09 december 2006

Julkalendern 9 december 2006

Gårdagens vinnare – En Malin till – vann det utlottade priset ... trots att hon gissade fel och blev lite ekivok. Men det var ju min mening med ordet ”skjut”, förstås. Min ledtråd i och med den spillda glassen kom sig av att jag faktiskt spillde glass på sagda sätt på riktigt. (Ni vill inte se mitt tangentbord.) Ska vi ta en ny nu då, mitt i natten?

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det underliga språket. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara jättekonstigt eller till och med en konstig bild. (Om ni har svårt att läsa orden – Anne-Maj? – och vill ha lappen utskriven med tangentbordsbokstäver: mejla mig!)

Klart som dimman i Lützen, va?


_____
Facit.

69 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Olle är väl lite nykterist, har jag hört, så jag gissar på honom.

09 december, 2006 00:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Bridget Jones! Inte för att jag vet varför hon skulle köpa bönor och chorizo, men hon skulle iaf göra ett cigarettbrännhål i lappen samtidigt som hon försöker låta bli att köpa sprit och tobak. Jepp!

09 december, 2006 01:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är Lotten som försöker få Bästisgrannen att handla rätt saker kvällen före match.

09 december, 2006 06:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Behöver lite förtydligande, ser inte vad det det inringade ordet skall föreställa.

09 december, 2006 07:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det står parenting vilket skulle kunna tolkas som att det är en trebarnsförälder. Som inte dricker och inte rökar men ändå har ett brännhål i lappen. Med en smak för mexikansk(?) och fransk mat. Och müsli.

Det verkar inte vara en författare med tanke på alla felstavningar, så Neruda och Hemingway går bort. Lucky Luke är visserligen inte särskilt begiven på sprit, men man kan ju inte ha samma hemlis två dagar i rad.

Jag gissar på kungen. Eller John Wayne. Eller jag vet inte förresten, har inte sovit många timmar i natt så intellektet går på kvartsfart.

09 december, 2006 07:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller förresten, jag gissar på Ulf Lundell. Han borde stava bättre, men han är ju i alla fall nykterist numera.

(wv: suxti, ungefär så gammal känner jag mig i mitt misoga huvud...)

09 december, 2006 08:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror på Bridget Jones, som vill starta ett bättre liv (men, inkonsekvent som vanligt, ändå köper croissanter). Det känns ganska brittiskt, men chorizon måste vara ett villospår?

09 december, 2006 08:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Själv fick jag lust att gissa på Crrly!

09 december, 2006 08:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker det inringade ordet verkar vara "preventivg.". Kanske behöver Bridget preventivmedel? Jag tycker att Bridget Jones är en bra gissning så jag lånar den just nu.

09 december, 2006 08:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Eftersom det är min första gissning här hänger jag på andra och håller med om Bridget Jones tills vidare. Får se om det klarnar under dagen. Men frågan är om Bridget äter linser och bönor?

09 december, 2006 08:41  
Blogger Lisa skrev ...

Schindlers list! För det är väl oskar som skrivit den?

09 december, 2006 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Olle gissar nyktert och utan insiderinformation på Neil i The Young Ones.

09 december, 2006 09:17  
Blogger Lisa skrev ...

OK, man måste ju plädera för sin sak, I synnerhet som lejonparten av gissarna är bortkollrade av Bridget Jones-spåret.
Listan är skriven av Os(c/k)ar. Att vin och sprit är struket beror naturligtvis på ransoneringen.Kraftfullheten i protessten rimmar väl med Schindlers starka ställningstagande. Chorizon symboliserar Schindlers senare period i Argentina.
Ett tyskt ü är ett annat indicium.
Och kulhål i krigets närhet är bara i sin ordning.
Worcestershire sauce är visserligen en huvudingredieens i Bridgets stapelföda Bloody Mary. Men jag ska nog komma på något.

09 december, 2006 09:18  
Blogger Lisa skrev ...

Jag tror linserna är kontaktlinser.

09 december, 2006 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror det är Olle som har lagt sig i Lottens handlingslapp. Ja, bortsett från att Lotten aldrig skulle stava fel då...

Annars tycker jag också det verkar vara Bridget Jones. Fast jag fattar inte vad preventivg. är. Preventivgatan? Preventivg...egga? Preventivg..odis?

