22 september 2006

Blandat smågodis på Bokmässan ...

... köpte jag alldeles nyss. Det fungerade bra, för blodsockret åkte upp i ögonen. Plötsligt såg jag en väldigt hjulbent författare, en väldigt lång mat... öh, matperson, en väldigt blond författare samt en väldigt blek trollkarl.

När man inte är här, vill man hit, och när man är här vill man ha nya skor. Om man handlar böcker för 450 kronor i Nationalencyklopedins monter får man en ryggsäck. Alla knäar under boktyngd, alla sneglar på varandras namnskyltar och se på tusan, här ser jag en författare med käpp. Och där går en ung författarinna i decimeterhöga klackar. Imponerande. Ja, jag är så ytlig och lägger bara märke till folks utsida.

Hjälp, nu kommer någon rakt emot mig. Han ser arg ut.
- Jaha! Jaså! Och åker man i finkan om man säger ”gådde”? Svara! Svara, människa!

Puh. Det var bara en f.d. kollega.

Och så här ser jag ut just nu - om det hade varit en luktblogg hade ni känt en vag doft av hamburgare eftersom jag nyss fastnade i en vad jag trodde var en bokkö, men som var en hamburgerkö. Bakom mig sitter världshistoriens snuvigaste kvinna. Hon har snutit sig i en kvart. Oj, nu spottade hon i sitt kaffe.

Ska jag gå på toa med kameran nu? Nej, jag ska titta när Annika Bryn signerar böcker.

10 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade glömt att du skulle resa från norr till söder. Det bokigaste jag gjort idag är att jag sålt en Olle-bok. Ligger en peng och väntar i träningsväskan.

22 september, 2006 15:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Bra idé, bygg en finka av ordböcker och uppslagsböcker! Den som säger gådde döms till fem minuters intensivstudier ;-)

22 september, 2006 15:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Akta dig för restaurangen bara! Där ställer sig personer som inte förstår det där med kö och hunger. Vill också ge dig ett bärtips: Kolla in Stig Dagermansällskapets monter! Se min sida.

22 september, 2006 16:20  
Blogger Ica skrev ...

ey! lotten! jag behöver ju ditt mobbenummer för att kunna få tag på dig och öla ju!

22 september, 2006 17:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten, är det inte så att den förkylda damen har SNUTIT sig jättemycket? Oss språkpoliser emellan, alltså!

22 september, 2006 18:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Har du stött ihop med Ingrid än? Enligt säker källa åkte hon hiss med Lasse Åberg i går kväll, det lät ganska oroväckande tycker jag.

22 september, 2006 21:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh!
Bokmässan.. jag vill också dit, det verkar spännande. Okej, onödig kommentar utan mening, jag vet (eller det är visst mening i denna kommentar, flera stycken faktiskt!)... Men i alla fall, jag gillar onödiga saker också! :D

22 september, 2006 22:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, litet huvud idag kanske? Jag såg dig i vimlet på Park med Mikael Niemi i släptåg (Lotten släpade, han tågade).
Cruella, sen åkte jag hiss med Orhan Pamuk och trampade honom på tån. Kan man säga att jag pratat med honom om jag sa "sorry" och han hunnade vänligt till svar? Å sen träffade jag Lennart Nilsson ;-)

23 september, 2006 09:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gådde, gack, gunge ...

Erika: jag kom aldrig så långt som att gå till Stig Dagermans plejs. Ska kolla om de släpper in mig idag.

Ica! Jag var i en annan ände av Göteborg när det väl blev dags för öl! Mäh!

Mingman, kom hit och var onödig varje dag, mera onödigheter till folket!

Kicki: mina pengar tog slut igår, kom hit med träningsväskan!

Ulla: dagens ros till Ulla! Jag var så förfärad över snytet att min språkkänsla försuddades. Rättat! (Pernilla får härmed tillåtelse att spärra in mig i sitt ordboksfängelse.)

Cruella: Inte bara lite utan väldigt oroväckande; den där Åberg ska man inte åka hiss med. Möjligtvis i ett tvåvåningshus. Men eftersom Ingrid tydigen såg mig sent inatt, överlevde hon.

23 september, 2006 09:50  
Blogger Klimakteriehäxan skrev ...

Fel fel fel.
Man önskar sig inte nya skor, man önskar sig gamla väl ingångna och riktigt bekväma.
Det hade jag faktiskt den här gången, men det frestar på ändå...

24 september, 2006 22:42  

Skicka en kommentar

<< Home