26 september 2006

Retorik?

Jag är på väg till Stockholm för en tre dagar lång föreläsningsserie i ämnet ”Konsten att sälja in sitt budskap”. Det konstiga i sammanhanget är att det är jag som ska hålla föreläsningarna.

Vem? Ska jag? Va? Jag, som inte kan sälja ens en väl fungerande bil (gick till slut för 1 kr) eller en alldeles perfekt fungerande lägenhet (gick till slut för 5 000 kr mindre än vi hade köpt den för). Fast ännu konstigare är ju uttrycket ”sälja in”. In i vaddå?

De som ska lyssna på mig arbetar i en bransch som på fullt allvar skulle kunna säga ”Vi ska evaluera initieralskedet för att möjliggöra implementeringen, som ska styras upp för att kunna involvera tänket för verksamhetens ökade profit.”

Tänk om jag skulle ta och inleda föreläsningen med en rejäl prutt.

12 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Du som är så superpedagogisk kan säker lära dem en hel del.
Kanske hur man kan säga samma sak utan att använda krångliga ord.

Jag blir nästan lite avundsjuk... jag vill också lyssna på när du sprider klokhet.

26 september, 2006 08:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Ära vare de som låtit sig nischas i högprissegmenten!

26 september, 2006 08:33  
Anonymous Anonym skrev ...

En prutt kan säkert vara ett bra sätt att markera det ordbajseri som verkar drabba allt fler. Långa, krångliga ord, gärna med ändelser utan betydelse och böjningar hämtade från engelskan är irriterande.

Vad sjutton är en lokalitet och på vilket sätt skiljer sig projekteringsgruppens arbete från projektgruppens arbete (så länge projekteringsgruppen inte verkar inom byggbranschen)?

26 september, 2006 08:37  
Blogger Studiomannen skrev ...

Pruttar är bra, eftersom skitsnack ofta brukar vara medel för att försöka kränga budskap.

"If you can't dazzle them with brilliance, then baffle them with bullshit".

Läs mera

Välkommen till tisdagen!

26 september, 2006 08:57  
Blogger Petra skrev ...

Jag var på en jättebra föreläsning om kommunikation av Carina Ahrle. Hon började med att lägga fram ett jätteavancerat schema över kommunikationsstrategier. Ett sånt där som man sett hundra gånger och som ingen förstår. Sen fick hon ett (spelat) utbrott och bara skrek rakt ut att hon inte orkar längre och sen började föreläsningen som var kanonbra.

Kanske kan vara ett sätt att väcka publiken om inte annat! :)

26 september, 2006 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Bit inte den hand som föder dig, kommer jag osökt att tänka;-)

26 september, 2006 11:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Snälla Lotten, förklara vad ordet implementering betyder! Har sökt på nätet, slagit upp det i SAOL mm och ingenstans står det vad som menas med ordet. Ändå använder folk det! Vet de verkligen vad ordet betyder eller låter det bara bra att säga det?

26 september, 2006 17:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Gokväll, vänner. Jag har varit utan internet och min Tamagotchi - nej min blogg menar jag - ser ut att ha klarat sig bra!

Implementering. Implementering. Implementering. Implementering.

Om man säger det flera gånger i rad tappar ordet faktiskt även den lilla skärva av betydelse som det hade nyss.

Några förslag på betydelse från mina kursdeltagarekommer här:
uppstart
starta
föra in
införa
genomföra
förankra
genomföra
inför införandet
när en föränding har satts igång

Ibland, när man ska tillfredsställa många människor på en gång, är sådana här flufford bra att ta till - men oftare tycker jag att det är bättre att vara konkret.

Nej, Cruella, jag biter inte den där handen ... jag är bara lite ... eh ... fascinerad av den.

26 september, 2006 19:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Petra: Jag skulle kunna lura auditoriet att jag är en förvirrad slashas och sedan avslöj... nej, tusan, jag är ju en förvirrad slashas.

Benga: Högprissegmenten, here I come.

Pernilla: Ändelser utan betydelse! Det ska jag ta upp imorrn!

Tvillingmamman: Jag kommer gärna och sprider klokhet om du lär mig att föda tvillingar.

Studiomannen är en språkpolis! Hurra!

26 september, 2006 19:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Skriver du p, TAMAGOTCH???? Flickorna köpte såna i lördags och jag är galen på den där grejen som ska underhållas och vårdas...!

När jag skrev ww kom Hanna och såg vad jag skrev. Hon flinade! och så fick jag en godnattpuss...

26 september, 2006 21:19  
Blogger Minna Mercke Schmidt skrev ...

Varendaste gång jag läser dina texter så blir jag på gott humör!!! Tack Lotten!

27 september, 2006 14:58  
Blogger Celia skrev ...

Låter som om du ska föreläsa i marknadsföring. Om det har jag inget klokt att säga dig. Men kanske Stephen Brown på www.sfxbrown.com kan bidra med något. Om det är rolig marknadsföring du är ute efter förstås...

28 september, 2006 12:46  

Skicka en kommentar

<< Home