13 juni 2006

Gräl, omklädningsrum och hår

Efter gårdagens fullständigt urbota megafåniga utredning om Mellbergs och Ljungbergs skärmytsling i omklädningsrummet är det förlösande med denna bild. (Silverfisken tyckte att Aftonbladets bild av omklädningsrummet var tramsig, kommentarerna till hans inlägg satte igång fantasin hos Eff, och alla gick i spinn och det hela var faktiskt jättekul till slut.)

(Nu blir jag förvirrad. Skulle jag skriva om gräl eller omklädningsrum?)

Jag är bra på att gräla. Jag har finfina ord att ta till och stark röst att skrika med. Och så har jag ju alltid rätt, förstås. Stackars Olle, som alltid har fel.

Fast i omklädningsrummen har jag ju inte grälat. Däremot läste jag att Stationsvakt funderar på hårväxt som prompt måste bort, och kom på att snart kanske jag måste gräla på tjejerna i omklädningsrummen som jag nästan varje dag befinner mig i. Det är olika inrättningar i olika städer och med olika klientel överallt. En del tjejer är långa och stora, andra är korta och små, medan de flesta är tvärtom eller mittemellan. Och alla har hårproblem. Hår, hår, hår. Rakhyvlar, noppare, krämer och ultraljus bekämpar vildskogen som tränger fram i armhålor, i grenverk och på vaderna.

Nog så. Raka på. Se ut som fjortisar, gör det. Frodas i svampinfektioner, fine. Jag har själv inga ekorrar i armhålorna och rakar bort allt nedanför knäna (visst är det underligt att man får ha håriga lår?).

Men … varför är många renrakade tjejer så förfärligt pryda? Har jag några pryda läsare som kan förklara? Killar, ni ska veta att i våra omklädningsrum står sådana som jag bredbent och fladdrar med brösten (nu har jag förstås inte mycket att fladdra med) och snackar träningsvärk eller linimentmärken, medan (förlåt om jag drar alla över en kam nu) de unga byter om som vore de på en publik solstrand i Falköping. Under badlakan, invirade i handdukar, knixande med bh:n under tröjan – som fortfarande sitter på. Med handduken som skyddstält smiter de in i duschen och står med rumpan utåt så att ingen ska råka få en glimt av något hemligt.

Men på stadens gator och torg, där kan samma person visa bra mycket mer hud.
Själv blottar jag min stubb för världen här och nu på detta vis.

17 Reflektioner:

Blogger Herr R skrev ...

Jag skall raka vägen till dig –
om den är hårig.
I must...asch få träffa dig –
på stubben.
Jag vill ha dig permanent.


Jag kunde inte låta bli. Och nu kommer vi till 10.000-kronorsfrågan:
vem har skrivit ovan hårresande textsnutt?

WV: sulslqu = promenera, det är stopp i tunnelbanan

13 juni, 2006 11:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh. Jag som aldrig har vunnit 10 000 kronor förut. Ämrans besserwisser jag är, jag borde ju låta er andra gissa.

Skrrff.
Hmmbrr.
Fjjnnkkg.

Robban Broberg!

Hur mår han idag, var är han, borde han inte rimma mera?

13 juni, 2006 11:38  
Blogger Herr R skrev ...

Robban Broberg, ja vad gör han idag?
Han sitter säkert och målar någonstans. I ett galleri med galler i. Eller så.
Har inte sett eller hört något av honom på jag vet inte hur länge som helst.
Han var ju stor och lirade på Globen ett par svängar på nittiotalet.

13 juni, 2006 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Senast jag såg Robban Broberg var på Café Ritorno på Dalagatan här i Stockholm.... sommaren 2000.

13 juni, 2006 11:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Underbara bildkommentarer!

Igår slötittade vi på någon match där följande yttrades av kommentatorerna:
"Man måste verkligen se upp med Skotten i de här mästerskapen."
"Ja, den där var det rejält fräs i."

M undrade varför jag började fnissa så mycket. Skulle jag börja förklara att jag associerade till ett kolektiv i Eskilstuna som jag smygläser om på arbetstid? Näe, det kunde jag väl inte. Man vill ju inte riskera gräl i omklädningsrummet.

