14 juni 2006

Morgonritualen

– Gomorron lilla sexåring!
– Jaaa haaaaar treeeeee myggbett hääääääär som jag fick när jag fastnade i hängmattan igår!

– Gomorron lilla treåring!
– Ja ha trilla från sängen å så ha ja en jättestor bula häääääär!

– Gomorron kära åttaåring! Har du plåster på näsan?
– Ja, treåringen trillade ur sängen klockan fyra och då hjälpte jag honom men då sa han att jag skulle sova i hans säng och när han hade somnat sparkade han mig på näsan så att det blev näsblod sååååå hääääär. (Visar med armarna som en storfiskare.)

– Gomorron, Bästisgrannens sjuåring!
– Jag har varit uppe med åttaåringen och treåringen hela natten och så slog jag huvudet i sängkanten häääääär när jag skulle hämta en kudde.

– Gomorron nyblivna tolvåringen!
– Jag har skavsår hääääär, häääääär, häääääär ... Dumma orientering!

– Gomorron buttra fjortonåring!
– Jag har drabbats av galopperande intifadan ... intafaga ... inpa ... impatigo! Häääär.

– Gomorron, Bästisgrannens tioåring!
– Min blåsa ... stomipa ... stopani ... stomatiten i munnen gör oooooont! Hääääär.

– Kära barn! Följ inte med främmande karlar, svär inte i kyrkan, snyt er inte i händerna och ha hjälm. Och den som i fortsättningen talar om att det gör ont någonstans, måste böta genom att springa ett varv runt huset och sedan badda min panna med ett kallt omslag!

20 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Jag läste "banna min padda". Det blev ganska komiskt.

14 juni, 2006 11:05  
Blogger qi skrev ...

Underbart! *Skrattar stort*

14 juni, 2006 11:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där tycker jag inte var NÅNTING. Läs här hur det blir när barnen bli stora, riktigt stora.

Vi är just nu hemma i Sverige en sväng, från Utlandet. Yngste Sonen, 26 år, bor i föräldrahemmet i vår frånvaro. I morse upptäckte vi Synnerligen Små Djur som irrade omkring på en köksbänk!!! Öppnade skåpdörrar; fler små irrande djur. Kökslådor. Dom knallade omkring där också. Det började klia på hela kroppen.

Sonen, som lägger sista handen vid sin mastersuppsats, måste iväg till universitetet, så gissa vilka som fick ta hand om saneringen? Gossen log vänligt urskuldande och sa lite luftigt nåt om att han inte hade en aning om att det kunde bli såna här invasioner. Det är (som vanligt)vårt fel; vi har haft ett för rent och välskött hem i alla år!!

Nu är köket renskrubbat från ovan till nedan. Lille Maken måste dra iväg på lunch med grabbarna så jag kämpade ensam till the bitter end. Nu tänker jag ta en whisky. För att desinficera mig.

P.S. Lotten, jag blev inte pavlovskt betingad på Clark Gable (du minns). Jag har slagit upp, nu när jag är hemma bland alla mina böcker, och det uttryck jag sökte vad att jag blev präglad på honom.

14 juni, 2006 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har inte skavsår! Däremot, har jag myggbett överallt, ont i huvudet, skrapsår på benen, ömma fingertoppar och skavsår. Ajdå. Jag hade visst skavsår, inte visste jag det! Hihi.

paexknzh: Jag tänker på plåster och knäskador. Det är väl konstigt, det är ju precis vad jag har! Vad är det man kallar det? Ödet ...

14 juni, 2006 12:43  
Anonymous Anonym skrev ...

"Banna min padda" låter som ett utmärkt ordstäv att lägga till samlingen :-D
Jag ska banna min padda aldrig mer ta på mig nya skor utan föregående test hemma. Sitter på jobbet och luktar getkiss om fötterna som är iförda marockanska lädertofflor. De är bekväma så jag slipper skoskav åtminstone. Hellre getkiss i skorna än ... äsch, kommer inte på nån fin avslutning på visdomsordet. Eller förresten: Hellre getkiss i skorna än en rakhyvel i omklädningsrummet!

