27 september 2006

Jag är en ledsen Pippi

Utan internet i tre dagar försmäktar jag på denna ö.

Det där var en variant på Pippi Långstrumps nödrop (som jag citerar ur minnet). Så här gick dialogen, som jag nog har hört en miljard gånger i mitt liv:

- Skriv så här: ”Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö!” sa Pippi.
- Men så kan jag ju inte skriva, det är ju inte sant. Inte kan jag väl skriva ”utan snus”? sa Tommy.
- Jasså inte? Har du något snus? svarade Pippi.
- Näe.
- Har Annika något snus?
- Nej, det förstås, sa Tommy.
- Har jag nåt snus?
- Nää, det kan hända ...

Vår Pippi Långstrump-LP hade precis här ett hack – så jag vet inte riktigt vad som hände sedan. Nålen hoppade alltid till nästa kapitel, när Pippi, Tommy och Annika kommer tillbaka till Villa Villerkulla och Pippi ropar ”Paappaaa” och hoppar upp i hövdingens över Kurre-Kurreduttön (alltså salig Beppes) famn.

Jag är alltså Pippi Långstrump utan internet just nu. Jag är starkast i hela världen, har konstig frisyr och föreläser i en internetlös lokal på universitetsområdet i Stockholm (som ju nästan är en ö) hela dagarna. På kvällen åker jag hem till min syster Orangeluvan, som har en trasig modemsladd, skrällig hosta och grannar med jätteoåtkomliga, lösenordsskyddade nätverk. Däremellan åker jag tunnelbana, vilket är min räddning: man springer upp till Centralen och kopplar upp sig på Homeruns trådlösa för att skriva i alla fall en kommentar eller ett litet inlägg. (Fast just nu sitter jag på Medborgarplatsen och huttrar.)

Är detta skriv- och läsberoende enbart av ondo? Bör jag läggas in på avvänjningsklinik? Anonyma bloggare kan ju få en underavdelning hos AA, men får man som ickeanonym vara med? Kommer ni alla att rätta mina minnesluckor när det gäller Pippidialogen? (Ja tack.) Har jag löst alla världsproblem om jag uppfinner internet som finns gratis överallt och hela tiden? Aaah. Ungefär lika åtkomligt som luft.

Här kommer en idé till kommuner som vill ha fler invånare: gratis trådlöst och en fin cykel till alla som bor där. (Blir förstås dyrt i Kiruna, men himla billigt i Bjurholm.)

38 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Nä, det kan hända
Nä, det kan hända
Nä, det kan hända
PAPPA!

27 september, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Aristocatsskivan:

–Va-va-va det nån som sa ”ootht”?!

(Följt av ett dunsande ljud som förmodligen är en gammaldags kamera som tar porträtt på Duchesse, O’Malley och ungarna men som i mina öron låter som någon ger Roquefort en fet smäll på käften.)

27 september, 2006 08:26  
Blogger Översättarhelena skrev ...

En Internetlös lokal på universitetet? Råkade du ta tidsmaskinen till Stockholm i stället för tåget?

27 september, 2006 08:28  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Pippi: Då så. Utan snus ...
Tommy: Men Pippi, vi använder ju inte snus.

Sen minns jag inte mer.

27 september, 2006 08:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Du borde nog komma tillbaka till Göteborg i stället. På Humfak och UB vid Näckrosdammen lär det skola finnas trådlöst till var och ens stora nöje.

27 september, 2006 08:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pssst. Jag har satt mig vid en främmande människas obevakade dator. Känner mig som Tom Cruise. Hjälp, någon kommer!

27 september, 2006 09:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Under hela tiden på Gotland i somras var vi utan bandbredd...
Endast en gång lyckades vi koppla upp oss via WAP.

Trots att Furillen är underbart så försmäktade jag.

Att blogga är ett beroende!