13 juni, 2006 12:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, hakke, du menar de där bildkommentarerna som man når via Eff?

Jag tror för övrigt att "gräl i omklädningsrummet" kommer att bli ett idiom vad det lider.

- Hur har ni det nuförtiden?
- Panta rhei. Inga gräl i omklädningsrummet, om man säger.

- Livet är som ett gräl i omklädningsrummet.

- Äntligen är det gräl i omklädningsrummet, sa Skotten med hål i kalsongerna.

13 juni, 2006 12:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Det här verkar vara är ett sånt där idiom som kan ersätta flera befintliga. Dagens svenska är ju en snårskog av ordstäv, sentenser och aforismer. Ju fler man kan ersätta med ett nytt heltäckande idiom desto bättre, eller hur!

"Nu ska vi inte göra ett gräl i omklädningsrummet av den här bagatellen. "

"Litet gräl i omklädningsrummet stjälper ofta stora karlar."

"Det börjar med ett gräl i omklädningsrummet och slutar med segerfest."

"Den som gapar över ett gräl i omklädningsrummet förlorar ofta hela VM."

Och slutligen en för Aftonpressen:

"Man ska inte ropa hej förrän man har ett gräl i omklädningsrummet!"

(Vad gäller bildtexterna är det korrekt att det var de i den länkade bilden som avsågs. Men det var himla tur att du hade med en bildtext till din egen bild, så jag inte trodde bilden föreställde Fredrik Ljungbergs nygrälade ben!)

13 juni, 2006 13:40  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Lustigt att du riktar benet upp i taket när du fotograferar det. Jag tror att jag skulle ha riktat kameran uppåt i stället. Eller kanske inte.

13 juni, 2006 14:05  
Blogger Översättarhelena skrev ...

... riktat kameran nedåt, i riktning mot de nedre extremiteterna, menar jag såklart.

13 juni, 2006 14:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, Robert Broberg tillbringade sommaren 2003 en tid i ett stort hus i Ystad Sandskog vid havet. I höstas sjöng han en inspirerande låt på en jobbkonferens, men mer uttömmande än så kan jag inte vara beträffande hans förehavanden ;-D
Apropå hår, har du inte skrivit i nåt kåseri om en tjej på badstranden som hade åsikter om bikinilinjen? Jag träffade en hudterapeut som tyckte att jag skulle raka, vaxa, fixa, trixa för att bli fin inför förlossningen. Jag avböjde och kan ju säga att under det akuta kejsarsnittet var det inte bikinilinjen som ägnades mest uppmärksamhet. (Om hår och icke hår diskuterade jag med Cruella i går kväll -- tack för att du kom förbi och tog hand om den sista vinslurken, det var bra att inte jag drack den också!!)

13 juni, 2006 14:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt rätt, Ingrid, jag har varit på detta med hår både en (vill inte länka, texten har ett irriterande stavfel som jag inte kommer åt att rätta) och två gånger.

Helena: Jag vet faktiskt inte varför jag lade mig på golvet … jag ville få med hårstubben i profilen, liksom. Eller så försökte jag kanske bara vara lite konstnärlig. Jag var i några sekunder där på golvet en installation, helt enkelt.

Tack för de nya idiomen, hakke! Man borde … man borde … GE UT EN BOK! JA! ”Bloggarnas nya ordstäv!”

13 juni, 2006 15:24  
Anonymous Anonym skrev ...

En hårresande post.

13 juni, 2006 16:45  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Bättre ett gräl i omklädningsrummet än tio i skogen?

13 juni, 2006 19:00  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

man kan vinnra tio kronor

om man grissar rätt på

vem som helst som skrev

den här lila versen

men skyndra skyndra

eftrersom nu är den slut

med ett litet tut: tut

13 juni, 2006 20:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Bättre ett litet embryo än tio fullfjädrade gräl i omklädningsrumemt.

13 juni, 2006 21:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Liten embryo stjälper ofta stora gräl i omklädningsrummet.

13 juni, 2006 21:18  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Man ska blogga medan datorn är varm ...

13 juni, 2006 23:16  

Skicka en kommentar

<< Home