11 december 2006

Julkalendern 11 december 2006

Gårdagens vinnare – Ninnibeth – gissade allra först och nästan allra mest fel. Alla stackare som visste besked står ännu en gång utan pris. På't igen bara! (Tyvärr snubblade jag på mållinjen och fick inte iväg t-shirtarna idag. Men i morgon!)

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det underliga språket. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara jättekonstigt och ibland är det inte alls vad det ser ut att vara.

Lear

Mina tjänare vecklade ut kartan på bordet
och med ett stelnat pekfinger
delade jag mitt rike i tre,
men när ni steg fram, mina döttrar,
sade jag min mening utan att tänka.
Jag grät när ni föddes, jag grät när vi dog,
jag gråter för er, ni narrar.
Jag älskade er men jag tror inte att ni vet
att jag älskade rabarberpaj allra mest.

-------sidbrytning-----

Goneril

Jag tyckte att jag hade rätt och se på fan,
visst hade jag det.
Pappa delade upp sina ägodelar i tre
men förväntade sig att jag skulle vara nöjd.
Nöjd.
Nöjd?
Varför skulle jag vara nöjd med endast en tredjedel?

-------sidbrytning-----

Regan

Om jag bara hade sluppit dö, om jag bara hade sluppit.
Här är det både trist och mörkt,
här är det kallt och fuktigt och riktigt kletigt.
Jag ville se min pappa glad
jag ville se min pappa lycklig,
jag ville se mina systrar tillfreds med livet.
I alla fall den yngre.
Tror jag.

-------sidbrytning-----

Cordelia

Burgundy, som jag trodde bara var en färg, han friade
men varför skulle jag gifta mig
när livet erbjöd så mycket mer än uttalad kärlek?
Det är illa nog att ingen säger vad de egentligen tycker och tänker.
Du ska veta pappa, att ditt rike bara var ett land.
Att ditt land var ett grönsaksland
och att i ett grönsaksland växer inte rabarber.


Kan det verkligen vara så enkelt?


____________
Det förvånande facit.

102 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Kan jag komma med svar senare? Jag var den första som kommenterade i alla fall...

11 december, 2006 00:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bravo, Anne-Maj! Stupa nu i säng!

11 december, 2006 00:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Mhm. Nä, så enkelt kan det inte vara. Då gissar jag på de Balzacs Pappa Goriot.

Nån gång ska jag väl få användning för den slitsamma analysen också.

Fast jag minns ingen rabarber.

11 december, 2006 00:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag blundar för rabarber och gissar Hjalmar Bergman. Whoopie!

11 december, 2006 00:11  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tänker på två berättelser som inte har någonting med varandra att göra och antagligen ingenting med hemlisbloggaren heller.. Den första är den om Narnia, lillgrabben Edward hette han va? Han som charmades av isdrottningen.. Och den andra jag tänker på är Dvärgen av Lagerqvist. Ondskefull och rå. Hohoho. Men rabarberna å andra sidan får mig att tänka på en liten barnbok som handlar om en tiger som inte vill gå ur soppskålen förrän lillasyster kommer hem och lockar honom snällt. Men den har verkligen ingenting med någonting att göra, bara det att kakorna i boken ser extremt goda ut, om jag minns rätt. Ja, jag försöker förvirra, antagligen mig själv mest.

11 december, 2006 00:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag säger Jane Smiley. Förklaring eller dementi kommer när jag har googlat lite mera.

11 december, 2006 00:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Two sisters, one mind.. Tänkte också genast på Narnia! Inte Edward dock, utan en lustig karaktär i någon av de senare böckerna. Han bor i något slags träsk och heter något riktigt konstigt. Och så vill han bjuda människobarnen på någon otäck svart gegga till soppa. Återkommer med namn...

11 december, 2006 00:36  
Blogger Petra skrev ...

En kung som gillar rabarber och Shakespear är för lätt! Min gud. Jag har ingen aning!

11 december, 2006 00:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Shrek.
Shrek är söt och är värd en röst.

