råkade bli så okristligt onykter på rödtjut och starkglögg att jag bara klarade peta i mig en tredjedels tallrik julmat och därefter fick vingla hem från julfesten och lägga mig som ett riktigt praktfyllo anser jag att jag är i min fulla rätt att veritabelt OGISSA idag. Det är iaf inte jag, för då skulle det stått: "jag ska aaaaaldrig mer dricka rödvin på tom mage".

16 december, 2006 10:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Det känns som att det är en tjej idag och Martina Haag är väl en gissning lika god som någon annan.

16 december, 2006 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Tyst min mun får du socker

16 december, 2006 11:05  
Blogger lina skrev ...

Hm, får brittiska vibbar av det här, men det är inte något jag läst. Nick Hornby kanske, i High Fidelity förekommer väl listor har jag för mig? Iofs kanske listan bara är en utsmyckning, och ingen ledtråd.

16 december, 2006 11:07  
Blogger miastick skrev ...

Jag borde vara uppe på nätterna så jag kan skriva här lite tidigare. Dessutom borde jag vara originell. Men jag tror också att det är Nick Hornby.

16 december, 2006 11:20  
Blogger Cecilia N skrev ...

Just det där med punkt 4 gjorde att jag tänkte Fritjof Nilsson Piraten jag med, men Nick Hornby verkar väl inte så fel. Eller kanske huvudpersonen i High Fidelity.

16 december, 2006 11:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hänger nog på Nick Hornby-spåret ett tag.

En som är en klämmig kille är ju annars Gunnar, ni vet han som är kompis med Peter och Petra i Astrid Lindgrens berättelse. Det var i och för sig inte han själv som kallade sig "klämig" först, men han har säkert låtit sig övertygas. Okej, vi säger väl att jag gissar på Gunnar då.

16 december, 2006 12:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad trevligt att så många tycker som jag! Och inte behöver jag hitta på någon bra motivering till min gissning heller för det har ju alla andra gjort. Skönt.

Wv säger gprnbwlf, dvs. gissa på den därna Beowulf, men en så svår hemlisbloggare kan väl inte ens Lotten komma dragande med?

16 december, 2006 12:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten, klämmig skulle kunna vara en svensk motsvarighet till jolly, som jag uppfattar som ett typiskt Hornbyord. (Fast jag har inte kollat.)

16 december, 2006 12:13  
Blogger jovanna skrev ...

Oj, vilken ära att få vinna med en ogissning! Jag vet/visste inte ens vem Mo är.

Lotten: Din man har min adress från Språkpolis.

Idag hänger jag på Per Gessle-spåret och gissar på Tomas Ledin. Stod det inte nått om regn?

16 december, 2006 12:17  
Blogger crrly skrev ...

Oooh.

Bombis = pilsnerfilmsspråk. En 30- eller 40-talist, solklart.

Jag tror icke på det där med "hyvens kille" (likaså pilsnerfilmsspråk), jag tror det är en kvinna.

Bodil Malmsten eller Kerstin Thorvall (som t o m är 20-talist, ja, varför inte?)

16 december, 2006 12:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Frågan är om det är idiomet eller formen eller innehållet idag???

Hon brukar ju varva, hon, Lotten!

16 december, 2006 12:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Mats Sundin - bara för att han är bäst!

16 december, 2006 13:16  
Blogger Petra skrev ...

Jag tycker Nick Hornby är en klockren gissning så jag gissar på det jag med!

16 december, 2006 13:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med om att Mats Sundin är bäst, men han har ju skrivit så förfärligt lite och är ritkigt normal när han pratar. Peter Forsberg kan jag däremot hemlisblogga så här:

- Nä, man har ju lite ont i kroppen. Man blir ju rätt sliten, men det får man stå ut med. Man har ju vatt med om ganska mycket. Man har kanske inte så många år kvar nu. Men man tycker ju att det har varit väldigt roligt, särskilt under dom åren som man hade pappa som landslagscoach.

Men hörni, innehållet, innehåååållet! Vad står det egentligen i dagens lucka?

16 december, 2006 14:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Tycker det är en hel del Markus Aurelius över det hela.

16 december, 2006 14:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Litta sent ute idag men det är ju solklart Martina Haag. Roligaste böckerna på länge! Men alltså, nyårslöfte. Hur åtti är inte det?! Eller tycker jag så för att jag lyckats bryta mitt enda löfte i fem år i sträck, det om att gå till tandläkaren. Och det lär ju inte bli av på länge än nu när James Frey kom in i bilden!

16 december, 2006 14:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Farsan Baloo och Var nöjd med allt som livet ger.

Fast jag misstänker att det där med konserten kan vara en ledtråd.

16 december, 2006 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Robban Broberg? eller
"Skjut inte upp till i morgon vad du kan göra idag".... eller var det tvärtom???

