19 september 2006

Det här med politik

Jag har svårt för det som kallas ”politik” och alla fördomar som dyker upp så fort det börjar pratas ”politik”.

- Hej jag heter Anna och jag är folkpartist.
- Men är du helt jävla sinnes! Du vill slänga ut alla som inte kan svenska och spinka i hemliga nätverk!
- Nejnej...
- Håll käften fp-jävel!

- Hej, jag heter Arne och jag är vänsterp...
- Aha! En kommunist! Som älskar Lenin och Stalin!
- Nej, det var länge sed...
- Håll käften vänsterjävel!

- Hej jag heter Rolf och jag är moderat.
- Jahadu, och du vill att alla som är arbetslösa ska svälta ihjäl?
- Nejnejnej, jag...
- Håll käften moderatjävel!

- Hej, jag heter Kerstin och jag är socialdemokrat.
- Och du vill höja alla skatter till 120 % av lönen, jajamensan!
- Nej, bara så att...
- Håll käften sossejävel!

- Hej, jag heter Kim och jag är centerpartist.
- Jahadu och du tycker att alla ska bo på landet sådär tuttinuttigt och inga ska bo i stan för det var bättre förr!
- Nejnej, ja...
- Håll käften centerjävel!

- Hej, jag heter Mia och jag är miljöpartist.
- Miljömullemyyyyys! Som hatar alla bilar! Som tycker att alla ska bli vegetarianer och ha foträta skor!
- Nähe, nu har du...
- Håll käften miljöpartistjävel!

- Hej jag heter Petronella och jag är kristdemokrat.
- Å herregud! Fast så får jag väl inte säga för dig för då spärrar ni in alla kvinnor i kök och tvingar dem att ha förkläde hela dagarna?
- Va, förkläd.. nej...
- Håll käften kd-jävel!

- Hej jag heter Lotten och jag är egen företagare och jag tycker att det är himla dumt att inte kunna anställa folk i mitt företag eftersom jag då måste betala en miljard procent i skatt samtidigt som folk går arbetslösa och så tycker jag att sjukvården funkar ganska dåligt med tanke på att svenska läkare hinner ta emot tre patienter per dag i genomsnitt och så tycker jag att skol...
- Jahaaaa, och så tycker du förstås att alla kvinnor ska bli hemmafruar och stå vid spisen hela dagarna?
- Nej, men jag tycker att de som vill vara hemma och ta hand om sina barn ska få möjl...
- Tsssst. Alla vill ta hand om sina barn och det är ingen skillnad på män och kvinnor. Så vi ska gå tillbaka till stenåldern menar du?
- Nejnej, man ka...
- Håll käften din oberäkneliga lilla slampa!

Detta påminner lite grand om när jag träffar handbollsspelare:

- Hej, jag heter Peo och jag spelar handboll.
- Hahahahaaaaa, ni som måste ha klister för att kunna fånga era bollar och har sämre kondis än min mormor och dessutom har ni fula skor hela bunten!
- Nä vanu, skorn...
- Håll käft, du spelar ju handboll och har ingen talan.

Många beter sig som crosscheckande hockeyspelare eller som testosteronstinna fotbollshuliganer när det kommer till politik. Lite mer love, peace and understanding kanske? (Så lovar jag att vara snäll mot handbollsspelarna också.)

25 Reflektioner:

Blogger Studiomannen skrev ...

Stryk kommentaren om fula skor sedan blir du den nya Benga Johansson! :-D

19 september, 2006 06:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Men vet du. Precis så där är det. Vi borde upplösa alla partier och bara rösta på olika frågor istället, det är min övertygelse nuförtiden. Man kan ju tycka som vänstern i ett och som moderaterna i ett annat, som kd i ett tredje och som mp i nästan allt annat - då är det ju inte vettigt att rösta på ett parti, utan på att de frågorna ska lyftas och lösas av rätt folk.

19 september, 2006 07:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Hear, hear... säger jag och instämmer.

Kan det vara därför alla är så superhemliga med vad de röstat på.
För oavsett vad man säger så blir man helt slaktad.

Även om det inte skulle fungera i praktiken så håller jag med Anna här ovan.

19 september, 2006 07:43  
Blogger den blyga skrev ...

Den låga nivån illustreras av denna nyhet:

"Här ger Ohly fingret åt högern"

Jag läste den på SvD websida i går kväll.
Utöver själva handlingen var kommentarerna - då 112 st - intressanta.
Mer än hälften varfrån personer som hejade på Ohly, tog heder och ära av Marie Söderqvist (milt sagt) men framför allt mördade de svenska språket. Nu anges 119 kommentarer - men det går inte att ladda upp mer
än de två senaste!
( Jag gissar någon form av censur anbragts - det var verkligen avslöjande - det som MS blev beskylld för - visade dessa entusiastiska LO- ( ha = Lars Ohly-)anhängare genom sitt uttryckssätt att hon hade goda skäl för.