09 december, 2006 09:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Bridget Jones är min första tanke, men jag minns inte att hon var dålig på att stava. Eller är kanske boken full av korrfel? och chorizon... hm. Men hon pensionssparar med all säkerhet inte och skulle absolut klottra hjärtan som hon sedan stryker över.

09 december, 2006 09:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med Kristina. Bridget Jones var min först tanke.
Eftersom svärmor kommer idag och vi ska hinna både byta däck och baka pepparkakshus så har jag inte tid med villospår.

09 december, 2006 09:34  
Anonymous Anonym skrev ...

ett halv ark papper av strindberg... men liiiiite annorlunda

09 december, 2006 09:47  
Anonymous Anonym skrev ...

nejnej, ulf larsson!

09 december, 2006 09:52  
Blogger den blyga skrev ...

Om man googlar på PREVENTIVG får man denna länk!=

タイにおける知的交流活動データベース
To enhance the collaboration among civil societies in tackling and preventivg corruption. 5. To create deeper awareness of the impact of corruption to ...
www.jpf.go.jp/ContentFunc/contentsCtrl?cls=17& conid=13&action=1704¶m3=NFA2000001 - 20k - Cachad - Liknande sidor...!???

09 december, 2006 09:56  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tror att det är Anne Fadimans make som har skrivit lappen på fyllan, och att det är Anne Fadiman som har rättat. Hette han George? Jag kan inte hitta mitt exemplar av Ex Libris just nu, men jag måste verkligen starkt rekommendera boken!

09 december, 2006 09:59  
Blogger Ica skrev ...

Men nej! Jag gissade ju med på Bridget. Det känns ju ytterst oorginellt. Nu ska jag söka vidare på bibblo, och se om jag hittar något annat tacksamt offer. Men vilken galning stryker öl från listan??

09 december, 2006 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Valet ligger mellan Bridget Jones och Nils Ferlin.
Så då får det bli Ferlin. Fast hur mycket Chorizo han åt kan man fundera över.

09 december, 2006 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Har du snott min matlista?

Jag gissar på Bridget Jones jag med.

wv-xzgud ?

09 december, 2006 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Men? Försvann min gissning? How rude.

09 december, 2006 10:58  
Blogger Ataharis skrev ...

Bridget Jones dagbok. Men jag minns inte namnet på den som skrev den. Vänta... Helen Fielding. Sluta med alkohol och ciggaretter, börja äta nyttigt, gå ner i vikt. Lite charmigt slarvig och lyckas bränna hål i pappret när hon ska sluta röka. Måste erkänna att jag började läsa boken men bara orkade några sidor eftersom detta ständiga kalori- & cigaretträknande bara var tröttsamt. Gillade filmen mer. Ganska ovanligt va?

Och nä, jag har inte läst kommentarerna än, ville gissa först när det faktiskt kändes som att jag hade en minimal susning. :) Men nu ska jag läsa och jag gissar att jag är långt ifrån ensam om mitt förslag.

Förresten måste ju Colin Firth vara en av de bästa brittiska skådisarna i genren, nån mer än jag som minns honom från en tv-serie-filmatisering av Stolthet och fördom som tv4 visade? Där han spelade Mr Darcy och bara var så... Hrm. Just så. ;)

09 december, 2006 11:23  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Trulsa: Har du sett extramaterialet på Bridget Jones-dvd:n? I mitt tycke roligare än hela filmen. Där finns en scen där Colin Firth inte är Mark Darcy utan Colin Firth, och Bridget (som är Bridget, inte Renée) ska intervjua honom om hans roll i Stolthet och fördom. Och hon tycker också att han var så ... Minst sagt. Så hon tjatar och tjatar om hans blöta skjorta och ... ja, det låter ju inte alls kul när man berättar det, men läs dialogen här:
http://hem.passagen.se/lmw/bridget.html

09 december, 2006 11:34  
Blogger qi skrev ...

Ulf Lundell tror jag. Kommer inte på nån annan författare som varken dricker öl eller vin.

09 december, 2006 11:37  
Blogger jovanna skrev ...

Men Bridget Jones skulle väl aldrig skriva en inköpslista!?
Hon var i och för sig min första gissning också, men efter det här måste jag ju komma på något bättre själv...

09 december, 2006 11:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså. Det är lite roligt att vara den första i en lång rad av identiska gissningar, men det vettefan om jag tror på Bridget Jones själv.

