19 januari 2010

Banala grubblerier (uppdat.)

När man skulle kunna göra nyttigare saker än att fundera över banaliteter, kan jag inte låta bli att göra just det: fundera i banala banor. Men, säger jag till mig själv, vi behöver alla läsa lite om banaliteter för att orka läsa om de lidande i världen.

Som jag har berättat förut, är jag en ekorre som samlar på bra-att-ha-saker, som jag fyller källaren med. Det är telefoner (Dialog), det är min farmors malätna päls, det är pumps som verkar ha krympt och det är tyger från mitt syende 80-tal. Därför är jag full av förståelse när jag ser andra som har många av något. Någon samlar på bilar, andra köper handväskor på löpande band och åter andra lägger tomma toalettrullar på hög för att göra smällkarameller till nästa jul.

Men ... här är en mystisk telefonkioskssamling som jag inte förstår alls. Bra att ha?

Inte en ... men två!

När de flesta nu har egna mobiltelefoner och telefonkioskerna nästan är ett minne blott och man blir upprörd över bortforslade telefonkiosker fastän de ju väldigt sällan används, dyker det plötsligt upp två bredvid varandra här i stan. Handlar det om konkurrerande bolag som i Stockholm förr i tiden?

Förr i tiden: konkurrens. (Skrev jag om här.)

Nej. Även om de moderna på färgbilden ovan ser lite olika ut, är de av samma märke. Jomen, tänker jag, vilka evinnerliga köer det var när det bara stod en på platsen. Ringlade sig bort runt hörnet där borta gjorde de hela dagarna. Upplopp blev det ofta i kampen om den enda luren. Eh.

Uppdatering
I kommentatorsbåset halkar vi idag in på hundar och ekivoka kakor, men jag känner att det här med telefonerna måste utredas. Är det månne så att Telia – som Malinka föreslog – inte kan skapa en kombinerad mynt- och korttelefon utan måste ha två separata bås för två olika telefoner?

Som Abby i NCIS har jag gjort förstoringar från bilden högst upp. Till vänster den som kallas ”TELEFON”. Till höger den som kallas ”Mynttelefon”.

Tydligen har man inte kunnat ringa med mynt på ett tag i Sverige, men i de allra nyaste automaterna kan man pluppa i både kronor och euro. Men inte i dessa, väl?

Nä, nu måste jag mejla Telia. (Eller har någon av er telefonkontakter som kan veta?)

Etiketter:

38 Reflektioner:

Blogger Sanna skrev ...

Det var någon som behövde en för 10 år sedan och nu har de äntligen satt upp den?

19 januari, 2010 13:53  
Anonymous Agneta skrev ...

Kanske är den ena avsedd för betalning med kort och den andra för mynt.

På tal om telefoner, bland annat.

19 januari, 2010 14:12  
Blogger Yvonne L skrev ...

De där telefonerna funderar jag också över varje gång jag går förbi. En enda gång har jag sett någon utnyttja uppställningen. Det regnade och jag tänkte att det kanske var någon som ringde och bad om skjuts. När jag kom närmare verkade det inte vara någon skjutsrigning utan istället någon som väl ville komma undan från regnet och stod där och pratade i sin mobil.

19 januari, 2010 14:23  
Blogger Malinka skrev ...

Eftersom de inte lyckas att konstruera en telefon som både tar mynt och kort, får de smälla upp två.

Märklish.

19 januari, 2010 14:31  
Blogger Yvonne L skrev ...

Oj, mitt egenpåhittade ord blev lite felstavat. Skjutsringning ska det ju vara!

19 januari, 2010 14:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bara att få höra Hasse säga "brödsvullen" var ju fantastiskt, Agneta. (Klicka inte på Agnetas länk om ni har ont om tid. Man tar sig inte därifrån eftersom det är en guldgruva av nostalgiska korn.)

19 januari, 2010 15:24  
Blogger Niklas skrev ...

Och jag fick den 1111:te visningen!

19 januari, 2010 15:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tog du en skärmdump, Niklas? (ALLT ska dokumenteras!)

19 januari, 2010 16:24  
Blogger Dammråttan skrev ...

Jag har också råkat ut för fenomenet att någon stod i centrums enda telefonkiosk och pratade i mobil. Såg väldigt lustigt ut.
Helt fantastiskt om det är så att de måste ha två kiosker för att man inte lyckats konstruera en telefon, som tar både kort och mynt. Jag menar, vi har ju trots kommit rätt långt i övrigt.

wv säger "milering" Kanske en norsk firma för rikssamtal?

19 januari, 2010 18:30  
Blogger Niklas skrev ...

Det är något ruttet här i Danmark. När jag går dit igen är det fortfarande 1111 visningar. Någon med oss skämta aprilo!
Men skärmdump–nix.

19 januari, 2010 19:22  
Anonymous Suvi skrev ...

Tack för svar på min förra fundering! Nu har jag en ny språkfråga, om nån ids ta sig an den.