Att politiska frustration inte är att leka med visades i Budapest igår...

19 september, 2006 07:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad sägs om att rösta på KalleAnka-partiet? Deras vallöften är gratis alkohol och bredare trottoarer. Dessutom ska Göteborg heta Ankeborg och kungen ska kallas Farbror Kalle.

Ja, det är sant.

19 september, 2006 08:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Studiomannen: Tror du att jag kan lära handbollsspelare att fånga bollar utan att de först kräver lim i händerna? De är ju kletigare än stavhoppare numera!

Jag smider sabotageplaner: vad händer om man mitt i en match häller talk över handbollsspelarna? Blir det lite doppad-i-tjära- och rullad-i-fjädrar-feeling ?

19 september, 2006 09:21  
Anonymous Anonym skrev ...

men alltså jkag bara MÅSTE få veta vilket hotell det var????

19 september, 2006 10:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Petra! Nyfiken i en strut! Mejla mig!

19 september, 2006 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

tss anledningen till att ni basketspelare kan fanga bollen ar ju att den ar sa mycket storre....kanske borde kalla basket, pensionarshandboll *s*
(nej spelar inget)

19 september, 2006 10:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, Paul nu gick du ju i min snillrikt anlagda fälla! Och tyvärr måste jag rulla dig i tjära omedelums.

(Även om Paul nu inte är handbollsspelare, så ska ni andra veta att handbollsspelare alltid hackar på basketspelare ... och vice versa. )

19 september, 2006 10:54  
Blogger aequinoxia skrev ...

Men Lotten, nu när vi ska byta regering och det ska bli lättare och billigare att anställa - visst har du behov av någon som kan korrekturläsa dina franska texter? ;-)

19 september, 2006 11:47  
Blogger Matti Ståhlberg skrev ...

Det här är banne mig det bästa jag läst sen valkarussellen drog igång för sisådäringa ett år sedan.

"Hej, Jag heter Ståhlberg och är passivt aggressiv..." ;-)

19 september, 2006 13:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Hear, hear säger jag också! (Vi gör det, vi tivllingmammor) Polariseringen är fullständigt infantil. Tror det har med den allmänt barnsliga stämningen i hela samhället att göra - dokusåpagiftet sprider sig!

Det är väldigt intressant att läsa artikelkommentarer, det är verkligen Sveriges underbelly. (Svd rekommenderas för dessa studier) Alla småsnikna, okunniga, hätska, främlingshatande, antifeministiska åsikter kravlar fram....

19 september, 2006 14:15  
Blogger Studiomannen skrev ...

Jag tror att limmet är en fetisch!

19 september, 2006 15:22  
Blogger Studiomannen skrev ...

Lasses finger också.

19 september, 2006 15:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Skatterna är en väldigt viktig fråga inom politiken, ja, en väldigt viktig fråga.

19 september, 2006 19:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Just så där tycker jag det är också. Så svart eller vitt. Det är ju få som är sina partier till 100%, definitivt så är de inte alla ytterlighetstolkningar som görs.

Bra och kul skrivet.

Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

19 september, 2006 20:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Så, detta var min politiska dag. I morgon har jag min ... xx-dag.

Vad ska jag skriva om? Att jag imorrn reser till Umeå? Att jag natt ska sova på en röd soffa? Att jag alldeles nyss drack ett glas champagne? Eller att oj, nu börjar Sporten.

19 september, 2006 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan bara hålla med, visst heter kristdemokraten Petronella. Ständigt denna Petronella.

Tyckte felskrivningen var gullig, att sossarna skulle anklagas för att vilja höra alla skatterna. Till hundratjugo procent. Om det var så väl hade de kanske snott den saknade procenten från alliansen?

wv hittar på ett ord för de småföretagade som högljutt klagar över att skatter och avgifter driver dem i konkurs: kkgaps

19 september, 2006 23:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är ju bara för rolig...skrattar så tårarna sprutar!!!

20 september, 2006 08:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för berömmet -- men ännu mer tack till hakke som påpekar felskrivning.

(Jag låter lugn nu, men jag knyter nävarna så ådrorna i tinningarna påminner om en tyngdlyftares. Man kan tro att jag håller på att bli Hulken.)

Rättat!

20 september, 2006 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Varför heter folkpartisten Anna förresten? Anna tycker jag är ett typiskt centernamn. Alla kvinnliga folkpartister heter Sofie.

wv = xmptvfmr = före detta miljöpartister utan tv och radio-partiet (radikalerna)

20 september, 2006 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Var inte det där lite orättvist? Jag menar, alla vänsterpartister är ju inte kommunister. Jag är vänsterpartist, men inte kommunist!

02 juni, 2007 21:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ironi, Erik. I-r-o-n-i.

03 juni, 2007 00:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, jag tänkte väl det. Jag har själv tidigare under valrörelsen blivit utsatt för personangrepp av kristdemokrater.

03 juni, 2007 21:56  

Skicka en kommentar

<< Home