12 juli 2006

Bio mittinatten


Klockan 23.59 var jag och fem ungdomar på tjuvpremiär av Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest.

Var det kul?
Ja. Jaa.
Var Johnny Depp sådär flirpig i den här också?
Jahadå.
Var det fler specialeffekter i del två?
Ja.
Spelade Keira Kneightley en fjompig, rädd kvinna i höga klackar?
Nej, verkligen inte.
Var Stellan Skarsgård ond som vanligt?
Nej. Men läskig.
Kysste de varandra?
Ja. Och, faktiskt ... ja.

När jag ser vackra filmer som ”A Room with a View”, kan jag möjligtvis kolla in kläderna och ... och ... men, nej. Kläderna bara. Action, blod, humor och snygga karlar, here I come. Keira har skitigt, ofriserat hår och smutsigt släp på klänningen, allt är här precis som jag vill ha det. (Nej, jag har aldrig sagt att jag är en djuping.)

Nu har det ju precis i dagarna konstaterats att Keith Richards har tillfrisknat såpass från sitt koksträdstrillande att han kommer att dyka upp i del tre av Pirates of the Caribbean. Hur i hela friden ska filmmakarna möta mina förväntningar?

Jag vill ha en scen där Keith och Johnnys karaktärer dricker sig fulla på rom tillsammans, en scen där de sneglar på varandra och tycker att den andre beter sig underligt, jag vill ha en scen där de råkar hålla i något gitarrartat båda två samtidigt fastän det verkligen inte är en gitarr utan kanske en ... öh, en pilbåge?

Ni som ska se filmen: var med i början, det är en mycket vacker första filmruta med ett gäng koppar. Och förresten, mannen som har en bläckfisks hy, spelas av Bill Nighy, som spelade stjärnan i bandet Strange Fruit i filmen med det löjliga titeln ”Still Crazy”, som ändå är en mycket bra film.

Hett tips: Efter eftertexterna kommer det en liten extra filmsnutt.

17 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Min trettonåring och en kompis har biljetter till premiären i dag. Jag är så AVUNDSJUK!
Men jag ska tipsa dem om filmsnutten efter eftertexterna, storsint som jag är.

12 juli, 2006 10:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När man sitter där och eftertexterna rullar fram, får man sitta nästan ensam. Om man är utklädd som vi var (ringar, örhängen, svart runt ögonen) sitter man nästan som på en scen. Alla som vandrar ut, tänker "gu så patetiskt, har hon klätt ut ungarna och så tvingar hon dem att sitta kvar sådär, åååhh".

Jag sitter alltid kvar till filmen är jättejätteslut. En gång dök Matthew Broderick (tror jag) upp och sade till oss i salongen: "Are you still here?".

12 juli, 2006 10:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu vet jag på vilken film det var:
I Ferris Bueller's Day Off (1986) säger Matthew Broderick när eftertexterna är slut:

-- You're still here? It's over. Go home.

12 juli, 2006 10:44  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På filmfestivalen i Göteborg behöver man inte sitta ensam under eftertexterna. Alla sitter kvar. Eller alla som vet hur man ska bete sig på filmfestivalen rättare sagt. Det är alltid några som är lite mer vana vid "vanligt" biobeteende som reser sig lite för tidigt, vilket ofelbart leder till ilskna blickar och tillsägelser från gamla festivalrävar. En sån där underförstådd uppförandekod som visar vem som hör till de invigdas skara och vem som inte gör det.

12 juli, 2006 14:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

JAA!!

Min dotter med kompisar bänkade sig också piratklädda inatt. Tydligen tassade de hem vid ½4-tiden, men då var jag i koma.

Hela salongen var knökfull, men bara de tre var piratklädda. Vad är det med folks fantasi för events egentligen?

12 juli, 2006 16:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi var också helt ensamma om att vara utspökade -- men det var ju helt ok, för då syntes vi mest. Dock var barnen besvikna på att det inte stod en massa fotografer och dokumenterade oss.

Nu väntar jag bara på inbjudan till piratparty eftersom jag har hela utstyrseln klar redan!

Hoppas det dräller in massa folk här imorrn och berättar om vad de tyckte om filmen. Alla proffsrecensenter tycker att Depps rollfigur är "överdriven" (näheeeee!!!) och att Disney bara gör filmen för att locka kunder till sina "theme parks" (so what?) och att biobesökarna har tröttnat på sådana här specialeffekter (inte jag!). Nu väntar jag bara på att någon ska komma och säga att den är ras- och sexistisk också ...

12 juli, 2006 17:58  
Blogger Robin H skrev ...

Inte säker på om du redan visste det men Keith Richards ska spela Sparrows farsa då Depp tog sin karaktärsinspiration från just Richards.

12 juli, 2006 22:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jojo, Ilyrm, jag är liksom Depp-fantast -- jag brukar skryta med att jag upptäckte honom redan 1989. Däremot är jag Beatlesdiggare, har nästan inte alls lyssnat på Rolling Stones.

Pågår det förresten forskning på Richards? I ämnet "Hur mycket tål en mänsklig kropp"?

12 juli, 2006 22:14  
Blogger Ica skrev ...

very nice outfit måste jag säga!
Jag ska ta och se tvåan som alla tjatar om så hemskt mycket, men först kanske det kan vara bra att kolla in ettan. Sist somnade jag efter 22 minuter.

12 juli, 2006 22:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag tror att det där med att inspirationen kom från Richards är en efterkonstruktion. Keith Richards vacklar ju visserligen omkring en hel del, men det där spattiga rörelsemönstret, det kan ju inte komma från någon annan än Mick Jagger. Men det är klart att han inte ville spela Johnny Depps farsa (eller ville ha för mycket betalt för att göra det), så då planterades i stället ryktet att Depp inspirerades av Richards. Och som av en händelse så ställer han sen upp och spelar farsa i tredje filmen. Konspirationsteoretiker, vem, jag?

13 juli, 2006 09:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Du vill alltså välja tema till nästa års B-rakfest?

13 juli, 2006 19:04  
Blogger Ica skrev ...

jahapp, när ska det hinkas öl då?

13 juli, 2006 19:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jahapp, helt korrekt, jag vill hinka öl whenever i pajasko..., nej, piratkostymer.

Eller ... alla är välkomna hit på målahusetkalas (400 kvadratmeter omålad yta just nu) och de som har på sig piratkostymer får måla druckna på öl!

13 juli, 2006 20:10  
Blogger Ica skrev ...

haha, målningskalas igen?
jodå. denna gång så. När ska detta vara då? Som sagt. kommer hem på onsdag.

13 juli, 2006 21:07  
Anonymous Anonym skrev ...

När ska vi komma och måla? Alla dagar UTOM måndag och onsdag funkar för mig kommande vecka (utan att jag frågat regeringen).

13 juli, 2006 21:57  
Blogger Cecilia N skrev ...

Aha!

Så det är därför vi fått stå ut med att se samma inlägg överst så länge här... det målas hus...

Jag gör så gott jag kan på min kant = mitt balkongräcke.
Dock utklädd i makens blåoverall. Och när det inte regnar eller jag jobbar.

13 juli, 2006 22:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu funderar jag på att inviga vår nya altan med pirat-party istället för surströmning...

13 juli, 2006 23:58  

Skicka en kommentar

<< Home