06 december 2006

Julkalendern 6 december 2006

Gårdagens vinnare – Studiomannen – får vänta på sin priströja liksom ni andra. Jag tror att de kommer att skickas nu på fredag ... (och så blir det söndag, men det vet ju inte ni). Och så ska jag försöka visa en bild på hur den ser ut, ja. Glömde! Nu kör vi igen!

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på språket. Ibland finns det tydliga ledtrådar, ibland osynliga.

Under oerhörda applåder steg han ut och visade upp sig.
- Tjänare, sa han till journalisterna som bara väntade på att han skulle sluta säja Tjänare och istället komma med något användbart citat.

Globen verkade i samma ögonblick lyftas upp i luften, det kändes som om marken under började bubbla, det mullrade och skakade. Skulle man kanske kunna använda den som transportmedel? Eller se till att den hamnade i omlopp i ett annat stjärnsystem? Nej. Det färdigskrivna talet vilade i hans hand, sidorna tre till sju skulle han ju kunna börja med.

- Tjänare, sa han igen, för han visste att det skulle reta journalisterna. Mitt namn är Folka Ordnung. *) Jag tycker inte om snyltare eller bråkiga matvrak. Men handdukar.

Så ska det säjas. Inte som de andra, som gång på gång säjer fullständigt uppenbara saker som Vad du har vuxit eller Det är väldigt var det regnar ute eller Kära vän, har du en finne på näsan? Folka Ordnung förklarade cyniskt dessa underliga uttalanden med att de var tvungna att säja så för att inte deras hjärnor skulle börja arbeta och uträtta något förnuftigare.

*) Folka Ordnungs riktiga namn kunde endast uttalas av hans föräldrar, som helt ensamma genom oförklarliga tillfälligheter överlevde den stora jordbävningskatastrofen samma år som Paul McCartney föddes. Det hela är en mycket underlig historia som kanske hade kunnat få ett tillfredsställande, lyckligt slut om inte Folkas far av namnkomplikationen dog i ett plötsligt anfall av ruelse och ånger, vilket fortfarande är en vanlig dödsorsak i vissa delar av världen.
Nå? Lätt? Gissa och förvirra!

_________
Facit.

81 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Sluta blogga kvinna och svara på mail så sömnbehövande studenter får gå och lägga sig för att orka vara vaken på föreläsningar imån.

06 december, 2006 00:17  
Blogger Ica skrev ...

Det är ju Alf! Rymdvarelsen. Han har en finne på näsan och gillar handdukar!

06 december, 2006 00:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Liftarens guide till globen?
Tycker mig ana en hel del Douglas Adams

06 december, 2006 00:19  
Blogger Ica skrev ...

ja, den deprimerade roboten i liftaren!
Nu känner jag mig nästan som en stalker i bloggen. hehe. Vad gör man inte för tröjvinster och dumma gissningar som bara avslöjar min hårfärg?

06 december, 2006 00:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej nej nej, den enda som skulle skriva Tjänare (på samma vis som han envisas med att skriva tröck istället för tryckte) och som i brist på annat drar till med vad folk saknar (till exempel pojkvänner) är ju tamtam
Ulf, aka uffepuffe, Lundell! ...som btw också gillar handdukar vad jag vill minnas..

God natt!

06 december, 2006 00:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Douglas Adams, GIVET.´

Och vngylrt låter absolut som upptakten till en runda riktigt förfärlig vogonpoesi. brrr.

06 december, 2006 00:27  
Blogger lina skrev ...

Fotnoten och matvraken får mig att tänka på Rabelais, men varken språket eller något annat i innehållet stämmer. Liftarens guide har jag inte läst. Talet 47 har jag dock hört talas om, vilket kanske det "färdigskrivna talet" syftar på.

06 december, 2006 00:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Japp, här var det lätt:
Verket och författaren är nämnd och den som beskrivs är Oolon Colluphid.