16 december, 2006 16:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är Alfons Åberg som har växt upp.

16 december, 2006 16:56  
Blogger Lisa skrev ...

Jag avger samma nyårslöfte varje år och håller det. Till stor fromma för mänskligheten. Varje gång toapapperet är på väg att ta slut/har tagit slut på en toalett jag besökt gör jag mitt yttersta för att det ska komma dit nytt.
Tänk så mycket mänskligt lidande som undviks med en så enkel handling.

16 december, 2006 17:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill så gärna vinna en tröja så jag gissar på ... hm ...
Dr Phil!

16 december, 2006 17:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Det märks att det är lördag - ingen riktig fart på gissandet!
Nu har jag i alla fall gjort 4 sorters strömming + sillsallad + rödkålssallad + lingonkaka, rensat laxen och nu skall ja titta på fotboll Arsenal- Portsmouth.

Innehållet? hmmm
Jag har inte läst Nick Hornby men inte listar väl han levnadsregler?
ex
13. Eftersom nästan alla har svårt att skilja på rätt och fel, borde vi bry oss mer om hur vi själva gör istället för att klaga på andra.


Det verkar inte vara den ironiska generationen....

16 december, 2006 17:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, Den Blyga. Hemlisbloggaren är inte ironisk. Och inte av idag.

16 december, 2006 17:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har fått för mig att det är någon låttext inblandad. Fast jag vet inte vilken, så jag gissar på vilken som helst av Robbie Williams. (Kan hända att jag ångrar mig senare och återkommer med en annan gissning.)

16 december, 2006 17:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Läser inga kommentarer för det hinner jag inte, men gissa vill jag ju.

Jag tror att hemlisbloggaren är Adrian Mole.

16 december, 2006 17:48  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag tror på Tage Danielsson. Hans Bok, Postilla, Grallimatik m fl innehåller ofta kärnfulla kommentarer av det slaget.

För övrigt fick jag två idoler på en gång här, så min lista består av tvp ettor:

1. Nick Hornby
2. Mats Sundin

16 december, 2006 17:52  
Blogger crrly skrev ...

Okej, nu tittar jag på näst sista meningen, och sista. Min gissning blir då förstås Pär Lagerkvist.

16 december, 2006 18:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller så är det Jesus som i juletid känner sig lite ensam och har prestationsångest.

16 december, 2006 18:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen vänta nu!

Det är väl inte en sån där religiös ikon... som Jesus?
Eller Moses med moseböckerna???

Eller luras du nu, Lotten?

16 december, 2006 18:33  
Anonymous Anonym skrev ...

(Hehe... nej, jag hade inte sett akus gissning, jag satt och läste ikapp mej när den skrevs.)

16 december, 2006 18:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Visst är Uffe underbar! Sista noten måste väl hänvisa till "Livslinjen"?!?

Apropå inget annat så önskar sig statistikerns överdängares dotter (och även statisktikerns överdängare förresten) en leksakshaj att ha i badet som vi för övrigt just kommit upp ur!

16 december, 2006 19:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller kanske vår herre själv, med de 10 budorden?

16 december, 2006 19:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är lite fundersam över det där med konserten men annars stämmer det med Buddha! Återfödelsen, naturen, alltet mm. Men en och en halv timmes konsert vet jag inte om han höll på med!

16 december, 2006 19:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Salt: Jag luras precis hela tiden.

Men samtidigt är jag full av lugn och självbehärskning och kommer inte att komma med fler ledtrådar förrän ni av glögg och lördagsmat är fulla.

16 december, 2006 19:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Statistikerns överdängares dotter (och även statisktikerns överdängare) ska få en leksakshaj till badet! Är det statistikerns sambos radiostryda haj du har siktat in dig på?

16 december, 2006 20:22  
Anonymous Anonym skrev ...

71 kommentarer? Hmm, kan månde Fredrik Virtanen vara nämnd då redan?
Gissar iallafall på honom.
:)

16 december, 2006 20:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, jag blev tydligen 3:a på att gissa Virtanen, men så påpekade ju Lotten att han inte är av idag, så vem han då vara?

Mark Twain? Och nej, be mig inte motivera mig! ;)

16 december, 2006 20:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag bara undrar, är det någon som kommer ihåg hur Erland Josephson brände sig själv till döds uppe på en ryttarstaty i Tarkovskijs film Nostalghia?

16 december, 2006 20:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nä, men jag tror att jag aeventuellt mötte herr Josephson på Åhléns idag. Här i stan!

Nån som har koll på om karln är på turné eller nåt?

16 december, 2006 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det kommer jag inte ihåg, men jag antar att det är en ledtråd ...

