25 september 2006

Nya Sportspegeln

Jag är en kuf som blir ledsen när jag missar Sportnytt på var- och lördagar och Sportspegeln på söndagar. Igår presenterades ”Nya Sportspegeln” med ny vinjett, ny inredning i studion, lite allmänt nya idéer och ny logotyp (eng: logotype). (Jag brukar säga ”logga”, men det brukar anses slarvigt. Bara så att ni vet.)

Igår funkade nästan ingenting för dem, men det gjorde inget. Vi fick se några halva reportage och några reportage två gånger. Det är roligt med misstag och nerver.

Men loggan! Förlåt, logon. LOGOTYPEN! Jag (som inte är journalist med tillgång till alla pressreleaser) kan inte hitta en bättre bild än så här, men det står faktiskt:
sport
Spegeln.

Kan ni se framför er hur denna idé föddes?

- (Gäsp.) Alla bara tittar på Jihde. Ingen tittar på mig.
- Mhm. Ingen tittar på logg...
- Exakt! Ska vi hitta på en ny?
- Ja! Och om vi skippar bindestrecket ser det coolare ut. Bindestreck är fula, skapar liksom obalans i textmassorna.
- Mjaeh, jag gillar bindestreck.
- Men om du får en punkt istället?
- Ja! Punkter är liksom definitiva på ett liksom finit sätt!
- Fast då vill jag ha en versal på ett konstigt ställe, det bryter av på ett så himla intressant sätt.
- Ok. Men då vill jag ha punkter på alla andra skyltar i studion.
- Bra. Ska vi låta programledarna få nya tänder också?
- Ja, vi kan vi ju i alla fall sandpappra av eventuella ojämnheter.

24 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Aaaaaaaaarg. Måtte de brinna på ett varmt ställe. Kan man skita i språkreglerna kan man vill skita i idrottens regler också, kanske. Visst skulle fotbollen bli mer ... oförutsägbar utan offside, till exempel?

25 september, 2006 09:01  
Anonymous Anonym skrev ...

..."VÄL skita i" ska det naturligtvis vara, if you can pardon man french

25 september, 2006 09:02  
Blogger Petra skrev ...

Och varför är det stort S på Spegeln men inte på sport?

25 september, 2006 09:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ljuvligt, vänner! Jag tänkte faktiskt en stund att det nog bara är jag som blir irriterad.

25 september, 2006 09:10  
Blogger Petra skrev ...

Men ta mitt jobbs logo då:

FÖRETAGFÖR
**********
ETAGFÖRET*


Verkligen ofattbart. Skulle vilja ha hört diskussionerna.

25 september, 2006 09:23  
Blogger Herr R skrev ...

Jag hade ju tänkt att inte skriva mer i dina kommentarsfält, då jag bara lyckas skriva fnel här.

Men du rörde vid en öm punkt.

Det är ju det här med logotyper, loggor. I den bästa av världar skall en logotyp vara gemen, med en inledande versal. Alternativt helt versal. Och i vissa fall helgemen.
Sedan är det vanligt att ta bort devisen i logotyper. Jag skulle aldrig göra det, men det förekommer frekvent. Speciellt på livsmedel.
Bland
Saft
...och så vidare.

I min mening är det bara Dagens Nyheter som kommer undan med en punkt i loggan.

WV: zcwvim -> simma på tyska

25 september, 2006 09:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Det värsta är att de fick betalt för att komma på loggan.....

Tänker genast på R's blogg häromdagen med
Barna
Vårdcentral
Visst att det är lite knackigt i svenska skolor ibland men HALLÅ!
Om man har till yrke att jobba med bokstäver och text borde man kunna förvänta sig åtminstone en grundläggande bas i regler och normer. Eller?

25 september, 2006 09:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier: Nytt favoritord: helgemen! Helgedom fast gemen!

Ska vi rabbla loggor?

Strö
Socker

25 september, 2006 09:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror faktiskt att det är ett stort S i Sport, fast det har halkat ner lite på raden. Sån är jag, tror alltid det bästa om folk. Och på tal om ingenting så har du stavat fel till logotyp. Det ska inte vara nåt -e på slutet.

25 september, 2006 09:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Petra och Tvilingmamman: Men genom att ifrågasätta och gnälla lite som vi gör här, kanske vi kan nästla oss in och plötsligt skapa ett nytt yrke:

Irritationstestare.

