08 december 2006

Julkalendern 8 december 2006

Idag blev det en gomorronlucka istället för en nattsuddarlucka. (Förlåt, alla hemvändande julkalasare som kastade sig över datorn för att få vara först med gissningar!)

Gårdagens vinnare – Skrivkramp – vann det utlottade priset ... men igår var jag nödd och tvungen att även belöna Crrly, som var synnerligen flitig med sina konsekvent totalt felaktiga gissningar. Men hon fyllde en mycket viktig funktion som idéspruta och associatör – även om hon ju fick alla andra att gissa helt uppåt väggarna de också. För att spä på med lite grädde på moset vann Översättarhelena också ett specialpris eftersom hon var den som till slut knäckte't.

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det underliga språket. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga. Ibland är det hela bara jättekonstigt.

Jag har nu läst stenografens protokoll efter vårt möte. Kriget måste helt enkelt få ett slut. (Usch, mulköttet mullrar i magen. Kan man dö av magknip? Jag behöver en uppryckare efter denna dag med ständigt närvarande irländsk sång.) Så här sade jag när vi träffades:

- Alla de stora ledarna i västvärlden – Blair, d’Estaing, Adenauer, Gorbatjov, håller sig lugna... Varför vägrar Clinton att göra som dom?

Översten blev knallröd i ansiktet, spottade och fräste, tappade nästan hatten och spillde ut maten när han slog näven i bordet som skilde oss åt. Han skrek:

- Man kan inte underhandla med amerikanarna! Den enda goda amerikanen är en död amerikan! Vi måste förinta dom! Och börja med Clinton!

Jag förstår honom inte, han gör mig både arg och förvånad gång på gång. Tyvärr blev vi då avbrutna av den förbannade, irländska sången. Vi borde skicka ett sändebud och förhandla med Clinton. Eller är det jag som är medlaren? Kan man inleda med ”Jag kommer för att prata fred med...”? Äh. Han kommer som vanligt att kalla mig blek och lögnare. Kanske smörja in mig i honung som förra gången. Jaja, det är bättre än rullad i tjära och doppad i fjädrar.

Jag måste ha mig en cigg. Eller ett skjut.


Nu måste ni tänka helt annorlunda.


_________
Facit.

72 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Jag drömde i natt att hemlisbloggaren var Carl Jonas Love Almqvist, så jag tänkte gissa på det. Men det går ju inte...

Min första tanke var: Det här stämmer inte. De politiska ledarna var inte samtida. Jag måste fundera lite.

Jag stod i skamvrån hela dagen i går, så jag tänkte vara lite framåt i dag i stället!

08 december, 2006 07:46  
Blogger aequinoxia skrev ...

Just det: Gorbatjov + västvärlden?

08 december, 2006 07:50  
Blogger Ica skrev ...

hm, jobbich. jag har ett helt bibblo till förfogande, men ingen idé. Nu måste jag dessutom öppna detta bibblo för allmänheten.Återkommer.

08 december, 2006 08:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Det första namn som poppade upp i min hjärna var underligt nog Heinrich Böll. Jag säger inte att det är Böll, för det tror jag inte, men det är nog nåt i tonfallet som påminner lite om Böll. Nåt lite förnumstigt liksom.

08 december, 2006 08:15  
Blogger Lisa skrev ...

Gör en snabb oinspirerad gissning på Moment 222, men betänk att jag inte ens fått morgonkaffe.

08 december, 2006 08:16  
Blogger aequinoxia skrev ...

Vi ska "tänka annorlunda". Betyder det att det inte handlar om politik?

08 december, 2006 08:17  
Blogger Philip skrev ...

Rushdie skriver väl om en USA-diplomat i sin senaste roman, men där finns nog inga irländska sånger, tror jag.

08 december, 2006 08:20  
Blogger crrly skrev ...

Nej men oj, wow!


Vad läskigt det är med mina föraningar... Jag hade blivit förvånad om jag inte hade vunnit idag, jag fick bara den känslan när jag nu satte på datorn, att... ja. Tack, tack! :)

Har än så länge bara läst sista meningen i dagens kalender, men jag vill gissa ändå. Per Hagman. ;)

Nu ska jag skala av mig alla regnkläder och läsa facit också. Och eh, jobba.

08 december, 2006 08:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Citatet är väldans likt "den ende gode indianen är en död indian", som enligt Google sades av 1. general Sherman, 2. Roosevelt eller 3. general Sheridan. Hade jag bläddrat vidare skulle det säkert dyka upp fler alternativ. Men NE påstår att i alla fall Sheridan förde krig mot indianerna, så jag gissar på nåt amerikanskt... 1800-tal... nånting... Återkommer.