Och jag som just hade börjat fundera på gamla stoiker, som Seneca och hans kompisar. Det är förmodligen ett spår jag kan släppa.

16 december, 2006 20:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag bloggar Fridolin, som är full utav sitt söta vin?

Drar till med Karlfeldt. Motivering saknas.

Jag undrar om siffrorna 3, 27 och 100 har relevans, för att inte tala om antalet punkter/löften- varför just 17?
Och sen är stilen/orden lite mysko. En blandning av lite äldre uttryck som "bombis" och "klämmig", blandat med "flippa ur" och "typ" och ett liksom inslängt i nr 15. Ska det vara ett försök til mordernisering? Talar man inte om modernism i litteraturen?

16 december, 2006 20:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, men Marcus Aurelius var ju också stoiker! Och det finns en ryttarstaty av honom!

16 december, 2006 20:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan det vara gamle Mackan som bloggar?!

16 december, 2006 20:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha, det gissade visst Matildas fikarum redan för sju timmar sen. Upplyste maken mig om när jag glatt galopperade ut i köket och hojtade att jag trodde jag hade löst det.
Jag tror Matilda har rätt.

16 december, 2006 20:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jesus Christ Superstar, båtbyggaren gubben Noak, Siddhartha Gautama innan han blev Buddha...
Ingen är väl känd som författare i och för sig. Och jag undrar om inte Lotten just talade om att religion inte var rätt väg att gå. (So to speak.)

16 december, 2006 21:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad allt det här juleriet tar tid, här hinner man inte ens börja fundera på att gissa på Nick Hornby (How to be good) eller Moses innan det redan är gjort.
Om det bara hängde på sista punkten på listan, den om livet som en trappa som man går och går uppför och sedan snöpligen tar hiss nerför hade jag gissat på Christer Fuglesang. Han har kommit upp på hög höjd. Snart åker han ner igen. Elementärt, som Sherlock sade.

16 december, 2006 21:23  
Anonymous Anonym skrev ...

"Radiostryd"?

Smakar rödvinet gott?

16 december, 2006 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Linda Skugge!

16 december, 2006 22:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag säger som matilda och översättarhelena:
Marcus Aurelius. Hans »Självbetraktelser« ger säkert stoff till listan med nyårslöften.

16 december, 2006 22:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Ledsen att min gissning dröjt lite grand
det är katastrofläge i pepparkakeland!
Var ska tomten och bocken nu ta vägen?
De får flytta till en annan sägen!
Nej förlåt jag menar sång,
och jag gissar även denna gång,
med pepparkakshuset framför mig som ett kladdigt berg
liksom vanligt på herr Söderberg

WV: pdemokl= det ljud som ett rasande pepparkakshus ger ifrån sig

(Nej Lotten, det är inte argt bara drabbat av hög luftfuktighet)

16 december, 2006 22:57  
Blogger Petra skrev ...

Kan det vara Martin Lutter?

16 december, 2006 23:29  
Blogger Petra skrev ...

Eller...kan det vara Nietzsche?
Nu spinner jag loss ordentligt!:)

16 december, 2006 23:34  
Blogger Petra skrev ...

Jag är tämligen säker på att det är en filosof eller liknande. Synd bara att jag är så dålig på idehistoria. Googlar som en besatt nu!

16 december, 2006 23:38  
Blogger Visionary soul skrev ...

"Inte av idag", skrev du... hmm... var det ett lureri, eller? För annars var min första tanke Tomas DiLeva. Jag håller fast vid den, eftersom jag inte har någon bättre gissning. Fast han, såvitt jag vet, fortfarande lever.

wv: tokib - är det en liten fin vink, kanske... ;-)

16 december, 2006 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

hmm, 10 minuter till midnatt. kanske lika bra att sitta och vänta på nästa hemlisbloggare? den här kunde jag då inte...

16 december, 2006 23:50  
Blogger Petra skrev ...

Äsch! Jag blir inte klokare.

Jag garderar mig och gissar på både Martin Lutter och Nietzsche!

16 december, 2006 23:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Först trodde jag på piraten längre ner i listan övergick det till Adrian Mole men när jag tänkt lite så låter Martin Luther rätt bra.. O att det är 17 teser i listan syftar ju bara på att det var 1517 han spikade upp sina 95 på porten..

16 december, 2006 23:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Får inte i hop det. men om jag gissar på Lundell, så är jag väl med i lottningen i alla fall.

16 december, 2006 23:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni hann ner i hatten! Nu kommer facit!

17 december, 2006 00:01  
Anonymous Anonym skrev ...

facitlänken fungerar inte, hoho

17 december, 2006 00:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tjoho, nu funkar den!

Man kan ALLTID kolla på
http://bergman.typepad.com/lottens_julkalender/

17 december, 2006 00:10  

Skicka en kommentar

<< Home