05 december 2006

Julkalendern 5 december 2006

Gårdagens vinnare – Belgarion – kanske ska ta och köpa en lott eller två i dessa dagar: vinnare efter en enda gissning! Procentuellt sett borde ju de andra högfrekventa ha större chans, men jag är inte en sådan som tar hänsyn till ”pocenten”. Däremot måste Ingrid nämnas som hederspristagare efter ett synnerligen välfunnet stickspår. Men nu mot nya vidder!

Det kan alltså vara – och är det oftast men inte alltid – en författare. Död eller levande. Duktig eller tafflig. Svensk eller inte. Er uppgift är att lista ut vem ”Hemlisbloggaren” är och sedan gissa i kommentatorsbåset. (Kolla här hur man gör om ni tvekar.) Ibland ska man koncentrera sig på formen, ibland på handlingen och ibland faktiskt blott och enbart på det vackra språket.

Jag dåsade i en panelklädd förstaklasskupé
I min stol där fanns en doft som jag känt förut
bland naturaliesamlingarna på ett museum.

däggdjur europeiska asiatiska mot ett målat landskap

Men det är inte stela avbildningar nu de är vid liv

som vadar i land på stranden av sömnen
för att vädra i luften, för att se sig omkring.
Jag kan inte somna och hör dem gny
och dyka och kravla upp genom vågskummet.

Några smälter ihop med varandra, bildar nya arter
i den dunkla grönskan som fyller mig
där sanning och klarhet kretsar i ett evigt parningsspel.

De rusar ut på de oskrivna sidornas vidder.
väggens dammiga landskap
de lyser till och slocknar.

Här står ett budskap på ett ordlöst språk.

Fyll din plats i de systematiskt inordnade montrarna.
Fyll din plats i de systematiskt inordnade montörerna.
Ett systematiskt inordnat mantra.

På vandring mot bokstaven B.


Kom ihåg att även en ogissning räknas som en gissning! (Exempelvis ”Men är du helt körd i kolan, vem känner igen sånt härnt, vahettere, poesiii?”)

_____
Facit.

79 Reflektioner:

Blogger jovanna skrev ...

Konstnär, klart och tydligt. Mer orkar jag inte idag.

05 december, 2006 00:07  
Blogger Lisa skrev ...

Mmmm, jag tänker på:
Kålhuvudet drömmer
men inte om kålpudding
det drömmer om Afrikas milda frikadeller
skuttandes över savannen.

Fritt ur huvet.

Godnatt!

05 december, 2006 00:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag visste inte att Carl von Linné var så poetisk. :-)

05 december, 2006 00:15  
Blogger Lisa skrev ...

Linné var gudabenådad.
Även Darwin var en stor stilist.
Men Linné är för enkelt.

05 december, 2006 00:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Min något mosiga o sömnkrävande hjärna tyckte att antingen är det Calle med bubbelvattnet eller Michael Crichton och hans märkliga skapelser...
Odlade i laboratorier för att sedan para sig fritt..

05 december, 2006 01:07  
Blogger Studiomannen skrev ...

Lite för långt att vara Hylands ABC-bok från 60-talet (kolla upp denna klassiker!) och lite för tradigt för att vara "Varför är det så ont om Q".

Paleontologen Ross i Vänner kanske hade gillat detta. Jag är en aning mer tveksam. Därför skjuter jag härmed från höften och fortsätter drömma om mina egna tomtar som har det väldigt besvärligt just nu.

Sandro Key-Åberg blir mitt svar.

05 december, 2006 01:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag skujuter också från höften men med en hagelbössa; spridda skurar i alla riktningar (vad säger språkpolisen om semikolon? Och hur var det nu med skiljetecken efter en så här lång parantes som avslutas med frågetecken?)
Det utspelar sig uppenbarligen på ett tåg. Och förstaklasskupé med panel, det kan inte vara helt nutida. Min första association går till Mordet på orientexpressen, Agatha Christie, och då måste huvudpersonen vara Poirot.
Min andra association går till Jolo. Han har skrivit mängder med reseskildringar. Med lite googlande så hittade jag en som heter "Ned till Bosporen".
Den tredje associationen som far i mitt huvud är Karin Blixen. Hon bodde ju mycket i Afrika, inte asien, men ändå.