09 december, 2006 11:52  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ohhhh, Colin Firth. Tack, Trulsa. Äntligen ett namn till i min pinsamt korta bloggserie.

09 december, 2006 11:55  
Blogger Ica skrev ...

översättarhelena- ja, den scenen är det roligaste jag sett!! och vad jag saknade den när jag såg tvåan på bio eftersom den var så jäkla rolig i boken.

09 december, 2006 12:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag visade hemlisbloggarlappen för sambon och han sa "Det där ser ju ut som Bridget Jones". Samtidigt öppnade jag kommentarerna och såg omedelbart att fler resonerat likadant, så jag hann verkligen inte tänka själv alls innan jag bestämde mig för att hålla med. Men vi får väl se om jag kommer på något annat lite längre fram på dagen.

09 december, 2006 12:10  
Blogger jovanna skrev ...

Jag vet att jag har gissat på Erlend Loe förut. Men:
Huvudpersonen i Naiv super skriver en lista åt Bridget Jones? Lagom långsökt en lördagförmiddag.

09 december, 2006 12:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Gissar också på Bridget Jones, originellt ;). Trulsa: Du måste se filmen Stolthet och fördom från 2005. Underbar, även om ingen gör Mr Darcy som Colin Firth.

09 december, 2006 12:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Äh, måste ju vara lite originell så fortsätter på Bridgetspåret och gör ett stickspår och chansar på Marian Keyes (eller kanske någon av hennes karaktärer i böckerna?).

Endast baserat på att jag tror mig veta att hon inte längre dricker alkohol.

09 december, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

jo, eftersom bridget enl rykten ska vara gravid i nästa film passar väl hjärtat bra.. Men eftersom alla har gissat på bridget vill jag gissa på någon annan. Jag drar till med.. Ann Söderlund i det där tv-programmet Söderlund och Bie!Hon vill vara den nyttiga och äta müsli men älskar det flådiga för mycket. Hon vill vara den duktiga och pensionsspara men eftersom hon aldrig i sitt liv betalat en räkning måste hon helt enkelt överlåta det till sin make, Nanouk eller vad han heter, jappjapp!

09 december, 2006 12:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan ej gissa, är fast i amningsdimma
Men i brist på bra svar kan man alltid rimma
Lotten tar djärvt nya grepp,
bloggaren heter James, Jaques eller Guiseppe.
Ledtrådarna är Croissanter, Chorizo och Worchestershiresås
och vi har alla fastnat i en hemlisbloggpsykos!
Till råga på allt elände
har även julen en ände
och innan dess ska man ha klurat ut
en röd tråd mellan Nobelpris, Totte och Lucky Luke-krut.
Är det bara jag som tycker att tråden verkar svår
och att även bloggarna är lurigare i år?

09 december, 2006 13:19  
Anonymous Anonym skrev ...

För att peppa Salt, så röstar jag på henne!!!!

pkbykngy

09 december, 2006 14:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Anne-Maj - Röstar du på mej som författaren till lappen eller på min gissning som är Crrly?

Min motivering haltar, först var det vegmat och det stämmer. Alkohol och cigg måste undvikas när man har barn i magen. Så blir man förnuftig och tänker att man måste planera för framtiden - pensionssparande.

Choritzon är svårare. Är det en brasiliansk korv? Då har jag tvärrätt! :)

09 december, 2006 14:26  
Blogger Lisa skrev ...

Pensionsparandet är struket alltså är det en nyligen befruktad Bridget/Crrly som skrivit Vem behöver pensionsparnade när man har unga friska barn som kan försörja en?

09 december, 2006 15:20  
Anonymous Anonym skrev ...

preventivg. = preventiv-gel (behövs till tex pessar)

för övrigt ingen (egen) aning.

09 december, 2006 16:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När det gäller den röda tråden, så är den fortfarande svår att se, det håller jag med om. Dessutom är ju vissa dagar lite svårare än andra. Men ni jobbar på bra!

Hörru, Anna, varför blev du anonym? Var det ämnet som generade?

09 december, 2006 16:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä! Verkligen inte, fast jag är hemskt pryd egentligen, men preventivmedel är ju inte så snuskigt. Och om jag hade velat tala från under en filt så hade jag ju inte länkat till bloggerprofilen. Det var bara ett misstag, har ingen aning om hur det gick till.