11 december, 2006 01:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Instammer med med Kristina. Boken heter A thousand acres. Men jag minns inte rabarberna, men det kanske bara ska forvilla. De spelade Monopol vill jag minnas.

De vingliga boksatverna visar rudpcoct,instammer med det ocksa, rudis och kokt...

11 december, 2006 01:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag, min dåre, tänkte först på Povel Ramel! Men sen fortsatte det, i sida efter sida... och det hade han nog inte gjort.

Jag vill ha en Lottens Litterära Referenser-bok i julklapp. En som man kan googla i.

11 december, 2006 02:00  
Blogger aequinoxia skrev ...

Fullt så enkelt kan det nog inte vara, nej. Så Shakespeare går ju bort.

Jag fastnade på Burgundy. Är det en äkta hertig av Bourgogne, och i så fall vilken? Eller är det en referens till vin?

Det skulle kunna vara Charlemagne (och Ludvig, Lothar och Karl), men det är ju mer politik än litteratur.

11 december, 2006 06:57  
Blogger aequinoxia skrev ...

Förresten, visst får man göra lite reklam här? :-) Här är ett härligt
julklappsrimsblogginlägg
. Blev det rätt nu med foge-s och så?

11 december, 2006 07:07  
Blogger crrly skrev ...

Jag glömde visst gissa alla sigår. Å andra sidan hade jag inte mått så pass bra som jag ändå gjorde under större delen av dagen om jag hade satt mig in för mycket i den texten.


Och här snurrar det i huvudet av Johan utan land, Pippin den lille... *här avslöjar hon sina otroligt pinsamt bristfälliga historiekunskaper* innan jag ser aequinoxias kommentar; naturligtvis menar jag också Ludvig, Lothar och Karl! :) Det vill säga Ludvig II, Lothar II och Karl. Japp.

Men vem har skrivit om dem??


WV: taxsmoah. Det låter som en dans för hundar.

11 december, 2006 07:51  
Blogger crrly skrev ...

Erhm. "alla sigår" = alls igår


Nu ska jag nog ha kaffe eller nåt...

11 december, 2006 07:52  
Blogger aequinoxia skrev ...

Rolandssången handlar ju inte riktigt om det, men Les Serments de Strasbourg, då?

11 december, 2006 07:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Men haha! Jag har fått fatt på den röda tråden. Den är "jättelätt - eller alldeles &%¤# OMÖJLIGT".

Eftersom det har varit jättelätt (för somliga) i flera dagar nu så satsar jag på jättelätt idag igen och säger Shakespeare och Kung Lear.

Rabarber förekommer ofta i Shakespeare-sammanhang. Ta bara Macbeth:

"If thou couldst, doctor, cast The water of my land, find her disease, And purge it to a sound and pristine health, I would applaud thee to the very echo That should applaud again... What rhubarb, senna or what purgative drug, Would scour these English hence?" (Macbeth V.3. 50-56)

11 december, 2006 08:14  
Blogger Eva-L skrev ...

Jag googlade väl valda ord och gissar på Karl Kinski. Och om det stämmer är jag glad att du valde att beskriva Shakespeare-passagerna och inte andra delar av verket.

11 december, 2006 08:34  
Blogger crrly skrev ...

Måste fråga om en grej förresten.

"Jag grät när ni föddes, jag grät när vi [min kurs.] dog,
jag gråter för er, ni narrar."

Stämmer det?

11 december, 2006 08:36  
Anonymous Anonym skrev ...

"Bea said...
Two sisters, one mind.. Tänkte också genast på Narnia! Inte Edward dock, utan en lustig karaktär i någon av de senare böckerna. Han bor i något slags träsk och heter något riktigt konstigt. Och så vill han bjuda människobarnen på någon otäck svart gegga till soppa. Återkommer med namn..."

Äntligen någon som tänker på min favorit! The Marshwiggle (myrslingerbult på svenska och Surpöl heter han då) Puddleglum. Men det vete fasiken om det är han...

Jag drar till med Canterbury Tales av Geoffrey Chaucer. Mest för att visa hur litterär jag kan vara.