08 december, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Mulkött, blekansikte, kluven tunga... smörja in i honung... tjära och fjädrar... det kryllar av referenser till indianer och vita. Jag gissar på Lucky Luke! Eller Zeb Macahan (min första stora kärlek).

08 december, 2006 08:27  
Anonymous Anonym skrev ...

jag tänker på amerika och krigen mot indianerna. men vem bloggar? buffalo bill? lucky luke? någon annan med allittererande namn?

jag jobbar lite först, så kanske det klarnar.

08 december, 2006 08:27  
Blogger crrly skrev ...

...

Fast nu när jag har läst facit blev jag _jätteförvirrad_. Har Vadå "gårdagens vinnare"?! Det var ju inte jag!

??

Eller menar du bara "gådagens vinnare såsom varande den som kom med störst antal totalt felaktiga gissningar"?

08 december, 2006 08:28  
Anonymous Anonym skrev ...

nu när vi har simultangissat på Lucky Luke borde det väl vara rätt?

08 december, 2006 08:30  
Blogger crrly skrev ...

Mitt "Har" i förra kommentaren skulle inte vara med.

Nu ska jag klä av mig ytterkläderna och ... vakna lite.


WV: ideaeam

ideas, yes please!

08 december, 2006 08:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Nelson DeMille som skriver lagom hårdkokta politiska thrillers (Generalens dotter har ni säkert hört talas om). Jag antar att det kan vara Tom Clancy eller någon annan i samma kategori. Äh, jag slänger in Dan Brown som en helgardering oxå! Digital Fortress eller Deception Point skulle det kunna vara.

08 december, 2006 08:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt Crrly: du och Översättarhelena vann specialpris som !) flitig gissare 2) rättgissare ... Skrivkramp vann LOTTpriset. Det är jag som i kvällsröran gjorde fel! Mittåt!

Du HAR vunnit.

08 december, 2006 08:35  
Blogger aequinoxia skrev ...

"A good DEB is a dead DEB!" Det stod på Lucy Diamonds "evil lair". Filmen skrevs och regisserades av Angela Robinson, som även har jobbat med L-word. En av huvudpersonerna spelas av Mia Kirshner som har varit med i War of the Worlds. Där hade alla avsnitten titlar med bibliska referenser. Alltså är dagens författare...GUD!

08 december, 2006 08:37  
Blogger crrly skrev ...

Åhå! Så trevligt! :)

Märks det att jag hade tråkigt på jobbet igår?!

Man kan ju liksom bara gissa på folk man har hört talas om... så då blev det så där.

08 december, 2006 08:41  
Blogger miastick skrev ...

Kanske det är tvärtom- inte västvärlden utan typ arabvärlden? Att man byter ut alla karaktärer till dess motparter? Mer kommer jag inte på just nu. Måste jobba.

08 december, 2006 08:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha-ha-ha-ha! Det enda jag hade gemensamt med det rätta svaret var skogen; där det rätta svaret tydligen är verksam medan jag bara är komplett vilse i din. Mumintrollet; my ass.

;-)

Men man tackar och bockar för vinsten - den andra i mitt liv. Förra gången var jag 12 år och vann en liten burk fernissa på en båtmässa. Visserligen hade jag ingen båt, men i alla fall!

Dagens nöt? Det skulle väl vara jag i så fall, igen.

08 december, 2006 09:00  
Blogger Eva-L skrev ...

Lucky Luke!

08 december, 2006 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Lucky Luke var mín första tanke OCKSÅ! Om inte annat borde han vinna ett hederspris/omnämnande idag.

Eller så är det Jolly Jumper som bloggar.

08 december, 2006 09:17  
Blogger Ica skrev ...

äh, jag tänker ju både Hitler med att förinta, och Billy the Kid med skjut o cigg. Varför har jag hakat upp mig på det? Nä, får tänka lite till. Blir ju avbruten hela tiden.

08 december, 2006 09:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Lucky Luke var min första tanke OCKSÅ, också. Annars Robert Louis Stevenson.

08 december, 2006 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror att det är en historisk person. Mulåsnekött och cigarretter ger oss indikation på att det inte är före 1900-talets början, och knappast senare än 30-talet.

USA var den enda fienden. De andra stormakterna (varav Tyskland är en stat!) håller sig lugna.

Mexico! Emiliano Zapata eller Pancho Villa.

Eftersom Wikipedia kallar Zapata för "womanizer", så blir det Zapata som jag föreslår.