06 december, 2006 00:28  
Anonymous Anonym skrev ...

app app app, jag vill gissa igen tack! När varantv fanns gjorde de en fantastisk imitation av denne man. De sa: Jag tycker om knark, men jag tycker inte att DU ska hålla på med det! Med sina karaktäristiska skorrande ärr. Icke gillar mannen den snyltande herr Nuder heller. Jag gissar på något så simpelt som: Carl Bildt!

tack för mig

06 december, 2006 00:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här sitter jag och borstar tänderna -- och så är gissningarna redan här! BNP sjunker i botten; Sverige är uppe på nätterna och bloggar.

06 december, 2006 00:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Usch så jobbigt. Jag försökte mig på Liftarens guide en gång, var tvungen att avbryta. För rörig och tramsig (gubbjävel tänker ni väl nu, trots min ringa ålder), faktum är att jag fick samma känsla nu... När jag sedan spanade in herr Adams lite närmare verkar det matcha perfekt. "Folka Ordnung" och "Ford Perfect" är enligt min skoltyska en exakt översättning. Dessutom firas "Handduksdagen" firas till Adams minne.

Min gissning går till Adams, men varför blandar Lotten in 1942, året då Paul dog? Då var inte Adams född, ej heller Lundell. Hmmm. Jordbävning? Jag måste nog sova på saken.

06 december, 2006 00:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Äntligen kan en sådan olitterär person som undertecknad vara med och gissa! (fast jag tänkte gissa på Totte för någon dag sedan men det blev aldrig av...)

Hursomhelst måste det vara Douglas Adams med "Liftarens guide till Galaxen", en av mina absoluta favvoböcker. Har sett två mediokra försök till filmatiseringar och blivit lika besviken vareviga gång. Jag säger bara 42.

06 december, 2006 01:55  
Blogger lina skrev ...

victoria: jaha, det var 42 det var, inte 47... eh.

06 december, 2006 02:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade också gissat på Liftarens guide... en av de få böcker jag läst. Men eftersom jag ändå inte var först måste jag säga att det kändes lite som väntan på att Horace skulle namnge pristagaren, och Gert utbrister "äntligen". Horace guide till nobelpristagarna.

06 december, 2006 02:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, du är underbar!

Men säg mig:Herman Lindquist.

06 december, 2006 05:49  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jaaa!!! Äntligen något jag känner igen. Men inte får jag vara först för det. Jag får nog börja nattsudda... Men det är klart att det är Douglas Adams. Såvida det inte är Ford Prefect från Betelgeuse.

Fotnoten var avgörande, Lotten. :-)

06 december, 2006 06:27  
Blogger crrly skrev ...

Liftarens guide till galaxen, Adams!



Eh, ja. Originell man var då.

06 december, 2006 07:29  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jädrans vad det är Liftarens guide! Som jag läser just nu, för att det liksom aldrig har blivit av förut. Och för att familjens femtonåring just har skrivit ett skolarbete om den. Som avslutades med (liksom alla hans arbeten om böcker): "Jag är egentligen inte så mycket för att läsa böcker, men den här gillade jag."

06 december, 2006 07:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Douglas Adams....
och oj va snopen jag blir om det inte är det...

06 december, 2006 07:33  
Blogger miastick skrev ...

Äntligen kunde jag. Eller- antingen är det Ford Prefect eller Zaphod Beeblebrox.

06 december, 2006 07:38  
Blogger den blyga skrev ...

Jag har en liten lapp vid datorn där det står namn på böcker som jag snappat upp man bör läsa för att "hänga med".
Bl.a. står där "Liftarens guide till galaxen"
Efter de första 19 kommentarerna har jag bestämt mig för att stryka den.
Jag ägnar hellre min kvarvarande tid till att läsa dikter av Tomas Tranströmer!
Men var kom Bena´in?

06 december, 2006 07:56  
Blogger Petra skrev ...

.....es muß sein Douglas Adams!

06 december, 2006 08:07  
Blogger Lisa skrev ...

Suck! När man för en gångs skull är säker är man sen. Det fina resonemanget om handdukar minns jag särkskilt. Har man vara med sig en bra handduk så har man sitt på det torra.
Min favorit är annars: "The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss".
Men för att inte var förutsägbar röstar jag på Kurt Vonnegut som var före och bättre.