(Översättarhelena får vara med eftersom hon lyckades bli irriterad på mitt avslutande e i logotype. Tadaa!)

25 september, 2006 09:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde att tacka Översättarhelena: jag korrigerar!

Ja, jag tror också att det egentligen är ett versalt S som har trillat av pinn och halkat ner -- men alla hasande S får minuspoäng för dålig hållning och degraderas omedelbart till gemener.

25 september, 2006 09:39  
Blogger Herr R skrev ...

Irritationstestare.

Perfekt; jag kan göra en logga:

irritations
Testarna.

Oj, det gjorde nästan ont att skriva det.

Ett personligt hatobjekt är annars falska kapitäler. Uj uj.

Länkar även in till min blogg om Barna Vårdscentralen som Tvillingmannan refererade till här ovan.

25 september, 2006 10:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Bara om jag får vara chef...

Jag är redan irritations Testare
bland alla bekanta:
Talesättet "Alltid irriterar det någon" har i vår umgängeskrets ändrats till "Alltid irriterar det C".

Usch, måste nog ta och tagga ned lite...

25 september, 2006 10:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Och C är samma sak som tvillingmamman som glömde logga om...

25 september, 2006 10:41  
Blogger Studiomannen skrev ...

Helgemen var det som Hedvig fick när ugglan skrockade åt henne i "Från A till Ö".

Ska språkpolisen vara på patrull hela veckan kanske? :-)

25 september, 2006 10:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Älskar när det handlar om Viktiga Saker. Ett bindestreck må vara litet och fjuttigt men det går inte att strunta i det av formgivningskosmetiska skäl (nyskapande ord? njae ...).
Och falska kapitäler är en styggelse, tack R Skriverier!

25 september, 2006 11:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag måste få förklara vad falska kapitäler är. (Fem rädda människor har mejlat mig -- de vågar inte fråga här, stackarna.)

Kapitäler är versaler, fast i miniformat. Alltså "stora bokstäver" fast lika små som gemener (små bokstäver). De anses vara extra tydliga, men står inte ut lika MYCKET SOM VERSALER SOM JU GER INTRYCK AV ATT MAN STÅR OCH SKRIKER!

Falska kapitäler är gjorda enbart genom att man har tagit versaler och förminskat dem så att de blir lika små som gemenerna. Då blir de "fula" -- alldeles för magra och med för stora mellanrum.

(Tusan, detta var inte lätt att förklara pedagogiskt. Kolla på Wikipedia
om det fortfarande är konstigt!)

25 september, 2006 22:38  
Blogger Petra skrev ...

Appropå detta...Svensk BokHandel. Vad tycker ni om det?

http://www.enannansida.se/bok/2006/09/svensk-bokhandel.html

26 september, 2006 13:18  
Blogger Henke skrev ...

SVT-sporten ska ha en fet utvisning.

SportBilden?
SportNyheter?

http://svt.se/content/1/c6/50/21/60/sportbildenlogo.gif
http://svt.se/content/2/c6/02/09/67/headline_sportnyheter.gif

Finns fler exempel på svt.se/sport - tex "Sladjan Surrar".

26 september, 2006 20:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag är nog också en kuf. Såg det där programmet och kände mig helt vilse, var var Pernilla Wiberg och Kajsa Bergquist? Vem hade petat in texter i en dålig kopia av någon Bondfilmsvinjett från sent 60-tal? Sedan var jag för trött för att ens notera den fula skrivningen av loggan. Man kanske inte kan vara mer kuf än man har kondis till.

27 september, 2006 18:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vad kul, här fortsätter ni ju att skriva! Oss kufar emellan!

27 september, 2006 23:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att ingen av er anade vart jag egentligen ville komma med detta: ge mig nya tänder och jobb på Sporten!

29 september, 2006 16:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Det står faktiskt "SportSpegeln" och inte "sportSpegeln". Öppna ögonen!

02 oktober, 2006 02:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hej Max Med Ögonen, läs här ovanför i kommentarerna: "... hasande S får minuspoäng för dålig hållning ...".

(Gammalt djungelordspråk.)

02 oktober, 2006 08:23  

Skicka en kommentar

<< Home