14 juli 2006

Husmålningsparty på G

Jag började igår i kommentarerna mumla om husmålningsprojekt. Och det är ett rent förfäääärligt jobb som väntar. Drygt 400 kvadratmeter panel uppåt väggarna.

Snabb resumé
Vi flyttade in i vårt halvruttna hus med blommigt plastgolv och kyrkkaffedimensionerat kök på ovanvåningen 1999. Sedan har jag fäpplat och rivit och flyttat kök, fött barn, geringssågat och hittat på halvdörrar men struntat totalt i det yttre. På huset, vill säga.

Förra sommaren inleddes med bankens pengar byte av hela utsidans träpanel, som hade målats med plastfärg med gladpacksfunktion 1984. Träet under färgen hade under två decennier åldrats som en leverpastej i sommarsol. Den gamla panelen revs ner i september, huset packades in som i papiljotthuckle, och i oktober började den nya förimpregnerade panelen att sättas upp. Tyvärr var den orange. Tyvärr kan man inte måla hus i november. Tyvärr har huset alltså varit orange sedan förvintern.

Nu är huset ju inte bara orange, utan på sina ställen gult, eftersom vi hysterimålade en varm helg i oktober. Och detta innan lockpanelen (orange) sattes upp. På sina ställen räckte inte denna lockpanel, så snickarna använde vit lockpanel. Alltså är huset inte bara orange, utan även gult. Och vitt.

Och randigt.

Våra planer
Under någon helg i augusti ska schabraket målas med alla som vill hjälpa till. Alla. Jag är beredd att lura hit Rotary, Hells Angels, scouterna, Försäkringskassan och all världens folk som kan gå på styltor. (För vi har inga stegar.) Öl och mat. Sång och dans. Färg och klydd och kladd och klet.

Men …?
Och nu till ett roligt problem. Vårt hus får inte ha annat än funkisfärg, vilket är ljusa, blekmesiga utspädda mjölkiga nyanser. Vi har valt samma färg som förut: gult. Blekfisgult.

Men. Funkishusen får ha färger runt fönstren! Antingen på fönsterfodret eller på själva fönsterkarmen. Var ska vi måla? Och ska det vara buteljgrönt eller engelskt rött? Eller … tadaaaa … både och? Vartannat fönster? Grön-röd-randiga fönster?
Rött foder, vit karm? Grönt foder, vit karm?
Vitt foder, röd karm? Vitt foder, grön karm?

22 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Vit foder, grön karm. Fast jag tycker det är en apdålig regel. Hur kan ni få välja själva kring fönsterna men inte huset? De som hittade på regeln borde få måla om OCH bjuda publiken på öl.

14 juli, 2006 07:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Gult hus med gröna fönster röstar jag på. Det är så himla fint!
Vita fönster på insidan dock, det kan lätt bli lite mörkt annars.

(Word verification: hztjzk MÅSTE betyda hysterisk, som jag blev inatt efter att ha vaknat av en maffig kramp i vaden...)

14 juli, 2006 08:11  
Blogger Herr R skrev ...

Vad är det där för regel om husfärgen? Är det en regel som man åker i kurran för eller är det mer som en rekomendation och man får grannar som kanske blir lite putt?
Måste ni följa den där regeln om ni inte vill?

Gult hus med mörkt röda fönster blir klassiskt fint, tycker jag. Men vill ni ha någon annan färg så tycker jag att ni skall reda ut lite angående den där regeln. (Om ni nu inte redan gjort det.)

14 juli, 2006 08:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Javisst -- vita foder på insidan. Huset är rätt mörkt på insidan som det är.

(Word verification: pldasck -- onomatopoesi! Ljudet som uppstår när någon med kramp faller omkull i en liten hög lego. Pladask. Förstås.)

Kicki: Vi får inte välja själva, vi måste följa funkishusreglernas lagbok.
I §37.7.8.1 står det att funkishus får ha färg runt fönstren!
Fast i § 37.7.8.2 står det att det inte får vara vilka färger som helst, förstås.
Och i I § 87.7.9.2 anges vilken typ av målare som är att föredra: långa basketspelare!

14 juli, 2006 08:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vilket är karm och vilket är foder nu igen?
Jag är så tråkig så jag tycker det vore snyggt med grått kring fönstren ihop med det snällgula. Typ blyertsgrått.

14 juli, 2006 09:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Står det i § 37.7.8.2 om färgen "basketbollsorange"?

Jag målar bara du väljer en målningsbar helg. Troligen kan jag vara två också. Fast tvåan är ju ingen lång basketspelare, bara en halvlång..

14 juli, 2006 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Grönt foder och röd karm kanske?