06 december, 2006 08:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Skit oxå! Lotten, du måste sluta släppa kalendern vid midnatt!!! Jag ville ju gissa först när det är min favvo som härmas! För visst måste det vara Douglas Adams och något ur Liftarens guide. (Jag och statistikerna får allt ha ett rejält snack. Bara 3 dagar innan sammanflytt kläcker han ur sig det där!)

Om man nu ska dra till med en mer originell gissning får det bli Mikael Niemi och Svålhålet. Den ska vara någon SF-roman - har dock inte läst den än.

06 december, 2006 08:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Folka Ordnung= Ford Prefect, handdukar, klart att det är Douglas Adams!

WV: exflkz - det är säkert Vogonska, men jag har ju ingen Babelfisk så jag vet inte vad det kan betyda.

06 december, 2006 08:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Utan att tjuvkika på övriga gissningar: Douglas Adams Liftarens guide till galaxen!

06 december, 2006 08:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Utan att smygläsa tips från kommentatorsbåset slänger jag fram namnet Krister Fuglesang.
Jodå, "omlopp i annat stjärnsystem" eller hur det stod är ju en solklar ledtråd. Och namnet Ordnung -- lika besvärligt att uttala rätt som Fuglesang.
Japp. Han frilansar som bloggare innan han far iväg på fredag.
(Det enda jag är osäker på är stavningen av Krister. Christer? Hm. Än har inte Persbrandt bloggat i år, hans namn hade många varianter vill jag minnas från forna kalendrar).

06 december, 2006 08:57  
Blogger Ataharis skrev ...

Helt ute ur omloppsbanan, men fotnoten påminner mig om Salman Rushdies sätt att skriva: det där omständliga med en mängd bisatser och parallella historier i en mening; jordbävningen då tänker jag på José Saramago och Portugal. Ingen av dem har dock skrivit om globen etc.

Många kommentatorers förslag på Douglas Adams och Folka Ordnung gör mig såklart tveksam. Å andra sidan har jag aldrig läst Liftarens guide, så hur ska jag veta?

Nåväl en kryddig gissning iaf!(Hängde nån med på kopplingen? ;)

06 december, 2006 09:09  
Blogger aequinoxia skrev ...

Nu blev det genast lite intriger här. Ska Charlott och Statistikern klara den här krisen? Kommer flytten att bli av, eller har de nyligen uppenbarade meningsskiljaktigheterna slagit in en kil mellan de två? Stay tuned.

06 december, 2006 09:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror (fast jag inser att "Liftaren" är en bra gissning) på Torgny Lindgren. Det lite gammelsvenska, högtravande... Mest magkänsla, den här gången.

06 december, 2006 09:09  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den blyga: Skriv upp Liftarens guide på listan igen. Jag tycker den är skitrolig! (Min man tycker den är pubertal, men å andra sidan misstänker jag att han ibland tycker att jag är det också. Alltså: Är du det minsta pubertal, så läs den.)

06 december, 2006 09:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta måste det vara Roald Dahl som ligger bakom. Jag började genast associera till Kalle och chokladfabriken.

06 december, 2006 09:30  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag håller med Översättarhelena. Men du kan nöja dig med första boken - den är roligast.

Dessutom tycker jag att det är en populärkulturell klassiker, och att man missar en del om man inte läst den.

Säger jag som ännu inte har sett Star Wars...

06 december, 2006 09:41  
Blogger Herr R skrev ...

Kören verkar sammstämmig idag:
Douglas Adams.

06 december, 2006 09:48  
Blogger Eva-L skrev ...

Folka Ordnung! Strålande!
Ford Prefect är det , jag gissar inte ens!

06 december, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja jag håller med alla andra och gissar på Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen". Åh vad jag tycker den är rolig! (skrattar faktiskt högt när jag läser ur den...)

06 december, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Qnoxa: dags att hyra på dvd, kanske? Det är ju också en klassiker. Håller förresten med om att du bör ta upp åtminstone första boken på läslistan igen.

