29 september 2009

Ännu en Bergman till salu

Ville ha skåp, ville inte ha sprattelgubbe, ville ha servis. Vill fortfarande ha.

Ingmar Bergmans lösöre, priser, vackra möbler, virkade överkast och gåvor från barnbarnen har nu sålts på auktion. Som jag berättade häromdagen, ville jag haaaa. Nu är det för sent. (Har de stämplat prylarna på något sätt nu när de ska vandra vidare på världsauktionerna och göra köparna till säljare?)

Men nu är det väl lika bra att vi andra (som om några år kommer att njuta bloggberömmelsens sötma och döden dö), under braskande rubriker också planerar vart våra prylar ska ta vägen? Klart att de ska säljas på auktion!

År 2064 tänker jag att detta ska ske:


VISNING!

BUFFÉER. 1920–1940.

FOTO, två unga män (utan namn), tidigt 2000-tal.

S.K. PERSONDATORER, alla i dåligt skick. 1999–2010.

WORD VERIFICATION, inramade (19 452 st., alla olika), 2005–2011.

SKOR, stl. 22–45. 1942–2009. (Ju nyare sko, desto sämre skick.)

TIDNINGAR, KVÄLLS-. 1977–2008.

JEANSBYXOR, mycket ovanliga modeller. 1976–1980.

BOK. ”Camera obscura”. Signerad av Lars/Lena Gyllensten/Gullenbom (?) 1987.

FOTO. Bergman 1988.

BOK. ”Drutten och Jena”. (Tuggad på.) Sent 1970-tal.

TIDNINGSURKLIPP/FOTO. Bergman 1999.

Utropspriset får ligga på en spottstyver så att alla tror sig ha råd och så säljs de sedan för fantasisummor så att mina arvingar med pengarna kan bygga basketplaner på alla skolgårdar.

(Blogga gärna på samma ämne, hörni alla som har bloggkramp.)

Etiketter:

19 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

en sprattelgubbe för 29000? Ursäkta mig, jag ska gå och tillverka en sprattelgubbe utifall jag blir känd en dag...

29 september, 2009 16:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jessika - du ska be en brorson tillverka en sprattelgubbe till dig. Det var ju inte ens IB själv som hade gjort den! Eller så gör du en nu, ger den till mor/farfar och ser till att de snabbt som attan blir kända - och sen kammar du hem storkovan när ditt verk säljs. OCH blir kändis på köpet, dina barnbarn kan göra nya sprattelgubbar... Familjens ekonomiska fortlevnad är på så sätt säkrad.

Eh.

Men Lottens auktion vill jag gå på. Åh så många roliga prylar!

wv: bleven. Ja, det blev en...

29 september, 2009 16:47  
Anonymous ab skrev ...

En sak som Bergman (Ingmar, alltså) hade var min första bok, för jag fick ett infall och skickade den till honom. Minns dock inte om det var dedikation i. Spänt har jag letat efter denna bok på auktionssidan, men familjen vill naturligtvis inte släppa en sådanm dyrgrip. Kan också tänkas han eldade upp den under en av sina kalla, ensamma nyårsaftnar.

29 september, 2009 16:52  
Anonymous KistaChic skrev ...

Jag lägger 10 kr på skåpen högst upp!
De passar jättefint in i KistaLyan (som förhoppningsvis har plats för dem då när det är dags... just nu kan det bli trångt).

29 september, 2009 19:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tio kronor! Tio kronor! I framtidens pengavärde motsvarar det säkerligen en miljard!

30 september, 2009 08:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag hade planer på att skicka hela mig till Fårö. Men så heter jag ju "Lotten Bergman", och Ingmars faster (eller vad det nu var) som hade samma namn var ju tydligen bland det mest förfärligaste i hela världen, så jag avstod stoiskt.

30 september, 2009 08:22  
Anonymous ab skrev ...

Lotten, med tanke på att han hotade döda sin hushållerska för att hon tappade en kastrull i golvet, var det nog ett klokt val.

30 september, 2009 09:52  
Anonymous Bokfrossaren skrev ...

Men Lotten, det var ju eländet i barndomen som fick Bergman att göra sina (mästerverks)filmer. En påminnelse om dessa prövningar hade gett SVT ännu fler titlar att reprisera. Trots eventuella protester från din familj hade du alltså gjort en kulturell välgärning genom att sända dig själv till Fårö.
Eller annorlunda uttryckt: Vad hade Strindberg varit med en lycklig barndom?
Du hade ju givit IB hans olycka åter.

30 september, 2009 12:57  
Anonymous Chokladråttan skrev ...

Strunt i Ingmar B.! Det finns betydligt intressantare saker här i världen, som resor längs västra vätterstranden till exempel.