Och du Lotten, jag skulle gärna lära dig att föda tvillingar om jag bara visste hur. Jag vill ju själv UNDVIKA att göra det en gång till så visste jag bara knepet så skulle jag genast tala om det.
Utöver det så har jag i ordets rätta bemärkelse inte fött tvillingar eftersom jag är förlöst med kejsarsnitt... så på den fronten kan jag inte heller stå till tjänst. MEN om du någon gång skulle få tvillingar så lovar jag dig alla tips du vill ha!!!

WV qbecusuc--- Quebec you suck?

27 september, 2006 09:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Universitetet? Här är ju jag hela dagarna också!

Det finns ju trådlöst nätverk här, men jag tror att du behöver bli insläppt på det på något vis. Prata med de som bjudit in dig, så borde den biten fixa sig. Annars kan du nog prova att fjäska lite för studentbyrån som håller till vid den stora informationsdisken i A-huset.

27 september, 2006 10:57  
Blogger Herr R skrev ...

"hövdingens över Kurre-Kurreduttön"

Antar jag rätt om det funderades en smula över s-placeringen? Det slog mig iallafall. Ett knepigt scenario, men kanske inget man stöterpå dagligdags.
(Om man nu inte ÄR Astrid Lindgren, och det är man ju inte.)

Försmäkta är annar ett väldigt trevligt ord som jag nog skall upprioritera en smula.

27 september, 2006 11:03  
Blogger Herr R skrev ...

Tänker inte korra mig längre. Ditt comment-fält är ett svart hål för mellanslag och vissa ords slutbokstäve.

Hrmm...

27 september, 2006 11:04  
Blogger Bim skrev ...

Hm, anonyma bloggar som en underavdelning till AA??? Hrm, borde väl bli AB då, eller??? Men, det kanske räknas som upptaget, hur gör man då??? Många frågor blev det...

Må så gott... någon i glesbygd utan ens en susning till trådlöst nät... Kramis
Sjöbackas blogg

27 september, 2006 13:30  
Blogger den blyga skrev ...

Här sitter jag i stormens öga - fast tvärtom!
Jag är inte på en internetöde ö - utan befinner mig mitt i ett trådlöst nätverk någonstans i Södermanland, men vet inte hur man loggar in!

Så jag är lika olycklig som DU!
Men snart går det över...

27 september, 2006 14:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Du får skaffa uppdrag i Philadelphia, Pennsylvania. Där har de snart trådlöst över hela staden!!

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/10/04/AR2005100401738.html

Vilken stad hinner först i Sverige?? Då blir det inte Trollywood, Bollywood som är det innovativa utan Bloggtuna, Bloggköping eller kanske Bloggfors (om Maudan hinner först.

27 september, 2006 15:30  
Anonymous Anonym skrev ...

I Nora försökte man redan 2001 skaffa nåt slags trådlös verk över halva stan.
(gjorde ett inslag om det på den tidn jag jobbade som lokalreporter)

Vet inte hur det gick sen,
men de som ville få igenom det var väldigt entusiastiska.
Det var en ideell förening som hette NoraWireless? som hade hjälp av en del företagare och kommunen.

27 september, 2006 15:48  
Anonymous Anonym skrev ...

.
"FörsmäktaR jag"!! RRRRRR! Försmäkta är pluralis!

Oj vad kul att få rätta. Förstör nu inte allting genom att påstå att datorn snodde r:et...

27 september, 2006 16:02  
Blogger Studiomannen skrev ...

Fast Pippi sa faktiskt "försmäkta". Den skivan har jag spelat en och annan gång.

Betydligt bättre än Mowgli-rollen som idioterna på castingen gett till en kille som pratar som om han var med i Söderkåkar.

Mowgli, som aldrig sett en människa, säger "gerejiveg" som en annan jävla Ekenskis.

Märkligt, min käre Watson.

27 september, 2006 18:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Ab: Tur att Pippi säger "utan snus i sju dagar försmäktar vi på denna ö". Då säger hon ju rätt.

27 september, 2006 21:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hemma! Dator! Internet! Och Pippi Långstrumpbok!

(Fast riktigt rätt är det ju inte: jag har ju lyssnat på replikskiftet, inte läst det. Jo, läst det har jag också, men det är ju Inger Nilsson jag minns.) Astrid Lindgren skrev:

"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö."