08 december, 2006 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag filmgissar jag: IRA-mannen Frankie från En fiende ibland oss. Han tar verkligen till desperata åtgärder för att få någon amerikan (lite oklart för mig vilken. Jag var lite upptagen med att titta på Frankie) att lyssna samt dödar lite åt höger och vänster.

08 december, 2006 09:42  
Blogger crrly skrev ...

skrivkramp: Fernissa! ;) Vilket höjdarpris... :)

08 december, 2006 09:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hoppar in och ogissar, mest för att visa att jag är vaken (nä, julfesten blev inte särskilt sen).
Himla svårgissat även idag tycker jag.

08 december, 2006 09:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta är ingen ledtråd, måste bara inflika att "filmgissar" från Emi var ett trevligt ord!

08 december, 2006 09:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Joseph Heller.
(I en annan tid än andra världskriget.)

/fraze

08 december, 2006 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

eller kanske Hans Blix?
fast kan känns lite mer...civiliserad.

vw=ustze, vilket jag optiminstiskt tolkar som just det!

08 december, 2006 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

wv, heter det. och optimistiskt.
inte har jag jobbat än heller. men nu skall jag minsann rita ett sophus!

08 december, 2006 10:10  
Blogger Lisa skrev ...

Egil SKULLE ha röstat på sin favorit Lucky Luke. Får jag fungera som ombud?

08 december, 2006 10:18  
Blogger den blyga skrev ...

Min första tanke var - liksom aequinoxia "det stämmer inte"
Men det är väl en ledtråd misstänker jag!
Min andra tanke var TINTIN:
Han var ju både här och där med sin överste Haddock, som j jämt var ARG.

08 december, 2006 10:19  
Blogger den blyga skrev ...

Det herrelösa j.et skall utläsas JU

08 december, 2006 10:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Min första tanke var John Wayne och med tanke på övriga vilda västern-gissningar så känner jag mig inte helt dum.
Han spelade ju i filmer om både västern och andra världskriget.
Clinton skulle i så fall vara Hitler även om det känns lite elakt.
Eller vänta nu det stämmer inte, det är Hitler som bloggar! Amerikanarna är judar.
Alla västvärldens ledare höll sig lugna lite väl länge.
De irländska sångerna skulle i så fall vara Wagner men kopplingen till Irland hittar jag inte.

08 december, 2006 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch, ica hade ju redan nämnt Hitler ser jag nu, så originell var jag....

wv txeevfn: "texten är väldigt fin" eller "t.ex. va fan!"

08 december, 2006 10:26  
Blogger aequinoxia skrev ...

Både Tintin och Lucky Luke är belgiska produktioner. När har belgarna mäklat fred?

Och "jag kommer för att prata fred" känns bekant. Varifrån?

08 december, 2006 10:27  
Blogger Lisa skrev ...

Kan tillägga att Poor Lonesome Cowboy har irländskt urprung.
Och d’Estaing (tack gode gud för copy/paste-funktionen) är född samma år som Goscinny, som också är fransman. Adenauers signifikans kommer snart att uppenbara sig.
Wikipedia kan ju få en att bli konspirationsteorietiker på heltid.

08 december, 2006 10:33  
Blogger aequinoxia skrev ...

Det enda jag minns om Giscard d'Estaing är att journalisterna ogillade hur han visade upp sin familj i tid och otid, och att de (journalisterna alltså) kallade barnen "les lardons".

08 december, 2006 10:46  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Var det inte faktiskt så att Lucky Luke i nåt av sina äventyr blev insmord i honung av nån indianstam och fastbunden för att bli uppäten av myror? Eller var det nån annan seriefigur?
Blair, d’Estaing, Adenauer och Gorbatjov är ju förstås i så fall olika indianhövdingar. Cigg och skjut passar ju finfint. Heinrich Böll är jag däremot inte riktigt säker på var han kommer in.

08 december, 2006 10:52  
Anonymous Anonym skrev ...

En cigg i mungipan och ett skjut från höften (snabbare än sin egen skugga) pekar onekligen på Lucky Luke (är inte det barnkultur så säg?). Däremot tycker jag inte han passar i sammanhanget med stenografer och medling mellan de stora världsledarna under pågående krig.

Min gissning blir Abraham Lincoln den oxymoroniskt fulsnygge hedersknyffeln vars levnadsbana slutade med ett olyckligt skjut.

("nocrozy" säger wv om min gissning, jag tar det som ett omen - gott eller ont får framtiden utvisa...)

08 december, 2006 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Dagens gissning är Casablanca och Boogie fast det egentligen är film och inte litteratur men det kanske var en bok först?

Men om inte det gills så gissar jag på Ian Flemming och Bond....