Själv borde jag väl lägga till lite lyrik, och inventera mina populärkulturella blottor.

cgrejt - måste vara bra alltså.

06 december, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tänkte direkt på Dumbledores tal vid ankomsten till Hogwarts i Harry Potter. Han är lika underbart förvirrande.
Att det var alltför länge sedan jag läste Liftarens guide kanske spelar in, kanske inte...

wv: vtkjug tolkar jag som vinterkulturljug, vilket är precis vad jag håller på med.

06 december, 2006 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha! (Fort fort jag hinner se vad någon annan har skrivit.)
Liftarens guide till galaxen! Douglas Adams!

(I vanliga fall är jag ytterst restriktiv med utropstecken, men Lottens julblogg påverkar mig på märkliga sätt.)

06 december, 2006 10:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill härmed sälla mig till den stora massan och högtidligen gissa på Douglas Adams!

06 december, 2006 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, så originellt det var, ser jag nu. Och så klart skulle det stå innan jag hinner se vad nån annan skrivit.

Jag håller helt och fullt med Översättarhelena, skitrolig. Det är inte ofta jag skrattar högt när jag läser något men då gjorde jag det. Ofta.

06 december, 2006 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Måste bara tillägga att jag många gånger tuffat runt i en Ford Prefect (årgång 1950). Det gick att pressa upp den i nästan 90 km/timme, men den skakade så dörrarna nästan ramlade av.
Den såldes sedemera till en Holländare. Undrar om det är därför jag flyttat till Amsterdam?

06 december, 2006 10:30  
Blogger Studiomannen skrev ...

Naturligtvis är det Adams. Naturligtvis säger jag kanske lite vågat, eftersom jag faktiskt aldrig läst just Liftaren på svenska. Jag läste dem cirka -84 eftersom en kompis äldre brorsa förklarat att halva Chalmers läste Adams samtidigt. Det kan ju kanske då antas att Adams är studentikos. Jag ser mer likheter med gamla MAD (klaga inte nu - läs om era gamla MAD som ni har på vinden och inse att sådan skolning var bra).

Man kan ju ge Nobelpris postumt, men jag tror inte att Douglas Adams varit aktuell även om han fortfarande levt.

För övrigt är Alan Rickman en PERFEKT Marvin-röst.

06 december, 2006 10:34  
Blogger Studiomannen skrev ...

För övrigt läste jag om Tranströmers studentafton och insåg att jag inte varit på en enda studentafton. Det kan förklaras myckket enkelt. Varje gång studentaftnar inföll på tisdagkvällar (dvs 99 ggr av 100) var jag i sångsalen med mina studentsångarkamrater och sjöng. Däremot räknar jag med att efterträdaren M.T var en glad figur från Kääääaaaalmar som jag tagit en del groggar med förr. Med betoning på förr. Det var längesedan känns det som...

06 december, 2006 10:37  
Blogger Peter Ljungkvist skrev ...

Jo, visst kan man TRO att det skulle vara Douglas Adams "Liftarens guide till galaxen" med tanke på handduken och så vidare.

Men ni måste ju inse att det inte kan vara så enkelt.....

Självklart är det Robert Broberg. Han har haft konsert i globen, har säkert massor med handdukar också. Dessutom är han ofta ute i det blå och svävar.

Tada (en fanfar alltså), Robban är det rätta svaret.

06 december, 2006 10:58  
Blogger Lisa skrev ...

Trulsa: Genialiskt! Så klart det är Rushdie med The Ground Beneath Her Feet. Vina och Ormus bjuder på konsert på Globen, dramatisk jordbävning och allt är lite allmänt flåspubertalt.

06 december, 2006 11:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pssst. Jag är här och antecknar nomineringar till hederspris. Samtidigt lyssnar jag på nämnde McCartney. Jääääästööördeeeej. Trallalalaaaa.

06 december, 2006 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Till och med jag tyckte mig genast känna igen Douglas Adams här, trots att jag knappt läst någonting av "Liftarens guide till galaxen" (och mer behöver man ju uppenbarligen inte läsa för att hänga med skapligt).