05 december, 2006 03:40  
Blogger aequinoxia skrev ...

Poesi och biologi. Svaret är ju så uppenbart och självklart. Det är ju Olle!

05 december, 2006 06:21  
Anonymous Anonym skrev ...

En diktare som är på vandring på tonen C med uppvikt krage... Tomas Tranströmer...

05 december, 2006 07:36  
Blogger Petra skrev ...

Min spontana tanke är Bodil Malmsten. Skriver inte hon lite sådär? :)

05 december, 2006 07:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag säger just poesiiii.....
där kan jag ju absolut ingenting!
Så: gissa, gissa, gissa.......eeeh, hmmm, grubbel....nä, det är kört.

05 december, 2006 08:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar på Ross i Vänner. Eller på Maurice Sendak. Jaa, jättegenomtänkta är mina gissningar! Vad trodde ni?

05 december, 2006 08:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med anna p om att det påminner om Tranströmer. "Jag spelar Haydn efter en svart dag
och känner en enkel värme i händerna."

Så att allt tjat om djur och Afrika bara skulle vara för att vilseleda oss bort från musiken. Men det där med museer och bokstaven B måste vara ledtrådar, så jag tror ändå inte att det är Tranströmer.

Jäsikens, det var ju all poesiii jag kan!

05 december, 2006 08:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Usch då, poesi! Det brukar jag ju akta mig noga för... Nu är dock detta något om biologi så man får ju ge det en chans...

Först var jag inne på Tage Danielsson, men han bloggade ju förra året. (Lotten! Får samma person blogga igen???)

Visst svamlar bodil Malmsten, men om museer med naturaliesamlingar?

Någon som reste och som hyste en kärlek till utdöda sengångarare i Patagonien var ju Bruce Chatwin. Och visst kan han svamla iväg den gode Chatwin, så min första gissning för dagen blir Bruce Chatwin.

05 december, 2006 08:35  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag kan ju inte också säga Tranströmer så jag säger Majakovskij.

05 december, 2006 08:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Den där glidningen montrarna - montörerna - mantra är faktiskt ganska Majakovskijsk när jag tänker efter!

05 december, 2006 08:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Chris Van Allsburg, författaren till Jumanji

05 december, 2006 08:41  
Anonymous Anonym skrev ...

En djuping. Kan inte säga mer utan att avslöja min obildning gällande författare av detta slag.

Mest nyfiken är jag på den nya vinsten...

05 december, 2006 08:41  
Blogger Eva-L skrev ...

Min första tanke var Paul Gauguin. Måste det vara en författare? Jag tror inte det stämmer, men nåt måste jag ju gissa på. Och han skrev lite.

05 december, 2006 08:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad förenar kålpudding, Hyland, älskade semikolon och Ross i Vänner? Jo, en julkalender.

Nu till några svar:
Ja, samma hemlisbloggare som förra året kommer definitivt att dyka upp. In disguise och under cover.

Nej, det måste faktiskt inte vara en författare. Om jag till exempel skulle hemlisblogga Mona-Lisa kunde det se ut så här:

- Jag kom på en sån rolig historia, det var tysken, fra... hihi, oj, förlåt, jag ska se allvarlig ut. Och Bellman, haha, oj, nu ska jag skärpa mig. Lovar. Hrrm. Puh. Hihi. Oj, förlåt.

Den nya tröjvinsten är fortfarande inte färdigtryckt, men jag kan senare idag lägga ut en bild på hur den kommer att se ut.

05 december, 2006 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Linné tänkte jag när jag läste om någon som färdas i första klass-kupé och systematiserar. Så här i jubileumstider vore det väl fint om han fick blogga?
Sen läste jag kommentarerna och märker att jag inte var först, redan kvart över tolv tänkte David samma sak.
Jag skulle inte gått och lagt mig efter yogan igår, jag skulle suttit och vaktat julkalendern i stället. Attans.
Men: på denna litterära blogg vill jag passa på att rekommendera boken som vann Augustpriset igår, nämligen "Svinalängorna" av Susanna Alakoski. Läs läs läs.