08 december, 2006 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, många ledtrådar i texten! Vilket krig? Och de irländska sångerna? Jag tänker på den där reklamen där irländarna brister ut i sång på puben på mindre än tre sekunder! Det måste vara ett toppmöte i närheten av en irländsk pub. Kanke är det Monica Lewinsky? En cigg och ett skjut, med Clinton? En sexlek med honung, varför inte? ursäkta dirty thoughts såhär på blanka förmiddan!

08 december, 2006 11:17  
Blogger crrly skrev ...

Måste bara visa en otroligt fascinerande språkbehandling, tänk bara att härma detta! :) Man häpnar och fascineras, skrattar och ryser, förundras och äcklas, allt i en salig (just det!) blandning.


Hamnade där därför att jag i mitt ämbete slog på ordet "florshuva".

08 december, 2006 11:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Det borde ha med någon invasion att göra. Irak vs Kuwait? Något förtryck? Jag chansar på att Kuba är inblandat. Castro? Grisbukten? Nja, jag chansar vilt på Hemingway, han har ju varit med lite här och där så varför inte? Farväl till vapen?

För övrint anser jag att copy/paste, bankomaten och tv-apparaten är i särklass de mest fantastiska uppfinningarna!

08 december, 2006 11:35  
Blogger Herr R skrev ...

Bond. Det var inte en så dålig idé. En Bond på andra sidan. Ja jag hakar på den gissningen.

08 december, 2006 11:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Det kanske är Lucky
Luke, Tintin eller Asterix idag? För lix låg bara på 28! = < 30 Mycket lättläst, barnböcker

Upp med handen alla som minns Ami Aspelund och "Fantasiaa"! Jaha, vem är det kanske ni tänker, men säger jag Eurovision song contest 1983 och inledningen "Kuka hän on?" så borde ni - precis som jag - jubla!

http://www.youtube.com/watch?v=J3gBk7aNGXY

Förlåt för stickspåret men den kom rullandes på iTunes och jag blir lika glad varje gång. Fram för mer finsk schlager!

08 december, 2006 12:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Anspelningen på irländsk musik får mig att associera till Saint Patricks Day som infaller 17 mars. Detta datum år 1776 ägde den amerikanska revolutionen rum. George Washington kanske?

Jag får erkänna att jag hänger upp mig på ordet uppryckare. Vilken slags människa uttrycker sig så? Och vad skulle fungera som uppryckare efter mulkött och en överdos irländsk musik?

08 december, 2006 12:21  
Anonymous Anonym skrev ...

jag har fastnat på det där med att dö av magknip, och tänker förstås bara på kung adolf fredrik (?) som åt semlor. allt annat? näääh.
:)
ska fundera vidare...

08 december, 2006 12:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Casablanca var först en teaterpjäs som hette Chez Rick's. Huruvida den har funnits i bokform vet jag inte.

Wikipedia tyckte att "Jag kommer för att prata fred med" skulle hamna i en artikel om Nelson Mandela.
Jag förstår inte sammanhanget och hittade inte meningen i artikeln.

Men nu har jag iaf gjort dagens inlägg.

08 december, 2006 13:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag sitter tyst och läser och tycker att ni är duktiga!

(Och nu spide jag gass på bokstaven mean k och ö. Det är förresten inte någon någon edtråd.)

08 december, 2006 13:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Min gissning får att det Homeros som i grunden ligger bakom dagens text, även om den har fått lite blandade modernare förtecken.

08 december, 2006 13:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Förtydligande:

Min gissning får bli att det är Homeros Illiaden som i grunden ligger bakom dagens text, även om den har fått lite blandade modernare förtecken

08 december, 2006 13:59  
Blogger crrly skrev ...

Jag tyckte att det var lite agent- eller spiondrag i det hela och drar till med... öööh, Hamilton.

08 december, 2006 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Någon som är väldigt vilda västern är ju Bagdad Bob, ni minns den irakiske "informationsministern" som höll låda under invasionen av Bagdad.

Jag skulle gärna läsa en bok av honom. Fantasin är det ju inget fel på.

08 december, 2006 14:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Crrly: Hamilton gymnastikdansade här
med ett facit här. Vilket inte behöver betyda att din gissning är fel -- jag vill bara att ni ska uppleva dansen igen.

08 december, 2006 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

hemmingway såklart
(ja ok, jag bara kastar ur mig saker för att jag är så uppgiven)

08 december, 2006 16:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Uppryckare, ja, jag tänker att det är en försvenskning av ordet "pick-me-up" och så även ordet underhandla (negotiate). Alltså en engelsktalande hemlisbloggare, jag tror det är Elvis (han är hungrig och det är en arg överste med)

08 december, 2006 16:13  
Blogger Lisa skrev ...