11 december, 2006 08:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Japp, Crrly, det stämmer, han är död han också.

(Men det var en bra fråga.)

11 december, 2006 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får ju gissa på William Shakespeare också då, bara för att ha gissat på något alls.

11 december, 2006 08:43  
Blogger crrly skrev ...

Tja, är det verkligen så enkelt som att personernas namn är deras riktiga så är det nog snarare "The True Chronicle of the History of the Life and Death of King Lear and His Three Daughters" än tragedin "King Lear" som åsyftas, kanske.


Eller den ursprungliga legenden om sagokungen.

11 december, 2006 08:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har en jättelångsökt gissning till ... Linn Ullman. Jo: hon är dotter till Ingmar Bergman (alias Lear här) som i verkligehten sitter på sitt Fårö och delar upp sitt rike (bokstavligen och mer bildlikt) mellan sina barn. I Linns senaste bok "Ett välsignat barn" reser tre systrar (just det, tre) till sin far på en ö (passar som handsken). De har alla olika mammor och fadern i boken är inte regissör utan så passande gynekolog, nu åldrad och ensam.
När jag tänker efter är det inte alls långsökt utan tämligen glasklart: Linn Ullman har bloggat idag och för att det inte skulle bli för lätt har hon lånat en del små *detaljer* (namn, tema, stil) från Shakespeare.

11 december, 2006 08:45  
Blogger crrly skrev ...

Men "Edmund" dyker ju upp också... vilket givetvis får mig att tänka på Blackadder! :)

11 december, 2006 08:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

För att visa hur kulturell jag kan vara så gissar jag på Kurosawas Ran. Fast vänta, vem är det som bloggar då, jo, det måste ju vara manusförfattaren ... *googlar* ... jo, det var visst Kurosawa själv, åtminstone delvis. Så jag säger Kurosawa.

Wv säger pbonhuqa, vilket snarare tyder på att någon av Pocahontas släktingar är inblandad.

11 december, 2006 09:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Men resten av Bergmans döttrar då? Blir de arvslösa?

11 december, 2006 09:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Hah! Jag har löst det med rabarbern också: Rabarber kan tillagas i en "rhubarb fool" (kanske en av Shakespeares favvisefterrätter), och FOOL kan också anspela på narren i Kung Lear. Och farsan Goriot var ju ganska korkad, liksom kung Lear.

Tada! I rest my case. Eller så borde jag ta en kopp kaffe.

11 december, 2006 09:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bara så att ni inte irrar bort er och går vilse i den Stratford-upon-Avonska hemlisbloggarsfären: svaret är inte Shakespeare, för så enkelt kan det ju inte vara. Jag har ju mitt svåra rykte att leva upp till.

Rabarberpaj har en väldigt liten och avlägsen betydelse i sammanhanget, men egentligen skulle det istället kunna stå champinjonsoppa eller havregrynsgröt där. Men det hade inte låtit lika bra.

11 december, 2006 09:54  
Blogger jovanna skrev ...

Jag tror, utan att ha några som helst belägg (ska genast gå och rota i bokhyllorna) på Tage Danielsson.

11 december, 2006 10:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror på "Vilda svanar", mest för att det handlar om tre (kinesiska) döttrar.

11 december, 2006 10:15  
Blogger aequinoxia skrev ...

Hmmm... Liten och avlägsen betydelse? Rabarbern växte i början vilt runt Svarta Havet eller i Kina (beroende på vad man egentligen menar med rabarber) - är det avlägset nog?

Roten användes som magmedicin - har hemlisbloggaren ont i magen, kanske.

wv: cymhsh. Finns svaret i Wales, kanske?

11 december, 2006 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, hur ska man kunna lägga ut villospår om du kommer och städar bort dem? *surar*

11 december, 2006 10:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt surning, Anna -- för att jag inte applåderade Shakespearespåret utan bryskt bara konstaterade att det inte var han. Förlåt, men jag vill ... jag ville ... jag vill inte att ni tror att det är Shakespeare.

