21 juli 2006

Blodet droppar

Olle (orienteraren) har fått mindervärdeskomplex i de norska skogarna. Höjdkurvorna på kartan går ihop i varandra och är lika många som hårstråna på en gorillakostym. Som spaghettistråna i ett kilopaket. Som tangenterna på ett piano. Men han är inte den som är den. Han kastar sig upp och nerför branterna och kommer hem i samma goda skick som soldaterna i slaget vid Gallipoli.

– Jag skulle avbryta den här banan (pekar på kartan med handritade kontroller), och då var jag tvungen att klättra uppför tre berg och de vassa stenarna smulades sönder under mina spikskor. Halvvägs upp stod jag och kramade en tall …
– Du och Rödöga! sa jag, men Olle hörde mig inte.
– … och tänkte att jag har ju fem barn och detta är ju löjligt. Och när jag krälade de sista metrarna mot en sluttning med i alla fall rimlig lutning rev jag upp det här … Det är nån konstig kalksten som man skulle kunna använda som kockkniv eller annat dödligt vapen.

Sa Olle och pekade på sitt lår som såg ut som om Treåringen med spritpenna hade ritat höjdkurvor på det. Jag desinficerade och tejpade ihop skadan med vit idrottstejp och funderade på vad läkarna i den närmsta kretsen hade sagt om handlaget. Men en gång i tiden när jag jobbade som vårdbiträde tömde jag faktiskt abscesser och rensade fistlar med samma vana som som jag idag pillar snorkråkor ur diverse näsor. (Helt emot reglerna, jag hade ju ingen utbildning: förlåt alla patienter på Danderyds Sjukhus.)

Nu är det inte bara orienterare i Norge som det är synd om. Treåringen har blivit biten av något mystiskt, kanske en alien med huggtänder.
Tolvåringen har blivit huggen i armen av Vedklyven Clas. Hon är mycket stolt och hoppas på ett rejält ärr som hon kan skryta med inför kommande friare. (Klyven Clas fungerar ypperligt, hon hade bara otur. Vi kommer inte att stämma någon.)

Det är inte var dag jag klär av mig så här naket. Vågar ni visa upp era fula, badskrynkliga tår i bloggarna? Skadan uppstod när min pappa (storlek 46) skulle krama om mig. Ni kan tänka er:
Jag är barfota.
Han är skodd.
Han kommer emot mig, men glömmer att lyfta på foten när hans skos undersida möter min stortå.
Han fortsätter framåt och skon lyyyyfter upp min nagel tills den ... Krack! Knäcks!
Jag vrålar.

14 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Golvet i huset Ni bor i har ju trampats av många "faere taer"

21 juli, 2006 07:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här kommer jag och förklarar: Orienterare har fula tår eftersom de har varit med om en hel del. De som bor i huset som vi har lånat är orienterare. På norska säger man sålunda "fære tær" när man tittar ner på sina fötter.

(Och tae betyder "fot" på koreanska.)

21 juli, 2006 08:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Förtydligande om orienterartår: Det är skorna som går värst åt tårna. Är man född med en kraftfull, utstående stortå är den dömd till att bli blå om man hårdtränar. Måste vara samma sak för fotbollsspelare och dansare. Am I right!

21 juli, 2006 08:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Frågetecken ska det vara:
Am I right?

21 juli, 2006 08:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Fotspollspelare och dansare = Francesco Totti!

21 juli, 2006 08:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mejl från en hemlig en som inte vet hur man gör när man kommenterar men som ändå vill kommentera:

"Du har ju ett mellanrum mellan stortån och pektån! Mina ligger som klenäter på varandra! (Nu citerade jag dig i ett kåseri som hette Saffran.)"

Där ser man.

21 juli, 2006 09:20  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Kan det vara ett humlestick? (Inte på tån alltså utan på treåringen.) De brukar ju sticka så där ihärdigt flera gånger bredvid varandra om man till exempel råkar lägga sig på dem.

21 juli, 2006 11:29  
Blogger Ica skrev ...

AJ!! Men det blivande ärret såg häftigt ut.
Olle: Jo, det är precis samma sak med fotbollsspelare. Skorna fixar biffen. Råkar man vara en smula slarvig så man inte vårdar sina gräs respektive grusskor under stillastående säsong får man ett smärre helsike när man tar fram dem igen. Man springer tio meter innan man har en blånagel modell jätte på vardera fot och får börja borra och ha sig till fanskapet ett halvår senare ramlar bort, och det åter är dags att byta skor.

21 juli, 2006 12:08  
Blogger den blyga skrev ...

helen: Humlestick!? Bra förslag.
Jag slog på Google - fick reda på att Humla = BOMBUS på latin...

Man lär så länge man lever.

21 juli, 2006 13:46  
Blogger maruschka skrev ...

aaaaaaaaaaajjjjjjjjjjjj *kräks nästan*

Kanske har sonen blivit biten av en "katmyqgk" ? (WF alltså)

21 juli, 2006 15:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack för besöket i min blogg!
Orienterare är ett segt släkte. I slutet av 60-talet var jag med delar av familjen i Östtyskland på en orienteringstävling. Det var stekande hett och banorna gick upp och ner för branta berg.Folk gick i mål, alla utom den i vår familj som tävlade.Till slut började arrangörerna plocka ner flaggor och montera ner målfållan. Då sa hustrun till den tävlande på stapplande tyska:
- Mein mann ist immer im wald!
Då svarade funktionären lakoniskt:
- Schade
och fortsatte demontera målområdet.
Vår tävlande familjemedlem kom dock i mål innan funktionärerna lämnat området helt. Uttorkad, utsliten men extremt nöjd. Han hade inte brutit tävlingen!

21 juli, 2006 23:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha -- det där känner jag igen. När blodsockret gått ner och kroppen är utmattad försvinner omdömet spårlöst. Här ska fullföljas, kosta vad det vill! Att timmarna far iväg har man ingen uppfattning om, och att någon på en annan plats, i ett annat liv står och väntar är bara en dimmig tanke.

När man kommer i mål är man så nöjd, så nöjd. De som väntat kanske inte är lika nöjda.

Tips: Lever ni nära en person med den här ovanan så ta för vana att dubbla deras tidsuppskattningar.

– Jag är väl borta en timme … = Två timmar!
– Jag är hemma före lunch! = Lägg till halva eftermiddagen.

21 juli, 2006 23:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Finns det någon sport med så många roliga historier som orientering?

Jag brukar berätta om när jag i trean på gymnasiet vägrade bryta och förnedrad traska tillbaka till Tibbleskolan. Istället sprang jag halvvägs till Vallentuna och fick hämtas upp av gympalärarinnan. (Som hade grisrosa joggingoverall, vilket inte är särskilt förtroendeingivande.)

22 juli, 2006 00:07  
Blogger Louise skrev ...

Ah, jag blev lite inspirerad av din stortå och bloggar själv på temat tår-som-inte-mår-så-bra. Tyvärr är tån i fråga inte särskilt badskrynklig men väldigt blå och fin.

22 juli, 2006 22:47  

Skicka en kommentar

<< Home