22 juni 2006

Då tog jag mig åt hjärtat

Jag såg EXTRA och att det var McEnroe på bilden ... och jag som lever till hälften i dåtiden och hälften i nutiden (och aldrig funderar på framtiden) blev en liten, liten stund knäckrädd och förde ena näven, knuten, mot mina gnisslande tänder.

För att jag fick för mig att John McEnroe var död.

Han, som ju gillar Björn Borg, som levde rövare och som jag inte alls tyckte om eftersom han ju ibland slog våran allra allra bästaste tennisspelare. Såg ut som Harpo gjorde McEnroe till och med. Med pannband som gjorde den röda krullfrisyren atombombslik. Skulle han vara död? Och jag då, varför skulle jag bry mig om det?

Men nu var han ju inte död, han ska bara spela Stockholm Open. Pfuuh. (Men va, nuuu, 47 år gammal? Har inte han ont i knäna och hälsenorna som en annan?)

22 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker folk bara blir yngre hela tiden. McEnroe har ju varit minst 40 sedan mitten på 80-talet. Nånting skumt är på gång!

22 juni, 2006 04:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Otroligt underligt. McEnroe och jag är nu ungefär jämngamla. Det var vi inte förr.

22 juni, 2006 08:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är definitivt mysko!

22 juni, 2006 08:46  
Blogger den blyga skrev ...

För mig är detta INNEHÅLL trivialt (I vår ålder reagerar man motsatt = LEEEVER han/hon!?). Jag fäste mig mera för det stilistiska:
1. knäckrädd ?
2. ... och förde ena näven, knuten, mot mina gnisslande tänder.. Har Du "lånat" detta eller är helt eget? I det senare fallet - det är ju BRA - Har Du någon file med formuleringar för Din framtida spänningsroman!?

22 juni, 2006 08:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Min barska ridlärare var ungefär i hundraårsåldern när jag var tolv. När vi ånyo sågs på livets stig (i ett stall i Eslöv för att vara mer specifik) var hon 39 och jag 33. Det där med ålder är märkligt.

Lotten, hemma på vår gata när jag var liten bodde en gammal man som varit hög chef nånstans nångång. När han fyllde 80 råkade Sydsvenskan ta in fel text och publicerade hans i förväg skrivna dödsruna istället för födelsedagshyllningen.

Oj.

22 juni, 2006 08:49  
Blogger den blyga skrev ...

Vad som är mysko för mig är, att när jag publicerade min kommentar det var bara den där djäveln som kommenterat 04.59, och nu havar vi plötsligt 3 med en minuts mellanrum
.. samtidigt i etern...( formulering för den moderna generationsromanen)

22 juni, 2006 08:50  
Anonymous Anonym skrev ...

...ja och så var han ju gift med dynamiska Tatum O´Neal ett tag också...
Onkel Fester var Chaplins pojke ja!!
Men vet du nåt om det där enviosa ryktet om att Clint Eastwood skulle vara son till Halvan - har någon grund??

22 juni, 2006 09:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den Blyga, tack för berömmet, men nej. Jag samlar inte på formuleringar. Jag samlar på skor och gamla jeans. Dem kan jag låna av andra, men formuleringar lånar jag inte. Det är som Bästisgrannen, som inte vill låna andras tandborstar.

Själv tycker jag att det är ett underligt kroppsspråk jag har när jag både tar mig åt hjärtat i rubriken och i nästa sekund är uppe och krafsar vid munnen.

Knäckrädd ... jo, associationsbanan är: "skita knäck" (nej, för trivialt), "jätterädd" (nej, alldeles för tamt) ... knäck ... rädd ... ja!

22 juni, 2006 10:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid -- det där med dödsruna gjorde ju en av tidningarna näääästan när Frank Andersson fyllde år i maj. Jag tror att de tog dödsrunan och tänkte:
Äsch, nu har den gode Frankie Boy ju lugnat ner sig, han dör nog inte på ett tag. Vi får ta dödsrunan till hans femtioårsdag.

Dåligt blev det i alla fall.

Ni som blev förvirrade av Petras kommentar om Onkel Fester: hon skrev om Familjen Addams på sin blogg igår.

Och nej, jag har precis läst en artikel om att Clintan (som ju är en hel karl) inte är Halvans son.