Men ni kan få tro att det är Hamlet! Eller Lear! Eller varför inte Ranelid och Persbrandt (som vid sidan av Hjalmar Söderberg procentuellt sett har fått flest gissningar genom julkalendertiderna).

De pristagare som inte har mejlat t-shirtstorlek och adress: info@lotten.se.

11 december, 2006 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Med de där utströsslade sidbrytningarna kan det vara Dan Brown också - mästaren av korta kapitel.

11 december, 2006 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå Persbrandt (som inte bloggar idag): i år kanske han firar jul med svärfar sin. Voj voj, hur ska det gå med två alfahannar, en julskinka och en vass kniv? (Jag vågar inte skriva ut namnet för då kanske han hittar hit och surar på Lottens blogg ännu en gång. Men ni vet väl vem jag menar, belästa som ni ju är.)
Sämjan underlättas kanske om de gör som Bridget, dvs. spolar kröken.

11 december, 2006 10:57  
Blogger aequinoxia skrev ...

Är hedersprisen också en tröja, Lotten, eller är det ära och berömmelse i hela julkalenderbloggarvärlden?

11 december, 2006 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Men... OJ!
Det är ju nästan så man skäms...
Men bara nästan! ;)
Tänk att få bli en VINNARE efter att ha lämnat båda barnen på morgonen istället för att maken tar ena, missat 3 bussar, knatat igenom tunnelbanan till andra sidan & tillbaka igen för att köpa nytt SL kort eftersom jag glömde i helgen och dessutom ha blivit blöt om rumpen eftersom paraplyet bara når neråt ryggen.
Helt plötsligt är det oväsentligt eftersom Lotten säger att jag är en VINNARE!
Hurra - det är MÅNDAG!
:)

Bara för det tänker jag göra bort mig idag igen, så jag kan göra ett hat-trick imorgon med 3 fel-gissningar på raken:

Gissar på Aniara av... Hmmm, va' hette han nu... Harry Martinsson!
:)

11 december, 2006 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Tre systrar, då är det såklart Tjechov! Och fattiga var de där i körsbärsträdgården, kladdig mylla och naturahushållning. Rabarber är tacksam, växer som ogräs och ger c-vitamin till bleknosiga ryska aristokrater som sjunger på sista versen medan revolutionens krutknallar hörs vid horisonten.

wv envisas fortfarande med att härma min förkylning: nbnumxdb

11 december, 2006 11:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det jobbiga är att jag minns hur jag för något år sen gick omkring och sa till alla människor att "det är som en modern King Lear" om nånting jag hade läst, sett eller hört. Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var! Inte för att det behöver ha nåt samband med dagens hemlisbloggare förstås, men ändå ...

11 december, 2006 11:43  
Blogger Petra skrev ...

Om vi ska gissa lite hej vilt på tre döttrar så gissar jag på Tjeckov!

11 december, 2006 11:49  
Blogger Petra skrev ...

Översättarhelena: Jag har också den känslan! HAr googlat men kommer inte på det!
Vad fasen var det?

11 december, 2006 11:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia: Såklart att hederspriset är en tröja! Och du vill ha en small, numera?

11 december, 2006 11:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att Linn Ullman-spåret verkar värt att följa!
Lotten har tidigare varit mycket Ingmar Bergman-intresserad så det kan stämma.

11 december, 2006 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm, det verkar lite för enkelt att det skall vara Kung Lear. Inte så hemligt att sätta ut sitt namn allra först...
Så vad kan det då vara? Vår kung, som har tre barn? Fast alla fyra lever och har hälsan (lite trötta, möjligen, efter gårdagens festligheter).
Jag gissar på systrarna Brontë.

11 december, 2006 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller Ulf Lundell! Som sagt, alltid värd en gissning. Visserligen levande, men med tre barn (bara två döttrar). Gillar säkert raberberpaj. Och Persbrandt får vara med på ett hörn, som Burgundy?

11 december, 2006 12:07  
Blogger aequinoxia skrev ...