Det finns en massa hundraser som klingar utländskt. Har man väl listat ut hur de ska uttalas i singularis så uppstår problem när de är fler än en.

En (jack russel) terrier, flera ....
En dalmatiner, flera ...
En papillon, flera ...
En pomeranian, flera ...
En chow chow, flera ...
En pitbull, flera ...
osv.

Jag tycker ju att det heter en pinscher, flera pinschrar men har sett att nån annan skrivit pinschers.

Finns det generella regler eller är det nån som fastslår hur det ska vara i vart och ett av fallen eller är det laglöst land tills man ser vartåt tendensen lutar?

19 januari, 2010 19:24  
Anonymous Agneta skrev ...

Förklaringen till 1111:te visningen,
torde väl vara att de rör sig om ettans princip!

19 januari, 2010 20:14  
Blogger Jessica skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

19 januari, 2010 20:45  
Anonymous Olle 2 skrev ...

Jag tror det finns en till telefonkiosk av det slaget i Strängnäs.

19 januari, 2010 21:06  
Blogger Niklas skrev ...

Ja det är klart! Siffran ändras inte förrän det är 11111 visningar.

19 januari, 2010 21:19  
Blogger Cecilia N skrev ...

En pitbull, flera pittbullar måste det väl vara?

(Vem var det som bakade bullar/kakor med snoppform? Jag har för mig att jag sett det på någon blogg nån gång ...)

19 januari, 2010 21:24  
Anonymous Jack skrev ...

Men Lotten då … Telefonkiosker? Njet, de kallas surfkiosker numera.

Redan för ett par år sedan publicerade SVT nyheten om att surfa trådlöst med bärbar dator är räddningen för de gamla telefonkioskerna runt om i landet. Telefonerna ska förses med en basstation.

Det blir alltså möjligt att koppla upp datorn mot internet inom en radie på ca 150 m runt kiosken.

Märkligt att kiosk fortfarande kallas kiosk när den liknar en kur.

Varför kallas en kiosk för en kiosk? Kan man skriva kjosk eller tjosk?

19 januari, 2010 21:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Olle 2 -- du menar inte den i Mariefred som jag skrev om häääär?

19 januari, 2010 22:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Suvi!

Jag slår upp i NE och finner:

En (jack russel-) terrier, flera terrier.
En dalmatiner, flera dalmatiner.
En papillon, flera papilloner.
En pitbull, flera pitbullterrier.

Jag slår alltid upp när jag blir osäker. Men när det gäller pomeranian och chow chow kunde jag inte hitta någon annan lösning än att man undviker att ha dem i flertal. Om man nu ska ha sådana ”hundar” alls.

(Förlåt, alla iff-iff-hundälskare.)

19 januari, 2010 22:17  
Anonymous Lite förLunad på kvällskvisten skrev ...

Flera pit bullar? Då är den logiska sekvensen som följer;

En terrier, flera terrarier
En dalmatiner, flera dalmatinéer
En papillon, flera papilotter
En pomeranian, flera pomeranelider
En chow chow, flera chow chow chow... (beroende på hur många de är)

Äsch. Det var kul en stund.

Nyss hemkommen från Västerbottenteaterns Riksteaternturné av Bitterfittan. Eller som vi enades om i bilen på väg därifrån - Bittersnippan. För oss som är för gamla för att bara säga fitta hur som helst. Rekommenderas, för övrigt.

19 januari, 2010 22:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aj, min hals! Jag skrattade nyss sönder den! PAPILOTTER!

Aj!

19 januari, 2010 22:26  
Anonymous Åsna skrev ...

Jag har gjort mig skyldig till att baka pipparkukar åtminstone några jular. Klicka på mitt namn för bild. Men jag tror det är en rätt utbredd sed. Suvi bakade julmuttor, om jag inte minns fel.

19 januari, 2010 22:37  
Anonymous 1 Luna, 2 dl vankelmod... skrev ...

Jag undrar om det ska vara mandel i bittermuttorna?

Så fint trådarna möttes här. Mmm.

Wv - umoro, just det, lite humor. Rör om och grädda i valfritt varmt utrymme.

19 januari, 2010 22:51  
Anonymous Jack skrev ...

Lotten!

Hostmedicinen Coccilliana rekommenderas för riktigt hostiga halsar. Receptbelagd, eftersom den innehåller morfin. En kanon-knock-out för att sova sig frisk.

19 januari, 2010 22:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fly mig genast då en läkare som jag kan muta!

(Eller ok, jag ringer väl imorrn och ställer mig i kö. Men Dr House kommer att säga att jag bara vill åt morfinet.)

Nu ska jag kolla med lupp om det är en mynttelefon eller ej, den där till höger!

19 januari, 2010 23:03  
Blogger Yvonne L skrev ...

Men telefonerna ser ju exakt likadana ut? Eller är jag för trött för att se ordentligt? Nu bor jag ju visserligen 2 minuters promenadväg därifrån så jag skulle ju kunna gå och titta, men min cocker spaniel vill inte gå ut mer ikväll. Han vill gå och sova.
Om jag hade haft fler såna hundar hade jag haft cocker spaniels. Man kan inte säga cocker spanielar vad än SAOL säger!