05 december, 2006 09:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Pontus: undvik semikolon, om du inte är amerikan och skriver på engelska. Hellre tankstreck här vid hagelskuren. Av rätt längd förstås, i Word får man till det om man skriver 'mellanslag två bindestreck mellanslag'. Eller så kan man trycka 'ctrl' och 'minus'.
Och så ska det vara punkt efter parentesen.
Sådärja, nu har jag värmt upp och kan börja jobba (jfr Carolina Klüft när hon stretchar och slår sig på kinderna innan hon galopperar iväg. Precis så frustar jag av iver att börja dagens värv).

05 december, 2006 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag inser att jag härmas, när jag tänkte vara originell. Tomas Tranströmer, gissar jag. Nu ska jag bege mig ut på vandring mot bebissömnen. Och grötkladdets intorkning.

05 december, 2006 09:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Poesi, nej det kan jag just ingenting om. Jag är en snabbläsare av födsel (nästan) och ohejdad vana, och har helt enkelt inte lärt mig att lugna ner läsandet tillräckligt för att uppskatta lyrik. Tänker mig att det är något jag ska lära mig med tiden, kanske lagom till pensionen så jag har något att fylla dagarna med.

Fast det är något med "På vandring mot bokstaven B" som får mig att tänka på Vägen genom A. Min gissning idag blir Alf Henriksson.

05 december, 2006 09:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Då gissar jag på Göran Sonnevi (även om min första tanke också var Tranströmer). Men med allt vatten som flyter tänkte jag att det kunde vara lite "Oceanen" ändå.

Och jag ser att ni andra sitter uppe om nätterna... SKönhetssömn, någon?
:-)

05 december, 2006 09:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Att jag aldrig kan vara först med en gissning. "Vägen genom A" tänkte jag också, blott och enbart på grund av den sista raden. I mitt minne var dock boken inte alls så tillkrånglat poeeetiskt skriven, så jag skulle också direkt vilja dementera: nej, det är inte Alf Henriksson. Lotten, du kommer väl ihåg att jag som tioåring skrev ett beundrarbrev till honom och bad honom skriva vägen genom B? Han svarade inte, och jag tyckte genast mycket sämre om honom. Dock misstänker jag att jag inte skrivit till rätt Alf Henriksson, och nu är han ju också död, så jag låter mina skuggor falla annorstädes.

05 december, 2006 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

"Jag låter mina skuggor falla annorstädes" - om jag kunde skriva poesi (vilket jag inte kan) så skulle min debutsamling heta just så. Men vänta, det är väl inte en helt oäven deckartitel? Tror du jag kan sälja den till Läckberg och co och sen tjäna provision på alla sålda böcker? Två öre per bok eller så?

05 december, 2006 09:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Det känns på beskrivningen i början av texten att det skulle vara skrivit i början av 1900-talet. Men slutet av texten känns skrivet på 1960-talet.
Då jag inte har strimma av förhoppning att lösa detta så är gissningen Karlfeldt.
/Pelle G

05 december, 2006 09:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Linné var min första tanke. eller Georges Perec (bokstavsspåret).

eller
sardinen vill att burken öppnas mot havet

dvs Aspenström.

eller, nej - det måste ju vara Gunnar Ekelöf!!

05 december, 2006 09:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingen har tänkt som jag hittills:
Framför mig ser jag zoologen och forskningsresanden Sten Bergman på väg ut i världen för att samla stoff till såväl Naturhistoriska riksmuseet och Etnografiska museet, som till otaliga artiklar och föredrag i sprängfyllda salar och till böcker som På hundsläde genom Kamtchatka Alternativet är att han något uttröttad är på hemväg.

05 december, 2006 09:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Orangeluvan: O, söstra mi, nu ser jag att du ju har skickat ditt beundrarbrev till en av de andra 67 som heter Alf Henriksson: Alf Henrikson stavas med ett s.

