19 maj 2009

Elefantkvinnan återvänder

Det var bättre förr. (Tyskland 1946.)

Jag läser i SvD att det är synd om ungdomen av idag och att det var bättre förr när alla fick jobb och kunde ta sabbatsår på löpande band. När man frågar ungdomar vad de tänker göra efter gymnasiet, upplevs den frågan som ”ganska pressande”.

Tulledutt, då.

Jag rekommenderar en läsning av artikeln, men jag vet banne mig inte om jag är upprörd över ungdomarnas naivitet eller deras curlande föräldrar eller den stilla iakttagande Anna Asker som har skrivit stycket. Efter snart ett halvår på SR har jag ju lärt mig att det gäller att vinkla nyheter så att de upprör på något sätt. Positivism är a big no-no. Ni som inte orkar läsa, ska få en snabb rekapitulering här:

Tre gymnasielever talar om framtid, skola och press:
  • En av dem fick 500 kr för varje höjt betyg och en annan några hundralappar för varje VG och MVG.
  • Det är himla svårt att få jobb (men de har förstås under skoltiden jobbat extra i t.ex. affär och som vaktmästare).
  • Deras föräldrars yrkesval var mycket lättare, konkurrensen har ju hårdnat.
  • Man kan inte ta sabbatsår (men de ska göra det).
  • De har ibland fått ägna hela helger till plugg (men det har varit himla många studentskivor).
  • Det är viktigt att ha hemmet som en frizon (men föräldrarna ska lägga sig i utan att tjata).
  • Att hålla sig i fysisk trim är pressande och skapar ”en stressad situation”.
  • Det är också pressande att känna att man ska kunna ge samma stöd till sina barn som man har fått av sina föräldrar.
Ok, kanske är det meningen att Anna Asker bara ska rapportera och inte reflektera. Och här faller jag i den grävda gropen när jag bloggar om det. Well, grattis i så fall.

Mig är det i alla fall jättesynd om. Att jag fortfarande har lock för öronen och ett svidande brännsår känns pressande. Å andra sidan är jag på väg till en föreläsning på Krismyndigheten Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (smidigt), och de om någon borde ju kunna hjälpa mig i min ohyggligt stressade situation när åhörarna ställer krav på mig och jag känner att jag måste prestera något.

Visst ser det ut som om jag har blivit torterad med en cigarrett? (Elefantskinnet är ju riktigt konstnärligt fårat.)

Uppdatering om det här med elefantskinn
År 1968 for jag som skjuten ur en kanon ur en barnflickas famn och slog sönder vänster ögonbryn mot ett köksskåp.

År 2003 föll jag på en basketplan och blödde plötsligt ymnigt ur höger ögonbryn, men blev på akuten ihopklistrad som en Humpty Dumpty. På bilden nedan ses såret – klisterfritt. Det spretiga ögonbrynshåret hade däremot fortfarande en stor klisterblobb kvar.
Ögonbrynsklister och elefantskinn anno 2003.

Etiketter:

12 Reflektioner:

Blogger cruella skrev ...

Det var bättre förr och ju förr desto bättre!

Den har vi hört förut.

Jag är gudskelov utrustad med ungar som fattar föga av press - hur jag än försöker.

Det tycks så hyggligt ändå, men vad vet jag om sånt.

19 maj, 2009 12:29  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag trodde det var synd om tomårsföräldrar, men det hade jag kanske fått om bakfoten.
(Dagens wv är "lodis", vad det nu har med tonåringar att göra.)

19 maj, 2009 13:10  
Blogger cruella skrev ...

Lodis är ett synnerligen frekvent ord hos min tonåring som passerar dylika i parti och minut. Bor man på Söder så...

wv är blogitep! Terapi för bloggtrötta?

19 maj, 2009 13:31  
Blogger Dammråttan skrev ...

Ja, vad säger man. Jag har i alla fall ett liknande brännsår, eller det såg ut så för några år sedan. Hade inte fattat att en microvågsugn hade grillfunktion och undrade varför värmekudden inte blev varm. Fick någon slags black-out och skulle in och "känna" i ugnen (?) Så korkat, men jag var gravid, på semester, i en lånad stuga och ville ha värme på min ömma slutdel.

En nyhetuppläsare på tv4 pratade idag om "medelkomstintagare". Jag undrar SÅ vilka de är.

wv säger "yogut", det är kanske så man stavar efter att ha levt i den hårda pressen vad vet jag. Eller så är det så mina barn kommer att stava, för att jag inte ger dem mutor för bättre betyg...

Slutsvamlat and out.

19 maj, 2009 13:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Varje ny generation tycker sig vara unik och ingen har någonsin haft sådana problem. Men jag tycker mig känna igen nästan all press från när jag gick ut gymnasiet, fast det vågar man väl inte säga för då är man bara gammal och gaggig och fattar ingenting.

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

Och ingen hade det väl värre än de som växte upp i Yorkshire förr... http://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

19 maj, 2009 13:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det verkar som om man kan länka till Yorkshiregrabbarna närstan varje dag, hörni!

19 maj, 2009 17:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Jågart" är annars en norrbottnisk stavning av yoghurt.

19 maj, 2009 17:03  
Anonymous ab skrev ...

1953 stod jag i en trappuppgång i Vällingby med skridskor runt halsen och hoppade upp och ner för att stampa av mig snön. En skridsko hoppade i otakt med mig och skenan skar upp ett ögonbryn. När jag storgråtande ringde på dörren och mamma öppnade, var ögonhålan full av blod. Hon såg konstig ut, konstaterade jag med det andra ögat. Doktorn sydde ett par stygn.

19 maj, 2009 18:12  
Blogger PGW skrev ...

Jamen ååååh stackars små ungdomar! Här är de minsann, 20 år och vill ha jobb, helst inom MEEEEDIA och tjäna minst 30 papp i månaden.

Jojo. Varsågod, hemtjänsten har kontor åt det hållet.

Ja jag överdriver. Men de är inte första generationen som inte har jobb när de kliver ur skolan.

19 maj, 2009 20:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alla barn borde ha stygn i ögonbrynen.

19 maj, 2009 21:53  
Anonymous bengt skrev ...

Familjesidorna i min lokala tidning har en spalt om "Dagens 20-åring". Och där blev jag glad åt att läsa om en tjej som ville bli tandläkare. Då blev jag glad.
Att det fortfarande finns ungdomar som vill bli farmaceut, vägarbetare, bibliotekarie eller kanske simtränare.

19 maj, 2009 22:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag gick på gymnasiet när jag fick ett jack i ögonbrynet.
Däremot ett ärr mitt fram i pannan sedan jag nyss lärt mig gå.

En massa studentskivor fanns inte i min värld på den tiden. Fusk. (Eller?)

Flickan som ska jobba på ica ska vara väldans lycklig över sin fot där. Barnens kusin i 08-land var en av ca 400 som sökte ETT sommarjobb på lokala icat.

wv: finelait. Nån sorts europeisk finmjölk?

20 maj, 2009 10:32  

Skicka en kommentar

<< Home