14 juli, 2006 10:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier: De däringa reglerna är kommunens riktlinjer. Vårt hus är snudd på K-märkt som varande en av de allra första ICA-affärerna (1932). (Det hette dock inte Ica förrän 1939). Eftersom man måste få bygglov beviljat för att byta färg på sitt hus, är det kört.

Att det är jättejättefult och att det har fått sig ett hiss-schakt påbyggt så att själva fyrkantigheten (=funkis) försvann, bryr de sig inte om. Huvudsaken är att funkisfärgen sitter som den ska. (Vi hade helst haft ett falurött hus med vit snickarglädje.)

Helena: Grått är alls inte fel! Det ser sobert och snyggt ut!

Fodret är träbitarna som sitter runt fönstret, fastspikade på fasaden som en ram.

Karmen är träet som själva fönsterglaset sitter fast i.

14 juli, 2006 10:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Rött foder, vit karm. Ge mig en pensel och ett datum så kommer jag också (och så vet vi att det inte krockar med bloggpicknicken!).

14 juli, 2006 11:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vi har också funkishus. (Iaf ett "bläckhorn" från 1938.)
Det är gult med vita knutar och vitt foder och bruna karmar. Och grönt plåttak och skorsten.

Jag tror vi fortsätter med samma färg nästa år. (Fast lite beror det på vad för färg det blir på de fönster som Banverket ska bekosta...)

Vad kostar det att få använda det där simuleringsprogrammet som färghandlarn har? När man fotograferar huset och sen kan sminka på de olika kulörerna i datorn och få en förtitt?

14 juli, 2006 11:48  
Blogger maruschka skrev ...

När skulle vi komma?

14 juli, 2006 13:05  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Åååh, blir det chili con carne igen? Den var supergod. I augusti är vi alla uppvilade och fräscha.

Jag tycker att vi målar huset randigt i mesgult, rött och grönt:)Vi avslutar helt enkelt det vi har börjat på ... Asterixbyxor ... med ännu fler ränder.

14 juli, 2006 14:27  
Blogger den blyga skrev ...

Titta på min blogg! Där finns förslag.
Ett hus IRL i Älmhult.

14 juli, 2006 20:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det var inte fult, du blyga. Med en käck röd dörr, du Lotten!
Jag som bara "känner dig" på den här ledden kan nog tänka mig att du har röd dörr.

Har du lika lite "runt om" fönstren som på den blygas bild?
Då tror jag inte du ska blanda in vit+annan färg utan bara annan färg.

14 juli, 2006 21:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Måla karmar höjer karman!

14 juli, 2006 21:12  
Blogger Herr R skrev ...

Världens första ICA. Men saken är väl då biff månne?
För var är rött om inte ICA -- och biffen.

Jag har för övrigt klivit ur min bloggexil och författat ett rejält husbyggs-, golvbytes- och kastrullpallsinlägg. Have and behold.

WV: fokbj. Finska Orienterarklubben Bitter-Jürgen.

14 juli, 2006 22:21  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Vi kan ha kaffeservering i min trädgård. Riktigt kokkaffe.

15 juli, 2006 10:12  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ute på långpromenad idag. Vad gör jag? Tittar på ljusgula hus och vad de har för färg runt fönstren förstås! (Gör inte alla det varje dag??)

Ska se om jag kan släpa med mig kameran nästa gång...

15 juli, 2006 11:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, valmålningsparty med allas långa söner blir bra -- med kaffe gjort i Bästisgrannens berömda perkolator.

När det gäller Den Blygas exempelfönster så var det mer äkta funkis än vårt hus. Vi har foder -- alltså tjocka plank runt själva fönstret.

Alla: spana fönster som Cecilia N! Jahooo!

15 juli, 2006 13:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna här ovan nämner blockpicknick. Är inte det en lysande idé? (Som inte har något alls att göra med husmålning, förvisso.)

För övrigt har jag fått Olle med på denna plan: alla som vill, oavsett om vi känner dem eller ej, är välkomna på husmålningsparty. Jag ordnar mat och öl och namnlappar.

Måste bara bestämma datum.

15 juli, 2006 18:20  
Blogger Ica skrev ...

ja, bestäm ett datum(som passar mig) och jag kommer som en skållad bäver. Tror jag. roligt att du har läsare med som fotar människor i älmhult

16 juli, 2006 21:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Alter Ego, jag som just hade börjat luta åt grönt!

Om man ska måla fodren, måste fodren vara snygga. Och våra är fuuula. Men om vi målar fodren, slipper vi ett arbetsmoment eftersom karmarna faktikt inte behöver målas om.

Tillbaka till start, med andra ord.

21 juli, 2006 12:25  

Skicka en kommentar

<< Home