Bli nu inte upprörda och säg att jag kommer med pekfingrar och är en besserwisser. Så här talar vi med varandra i familjen:

Broder Jakob:
- Ha, du sa "större än mej"!
Orangeluvan:
- Skulle inte komma på fråga. Och om jag ändå gjorde det så var det bara för att reta dig. Hör här: INTERJUV!
Lotten:
- Seså, sykon, samsas nu, nu talar vi lite om semikolon istället!

05 december, 2006 09:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: ”sykon” – är det någon slags underlig frukt? Eller ett barn till mamma och pappa sykofant?

05 december, 2006 09:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag släpper helt utan andra motiv än min magkänsla ner Alf Henrikson på spelplanen.

05 december, 2006 09:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det snoret i min näsa som tycks invadera hela min hjärna som gör det helt omöjligt att ens gissa idag?

Det enda jag ser framför mig är galna 70-talstapeter av Joseph Frank och det är ju helt galet.
Äh jag somnar om i förkylningsdimman.

05 december, 2006 10:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag bekräftar att jag är undantaget som bekräftar regeln. Jag är INTE rättstavningsekvilibrist, ens när det kommer till efternamn som på samma sätt som vi stensöner har droppat ett svenssonskt s. Jag tycker dock att den där Alf Henriksson (den som alltså inte var Alf Henrikson) kunde ha svarat i alla fall. Agerat lite spökskrivare, eller så. "Kära Sofia. Tack för ditt rara brev. Jag ska genast börja skriva vägen genom B. Vänliga hälsningar Alf H." Tänk, så glad jag hade blivit! (Men arg några år senare när vägen genom B inte alls dök upp.)

05 december, 2006 10:03  
Blogger Cecilia N skrev ...

Långt till B. Kan det vara Alf Henrikssons vägen genom A (som jag inte har läst, heller)?

Annars tänkte jag fnissande "Ett drömspel" ety jag tyckte allt flöt omkring som i en dröm.

05 december, 2006 10:40  
Blogger Herr R skrev ...

Jag fick upp ett namn dirket i huvdet och det var Pär Lagerkvist. Men efter en stunds funderande känner jag inte igen mig i det påståendet ty jag kan då rakt inte motivera det.

Jag funderar vidare och hittar ett enda namn som jag tycker stämmer hyfsat: Joseph Brodsky. Han skriver ungefär sådär.

05 december, 2006 10:41  
Blogger den blyga skrev ...

Jag ansluter mig till jovanna och LOTTA!
jovanna- definitivt en kvalitetsskrivare
LOTTA :Gunnar Ekelöf verkar plausibelt - han åkte ju till Bosporen och Österlandet.Med tåg?

Ur Wikipeda:
Med den märkliga En Mölna-elegi tänjs genre- och språkgränserna på ett postmodernt sätt ut...

05 december, 2006 11:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Det luktar transsibiriska järnvägen på väg mot B (Vladivostok, "V" motsvaras av "B" i det kyriliska alfabetet). Europeiska-asiatiska däggdjur när tåget tuffar fram. Trots att man skulle kunna tänka sig Sven Hedin eller annan upptäcksresande så är det nog en regimkritiker och drömmare vi vill åt.

Parningsspelet är Ryska posten och därmed måste jag välja en ryss. Solzjenitsyn? Pasternak? Pusjkin? Jag chansar på kommunistkritikern Solzjenitsyn, kommentarerna om de systematiskt inordningen smakar härlig kommunism!

05 december, 2006 11:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Idag lyckas jag inte ens få ihop ett lämpligt villospår vilket har varit mitt enda mål de senaste dagarna.
Glöggfest i skamvrån någon????

05 december, 2006 11:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mitt bland alla villospår och kålpuddingar sitter det rätta svaret faktiskt klart och tydligt och myser.

(Ryska posten leks förresten lämligast i vråar på glöggfester.)

05 december, 2006 11:33  
Blogger crrly skrev ...

Snabbt in utan att ha läst de andras kommentarer: Björn Ranelid.

Lika snabbt ut igen...


wv: mobmror -- mobbad mormor? (I en grön stol?)

05 december, 2006 11:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Däggdjur europeiska asiatiska + nya arter + systematiskt inordnat = Charles Darwin

05 december, 2006 11:59  
Blogger Bim skrev ...