Fast det känns ju lite tråkigt att bara stämma in i kören när alla redan så här dags är överens, så jag säger Bruce Springsteen. Eller kanske snarare någon som skriver om honom. Han brukar ju i alla fall komma till Globen ibland.

06 december, 2006 11:38  
Blogger aequinoxia skrev ...

"Gäss te dej.
Jag vill giva nå´ra gäss te´ dej."

Jag trallar hellre med Lotten, än med Yellowcard som tjuter i mina hörlurar...

Och Petra: Jag har hyrt dem på dvd, men jag somnar efter några minuter.

06 december, 2006 12:16  
Blogger Lisa skrev ...

Fortsätter Trulsas case för Rusdie. Andäktiga hänvisningar till popstjärnor. Handlingen utspelar sig i ett parallellt universum. De flesta av aktörerna har överdrivet utstuderade namn.
Att talet är "färdigskrivet" är en elegant omskrivning för att Rushdies historia berättas retrospektivt.

"Tre till sju" står för att The Ground Beneath Her Feet översattes till 37 språk.

Att Paul McCartney föddees -42 kan ju för vissa enkla själar ses som ytterligare ett belägg för på Douglas Adams hypotesen. Men det är ju alldeles för uppenbart. Det är också samma åtal som Ormus slutade sjunga.

06 december, 2006 12:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Aequinoxia: Aha, du kanske är allergisk? Eller mycket, mycket trött. ;o)

06 december, 2006 12:25  
Anonymous Anonym skrev ...

så fett zaphod beeblebrox när han ska avtäck rymdskeppet... d e ju kult!

06 december, 2006 12:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Hade det inte redan rått full konsensus om familjen Adams numera döda överhuvud skulle jag dragit till med Klas Östergren. Men det ska jag inte, han kan knappast sägas hamna inom kategorin barnkultur. Istället drar jag till med Frasse (han som prutta') från barnprogrammet Tårtan.

(wv ger mig vgjvgf - första gången i mitt liv som jag fått två vg!)

06 december, 2006 13:15  
Blogger den blyga skrev ...

Översättarhelena
Jag är nog väldigt litet pubertal - inte ens i mina unga da´r!
Jag har till exempel aldrig kunnat uppskatta Helan och Halvan - jag tycker det är en stor karl som pucklar på en liten...
Povel Ramel tycker jag är rolig - och Alf henriksson - men det var ju (inte) igår!
Men jag kan ju sätta tillbaka honom, Adams, på listan - men den är redan så lång att de lågprioriterade aldrig kommer att ha en chans i min livstid!
Livet är en strid!
wv=lbrpc.
Hieroglyfer (som ej har vokaler) för liber pc dvs "inne"-litteratur!

06 december, 2006 13:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Äh. När jag läste kalendern imorse så var jag så nyvaken och seg i kolan att jag inte fattade nånting. Och så läste jag kommentarerna och det är klart att det är Adams. Men nu har jag ju ingen chans att veta om jag skulle ha listat ut det själv så småningom. Jag ska sluta läsa kommentarerna. *Muttrar*

06 december, 2006 13:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Tredje dagen i rad som jag faktiskt har en kvalificerad gissning redan innan jag läser andras kommentarer och utan att behöva vända ut och in på hjärnan i flera timmar. Äntligen har hemlisbloggarna lösgjort sig ur skuggorna i min dammiga bokhylla ;) Arthur Dent/Douglas Adams säger vi.

(trumbromsar på folkan är asbra, säger WV: tmsvwasb)

06 december, 2006 14:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack Lotten! För en gångs skull får jag känna mig smart (inte så jättesmart kanske eftersom alla andra också kan svaret, men lite iallafall). Douglas Adams (som eventuellt dog för att Tage Danielsson skulle få lite roligt sällskap på sitt moln) är tillsammans med Terry Pratchett en av vår tids bästa, roligaste och mest ömsinta satiriker.

06 december, 2006 15:07  
Blogger Philip skrev ...

hej Lotta, anmäler mig härmed, hade helt glömt bort detta decembernöje. *tar fram glöggen*
Ska börja läsa ikväll.