09 december, 2006 17:10  
Anonymous Anonym skrev ...

kerstin thorvall såklart!!!

09 december, 2006 17:37  
Blogger Lisa skrev ...

Min man lägger sista handen vid piñatan och jag dricker kvällens första glas Muscadet. (Nej, det var ingen hemlisbloggare. Vi har bara ett mycket rikt liv, OK?) Ehem, som vinnare av förra årets rödatrådgissning känner jag mig manad att göra årets första attack mot kalenderns essens. (Märker ni hur desperat jag refererar till forna triumfer efter nesligen ha felprickat det mesta detta år?)
Nå, den röda tråden är .... andra världskriget!

09 december, 2006 18:35  
Blogger Lisa skrev ...

Anna: Preventivmedel KAN vara snuskigt. Det beror på vad man ska ha dem till.

09 december, 2006 18:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Lisa! Att t.ex. krydda en ljummen paella med p-piller är verkligen jättesnuskigt! Blir väldigt torrt i munnen.

09 december, 2006 19:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Fast pessar känns ju ganska förhistoriskt, använder Bridget Jones sånt tro? Iofs är ju hela England ganska förhistoriskt så man vet ju aldrig...
Brittiskt tror jag dock att det är, trots chorizon och croissanterna. Eller så är det bara worchestershiresåsen (som verkligen är svår att stava till) som lurar mig.

09 december, 2006 20:09  
Anonymous Anonym skrev ...

En nykter felstavande person med internationella matvanor och smak för crossover (corizo + croissant = what we in Sweden call korv med bröd). Personen ifråga försöker sluta röka men tror inte egentligen på ett långt och friskt liv så pensionssparande (som av någon anledning hamnade på matvarulistan! Är detta en ledtråd i sammanhanget?) stryks.
Hm! Först tänkte jag att det var en modern variant av Ett halvt ark papper med Lundell vid pennan, sen tänkte jag att det kanske var någon som byter cig och vin mot linser och nytigheter och flyttar in i ett kollektiv på sjuttiotalet och heter ... heter ... ähhh, är med i filmen Tillsammans. Men då är det ju inte en litterär person.
Jag ger upp. Så mycket nytta hade jag av 80 poäng litt.vet.

09 december, 2006 20:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hallå, den där listan har ju min mamma skrivit! Det är helt klart hennes handstil.

Jag gissar alltså på: Lotten Bergman!

09 december, 2006 20:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Hmmm, efter gårdagens vinst (!) trots felgissning gissar jag nu på urspungsländerna i EU, det är Spanien (chorizo), Frankrike (croissanterna) Storbritannien (worchstersåsen) Tyskland (bönor? ok det haltar nu), Italien, nej det är nog inte rätt.
Men frågor kan jag formulera! Överstruket hjärta och inringat preventivgel? Det är Britney Spears på väg ut i singellivet!

09 december, 2006 20:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Att denna text kan relatera till både Uffe och Britney känns konstigt. Uffe skulle fortfarande aldrig tacka nej till en cigg, nen öl och vin passar sig kanske inte varje dag för honom. Brittan singelliv lär väl vara rätt så vilt om jag inte tar fel.

För övrigt tycker jag Hugh Grant är överlägsen alla andra brittiska skådisar, speciellt när han spelar premiärminister. Och alla hans svordomar är fantastiskt roliga. Även i Bridget Jones dagbok gör han en kanonroll.

/En som är trött på att bära hajar.

09 december, 2006 21:43  
Blogger crrly skrev ...

Hahahaha! Tittar inte in förrän nu, men ändå är jag uppenbarligen med här förut!

Nej, crrly är det inte... Möjligen crrlys make som försöker busa och köpa trams till hushållet men sen korrläser crrly lappen och så rättar och censurerar hon den och passar på att understryka det orätta i hans öl- och cig-förslag genom att använda en tjock rödpenna och versaler och utropstecken.

Skulle kunnat vara. crrly gravidillamående hindrar henne ju t ex från att åka och handla; senast idag skickade hon iväg maken till affären ensam.

Skulle kunnat vara. Om det inte vore för att crrlys make stavar lika bra som hon själv (minst, idag var det han som fick bokstavera d e f i n i t e l y för henne).