Utan vetskap sägs... Pasternak, om han ens stavas så?
Palsternacka - kålhuvud :p
Totalt noll koll, så därför blir det gissning på den mannen, basta! :)
Må så gott... och vi får väl vänta på facit då... Kramis i höstrusket... brrr...
Sjöbackas blogg

05 december, 2006 12:30  
Blogger Herr R skrev ...

Detta russnurrande ger mig två klabbar till på Brodsky-brasan. Han var ju nämligen ryss den käre Joseph, stavade namnet Iosif från början. (Enligt Wikipedia iallafall.)

Äh.

05 december, 2006 12:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Det måste vara Gunnar Ekelöf ändå
Han vände och vred ju också på meningarna som i Perpeetum mobile:

Den gamla vanliga skalligheten
Den gamla vanliga skalligheten
Den gamla vanliga skalligheten
Den gamla skamliga vanligheten

osv.

ÄSch att jag först gissade på Göran Sonnevi.. Å andra sidan är det ju roligt att behöva TÄNKA också...

05 december, 2006 12:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det inte var för att Lotten sagt att det rätta svaret redan har kommit fram så skulle man kunna gissa på Effie i serien Ernie. Hennes tankebanor kan vara av "Fyll din plats i de systematiskt inordnade montrarna.
Fyll din plats i de systematiskt inordnade montörerna. Ett systematiskt inordnat mantra."-slaget.

05 december, 2006 12:56  
Blogger Ataharis skrev ...

Inte för att jag varken kunnat eller vågat gissa en enda dag, snarare förundrat sett mängden författare jag inte känt igen (åjo, några är allt kända också så helt illiterat äro jag icke) men jag är högeligen imponerad av din jukalender, Lotten! Vilken talang, vilken fantasi och vilket engagemang! En eloge till dig!

Och en ännu större eloge till alla som gissar! Vilken talang, vilken fantasi och vilket engagemang! För att inte tala om kunnande. Hur kul som helst att få läsa.

VW: Afkajop - hade dagens ledtråd sett annorlunda ut hade jag gissat på Kafka. ;)

05 december, 2006 14:05  
Blogger Peter Ljungkvist skrev ...

Wow, att jag vann det första jag gjorde, helt fantastiskt.

Efter att ha läst kommentarerna så måste det vara Alf Henrikson.

"Vägen genom A" ger ju en bra ledtråd som skrivits tidigare, men även "ett systematiskt inordnat mantra" kan ge ledtråd till alfabetet och Alfs uppslagsverk Från A-Ö.

Detta är i alla fall min gissning för idag.....

05 december, 2006 14:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag får helt klart fortsätta på spåret med svenska barnklassiker. Denna gången dock i tv-form snarare än serietidning.

Det är Hedvig som drömmer. Den förlängda näsan har krympt till normal storlek efter hon lärt sig några svåra ord på A (Abedissa, Amalgam och Armod). Nu har drömmarna förvandlat hennes husvagn till en tågkupé och Hedvig har smält samman men allsköns odjur och havsvidunder.

(wv kallar denna lyrik för wjyrik, vilket kan tolkas som att hemlisbloggaren är nyrik - Per Gessle kanske?)

05 december, 2006 14:24  
Blogger aequinoxia skrev ...

Tiila: Jag kommer! Vill du ha lussebullar eller pepparkakor till glöggen?

05 december, 2006 14:50  
Blogger crrly skrev ...

Ragnar Thoursie får bli min nästa väldans kvalificerade gissning. Papegoja död, ej rutten, liksom. För så hette han/dikten väl? Minus "liksom", dårå.

05 december, 2006 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej!
Vad kul det här var, Lotten och alla ni andra som kommenterat! Jag fick tipset av en kompis och har genast skapat en ny "favorit".

Jag tror trots allt på Tomas Tranströmer. I "Spår" är han ute och åker tåg, och i många dikter är han i en dröm - oavsett om han sover eller är vaken.

05 december, 2006 15:25  
Blogger Bim skrev ...