Coolt! :-) Men det är lite att ta i. Det får räcka med en medium. Har du kvar min adress (ja, jag var minsann en vinnare förra året också! :-) ) fortfarande?

11 december, 2006 12:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack charlott-the goblin girl: Surpöl var namnet jag sökte (varför då kan man fråga sig; jag kan inte längre riktigt se den koppling jag gjorde i natt..)! Nå, jag forsätter att fundera.

11 december, 2006 12:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gratulerar Kristina. Efter lite googling så verkar det glasklart att det rör sig om Jane Smiley. Hennes bok "A Thousand Acres" beskrivs som "King Lear set on a farm in Iowa"

Förklarar både kungen, rabarbern och havregrynsgröten.

11 december, 2006 12:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu när vissa har gissat Tjechov kan jag bara hålla med, låter på något sätt troligare än berättelsen om tigern i soppskålen.. Men för att komma med en egen gissning också så vill jag gissa på filmen happiness, den hemska om bland andra tre systrar - den ena girig, den andra snäll och den tredje naiv. Sen att fadern inte är en gammal död tyrann eller iallafall grönsakskung, phutja. Alla vägar..

11 december, 2006 13:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella: vad trevligt att du är tillbaks! Envis förkylning och dålig hemmauppkoppling har hindrat dig från att komma hit antar jag. Men nu verkar du rask igen och gissar så klokt (fast förmodligen fel, som de flesta här plägar göra).
Lotta: nu lockade du hit honom! Arga Uffe alltså. Han lystrar när man skriver hans namn ...

11 december, 2006 13:37  
Blogger jovanna skrev ...

Stressar in utan att hinna läsa kommentarerna..Jag letade efter något helt annat och hittade:
Edward de Vere.

11 december, 2006 13:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Å nej förlåt!
Jag skall akta mig i fortsättningen.

11 december, 2006 14:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Iiiih, akta er, vi kommer att drabbas av Den Hemske Uffes Hiskliga Hämnd.

Men hörni, vad är det för konstig form hemlisbloggaren skriver i?

11 december, 2006 14:20  
Blogger crrly skrev ...

... varför låta den döda systern vara med och dela...?

Hmmmmm. *funderar högt*


Och Tre systrar och Körsbärsträdgården är ju två olika dramer..?

Hmmmmm igen.

11 december, 2006 14:26  
Blogger crrly skrev ...

Tsssss. Såsom jag förstår det skulle det mycket väl kunna vara ett folklustspel. Något med Nils Poppe kanske? Förvecklingar, girighet, arv, familjegräl...

11 december, 2006 14:28  
Blogger den blyga skrev ...

Kristinas Smiley verkar sannolikt.
Inte för att jag nånsin tidigare hört talas om den,
men det där med grönsaksland stämmer ju på
A thousand acres=
KING LEAR in a CORNFIELD?

Apropos min blogg idag!
Kvaliteten på jultidningarna från min barndom hade ju enl Alf H. sjunkit redan 1964.

Nu har vi Lottens hemlisblogg och SPRÅKpolisen i
stället - och inte kostar det något!

Man har inte roligare än man gör sig.

11 december, 2006 14:32  
Blogger aequinoxia skrev ...

Konstig form? Det rimmar inte, och det är inte blankvers. Där tar mina kunskaper slut, tyvärr...

11 december, 2006 14:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag tolkar det så här:
Pappan har på nåt sätt "förlorat", som förlorat ett krig eller nåt, kanske livet på sin dödsbädd(?), och fördelar sitt rike mellan tre döttrar.
Den ena är girig och slår ihjäl "Regan" för att ta hennes del också.
"Cordelia" dog kanske också, men verkar inte riktigt ha fattat det. Hon verkar lite flärdfull och föraktar sin fars rike, ungefär som man ser på sin barndoms dödsföraktande pulkabacke när man blivit stor och undrar över vari det farliga låg.

Om detta skulle vara på en scen skulle jag ställa Goneril i mitten och de andra runt om, på avstånd, lite svagare belysta och så skulle de sjunga kvartett.
Alltså nån sorts opera.