06 december, 2006 15:29  
Blogger Philip skrev ...

Lotta? Förlåt. Moster lotta som spökar.

06 december, 2006 15:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Man kan ju tro att Adams genialitet diskuterades över lunch, men icke! Nej vi dryftade viktigare saker: ska man hålla sin partner sällskap när man tankar bilen elle inte?!

Jag anser att det är 1. bättre att en fryser än två 2. att släpper man lös mig på en mack tar det evigheter in man får in mig i bilen igen och inte utan att jag har nappat åt mig fem godispåsar! 3. att man kan få sitta kvar i bilen när den andre tankar... osv. Statistikern anser att man 1. bör hålla varandra sällskap! Basta!

Så en snabb gallup: anser DU att man ska hålla sin partner sällskap vid tankning?

06 december, 2006 15:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snabbsvar: Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har sett Olle tanka. Jag vet inte ens om vi någonsin har varit samtidigt på en mack. Våra gamla bilar kanske inte ens går på bensin?

Men om man är fem i bilen, ska alla fem hålla varandra sällskap då?

Och vad har Paul McCartney med allt att göra?

06 december, 2006 15:52  
Blogger Ica skrev ...

..Man möter Olle på Mdh som är stressad eftersom parkeringstiden håller på att gå ut.

06 december, 2006 16:12  
Blogger Lisa skrev ...

De mainstream-människor som envisas med att tro på Douglas Adams kanske skulle påpekat banala sammanträffanden som att The Hitchhiker's Guide gavs ut på ett förlag med samma namn som Maccas gamla band. (Eller, som sagt att 42 är hans födelseår.)

06 december, 2006 16:16  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Douglas Adams spelade gitarr på vänsterhänt vis, precis som Paul McCartney. (Paul spelade ju bas i Beatles, men från början var han gitarrist.)

06 december, 2006 16:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fick en krypande, oehaglig känsla av att jag skrivit något dumt när jag stod och hackade lök. Arthur Dent? Dumma mej. Ford Prefect, såklart. Så, nu går jag rodnande tillbaka till mitt lökosande kök.

06 december, 2006 16:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tjifen här. Måste bara få dela med mig av stark lyckokänsla -- att någon avbryter lökhackning för att med kladdiga fingrar och rinnande ögon läsa sin egen hemlisbloggarkommentar.

06 december, 2006 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan, jag kan. Gissa i alla fall. Jag tror att det är Liftarens guide till galaxen. I dag kan jag också vara med och leka.

06 december, 2006 16:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Något förvirrande i den här soppan är att Ford Perfects namn skulle vara svåruttalat. Jag anar ugglor ...

06 december, 2006 16:58  
Blogger Bim skrev ...

Nä, jag säger bara... Statsministern Fredrik!
Det ska ut och talas, stora massorna ska samlas - hela borgeliga blocket - och det krävet GLOBEN, och kommunikationer ska införas i storstaden - och de ska fungera. Slipper tullarna om man tar rymdvägen...
Talen är färdigskrivna och det läses innantill i alla dessa sidor, och innan de hittar fram till rätt ställe att börja (inte alltid det är första sidan, :)) så måste det vara lite folkligt - dvs tjänare. (vem har inte hört om politiker som blandat ihop sidorna i sina tal?)
Och älskar inte politiker journalister, fast de egentligen hatar dem... Gör vad som helst för att synas, om det är någon som de kan synas för... (alltså ej skandaler - hört om någon?)
Herr statsminister ÄLSKAR ju tydligen också att städa - där har vi handdukarna. Torkar sig där ständigt, eller polerar skallen med den. Bra att ha när man INTE vill vara blank där om det dyker upp en fotograf/journalist. Dessa två följs ju oftast åt...
Liknelserna inom politiken kan vara många... och långa, slutar därför här...
Må så gott i vinterrikt land, om man bor i norr - vilket man inte gör... utan nät hela dagen så inte kom man in tidigare heller, håhåjaja... Hatar att vara utestängd från nätet!!!
(Någon som INTE läst om någon liftare, och funderar verkligen på om det är något vettigt... ... ...)
Sjöbackas blogg

06 december, 2006 17:32  
Blogger Ica skrev ...

