18 juni 2006

Vad bör jag läsa?

Salt hade en vansinnig massa frågor om favoritböcker häromdagen. Jag skulle svara, men fick fingerhäfta och blev tangensbordsstum. Jag kunde helt enkelt inte formulera vad det är som får mig att tycka om en bok.

Förresten ... Jag hinner verkligen inte läsa många böcker nu. Jag lägger böcker på hög i huvudet och planerar inför min ålderdom, tror jag.

Men! Hjälp! Ge mig order på vilka böcker jag borde läsa! (Salts frågor är förstås mycket trevligare att svara på, här sitter jag bara som ett stort ego och vill att ni ska servera mig boktips. Ni har all rätt att fnysa åt mig.)

Strunta i vad jag kanske redan har läst. Åshöjdens BK, Hundra år av ensamhet och Inga Tidblads memoarer Då och tyckte jag om. Böcker med dassigt språk åker fetbort. (Och ”åker fetbort” är mitt försök att skriva på ett ungdomligt, modernt vis ... Dock gör jag det på ett dåligt sätt eftersom jag i samma mening skriver ”dassigt” som inte alls är modernt eller coolt. Och coolt är ett relativt ocoolt ord i dessa dagar.)

En bok med ohyggligt spännande handling kan vara hur bra som helst, men om boken är gödslad med:
”Tårarna brann till i hans ögon.”

”Hon erinrade sig vem han var ...”

”Hon kände antydan till dimmighet i hjärnan.”

”Han drog ihop munnen till ett skevt och hånfullt grin.”

”Det kom något frostigt i blicken på honom.”

”Han blev klistrig och tjock i munnen, tungan som ett svullet djur.”
... så skrattar jag, blottar tänderna till ett skevt och hånfullt grin, blir frostig i blicken och slår ihop boken för alltid, utan tanke på den stackars skriftställarens vedermödor, besvärliga signeringar, sömnlösa nätter, trista barndom och författarpris.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Får de vara på engelska? För då ska du gå raka vägen till bibblan och låna Jitterbug perfume av Tom Robbins. Det är faktiskt den enda bok man behöver ha läst i hela sitt liv.

Eller hela bra listan här, eller böcker som berör här.

18 juni, 2006 10:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Läs i så fall: "Number 9 Dream" av David Mitchell, "Barocktrilogin" av Neal Stephenson, "An Instance of the Fingerpost" av Iain Pears.

18 juni, 2006 10:29  
Blogger Studiomannen skrev ...

Nick Hornby brukar jag säga och säger det idag igen. Bra att skratta med i hängmattan.

Skaffa en hängmatta också.

Förresten: har listat ut att jag är en korkskalle. Fast det behövdes din hjälp inne på min blogg för att räkna ut det. Tack!

*S*

18 juni, 2006 10:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kom på att jag själv inte avslöjat mina favoritböcker! Du får komma in till bloggen så ska jag lista dem där. :)

18 juni, 2006 11:33  
Blogger Ica skrev ...

coolt är ett mycket coolt uttryck. Bra böcker? hehe, jag är nog inte tillräckligt kulturell för att våga skriva mina favvoböcker listade här. Vem vet, kanske min länk åker bort fortare än kvickt. Jag roas inte av gamla klassiker, inte nånstans. Utom möjligtvis Karin Boye.

18 juni, 2006 13:32  
Blogger den blyga skrev ...

pastor bentoit:(och alla Ni andra)

Iain Pears!
Liksom Lotten hinner jag på grund av Sudoku och blogger knappast läsa skönlitteratur numera!

Men
Sommaren 2000 läste jag "Den fjärde sanningen" av IP
Jag skrev till och med en recension i computern:
En krönika i detektivromanens form från händelser i Oxford 1663.
Fyra olika versioner ges av samma händelseförlopp:
Först av en uppdiktad italienare Marco da Cola
Sedan av en likaså uppdiktad person, son till en av Karl den II:s män
Så av John Wallis, professor i geometri, ansedd som den störste matematikern i O. före Newton.
Och slutligen av Anthony Wood. antikvarisk forskare och historiker.
Personregistret omfattar 27 personager inklusiv da Cola varav endast denne och ytterligare 2 är uppdiktade. Bland de historiska personerna finns sådana som Robert Boyle, John Locke och Christopher Wren!
Boken omfattar 709 sidor och ger en mycket detaljrik skildring av det politiska och vetenskapliga läget i England vid denna tid samtidigt som Pears lyckas med att berätta en spännande skröna.

18 juni, 2006 14:20  
Blogger Farsan_Baloo skrev ...