Blir svaret Rickard Wagner av den analysen? (Eller vem skrev librettot?)

11 december, 2006 15:05  
Blogger Herr R skrev ...

Jag har det på tungan. Jag känner igen det, jag känner igen det.
...men nej.

Inget kommer än – kanske senare.

WV: jfahf. Det är ungefär så det låter när jag försöker hitta rätt namn till dagens lucka.

11 december, 2006 15:31  
Blogger crrly skrev ...

Hur som helst måste jag säga att jag gillar dagens text. Fascinerande och njutbar. Snyggt gjord.

/slutfjäskat ;)

11 december, 2006 16:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jahaja, det som verkar mest mystiskt är ju att två av personerna verkar ha skrivit sin text från graven. Är det något man ska fastna för, att de är döa, i alla fall två av dem? Hur gör man för att skriva när man är död? Skriver de från himlen eller helvetet, eller inför att de ska dö? Eller är det rentav en spökskrivare (ha!) som är i farten? Eller är alla i texten döa? Förgiftad av rabarberpaj? Eller rentav havregrynsgröt? Eller laxmousse? Jag kommer bara på en bok som enbart handlar om folk som är döda, fast namnet på boken har jag glömt bort.

11 december, 2006 16:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Drar till med en gissning på Gud och Treenigheten.. Kanske en vild gissning men det verkar ju vara gott som såna här..

11 december, 2006 16:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Orangeluvan: är det "Hanteringen av odöda" du tänker på?
Eller "Spoon River Anthology" av Edgar Lee Masters? Då blir den djefla mannen glad, han gillar detta verk.

11 december, 2006 16:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Lix är iaf inte mer än 27 så det kanske är Totte idag med...?

wcencora = det namn jag aldrig ska döpa någon till!

11 december, 2006 16:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Ursäkta en okunnig men: Hur kollar man detta med lix? Och vad får man ut av det? Jag har förstått att det är ett sorts läsbarhetsindex, men än sen då?

11 december, 2006 17:00  
Anonymous Anonym skrev ...

http://stp.ling.uu.se/~gustav/lixcounter/

Som jag använder mig av!

11 december, 2006 17:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid - Spoon River var precis det jag tänkte på. Och det vete sjutton om det inte står ett ex i bokhyllan som jag fått just av den där djefla mannen, eller om jag köpte den för att han sa att jag skulle det. Så det verkar ju inte vara en osökt gissning... Nu ser jag ju att pappan i början säger att de alla är döda. Men det verkar bara Regan och Lear som har fattat det. Om det nu har med något att göra.

11 december, 2006 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Tjaa, det enda versmått jag kan är hexameter, så då säger jag det och då måste det ju vara Homeros!

11 december, 2006 17:51  
Blogger lina skrev ...

Det här kan jag inte. Efter att ha läst kommentarerna låter Jane Smiley låter troligt, men undrar i så fall över formen.. A Thousand Acres är väl en prosaroman?
Orangeluvan fick mig att tänka på Edgar Lee Masters Spoon River Anthology - där stämmer ju formen perfekt, och greppet att alla talar from beyond the grave. Men i Spoon River berättar väl de olika karaktärerna om hur de dog, här står inget om deras hädanfärd.

11 december, 2006 18:06  
Blogger Studiomannen skrev ...

Shakespeare skrev faktiskt den där texten på William Shakespeare Pub i Höllviken, djupt inspirerad av att lilla Höllviken döpt en pub efter honom. Sedermera skrev Shakespeare så fint att färjorna mellan Limhamn och Dragör fick heta Hamlet och Ofelia.

Livbåtarna fick heta "Eftertankens kranka blekhet".

11 december, 2006 18:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, det kan inte vara så enkelt att det är King Lear och Shakespeare. Storyn verkar stämma ok, dock men formen är ju lite annorlunda.

Jag tänker mig att det är någon som skrivit om, eller utifrån ett befintligt verk. Fast jag känner inte igen detta alls även om jag tror att formen kanske borde ge någon ledtråd. Därför gissar jag på Eyvind Johnsson, Strändernas svall är ju baserad på Odyssén.

