22 september 2006

På tåget (uppdat.)

Här sitter jag på ett tåg mot Göteborg, alldeles blöt om rumpan.

Sent igår kväll kom jag på att Jeansen Som Man Måste Ha Varje Dag var smutsiga. Viss skit kan man stå ut med, men som jag sade när jag spillde soja på de vita hotell-lakanen i onsdags: ”det ser inte bra ut, det här”.

Länge leve tvättmaskinen! sjöng jag (lite som Tito Beltran). In med jeansen och några lakan (inte strumptvätt när man är trött, nä), och pip-pip-pip med snabbprogram och så rann vattnet till.

Tre timmar senare satt jag på tvättmaskinen för att för sjunde gången övertala den att centrifugera. Ibland vill den nämligen inte det eftersom den anser att den har blivit snedbelastad. Min vikt ovanpå verkar då funka som ett ok, eftersom maskinen då tror att lasten är mindre än den är. Helt logiskt. Helt ok.

Men inte igår. Olle och jag låg på det inte särskilt liggvänliga källargolvet och tömde ut vatten för hand, stack in fingrarna i maskinens innandöme och … kände där långt inne två enkronor. Som vi inte fick ut.

Därför sitter jag här i ett par jeans som vreds ur strax efter midnatt, men som inte hann torka. Vätan har dock värmts upp av mig. Påminner om när jag senast kissade på mig (1970).

Urinvägsinfektion, here I come!

Uppdatering 11.55:
Förlåt, ursäkta, jag bara måste. Tar jag med mig kameran in på tågtoan? Ja ... om vinkeln bara hade varit större, hade bilden varit ännu läbbigare. Så här såg det ut längs hela lockkanten ...
SJ is the real shit.

11 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejmen Ami, vilken underbar bild: mor sitter som en aladåb på tvättmaskinen.

22 september, 2006 10:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara du inte får urinvägsinfektion av blöta byxor.... Jag minns när jag plötsligt skulle följa med mamma på en Wasakryssning, Umeå, just staden du kommit nyss från.. Jag klev av i Umeå istället för att åka hem. Då hade jag inga rena byxor, så vi tvättade snabbt hos mammas vännina sen åkte vi med båten och byxan torkade ute på fördäcket.... Vad hade jag på mig då? Det minns ja inte.

22 september, 2006 10:33  
Blogger Herr R skrev ...

UPO-maskiner har jag också dålig erfarenhet av. Vår var bara något år gammal när den plötsligt begick harakiri. Ny har vi en Cylinda, och det fungerar hur bra som helst.

22 september, 2006 10:38  
Blogger Herr R skrev ...

Nu/ny - whatever.

Ja, jag skall börja korrläsa innan jag klickar på publish-knappen.

22 september, 2006 10:39  
Blogger Herr R skrev ...

"Ny har vi en Cylinda, och det fungerar hur bra som helst."

Finn fem fel.

Jag skall nog sluta kommentera i din blogg - det här går ju inte.

22 september, 2006 10:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej R, du ska inte sluta kommentera.

- Hej Lotten Bergman. Hur kommer det sig att just DU har så vansinnigt många kommentarer till varje inlägg? Skriver du kontroversiellt?
- Nej, jag ser till att kommenterarna 1) skriver fel 2) skäms över att de skriver fel 3) skriver flera kommentarer för att påpeka och be om ursäkt för sina fel.
- Men hur kommer det sig att de vågar kommentera när du nu är så petig med språket?
- Även solen har fläckar, fotomodellerna finnar och jag skavfel.

22 september, 2006 10:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tyckte att det kändes bekant detta med tvättmaskiner som dör. Men var hade jag läst ...? Hm. Letaletaletagoogla. Asch, det varjag själv som skrev om det, år 2002.

22 september, 2006 11:35  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Kära Gammelbästis ... vet du inte att du har ett torkskåp rätt över gatan?

Hoppas att du får en kul kväll, själv har jag dejt med din man.

22 september, 2006 13:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Ett av mina tydligaste barndomsminnen är av mamma som sitter på vår senapsgula Cylinda tvättmaskin medan den centrifugerar.
Hon satt där och läste en bok och skakade med maskinen varje gång maskinen gick.

Nu haver även vi en Cylinda.
Och även jag undersökte och fann saker i nålfiltret igår, en euro, två något större stenar en skruv samt två hårspännen. Jo en en obcen mängd sand.

22 september, 2006 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Och HUH!!!
Jag kommer ALDRIG gå på en tågtoa igen....

Guuu...ryyyyyyys...va äckligt!

22 september, 2006 14:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Hårtork är bra för att snabbtorka enstaka klädesplagg.

22 september, 2006 23:53  

Skicka en kommentar

<< Home