22 juni, 2006 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Apropå Tatum O'Neal, hon verkar ju ha haft ett ganska hårt liv. Vad som dock mest gjorde intryck på mig när jag läste om henne i tidningarna på 70-talet, var att hon drack Coca-Cola till frukost. Höjden av dekadens. Sedan har man ju fått veta att det gick lite värre till än så under hennes barndom. (Hoppas jag inte blandar ihop henne med någon annan nu.)

22 juni, 2006 10:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla, du har helt rätt, det är Tatum O'Neal som har haft det ... eh, hrrm ... lite tufft. Fast ibland blandas hon ihop med Jodie Foster -- de var lite lika när de var småstjärnor i början av 1970-talet.

Jodie

Tatum

22 juni, 2006 10:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Jodie Foster skulle jag aldrig ha blandat ihop henne med, även om jag gillade båda två på den tiden. Särskilt Jodie som Tallulah i Bugsy Malone - en toppenfilm!

22 juni, 2006 11:33  
Blogger den blyga skrev ...

"Clintan (som ju är en hel karl) inte är Halvans son."

Jag kan ju vara Din Boswell och lägga upp databasen!

När man blir äldre sviker ibland inspirationen, och då är det bra att ha litet på lager!

22 juni, 2006 11:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Men gud vad söt Jodie Foster var på bilden. Svårt att tro att hon är tre år äldre än jag. Nu är hon tydligen precis elva tolftedelar så gammal som John McEnroe. Det blir hon aldrig igen.

Och nog har väl McEnroe ont i hälar, höfter, med mera. Det sa han i alla fall i någon reklam för Wasakronan, och reklam brukar ju vara pålitliga grejer.

WV = bbxtndp, vilket jag tolkar som Björn Borg extended Power. McEnroe får nog passa sig i Stockholm Open.

22 juni, 2006 11:41  
Blogger den blyga skrev ...

blev en liten, liten stund knäckrädd och förde ena näven, knuten, mot mina gnisslande tänder.

Det finns ju möjlighet att ta sig för hjärtat och sedan....
Alt
"Då tog jag mig åt hjärtat" är en METAFOR för en känsla som IRL hos Dig manifesterar sig som
förde ena näven, knuten, mot mina gnisslande tänder.


Vi har nog var till mans omedvetna åtbörder "kroppsspråket" som är unikt, personligt - jfr rösten som ju kan användas för identifiering!

Vad gör jag när jag blir rädd?
Ja, EN sak är att jag drar in andan och håller den - återkommer efter research

22 juni, 2006 11:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Off topic:
Det är så konstigt, för jag får besked om att du länkat till mej - fast inte från nån enskild post. På framsidan länkar du till Sentenser, och den kan du gärna få ta bort - eller ännu hellre byta ut till Saltbloggen.
WV håller med! ihlabyt kan väl inte betyda nåt annat?

22 juni, 2006 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

The Source: apropå översättningsmissen familjen Addams kom jag att tänka på filmtiteln Schindlers List som inte översattes men som alla trodde hade med Schindlers listighet att göra, inte med någon lista ...
Och tv-serien för tusen år sen som på engelska hette The Brothers och som i folkmun blev Bröderna Brothers.
Fast här beror det ju inte på klantighet från översättarhåll. Det blir tokigt i alla fall.

22 juni, 2006 14:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Ska han SPELA? Jag känner mig riktigt gammal i jämförelse med honom!

22 juni, 2006 14:07  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

det var någnon som dog

vilas guierllmo hur stavrar man det

guiellrmo vilas

var det han som dog jag vet inte

ibland känns det som om allan ska dö till okcså med gud

ibland känns det som om livet är döden

oj oj

man vet inte när man som bäst behövrer en treo

22 juni, 2006 15:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag vill bara säga att jag satt bakom en kille på bussen en gång som avslöjade för sin kompis att hans tjejs pappa var Tommy Lee Jones, som råkat göra henne med en svensk tjej under ett besök här, och han visste inte ens om det.

22 juni, 2006 16:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj oj (=yo yo?) embryo, nej, det var Vitas Gerulaitis som dog. Han var Björn Borgs "bästis", sades det. Och så dog han när han blev förgiftad av en gas som läckte in i ett gästrum när han var på besök hos någon. Precis som Dan Andersson!

Vad hade Agatha Christie gjort av denna mystifikation?

22 juni, 2006 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

jag var nära att gå fram till en tjej jag såg på stan igår som hade en "Björn Borg" tröja och skryta med att jag oxå är svensk... lyckligtvis hann jag hejda mig.

22 juni, 2006 21:06  

Skicka en kommentar

<< Home