*ler*
SKA vi hårddra det ytterligare då... Hrm, det är ju vår egen... julkalenderfixare :) LOTTEN!!! Ja, hon sitter där och drömmer sig bort till bättre (?) tider (gamla tågkupén) och drömmer om än det ena och än det andra... och hon jobbar sig framåt genom NE :p. (Skulle inte förvåna mig om hon drömde något i stil med detta inatt, eller???)
Må så gott... någon som istället för att ens försöka träna hjärnan med detta... går iväg och tränar kroppen... rensar dock kanske hjärnan av det???
Sjöbackas blogg

05 december, 2006 15:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Nu verkar det ju råda en viss konsensus kring Tranströmer här, men annars måste jag säga att Aspenström var en bra gissning, fast Lotta genast tog tillbaka den själv.

05 december, 2006 15:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, men det är ju helt solklart att det är Carl von Linné, eller hur

05 december, 2006 16:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej icke! Detta är John Bauer som försöker komma ihåg hur han ska skriva sitt namn men hela tiden kommer av sig för att montörerna som skulle montera upp hans finaste målningar som mantran i montrar i det nya huset i Stockholm som de drunknade innan de hann bo i, hela tiden kommer och knackar honom på axeln och undrar om han vill ha Tuvstarr eller Ville Vallareman vid söderfönstret. Basta!

05 december, 2006 17:10  
Blogger Ica skrev ...

uh, jag mår lite illa av de konstiga meningarna och kommateringarna och allt det där..det där... hemska. jag vet inte. Linné känns konstigt. Man borde ju känna sin gamla granne bättre än så. Hm. Men jag måste nog läsa igen. Dock hade jag en idé innan. Den föll dock i glömska bland laguppställningsförändringen.

05 december, 2006 18:08  
Blogger Ica skrev ...

Äh, nu vet jag. Det är ju Rohald Dahl (eller vad han heter). Allt syftar ju till Kalle och chokladfabriken med de små surrialistiska varelserna. Mot begynnelsebokstav B? Kan det vara från A till Ö? Bokstaven B? Bakom brödbutikens blåa byggnad bodde Bagare Bengtsson. Bengtssons bas Bagar-Basse bodde bekvämt bredvid Bengtssons bleka boxer bland bredbröstade beundrarinnor.

05 december, 2006 18:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara b:n på Glenn Hysén.

Måste få in lite kultur även här. För övrigt tror jag - precis som min kollega mimmi g - på Linné. (Rimmade litegrann va?)

05 december, 2006 18:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara b:n! Ha! Rätt svar förstås!

05 december, 2006 19:09  
Blogger Lisa skrev ...

Eftersom det tycks ha bildats ett par läger skyndar jag mig att helt oopportunistiskt ansluta mig till den svagare Alf Henrikson-falangen.
Jag pläderar då för att "förstaklass" ska betonas och att väggens dammiga landskap naturligtvis är krittavlan.
Och så alla djuren från de stackars aporna som aldriga anar apfabetets använding och vidare.
För övrigt skrev AH även en bok om Linné enligt mitt nya husorgan Wikipedia. Så blir lite fler glada!
Är inte ordet husorgan underbart ekivokt förresten?
Och när jag ändå har ordet vill kag passa på att säga at det är oerhört oartigt att skälla vår kära värdinna för Ranelidsk.

05 december, 2006 20:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Texten påminner mig på något sätt om Mare Kandres Bestiarium.

Nu klarade jag aldrig mer än de första två kapitlen av den. En av två böcker jag faktiskt slängt i mitt liv.

05 december, 2006 20:27  
Anonymous Anonym skrev ...

"Ardy said...
Texten påminner mig på något sätt om Mare Kandres Bestiarium.

Nu klarade jag aldrig mer än de första två kapitlen av den. En av två böcker jag faktiskt slängt i mitt liv.

05 december, 2006 20:27"

Någon mer som tänkt på den boken! Jag läste inte heller ut den...

05 december, 2006 21:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Om "tt" var en ledtråd från Lotten så torde Tomas Tranströmer vara rätt svar. Och inte Glenn Hysén.

05 december, 2006 21:25  
Anonymous Anonym skrev ...