...eller Mr Burns. Han brukar kunna vara lite kinky med handdukar, och ser ut att vara en person som ogillar matvrak. Dessutom skulle han säkert säga tjänare med.

06 december, 2006 18:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänk att någon kan se Uffe L i detta, för mig helt oförståeligt. Den karln är ju kultur. Den som har skrivit detta (inte Lotten då) är ju bara långt ute i en fantasivärld. Alltså har jag idag ingen gissnig, för jag har ingen fantasi. En gång försökte jag mig på en SF-bok, kom tio sidor, aldrig mer. Tacka vet jag enkla deckare, barnböcker och Uffe.

Jag gissar ändå. På Totte igen. Han har i alla fall fantasi.

06 december, 2006 19:09  
Blogger annakarinulrika skrev ...

Såklart att första gången jag har ens en susning på en av dina klurigheter så är har alla andra kommit fram till samma sak.. Min gissning var i alla fall Douglas Adams- min favorit i liftarens guide är absolut den depressiva roboten- Marvin heter han väl? Förresten är NY fortfarande grymt!! sitter och tittar ut över skyspraporna och ska nog återgå till ett par resolutioner nu. ska ta kort på FN-maten någon dag. idag åt jag kycklingburgare med ost och bacon. kram från kusinbarn Karin

06 december, 2006 20:46  
Blogger miastick skrev ...

Jag måste bara säga en sak till om Liftarens guide till galaxen: Lyssna på Johan Rabaeus briljanta ljudboks-inläsning! Alla olika röster och dialekter han får till (och är konsekvent lysande med)gör boken ännu bättre! Och en sak till: skippa filmen.

06 december, 2006 20:49  
Blogger Lattemama skrev ...

*smyger in med en första gissning*

Douglas Adams känns det definitivt som

06 december, 2006 20:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Både den ursprungliga radioteatern och tv-serien är riktiga höjdare! Jag ska f.ö. ge mig på nya (för mig alltså) SF-författare. Freddie Wadling har tipsat om dessa på sin blog!

http://www.freddiewadling.net/blog/

06 december, 2006 21:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Den som går ut och tankar
går ensam därute och vankar
Men värme och sällskap det har
de som i bilen sitter kvar

06 december, 2006 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

"Under oerhörda applåder steg han ut och visade upp sig." Och mest av alla applåderar lilla Sverige! I och med denna bloggare inträder Lotten i sierskornas skara. För herr Folke Ordnung är vår alldeles egna astronaut Fuglesang (konstiga namn båda två, där fick hon till det!) och det vi får ta del av är den första rapporten från ett lyckat resultat av the Celsius Mission!

06 december, 2006 21:44  
Blogger Ica skrev ...

Haha, ingen fara. Jag hade redan tinnitus i båda öronen.

Det är konstigt. Jag hade suttit en heldag i skolan innan och inte kommit ihåg ett skit. Underligt när det finns en boll med och känns roligt och intresserar. Något sådant borde inskaffas i skolan.

06 december, 2006 21:51  
Anonymous Anonym skrev ...

jag längtar så till den 25 dec! när den där sköna Lotten återkommer o jag slipper känna mig okunnig! (men jag är grymt impad av kvaliteten o engagemanget i julkalendern)

06 december, 2006 23:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Ju mer jag tänker på hur absurd "Liftarens guide" är, desto nöjdare blir jag med min "gissning" på Horace Engdahl och Gert Fylking. I en svensk filmatisering av boken hade de lätt platsat.

06 december, 2006 23:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alva, Jenny, Martin: Men facit kan man väl läsa utan att känna sig så ... väl? (Mina ögonbryn är oroligt upphissade så långt upp att pannan liknar en plisserad kjol.)

Snart kommer facit och morgondagens helt omöjliga text!

06 december, 2006 23:42  

Skicka en kommentar

<< Home