WV: aahrayh, så kan det låta när man försöker gissa hemlisbloggare.

11 december, 2006 18:09  
Blogger lina skrev ...

Hah! Rabarberpaj, liksom champinjonsoppa och havregrynsgröt, kan man äta med SKED.

11 december, 2006 18:12  
Blogger Lisa skrev ...

Jag tycker att et låter som en bit av librettot ur Jesus Christ Superstar!

11 december, 2006 18:40  
Blogger Lisa skrev ...

Egil gissar på Dragonball.
Hjalmar gissar på Mumintrollet.

11 december, 2006 18:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, idag var det svårt. Vi ska titta på formen säger Lotten. Men jag är lite inne på gud-spåret och Bibeln. Det känns magiskt och sagolikt, kanske är det Abrahams söner Ham, Sem och Jafet som ska befolka jorden och blir osams? Eller hur var det nu, är inte helt uppdaterad på gamla testamentet.

11 december, 2006 18:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jo, det gammaltestamentliga tycker jag också är kännbart. Men jag saknar "dubbelradigheten" som finns där, att man skriver om en sak två gånger, på var sin rad.

Skulle det vara GT är jag nog ändå mer inne på när det blir Juda rike och Israel, alltså splittringen och tiden därefter. Det var ganska många kungar då hit och dit som höll ihop och dräpte omvartannat.

11 december, 2006 19:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är naturligtvis inte tre systrar (vi ska förvirras) utan tre bröder som så ofta i sagor (därav låg lix). Alltså gissar jag på Greven av Karabas alias pojken med Mästerkatten i stövlar.

11 december, 2006 19:40  
Blogger Lisa skrev ...

Typ Eddan då?

11 december, 2006 19:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej alltså jag har verkligen funderat hela dagen (fast jag borde ha ägnat mig åt skolarbete ist), men kommer inte ens på ett dåligt förslag. Då är det illa.

11 december, 2006 20:13  
Anonymous Anonym skrev ...

I brist på grubbeltid så kommer rena gissningar:

Tre systrar av Tjechov är redan nämnd så då kör jag med antingen Georg Stiernhielm och Hercules, och de trenne tjejerna skulle då vara Lättja, Kättja och FLÄTTJA

eller

så är det Nornorna Urd, Skuld och Verdandi och
pappan skulle då vara Yggdrasil.

11 december, 2006 20:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag säger som Salt:

Jag vill ha en Lottens Litterära Referenser-bok i julklapp. En som man kan googla i.

Gör ett nytt försök i morgon *suckar*

11 december, 2006 20:35  
Blogger Ica skrev ...

jag tycker helt klart det låter som Lila Fowler i Tvillingarna i Sweet Valley, då hon dessutom fått två okända syrror (Hon var väldigt nära att få en i en bok). Låter som hennes ego. Annars gissar jag på Draco Malfoy. Nej, vad heter hon som skrivit boken systrar? Eller kan det vara Askungen och hennes styvsyrror. Eller... eller. Nä, jag är sur o grinig. Jag har inte fler förslag!

11 december, 2006 21:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten skriver:

Men hörni, vad är det för konstig form hemlisbloggaren skriver i?

Hmm. Varje monolog är skriven på en egen sida. Manus alltså? Till film? Pjäs? Eller symboliserar sidbrytningen de brutna relationerna (man kan ju bli lite osams när man förgiftar varandra med rabarberpaj)?

Jag tror att Studiomannen har rätt som föreslår Shakespeare, han verkar ju så himla beläst. Låt oss följa Studiomannen! Kom nu allihop, skynda! Jag ska bara hämta en sak.

11 december, 2006 21:12  
Blogger Petra skrev ...

Alltså, jag känner igen konceptet så himla väl. Det ligger liksom på tungan. Jag har snöat in på barnbok nu, men sen är det svart...

