18 juli 2006

Åh, så vackert! säger vi hela tiden

Igår körde vi bil i tolv timmar. (Jag hör suset, ni säger ååååååh och blir verkligen imponerade.) Men när jag nu berättar att vi trots att vi körde som illrar inte kom längre bort än 55 mil, är det inte lika imponerande. Vi är nämligen i Norge. (Se bilden nedan: typisk norsk grönska).
Här går vägarna som krusade örngottsband över, mellan, under och genom naturen. I Sverige går vägarna mer som nystrukna sidenband – de där breda banden som är svåra att göra snygga rosetter av. Överallt låg Jätten Jorm och vakade. Olle körde den gamla bilen (f. 1987) med två barn, jag körde den nya bilen (f. 1988) med tre barn – och ingen kissade på sig, kräktes eller tappade humöret. Fast jag – som skryter om hur lite musarm jag har – drabbades av rattaxel efter tre timmars korkskruvsväg utan paus.

Vi är i Skien, två mil biltimmar (backe upp och ned) söder om Oslo. Vägkrogarna serverar hamburgare för nätta 100 spänn styck, tomaterna kostar 45 kr/kg och allt är så vansinnigt vackert. Huset vi bor i har fem meters takhöjd här och där, allt går i naturfärger och trä och trädäcket utomhus följer som en våg trädgårdens kupering. (Och här kommer vi och stökar till.)
Plötslig insikt: det ser väldigt välstädat ut om man spikar fast golvlisterna, sätter fast fönsterfoder, inte staplar böckerna på varandra i dubbla rader och dessutom har dörrar till garderoberna! Tänk ändå.

7 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

2 mil från Oslo, ska ni in dit också? Bryggorna i hamnen och Bygdöy med sina museeum, som ligger så vackert. Och Wiegelandsparken (stavade jag rätt?)
Ha de! Det är så vackert!

18 juli, 2006 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt, Margareta, jag skrev fel: två timmar menade jag.

18 juli, 2006 12:48  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag var liten åkte vi varje vår över gränsen för att köpa dyr, men god, norsk glass, titta på tussilago och hoppa studsmatta. Sedan dess lever ett talesätt kvar hos oss: "men det här är ju som att köra bil i Norge". Det yttras ofta när någon är frustrerad över hur lång tid något, som borde vara snabbt och smärtfritt avklarat, tar. Och preciiis så är Norge.

19 juli, 2006 12:05  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Hoppas att ni har en skön semester. Är på "pojkarnas" företag så att jag åtminstone kommer ut på Internet. Vi hörs snart. Kör försiktigt:)

19 juli, 2006 13:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi: Tack, "som att köra bil i Norge" skall bliva ett av våra uttryck!

Bästisgrannen: Vi kör försiktigt -- man kan tammetusan inte göra annat. Det är som att gå på lina.

-- Gå på linan försiktigt!

Hur Linus på linjen kunde göra allt han gjorde, är en gåta. Han var kanske norrman.

19 juli, 2006 13:22  
Blogger den blyga skrev ...

Åh, så vackert sa´vi när vi såg "Den bortskämda prinsessan"!

I huvudrollen såg vi ju en NATURbegåvning!

Apropos bilkörning så minns vi Scotland -80 -81 och Schweiz vid flera tillfällen
FURKApasset kommer vi ALDRIG mer att forcera!
Ha´de´

19 juli, 2006 15:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blygas kommentar om "Den bortskämda prinsessan" handlar om en film som de fem barnen gjorde med tre av sina kusiner nyligen. Man skulle kunna fråga den sexåriga huvudrollsinnehaverskan i titelrollen hur hon förberedde sig för prestationen, som givit ett eko över hela världen. Ja, det talas till och med om Oscar.

-- Ligger karaktären nära din egen personlighet?
-- Nej, o nej, jag har fått jobba hårt.
-- Men hur?
-- Jag har ju en lillebror. Att vara skådespelerska är inte så lätt som ni journalister tror.

19 juli, 2006 15:17  

Skicka en kommentar

<< Home