Skulle kunnat vara. Om det inte vore för att detta preventiv-vaddetnuär vore lite sent påtänkt nu... ;) Men det kanske är därför det är inringat? (Men det står nog "prova Aivg", ser det ut som. Ingen gissning alls på vad det kan betyda.)

Skulle kunnat vara. Om crrly och hennes make hade ätit eller bjudit andra på chorizo. Men nix. Hur brasiliansk den än är! ;)



crrlys egen gissning är ett glatt utrop: Det är ju Helene Billgrens tatuering!

09 december, 2006 21:55  
Blogger crrly skrev ...

... Fast det är lite lustigt; müsli var faktiskt med på min egen köplapp idag. Har nämligen fått graviddille på müsli (!) så nu äter jag det för första gången på... många många år.

De andra sakerna har jag dock slutat med för tillfället, tyvärr. Ja, alltså även bönor, linser och tomater. :-/ Vad äter jag då? Mackor. Typ. Mest av tunnbröd.

Ja... och så återanvänder jag gärna gamla skräplappar. Därav "pensionsspara"-anteckningen. Är det jag ändå? Det verkar vara min ogravida tvillingsjäl. Ja, och sen har nån tråkig klampat in och sabbat lappen efteråt.

09 december, 2006 22:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coolt, Crrly: att vara närvarande fastän men inte är det.

Uffe ... oj, Uffe. Efter förra årets utbrott hoppas jag att du inte är här och läser.

09 december, 2006 22:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Blossom Taiton försöker leda in sina klienter på en hälsosammare väg, via baljväxter, tomat å lite korv.
Att skippa öl, vin o cig betyder förstås att de även kan stryka hjärtproblem.
Men varför sluta pensionspara? det må väl vara en dimridå som kluriga lotten lagt ut.

09 december, 2006 22:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Ferlin. Äntligen är papperlappen hittad!

09 december, 2006 22:31  
Blogger crrly skrev ...

desirée: Hahaha!

09 december, 2006 22:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon gissade på denna igår, i dag får den bli min gissning:
Tarzans tårar
av Katarina Mazetti

09 december, 2006 22:52  
Blogger Lisa skrev ...

Ah! Var det Uffe som kalladde vår Lotten för dum och slummig? Fy han!

09 december, 2006 23:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Filnamn på bilden med postit-lappen:
handlingslapp-749112.png

Bridget Jones Dagbok
ISBN: 91-77-11749-2

Man behöver bara kasta om ett par i ettor (låter lite som yatzy) i ISBN-numrets sista sex siffror. En slump? Kanske det. Vad säger statistiker och deras överdängare om dylika samband?

09 december, 2006 23:23  
Blogger den blyga skrev ...

Kära tolvåring!
Har nu även Din moder blivit teetotaler?
Annar välkommen åter till the net!

09 december, 2006 23:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi kl. 10.58 -- vart försvann din gissning? Och vem gissade du på? Tänk om det var så fel att du blev censurerad av Bloggermaskinen!

Oj, nu är wv igång igen: vakulpho -- ja, inte sant?

09 december, 2006 23:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag försöker och försöker lägga ut söndagens hemlisbloggare, men Blogger säger bara 0 %. Fortsätter ett tag till!

Facit till dagens.

10 december, 2006 00:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Puh. Blogger bara krånglar. Man släpar sig upp från den goa sänghalmen, kliver på den djefla mannens glasögon (som höll, tack), trippar ner till en annan dator, som dör av batterisvält efter en minut, tar en annan dator och tänker ujuj vad kallt det är på golvet, försöker logga in ... och lyckas! Varför funkar det med en dator och inte en annan?

10 december, 2006 00:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Crrly - Jag är väldigt glad att TROTS dina protester så lät du mej ändå få liiite rätt iallafall. ;)

10 december, 2006 04:12  
Blogger crrly skrev ...

Glömde helt bort att säga att jag minsann noterade det vitsiga i "böner" istället för "bönor". Julens budskap och allt, så fint att få in det i en julkalender.

Men eh, nu kanske jag ska kolla in facit innan jag svamlar mer dumheter.


WV: jihsw, jovisst vet vi att Jihdes nationalitet är svensk.

10 december, 2006 13:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra, Crrly, som hemlisbloggarmoder blir man glad av sådana iakttaganden!

10 december, 2006 14:00  

Skicka en kommentar

<< Home