Wikipedia och copy/paste har gjort allmänbildningen redundant.

08 december, 2006 16:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag som tänker lite större har redan börjat fundera på hur det ska kunna gå att få ihop en röd tråd av allt detta; Lucky Luke, Totte, Jan Majlard, Camilla Läckberg, Tomas Tranströmer m.fl.

Än så länge har jag bara en liten idé, en som jag inte tänkte delge än, får se om några dagar. Kul ändå att vi fått bli lite idrottskulturiga i år, det var sämre med det förra året...

08 december, 2006 16:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Okej, i Lottens icke-ledtråd uteslöt hon SAMTLIGA L, alltså är det helt klart Lucky Luke eller lån lannan led lallitterationen l.

08 december, 2006 18:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Alltså, jag måste bara säga att om det inte är Lucky Luke så krävs det en väldigt bra förklaring från Lottens sida. För en som har lusläst alla den stackars ensamma cowboyens äventyr är det så uppenbart så man får ont i ögonen: stenografen, mulköttet, den irländska sången, medlingsuppdraget, den ilskna översten, alla typer av insmörjning (honung, tjära och fjäder), ciggen och skjuten - ALLT finns med, oftast i varje album. Hade det dessutom funnits en syende häst hade Lotten förmodligen gjort intrång på upphovsrätten.

Kanske var det för att min mamma förbjöd mig att läsa serier när jag var liten som jag blivit en sån seriefreak - men jag lovar, ni som inte upptäckt seriernas underbara värld, att ni har allt att vinna på en tripp till bibblan för att låna samtliga LL och Asterix-albumen. Ni anar inte hur mycket historia och geografi man lär sig på kuppen!

08 december, 2006 18:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Poeten Thomas Moore var känd för sina irländska sånger. En samtida till Moore var Lord Byron som för övrigt gjorde allt han kunde för att stajla, bland annat simmade han över Bosporen. Byrons diktning var mycket originell med exotiska motiv och inslag av erotik.
Den irländska sången är en känga till Moore, resan in i framtiden är onekligen exotisk och slutmeningen om att han måste ha sig ett skjut är utan tvekan erotisk.

08 december, 2006 19:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför inte Joseph Heller?
Bara en tanke

08 december, 2006 20:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag svarade på fel dag idag! Nu kommer det här!

"Jag gissar på mig själv! Allt för att vinna en tröja! Rena lotteriet har Lotten skrivit inne hos mig, så svaren har ingen betydelse....." Jag säger Lucky Han på hästen med cigg i munnen, så att jag kommer med lottningen om svaret nu kan vara rätt.

08 december, 2006 20:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, nu ger jag upp! Fast jag gillar teorin om Lucky Luke så ogissar jag idag.

08 december, 2006 20:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Statistikern sms:ar från den glassiga julfesten på Lisbergshallen att jag ska kolla bloggen - men jag är osäker på vad det är jag ska kolla?! Jag är mest förundrad över att mitt adsl fungerar trots att telefonen är omkopplad...

Hålla alla tummar ni har (familjen Bergman har ju ganska många!) för att det inte regnar under flytten imorgon! Jag är mest orolig för att boksamlingen ska bli vattenskadad.

ueaula = låter som något man kan kalla skolans aula en luciamorgon efter en ordentlig vaknatt...

08 december, 2006 20:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Arafat. Jo, stämmer precis, så sa han 1974.

08 december, 2006 21:13  
Blogger Ica skrev ...

Tiila- med såhär många gissningar hit och dit är det inte lätt att vara orginell.

översättarhelena- JO! visst var det så att Lucky Luke blev invirad i honung och det sedan kom myror. Jag var seriefreak som lite, och det har jag helt klart läst.

Men jag hade ju en gissnig till som raskt försvann i virrvarret. Jag hade den i huvudet när jag nyss låg i soffan och studerade min bokhylla.

08 december, 2006 21:24  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag är precis hemkommen från SFÖ Västs (en översättarförening) julfest, där Annape (inte samma som Anna P) och jag kom överens om att det måste vara Lucky Luke. Så det måste det ju vara.
Vi vann en tipspromenad också. Jag fick en saxofonspelande marsipangris som pris.
WV ger stående ovationer = oovaa

08 december, 2006 23:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Årets julkalender känns som lite av en bokstavssoppa, med hemlisbloggare som TT och LL. Men alfabetet har ju fler än 24 bokstäver så det kan ju inte stämma.

08 december, 2006 23:27  

Skicka en kommentar

<< Home