20 september 2006

Bildsafari i hufvudstaden

Igår kväll firade jag och mina syskon - Broder Jakob och Orangeluvan - att mamma fyllde 70 år.
Vi var här. (Någon som känner igen stället? Stamgästerna har suttit här sedan 1961. Man måste stå i en otroligt nervös kö och riskerar att inte ens få sitta bredvid varandra om man är fler än en - och vi var ju fyra.)

På väg hem till Broder Jakob gick vi förbi Operan, där en liten tusenbroder hade tröttnat på livet och lagt sig på ett lejon.

Strax utanför gamla Riksdagshuset såg Stockholm ut som ett vykort. När jag var liten och utomlands skickade jag sådana här vykort till nästan alla klasskompisar. Jag skrev med min fula handstil vad jag ansåg var otroligt roliga och helt osanna skrönor om vad jag gjorde utomlands.

I Gamla Stan tog jag denna bild under de andras suckande, huffande och puffande. BH-affären för stora brön på Västerlånggatan sägs vara den bästa och den roligaste. (Jag har själv ingen erfarenhet.)

Så här ser Broder Jakobs ”gardin” ut. Allihop i korus nu:

”Neeeeej, har han hängt upp en Viola Gråsten? Den har ju gått sönder!”

Förfäras åt syndarens illdåd.

Nu flyger jag till Umeå. Schas, väck, flyg fula flygkapare och flygplansmotorstopp!

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, synd att de glömde kommatecknet mellan kassa och vana, när det koms ihåg på övriga ställen i uppräkningen. ;-)

Hälsa Västerbotten!

20 september, 2006 10:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Nix, har ingen aning om krogen. Vilken är det? Var den bra?

PS Måste rätta din trollformel:
"åk båt, fula flygplanskapare" ska det vara. Annars kan det gå illa.

20 september, 2006 10:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Är det Pelikan?

20 september, 2006 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

jag känner igen Viola Gråstens pläd, vi har samma i vårt sovrum. Tänker ibland att den nåtte vara outslitlig, men den duger än och stor och rejäl är den ju. Men de nyare fleesplädarna är ju lättare att hantera.

20 september, 2006 10:44  
Anonymous Anonym skrev ...

måtte var outslitlig. Glömde korrekturläsa.

20 september, 2006 10:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej Operakällarens bakficka. Där blir man sannerligen mätt och så kul det är att skicka den lilla brickan på räls med HP-sås och tillbehör.
Roligt för hela familjen.

20 september, 2006 11:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Har två kommentarer...
*den butiken var jag förut kund i och ja, det har STORA storlekar.
Min BH i 75H köpte jag där.
*Ååååå en "stickefilt", mamma har en sådan, visste inte att det var Violas, bara att den sticks något förfärligt....

20 september, 2006 11:33  
Blogger Herr R skrev ...

Den där affären är faktiskt Stockholms äldsta affär som fortfarande är i drift. Lite märkligt kanske, men så är det.

Den där restaurangen. Hmm...Rydbergs har en himla massa kort på väggen sådär, men där satt ni väl ändå inte. Dessutom får jag inte ihop det med den där vinhyllan.
Operakällaren har ju högt i tak, men där har jag inte varit sedan de gjorde om så jag vet inte riktigt.
Nej jag går bet.

20 september, 2006 11:40  
Blogger Herr R skrev ...

Operakällaren är kanske en diffus beskrivning: de har ju fyra restauranger. Jag menade den mest kända: Cafe Opera. Men kanske Operabaren ligger närmare till hands när jag studerar bilden.

Äh jag skall sluta nu!

20 september, 2006 11:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

Hade inte heller koll på vem filtformgivaren var, men vi (min ursprungsfamilj) hade en blå och mormor en röd. Nu har mamma båda. Outslitlig var ordet, sa Bull.

20 september, 2006 14:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Restaurangen ser ut som KB eller Prinsen. Men vilket hotell var det där snuskiga fyrstjärninga du avrättade i bloggen häromdagen??

20 september, 2006 15:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Det verkar inte som att man behöver ha erfarenhet för att jobba i affärn?
På den där skylten stod det ju att man skulle vara KASS(A).

20 september, 2006 16:26  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Have fun in Norrland:)

20 september, 2006 17:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu kommer facit!

(Fast inte för hotellet, om man mejlar mig kan man få veta.)

Det var Operakällarens bakficka. Man får helt enkelt inte plats. Perfekt för en tête-à-tête, inte lika kul om man är fyra med dålig köteknik. Och precis som Fia skriver, så kommer kryddor och ketchup faranade som en kälke på hal is. Det var så gott, så gott, och så mysigt och trevligt. En av kockarna såg dessutom ut som Peter Jöback. Jag kan verkligen rekommendera plejset!

20 september, 2006 18:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för stockholm vykort! Hälsa Umeååååå från mig.

20 september, 2006 20:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Veeeeeeet ni vaaaaaaad.

Det här Umeå-hotellet är rent och fräscht och under huvudkudden hittade jag nyss en liten vinflaska.

Det måste vara ett tecken!

20 september, 2006 20:43  
Anonymous Anonym skrev ...

jag är nyfiken; vad händer här i i umeå?

21 september, 2006 12:53  
Blogger Lena skrev ...

De har nog läst dina inspektionsprotokoll!

21 september, 2006 16:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Bakfickan!! Man ska komma halv tolv till lunch, då de öppnar. Då får man plats hur många som helst. Och kan äta köttbullar t.ex.

21 september, 2006 21:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ok, då säger vi halv tolv! Datum?

21 september, 2006 21:45  

Skicka en kommentar

<< Home