Jag gjorde en sån nyss och om jag skulle publicera min dagbok från denna resa skulle titeln förstås vara "I Lottens fotspår". Det vill säga i Lottens hjulspår var det väl snarast.

Men i alla fall: Habo kyrka, som var mitt speciella längtans må,l kom vi inte till. Det skulle ha blivit en omväg, if you please! Så där är det alltid med bilförare: allt som inte ligger PÅ körbanan är "en omväg". Att stanna bilskrället och låta folk gå av för att spy eller kissa är ett irritationsmoment: "Nu när jag har kommit igång så bra ..."

Karlsborgs fästning var ju skojig på alla vis men höjdarstoppet var i Askersund! Det var inte alls meningen att vi skulle stanna där men jag uppsnappade ordet "choklad" på en skylt vid vägen och skrek naturligtvis till, dymedelst tvingande den Rolige Svågern, som körde bilen, att så småningom stanna vid - tada - Venus Choklad. (Tada får man inte använda om man inte är amerikansk trollerikonstnär, men det här med Venus choklad är då ren magi! so please allow me!)

Ord kan inte beskriva den njutning som väntade oss hos Venus! Vilken choklad! Vilka smakkombinationer! Vilka låga priser! Ja,var så goda, här är adressen:
www.venuschoklad.se

Man kan beställa och få hem godingarna per post. Portot är 50 kr per försändelse, så gå ihop och beställ så blir det fördelaktigare. Jag gör reklam för denna lilla chokladfabrik utan att jag har det minsta ekonomiska eller otherwise intresse i firman. Karl Johan-chokladen, syrénchokladchipsen, chokladblock med röda frukter, lollipops att doppa i varmt kaffe och sen suga av ... nej nu får det bli stopp här.

Jag säjer som wv: fleporoy och see you in Askersund!

30 september, 2009 13:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag säger då det. Hur hade världen sett ut om Choklad/Öken/XX-råttan hade haft en egen blogg? Vad ödsligt och tomt det stundom hade varit här, t.ex.

Så. Nu hör jag ett projekt komma vinande genom luften: "I Lottens hjulspår". Lukrativast på länge!

30 september, 2009 14:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, förresten, Bokfrossaren: Vilken jädra otjänst gör vi inte alla våra barn som berövar dem på en olycklig barndom?

Själv sitter jag och klurar på hur jag ska kunna skapa något på
* en halvolycklig kärlek
* en indragen veckopeng
* en tjuvläst dagbok.

30 september, 2009 14:46  
Blogger Jessica skrev ...

Jag kan inte gärna göra en sprattelgubbe nu, farföräldrar är döda, morfar blind, mormor ja, hon lever men båda är 91 år gamla.

Syskonbarnen får göra sprattelgubbar och jag får bli känd för nåt. För vad är en annan fråga.

30 september, 2009 20:51  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Palme död? Herregud!

Roligt att se ordet buffé i betydelsen möbel och inte som bakterie- och salmonellaspetsad finlandsbåtsmat.

01 oktober, 2009 02:53  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Åh, du har ju tidningar från min 13-årsdag ;-)

01 oktober, 2009 13:29  
Blogger Kesu skrev ...

Lika lyyyyyyyyyyyysande som en laterna magica! Jag har skrivit in 2064 i slutet av årets kalender. Där skriver jag in allt för kommande år, visserligen vanligen bara för nästkommande år, men det här får bli en maratonnotering, för jag vill inte missa den här Bergmanauktionen för alla sprattelgubbar på Fårö - och dom lär ju inte vara så många numera.

(Fnissar förtjust åt ab:s inlägg. KLART IB:s efterlevande sparade den dyrgripen!)

02 oktober, 2009 00:11  
Anonymous ab skrev ...

Kesu: Tackar!

Och hjälp, men det följde ett brev med. Säkert otroligt pinsamt. Skicka inte brev till kända människor säger jag, de bara dör och där står man med lång näsa och skägget i brevlådan och brevuschlingen i något forskararkiv!

"Hm, jaha, den där författaren ab hade ett servilt drag, ser man på..."

02 oktober, 2009 09:32  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Om Chokladökenråtta hade haft en blogg ... Ånej, no such thing! Jag fortsätter som en bloggvärldens gök och lägger mina (choklad)ägg i andras nästen.

02 oktober, 2009 10:27  
Blogger Kesu skrev ...

ab: Haha! Jag LOVAR! Men du får tänka på att det är viktigt att lämna något åt dina levnadstecknare. Det gör jag ;)

02 oktober, 2009 14:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, så trevligt att ni roar er här medan jag tvättar trasmattor i saltgruvan!

02 oktober, 2009 14:45  

Skicka en kommentar

<< Home