Självklart. Får skylla på att det var kallt på Medborgarplatsen. Fast det är ju inte heller riktigt sant, jag tror att det var 15 °C redan klockan halv åtta. Fast jag hade ätit en konstig frukost -- kan jag skylla på det? (Mint-te och kalaspuffar.)

27 september, 2006 23:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men jag hade ju inte korrläst texten över huvud taget! Jag hittar ihopskrivna ord! Fel prepositioner! Åh!

Papperspåse på huvudet! Marsch i säng!

27 september, 2006 23:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Utan snus - det hela går ut på att Pippi frågar vilka det är som oftast är utan snus: de som snusar eller de som inte snusar. Och det är ju de som inte snusar och därför finns det ingen logisk invändning mot hennes formulering av flaskpostmeddelandet (var det väl fråga om att de skulle skicka?), tycker jag mig minnas. Gäsp. Trött. Nyss hemkommen från Göteborg. Gonatt!

27 september, 2006 23:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kunde inte somna, måste fundera lite ... det känns som om hon faktiskt saaaaaaa "försmäkta". Någon som har inspelningen? Video?

Och sedan måste jag ju svara på R Skriveriers fråga om "hövdingens över Kurre-Kurreduttön". Där fick jag ju till det trots att jag satt på Medborgarplatsen. "Kungens av Danmark bröstkarameller" brukar vara det vanligaste exemplet på sådan där tramsnördig formulering. När jag nu googlade efter lite kul exempel, hittade jag ... mig själv ... i en kommentar hos Silverfisken. Skumt. Minns jag inte.

"Det där skrivsättet kallas "gamla ägarformer" och det mest klassiska exemplet är "Kungens av Danmark bröstkarameller". Men det är helt ute -- lite snobbigt kanske. (---) Numera ska man använda "gruppgenitiv" och sätta s-et på det sista ordet i ordgruppen: Kungen av Danmarks bröstkarameller" ... fastän det ju inte är Danmarks karameller. Fast det är det ju kanske ändå."

Det var väl det jag anade. Jag är en nördig snobbkuf.

27 september, 2006 23:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men för tusan hakar, Studiomannen -- Mowgli! Som spelades av en mycket ung pojke som numera går omkring i Björnes kostym: Pontus Gustafsson.

Anette & Lalanda: någon måste skicka mig på studiebesök i Nora och Philadelpia. (Först ska jag sjunga "Tre små gummor skulle gå en gång, till marknaden uti Nora" och sedan ska jag äta vit, krämig ost.)

Gå och lägg mig!

28 september, 2006 00:01  
Blogger Studiomannen skrev ...

Nu måste jag leta Pippi: tänk om hon verkligen säger "försmäktar". Min hela barndom raseras! :-D

För övrigt har jag en favoritslogan här i Varberg: "Arne Skor er billigt". Det tog åratal innan jag begrep...

28 september, 2006 03:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gott, nu har vi tillsatt en Pippiutredning. Man väntar med spänning i hela riket!

28 september, 2006 07:42  
Blogger Herr R skrev ...

Men s:et på Danmnark handlar väl i så fall inte om att det är Danmarks karameller – utan snarare fortfarande kungens.
Alltså att han inte är "kungen" rent allmänt sådär, utan att han är "kungen av Danmark". Och att s:et kommer efter hela titeln i stället för mitt i densamma.
Men jag hade med andra ord rätt i att du funderat lite över s-placeringen. Det hade jag också gjort.

28 september, 2006 10:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hörni, det heter : Utan snus försmäkta vi på denna ö - försmäkta utan r, eftersom "vi" är pluralis. Däremot: Utan snus försmäktar jag på denna ö - försmäktar med r, eftersom "jag" är singularis.

Vi skola - jag skall,
vi köra - jag kör

osv..

Härligt! Något annat fel som jag kan komma och besserwissra mig över? ;-)

28 september, 2006 11:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, AB! Men Astrid (nu har vi lagt bort titlarna) skrev "försmäktar vi" -- och jag och Studiomannen har en känsla av att Inger Nilsson säger "försmäkta vi".

