22 maj 2009

Bytes-komik på datornivå?


En mig närstående släkting, född på 1930-talet, mejlar ofta om datorhjälp. Ibland konstaterar hon bara tingens beskaffenhet. Jag ska här och nu (med benäget tillstånd) citera lite ur min kommande uppgörelse med min barndom, bestsellern ”Datorn är ett djävulens påfund”. (Citaten är oförvanskade.)

Kapitel 1
”Datorn är smart, har en egen vilja och gör allt för att sabotera mitt liv”

– Jag har glömt hur man gör när man skickar bilder! Jag slutade med det, när datorn inte ville.
– Jag provade att stoppa in skivan, som verkar vara en PC-version i min Macdator och den funkade förstås inte. Den vill inte komma ut, och jag vågar inte dra symbolen till soptunnan.

Kapitel 2
”Datorn är dum och lat och
saboterar mitt liv
– Det händer ingenting, när jag klickar på rutan. Är det datorns fel?
– Vad är det min dator har för sig, som inte orkar öppna bilder?
– Råkade skicka samma meil två gånger till dig. Jäkla dator!
– Nu har jag fått bredband. En underbar finlandsvensk kille var här och installerade. Han sa att min dator är för gammal och trög, den är historia, fast den bara är sex, sju år gammal!!!

Kapitel 3
”Det kan inte vara mitt fel”

– Ljudet på min dator är borta.
– Det finns ingenting som heter ”tömma brevlådan” hos mig. Jag klickar på ”skicka och ta emot” och så rullar två runda pilar runt en stund. De biter varandra i svansen liksom. När de försvinner kommer ev. meil.

Kapitel 4
”Ok, ibland är det mitt fel”

– Datorn är kirrad nu. Jag hade kastat allt i papperskorgen, tyckte att det var så mycket skräp på skrivbordet.

Kapitel 5
”Nu ger jag upp”

– Jag har en massa bilder. Vi får se om min granne kan skicka dem till dig genom sin dator.
– Internet funkar inte! Hur ska jag skicka mail? (Ja, det stod i ett inkommande mejl.)

Kapitel 6
”Jag är listigare än datorn och vet hur jag ska besegra den!”
– Det går inte att skicka New Mail på min dator så jag använder ett gammalt mail och gör Forward.

Ni ser att vi är förbi de glada dagarna när hon tittade under bordet när jag sa något om papperskorgen, när hon var tvungen att titta på musen när hon skulle flytta pekaren och när hon raderade ”prickar” som råkade vara lösenord. Det går framåt!

Och jaaaa, jag vet att jag
  • är helt väck och borta om man stoppar ner mig i en bilmotor
  • inte kan sätta ihop en AK4 på två minuter ens under pistolhot
  • inte minns hur man broderar stjälkstygn i motljus.
So sue me.

Etiketter:

10 Reflektioner:

Anonymous Anders Frick skrev ...

Nu har jag äntligen lagt till din blogg i min RSS-läsare. Jag insåg nämligen att RSS-flödet nog är det bästa sättet för att inte missa några av dina avrapporterade höjdpunkter.

I och med detta så kommer ju dina nyheter också direkt till min dator. Det blir ungefär som en trycksvärtsfri hemburen morgontidning - fast bättre.

22 maj, 2009 16:37  
Anonymous ab skrev ...

Det var det där min son trodde skulle hända när jag fick dator. Han suckade i förväg. Istället började jag förklara för honom, vilket lustigt nog gjorde honom skitsur. Så vilket är värst, mamma som hajar eller mamma som inte hajar? Båda suger i alla fall, så mycket är klart!

Hur man än vänder sig har man nånting bak. ;)

22 maj, 2009 16:52  
Anonymous Örjan skrev ...

Anders Frick
Duktig tekniker vad det verkar
Och marknadsförare.

Varfär skulle jag annars ha tittat på video om en produktlansering?

Wv -otrolig
dionne

22 maj, 2009 17:37  
Anonymous Lena/northofsweden skrev ...

Vår mor (76) fick låna en gammal bärbar dator en vecka förra sommaren för att pröva. Lillebror och jag försäkrade henne om att hon inte skulle kunna förstöra något genom att trycka på fel knapp.

Det kunde hon ... med besked.

Lillebror och jag har försett henne med en ny, enkel dator men bestämt att hon nog inte bör ha någon internetuppkoppling.

22 maj, 2009 21:25  
Anonymous Matildas fikarum skrev ...

Min låtsasmamma som började bli riktigt fena på PC bytte plötsligt till Mac när det var dags för ny dator, och förstår inte varför jag, som knappt ens sett en Mac, inte kan agera teknisk support via telefon längre. Dator som dator,liksom.

Häromdagen ringde hon och väckte mig och ville veta om jag vet "varför pilen ser ut som en cirkel helt plötsligt". Nu fick jag svar på det, tack.

23 maj, 2009 04:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, nu kan vi slåss lite om skillnaden mellan Mac och PC lite också!

Såhär va:

* Jag längtar efter Macen som efter en gammal kompis.
* Jag arbetar på PC för att någon har sagt åt mig att göra det.

23 maj, 2009 17:46  
Blogger Malinka skrev ...

Min mamma bytte från Mac till pc. Som tur är har jag, liksom Lotten, arbetat på pc därför att andra sagt åt mig att göra det, och kan alltså ändå vara support. Till en viss gräns.

Min pappa utrustade farmor med en dator när hon var i 85-årsåldern. Det gick bra, till en viss gräns. Hon kunde nämligen aldrig greppa det där med att det fanns en originalversion till hennes text – hon skrev sina "memoarer" – som låg i datorn, utan gjorde utskrifter som hon behandlade som original. Med påföljande stor förvirring när hon glömt att slänga gamla utskrifter, upptäckte att grejer "saknades", sånt hon trodde att hon skrivit, och alltså skrev samma sak fyra gånger på olika ställen och på olika sätt.

Tur att hon hade ett barnbarn som var van vid att redigera ...

24 maj, 2009 09:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde ju: tack för RSS-äran, Anders Frick!

24 maj, 2009 21:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Idag har vi förresten haft hennes dator inlagd i den vilda jakten på det försvunna ljudet.

Som verkligen var borta! (Vi misslyckades. Bittert, bittert.)

24 maj, 2009 21:28  
Anonymous Larsa skrev ...

Igenkänningsfaktorn är hög!

26 maj, 2009 17:56  

Skicka en kommentar

<< Home