11 december, 2006 22:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Det handlar ju helt klart om svensk politik. Först tänkte jag att det måste vara alliansens partiledare, med Reinfeldt som den rättvist fördelande kungen med smak för rabarberpaj.

Men så kan det ju inte vara med tanke på att de övriga tre är i livet, och bara en är kvinna. Alltså måste det handla om Göran Persson och hans presumtiva efterträdare.

11 december, 2006 22:12  
Blogger Lisa skrev ...

Prator?

11 december, 2006 22:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Norén??

11 december, 2006 22:25  
Blogger Lisa skrev ...

Åh, Bonde söker fru! (I dett fall en rabarberodlare)
Har inte sett den men har de inte någon slags dagbok på nätet?

11 december, 2006 22:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaja, hörni, jag sitter tyst och fnittrar. (Tyst fnitter, ja.)

Nåväl. Det rätta svaret finns bland gissningarna. Men ni ser ju inte skogen för bara träden ... och det var inte en ledtråd, det där.

11 december, 2006 22:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det brukar ju alltid vara någon som gissar på Aniara, men i dag påminner det faktiskt lite om Aniara! Till formen alltså.

11 december, 2006 22:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilket Ninnibeth visst hade gissat för längesen. Jomen, svaret ska ju finnas bland gissningarna. Då hänger jag på Ninnibeth då.

11 december, 2006 22:50  
Blogger Ica skrev ...

äsch, hopplöst ju. Jag känner mig friktansvärt oallmänbildad, fast jag har tittat på Schindlers list precis. Kan det vara Jackass? Eller möjligtvis Mike Vieslovskij? Eller...

11 december, 2006 22:53  
Blogger Studiomannen skrev ...

Sem, Ham & Jafet är väl Noas söner!

Gamle Abbe fick väl Isak.

/Hedna-Peter

11 december, 2006 22:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte läst Liv Ullman, men jag gillar associationerna! Eftersom det tydligen är ok att visa att man kan något så kan jag bidra med "parallellism" - det är termen för hur man skriver samma sak två gånger i bibeln. "Ditt ord är mina fötters lykta, ett ljus på min stig", eller något sådant.

Nu har Lotten avslöjat att rätt svar redan är givet. Synd! Jag hade just klurat ut att bloggaren var Dante och att de som talade befann sig i olika kretsar i Paradiso, Purgatori och Inferno = de tre delarna. Personerna hade olika former av dödssynder på sin lista; frosseri (rabarberpaj), egoism/maktlystnad, missundsamhet och sexuell vällust. Narrar finns i inferno, och alla är döda! Det som inte stämmer är att terzinerna lyser med sin frånvaro.

11 december, 2006 22:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Studiomannen: Helt rätt uppfattat. Abbe fick även Ismael, fast han var utomäktenskaplig och blev ivägkörd när Isak kom. Sjysta killar de där patriarkerna.

11 december, 2006 23:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Japp! Noa planterade rabarber, (eller vinplantor)till sina söner Sem, Ham och Jafet, och alla deras fruar!

Adam hade två söner som slogs (Kain och Abel)och säkert fanns det några icke namngivna döttrar. När Abel dött födde Eva Set. Så här finns faktiskt tre söner!

11 december, 2006 23:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Inte en aning. Men vill vara i hatten. Smäller till med Francesco Guicciardini, så har jag ändå gissat i natten. god natt!

11 december, 2006 23:33  
Blogger jovanna skrev ...

Formen = evangelierna. Såklart!

11 december, 2006 23:44  
Blogger Ica skrev ...

men är klockan 12 snart eller? Jag har suttit och roat mig med att läsa mina dagböcker på Lunarstorm från 2001. Tur att man inte har högar med plugg att göra. Gruff, morgondagen blir pluggdag.

11 december, 2006 23:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Facit kommer strax, men morgondagens lucka kommer nog inte förrän vid kvart över midnatt!

12 december, 2006 00:02  
Blogger Ica skrev ...

menmen.. ska jag behöva läsa från 2002 också?

12 december, 2006 00:04  

Skicka en kommentar

<< Home