(Folk får tycka vad de vill om sådant här pedanteri: jag tycker att vi är jätteroliga som bryr oss om det!)

28 september, 2006 13:19  
Blogger Studiomannen skrev ...

Och jag har inte hittat den ¤"#&"¤%ü"# Pippi-skivan!

Men det är jättekul att Ab ÄR en Messerschmitt. Jag känner att jag måste ha avlösning på den posten...

:-D

28 september, 2006 14:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan försäkra er om att Pippi säger "försmäkta" och inte "försmäktar". Men däremot vet jag inte om hon säger "jag" eller "vi".

Jag brukar då och då gnälla på saker som andra människor inte bryr sig ett dugg om, så nu tänkte jag ägna mig åt det en rad. Allas hurtiga associationer kring word verification börjar gå mig på nerverna. Ungefär som när man ser en riktigt uttjatad reklamsnutt på tv och aktivt väljer att masa sig ur soffan för att byta kanal (fjärrkontrollen är alltid på vift) i stället för att genomlida reklamen. Jag hoppar aktivt över associationerna. Ingen annan...? Nähej, då får jag väl vara gnällig i ensamhet igen, då.

28 september, 2006 14:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Men SKIVAN kan man väl inte gå efter! Vad SKREV hon?

Måste köpa en ny Pippi-bok och titta efter. Älskade mina Pippi-böcker när jag var liten, förstår inte hur de kunde försvinna.

(Messershmitt...????)

28 september, 2006 20:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen AB, det är ju det som är skumt -- Astrid skrev utan gammalt plural "försmäktaR vi".

Hurra för besserwissrar och messerschmidtar!

28 september, 2006 22:16  
Anonymous Anonym skrev ...

ab, du skulle inte ha nämnt att titta i boken. Nu tänkte jag ta fram mina tre små Pippi-böcker och gå till källan. Och då är borta! De har p g a sitt lilla format haft sin plats i vår superordentliga lilla pockethylla, du vet, Lotten.

På M-hyllan under står Nalle Puh-böckerna så lugnt men, Pippi..? Nu blir jag galen! Böcker som försvinner är nästan det enda som får mig att klättra på väggar. Jag lånar inte ens ut böcker! Jag står lugnt och ser på hur arga de allra flesta blir när jag säger nej.

29 september, 2006 11:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ska bara säga till er som går och rotar i Pippi-hyllorna att det alltså är "Pippi Långstrump går ombord", som kom 1946 som ni ska ta fram. Min bok är dock 21:a upplagan, andra tryckningen, 332:a tusendet från 1989 ... så någon kan ju ha varit framme och petat i originaltexten. (Kapitlet heter "Pippi får fint besök".)

Vi ger inte upp, väl?

29 september, 2006 11:56  
Blogger crrly skrev ...

Läste "Homeruns" med betoning som "Kameruns" och blev ganska förvirrad ett tag.

Har faktiskt filmerna, samlar på Lindgren-filmbiblioteket och på Pippi-filmerna, de gula... men vet inte om jag orkar leta upp detta... Får se om jag återkommer!

29 september, 2006 12:03  
Anonymous Anonym skrev ...

[..]

- nä det kan väl hända, men vi använder ju ingen snus.

- det är ju det jag har sagt hela tiden att du ska skriva, utan snus i två dagar.

- men om vi skriver så, så tror ju folk att vi använder snus.

- hörrö du, svara mig på en sak, vilka människor är det som oftast är utan snus? de som använder snus eller de som inte använder snus?

- dom som inte använder snus förstås.

- varför bråkar du då? skriv som jag säger, utan snus i två dagar försmektar vi på denna Ö."

28 mars, 2009 21:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, du anonyme dialogskrivare!

29 mars, 2009 03:45  
Anonymous Anonym skrev ...

http://www.youtube.com/watch?v=2VWbj26mLuY

13 december, 2009 11:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Titta där, tre år senare kommer även en länk till snutten på Youtube! Tack!

13 december, 2009 15:46  

Skicka en kommentar

<< Home