14 juni, 2006 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid! Du är inte ensam - mina fötter luktar gamle Ole (dock utan skoskav - just nu). Hur faaaaaaan (f'låt - får man svärda?) kan Ecco ta 695 spänn för skor som måste isoleras och autoklavas, med tillhörande fötter, efter 5 minuters användning???

olluye - jag sa ju det.

14 juni, 2006 13:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Autoklav! Om ett ord kan vara en madeleinekaka (Olle, kan det det?) så gäller detta för mig och autoklav. Många långa somrar på Sterilcentralen på Lunds lasarett har gett mig ett speciellt förhållande till autoklaver. (Nej, inte en patient i sikte att sterilisera, jobbet gick ut på att packa väldigt rena instrument i väldigt rena påsar. Man måste ha grön mössa och specialskor som inte varit i närheten av getter.)

Cruella, hellre ett par Ecco i affären och pengarna i plånkan låter det som. Ska själv ge bort ett par Ecco till systern som kommer på besök. Nej, inte för att de stinker men för att mina grodfötter ser så galet breda ut att jag inte kan förmå mig att använda dem bland folk. Och när ska man annars ha skor på sig? Jag bara frågar.

14 juni, 2006 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingrid vill inte använda sina grodfötter bland folk. Det var en intressant, förmodar jag, felsyftning.

djovio på er!! Nu ska jag sjunga pannhåret av publiken i Förstakammarsalen. Hu.

14 juni, 2006 13:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Meh! Hur blev jag anonym då??!

14 juni, 2006 13:55  
Anonymous Anonym skrev ...

"Mamma, mamma, jag sprang runt huset med trillade ner i en grop som alla barnen hade grävt och fastnade med hjälmen på kanten så jag stukade öronen!"

Själv får jag ont i käken av att sitta här på kontorsstolen och flina.

myvma - Svårt att uttala mamma, kanske tungan också blev stukad?

14 juni, 2006 14:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Tolvåringen: plåster och knäskador låter helt klart sommarlov.

Se till och njut av det!

tyqnfjk - tyken-vaddå?

14 juni, 2006 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Anonyma Cruella, jag glömde två små ord: "i dem" -- mina grodfötter ser så galet breda ut I DEM. Förstås!
Men herregud, Ecco, hellre ett par Manolo Blahnik (även om Ecco är lättare att stava).
Allt utom getstinkande tofflor. Atmosfäären på mitt rum är vid det här laget förtätad.

14 juni, 2006 15:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Känner ni hur regnet baddar våra paddor? (Här i Mittensverige regnar det ganska kallt just nu.)

Lena B: ska vi snacka smådjur eller ska vi snacka SMÅDJUR? Vi har haft allt. Allt. Nu utlovar jag ett smådjurskrypskliande blogginlägg.

Vid närmare eftertanke låter det inte helt fel med ett fotinlägg också. Fotblogginlägg menar jag.

14 juni, 2006 16:31  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag säger bara träskor. Snyggt, snabbt, låter trevligt och luktar aldrig.

Wv: byrlaair = ett litet fornnordiskt flygbolag

14 juni, 2006 17:23  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Hallååå ... jag har nog ont i knäna om jag riktigt känner efter:)

14 juni, 2006 17:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ingrid! Vem redigerade NE-artikeln om autkoklav 1988? Jag!

(Samtidigt som du redigerade ascariasis och aspergillos.)

14 juni, 2006 18:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu blev jag tvungen att gå till NE och se vad det står om autoklav. Mycket klargörande!

14 juni, 2006 18:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Skrattar! Det är nog säsongbetonat. Flickorna klagar på divrese småsår..Myggbett, skavsår, märken och jag har fått träningsvärk! Det har jag inte sagt till dom ännu.

syvsa??

14 juni, 2006 23:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej! Hittade något som skulle passa dina barn.....

stay xy?!?

14 juni, 2006 23:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj -- tack! Jag har kollat på dem fina word verificationen hos Bert. Och vad får jag?

gishgisk ... När man är som en gammal stumfilmsstjärna? (Lillian Gish-aktig.)

15 juni, 2006 08:09  

Skicka en kommentar

<< Home