19 januari, 2010 23:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu gör vi så här: jag jagar Telia och du går till telefonerna imorrn, Yvonne! Ta bild och blogga om det!

Vilket team!

19 januari, 2010 23:36  
Anonymous Olle 2 skrev ...

Jag är ganska säker på att du finner en likadan telefonkiosk i Strängnäs. :)

19 januari, 2010 23:47  
Anonymous Suvi skrev ...

Hihi hoho, vad roliga alla hundraser blev helt plötsligt!

Jag tycker det är rätt roligt att säga pappijånger men nu kommer jag gilla att säga pomeranelider för nöjet att nämna Ranelid. Kanske skulle de heta pomadaranelider rentav?

20 januari, 2010 00:52  
Blogger ZKOP skrev ...

Apropå grubblerier om hundraser. Jag törs knappt använda chow chow ens i singular, efter att ett skumt företag snott mitt bloggnamn och ett av mina inlägg. Det är inte min text de vill åt, utan avsikten är att synas på första sidan vid googling. Det kallas sökmotoroptimering. Googlar man på "författarskolan" bland bloggarna, påstår sig någon som kallar sig chow chow ha skrivit några av mina rader. Den länken leder till en hemsida (skriven på engelska) och ett amerikanskt företag som säljer hundmat! (Om det inte är ännu skummare? Företaget har ordet secret i sitt namn ... )

20 januari, 2010 07:02  
Anonymous Jack skrev ...

Telefonkiosker? Njet, de kallas surfkiosker numera.

Redan för ett par år sedan publicerade SVT nyheten om att surfa trådlöst med bärbar dator är räddningen för de gamla telefonkioskerna runt om i landet. Telefonerna ska förses med en basstation.

Det blir alltså möjligt att koppla upp datorn mot internet inom en radie på ca 150 m runt kiosken.

Någon som vill ha länken till artikeln kanske ...

20 januari, 2010 07:26  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

I samband med en lunchpromenad i måndags såg jag att dom till min stora förvåning håller på att sätta upp en telefonkiosk vid Liljeholmstorget i Skockholmen. Jag trodde att yrket telefonkioskbyggare var lika uttdött som bödel och kolare, ja nästan som kåsör.

20 januari, 2010 07:34  
Blogger PGW skrev ...

Telefonkioskerna behövs för att någonstans ska Stålmannen och andra superhjältar kunna byta kläder lite snabbt. Ställer mig aningen frågande till att de inte har någon dörr, men superhjältarna får väl vara snabba och inte så pryda då.

I övrigt måste jag som fd dalmatinerägare (frid över hans prickiga minne) uttrycka min uppskattning över pluralformen "dalmatinéer" som onekligen var mycket tjusig! :-) Jag har bitit mig i tungan mer än en gång när folk kallar prickisar "dalmatin" i singular. Men det kan bli väldigt roligt när man träffar små barn som ska uttrycka sin förtjusning över att se en dalmatiner, men språket inte riktigt räcker till. "Dalmahund" var en av mina favoriter.

20 januari, 2010 10:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nyfiken på telefonkioskerna.

Kan det vara så att i den ena kan man ringa på minutenkortet och på den andra kan man bara använda Telias telefonkort? (Inte att förväxlas med de speciella telefonkort som används/användes på tåg.)

Undrar vad det är för samlarvärde på de där korten nu, det utlovades ju att de skulle bli samlarobjekt. Har du några i källaren, Lotten?

20 januari, 2010 12:13  
Blogger Yvonne L skrev ...

Lotten: Jag ska se till att en av dagens hundpromenader går förbi telefonkioskerna så jag kan se efter om telefonerna är exakt likadana.

PGW: Med tanke på din Dalmahund, tänk dig för några år sen när jag försökte få min då 3-åriga systerson att säga cocker spaniel!

20 januari, 2010 12:18  
Blogger Yvonne L skrev ...

Telefonerna är exakt likadana.

20 januari, 2010 22:48  
Blogger Yvonne L skrev ...

Längst ner i det här inlägget finns en annan mynttelefon vi har i Eskilstuna. Ligger på vänster sida nästan framme vid OK/Q8 ute vid Årbyrondellen.

21 januari, 2010 12:53  
Anonymous örjan skrev ...

Kopia av mitt inlägg hos Yvonne

"Kontrollererade telefonerna idag.
Mynttelefon (minimiavgift 10.- oj oj).
Men inte fann jag någon myntslinga.
OK det fanns en ev "slits" på ovansidan, men den var blockerad av metallbit.

I sig är väl surfmöjligheten rätt. Det finns ju 4-5 serveringar inom 150 meter. Bl a Mc Donalds , Tex-Mex,Sushi-restaurang plus cafe-barer.

Det kanske är på sådan trådlös internet Telia vill göra pengar."

23 januari, 2010 16:44  

Skicka en kommentar

<< Home