TT. En klassisk öl. En författare som är känd för sitt öldrickande är Charles Bukowski som under 40-talet levde ett vagabonderande liv. Förmodligen provade han då även på tågåkning. Han jobbade sen som brevbärare och när han sagt upp sig från postverket och opererat sig för ett livshotande magsår började han skriva poesi än mer intensivt än tidigare. Allt enligt Wikipedia. Visst fasiken är det här skrivet av nån som har ont i magen!

05 december, 2006 22:11  
Anonymous Anonym skrev ...

aequinoxia: Jag ordnar lussekatterna så kan du ta med pepparkakor. En och annan chokladtryffel kan jag också fixa!

(Vill bara säga att även om jag ogissar idag, så tycker jag att denna typ av hemlisbloggare är roligast. När alla håller med alla blir det inte alls lika kul!)

05 december, 2006 22:21  
Blogger Lisa skrev ...

Usch vad pinsamt mycket fel jag hade bär jag försökte återge Ekelöfs fina dikt. Så här ska det vara:


Ett stort kålhuvud tänker
men inte på kålsoppa:
Det tänker på Afrikas milda frikadeller
hoppande lätt över savannen

05 december, 2006 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Om det är någon som fortfarande är inne på Gunnar Ekelöf så kan jag torrt konstatera att det skulle lika gärna kunna vara jag. Jag har i dagens flyttstök hittat flera sådana där små namnbrickor man kan ha på konferenser. Vid ett par tillfällen har jag prompt givits namnet Gunnar Ekelöf istället för Gunnar Ekeroth. Gissa gärna på mig med andra ord!

05 december, 2006 22:27  
Blogger Lisa skrev ...

Statistikern: Hostar du upp en tröja vardera till Egil och Hjalmar röstar jag gärna på dig.
Nej, min slutliga gissning blir: Ekelöf skriver om Henrikson.

05 december, 2006 22:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh vad det är roligt att läsa alla kommentarer :) en gissning? nej det här var då på tok för svårt för mig.

05 december, 2006 22:42  
Blogger crrly skrev ...

lias: Förlåt då... :p

Men jag uttryckte mig faktiskt inte så.

05 december, 2006 23:01  
Blogger crrly skrev ...

Öh. lisa "skäller" jag uppenbarligen nu för att kallas "lias".



Slutdomderat och -härjat för idag... *gäsp*

05 december, 2006 23:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Den här julkalendern får mig att hamna på alla möjliga konstiga ställen på det världsomspännande datanätverket.

Nu vet jag exempelvis det mesta om Deweys decimalsystem för att katalogisera böcker på bibliotek. Det finns en koppling till Linné (enligt Google), men det verkar liiiite långsökt att snubben i tågkupén ska vara Melvil Dewey. Han är dessutom känd som rasist och alla möjliga otrevliga saker.

Så jag gissar inte, jag bara konstaterar att jag tycker julkalendern är rolig och bildande på många sätt.

05 december, 2006 23:06  
Blogger Lisa skrev ...

Lottens kalender = PBI i sin prydno

Godnatt!

05 december, 2006 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Inte heller ikväll orkar jag hålla mig vaken länge nog för att se dagens facit publiceras. Börjar misstänka att det trots allt inte är "Från A till Ö" utan snarare Från T till R (via ännu ett T). *gäsp*

05 december, 2006 23:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ha, vilka mesproppar! Men har ni borstat tänderna och lyft ut soporna och hängt tvätten så att ni verkligen bara kan trilla i säng? Redan nu?

Upplösningen närmar sig! För att inte tala om morgondagens lucka!

05 december, 2006 23:31  
Blogger Ica skrev ...

Men! Det hinner ju inte med att kalendergissa när man ska sitta och skissa.
Sitta här i timvis har inte gjort mig mätt.
Och sedan mot B är givetvis basket!

05 december, 2006 23:50  
Blogger Ica skrev ...

Sluta blogga kvinna och svara på mail så sömnbehövande studenter får gå och lägga sig för att orka vara vaken på föreläsningar imån.

06 december, 2006 00:13  

Skicka en kommentar

<< Home