Förutsätter att du läst Tärningsspelaren nu, och älskat den! Läs då om boken om dig själv (mina drömmars stad) och sedan allt med Paaselinä

18 juni, 2006 15:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, alla!

Ica: Du ska ge mig order att läsa något, strunt samma om det anses tillräckligt finkulturellt eller ej!

(Nu får jag inte sitta här. Jag har oljat en veranda och målat två trädgårdsmöbler vita samt kastat ett bord i marken med tusen och åter tusen vackar glaspryttlar på så att allt gick i tusen bitar. Bordet också. Nej, det var inte med flit. Men att sätta sig med datorn när alla andra kryper på knä och letar glasbitar är inte riktigt accepterat.)

18 juni, 2006 16:04  
Blogger Herr R skrev ...

Jag måste säga dig att en mycket bra bok är Illusioninsten av John Fowles. Den är en av de bästa böckerna jag läst. En lite klurigare bok, som kräver lite av läsaren. Ingen semesterdeckare, således. Men vill du läsa en riktigt bra bok så är den mitt tips.
Den heter The Magus på engelska.

WV: wgrej, så enkelt att associera på att jag får associationskonflikt i hjärnan och kommer inte på någonting. Wgrej?

18 juni, 2006 20:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Johanna Thydells " I taket lyser stjärnorna" och Sara Kadefors "Sandor slash Ida". De bästa ungdomsböcker jag vet. Ungdom är du väl inte men de här böckerna berör alla. Paul Auster ... i princip allt av honom. Ingen kan som han snickra ihop en historia. Linn Ullmann - alla tre hon skrivit.

18 juni, 2006 23:02  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tycker att du ska läsa Anne Fadimans Exlibris och Johanna Nilssons Hon går genom tavlan ut ur bilden.

Andra tips (det här ovan är order, inte tips!):
Gloria Naylor: Bailey's Café
Toni Morrison: Song of Solomon
Fanny Flagg: Stekta gröna tomater
Robert Graves: I, Claudius
Eric-Emmanuel Schmitt: Oscar och den rosa damen
Marie Darrieussecq: Suggestioner
Anita Goldman: Orden som brändes
Jostein Garder: Vita brevis

19 juni, 2006 06:58  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ja, och så Harry Potter, så klart!

19 juni, 2006 06:59  
Blogger nina skrev ...

order kommer här: slumpvandring av majgull axelsson, räddaren i nöden av jd salinger, doktor glas av hjalmar söderberg!

säg till när du är klar, så kommer flera! =)

19 juni, 2006 09:00  
Blogger Andreas Stickler skrev ...

Var så god, några boktips. Och då snackar vi svenska romaner:

Lars-Olov Karlsson "Italienaren"
Elisabeth Rynell "Till Mervas"
Thomas Engström "Mörker som gör gott"
Göran Thunström "Skimmer"
Thomas Böhm "The Vienna Jazz Trio"

Och alla finns på pocket.
Ha en bra dag.

Andreas

19 juni, 2006 10:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för alla order! (En order, flera order: knäpp böjning.)

Tipsen tar jag mig an i höst, alla order ska jag försöka beta av i sommar. Om jag inte tycker om en bok som andra anser vara fantastisk ... talar jag om det och är sur och grinig då eller låtsas jag bara som om det regnar? Hrrm.

Ni som läser här fastän det kanske är juli eller augusti -- ge order i alla fall. Jag kollar allt!

19 juni, 2006 10:12  
Blogger Andreas Stickler skrev ...

Jaså, det var order som gällde. Ok, bland de fem jag nysstipsade om fem väljer jag då att ordera (?), ordinera (?), ordra (?)... äsch... att ge order om!

Elisabeth Rynell. Till Mervas.
Och i reserv om du läst den: The Vienna Jazz Trio (Thomas Böhm).

Andreas

19 juni, 2006 11:29  
Blogger crrly skrev ...

Ååååååååhh, bokslukar-crrly har så många tips och order!! :)

Typ alla böcker av alla författare jag räknar upp i min presentation.

Och dem jag ‹a href="http://lisadarling.blogspot.com/2006/01/bok-listan.html"listar här hos schmut‹/a (nu ska vi se om jag kan länka...).

19 juni, 2006 13:04  
Blogger crrly skrev ...

Skit, det gick givetvis inte att länka.

Nåväl, här är det: http://lisadarling.blogspot.com/2006/01/bok-listan.html Där finns ju fler tips också...

19 juni, 2006 13:05  

Skicka en kommentar

<< Home