12 maj 2009

Besvikelser

Om jag blickar bakåt, är de minnesvärda besvikelserna i mitt liv så fjuttiga och fåniga att jag borde ställa mig i skamvrån med dumstrut på huvudet och clownskor på fötterna. (Vid närmare eftertanke försvårar dessa skor ståendet just i vrån. Man får liksom bli inåtfotad i en rät vinkel.)

  • Jag blev inte framröstad som lucia i fyran. Helt rätt, jag blev ju det i trean – inte ska man vara lucia två år i rad! Dessutom kom jag i trean av mig mitt i dikten och var tvungen att läsa i fusklappen som jag hade i handflatan.
  • Jag fick 4+ och inte 5 i betyg på en uppsats på höstterminen i ettan på gymnasiet. Skandal! ropade jag och sprang hem och grät. Och kom på att jag skulle skriva bättre nästa gång.
  • Jag fick inte stipendium för att åka till USA och läsa på high school. Jag föll ihop i en hulkande hög tills jag tio minuter senare fick reda på att jag hade förstått fel: jag hade visst fått ett stipendium, men värdfamiljen hade trott att jag skulle vara barnflicka och hade ångrat sig. Jag fick bara en annan värdfamilj så blev allt så bra så.
  • Jag hamnade i Idrottssektionen under Lundakarnevalen 1986 när allt jag ville var att stå på scen. Fem timmar senare visade det sig att jag hade fått plats på Nisses Stugas scen, som sedermera blev ”Karnevalens bästa attraktion”.
  • Jag blev i juli 1988 inte anställd på Nationalencyklopedin. Istället blev jag i augusti 1988 anställd på Nationalencyklopedin.
  • Jag fick missfall två gånger och trodde att livet var slut. Sedan födde jag fem barn.
  • Jag fick kicken som kåsör på Sydsvenskan. Och kom på att man ju kan blogga istället, vilket jag älskar.

Ni ser? Det ordnar sig! Nej förresten:


Malena Ernman, som ska försöka gå vidare till ESC-finalen i kvällens deluttagning, måste ha blivit besviken när hon i veckor hade förberett sig på att framträda på Idrottsgalan och tio minuter före entrén fick veta att det inte skulle bli något eftersom ”tiden hade tagit slut”. (Så här såg det ut 2008.)

Eftersom jag tycker att hon är synnerligen cool, tuff, duktig och dessutom rolig, är hon värd lite tröst. I form av ännu mer publicitet. I give you: Malena Erman!


Malena Ernman med det som skulle ha sjungits på Idrottsgalan 2009: ”Baksidan av Christian Olssons lår – elegi över ett förlorat idrottsår”. Maestro: Bengt Åke Lundin. (Källa.)


Uppdatering:
Texten finns i kommentatorsbåset.

Etiketter: ,

27 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Och så en puss i sista punkten. ha!

Wv är lite slö. Eftersom blev bara fersom (Eller är det "för er som ..."?)

Trist att hon inte fick göra numret. Hon har ju liksom haft totalt fullt upp den sista tiden ändå. Hade de kommit på det lite tidigare hard hon fått lite vila, vilket jag tror inte hade suttit fel.

12 maj, 2009 13:51  
Blogger cruella skrev ...

Hon är typ snyggast ever.

12 maj, 2009 14:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det är precis den besvikelsen jag känner å hennes vägnar. (Tydligen är jag inne i en "känna å någon annans vägnar-period" just nu.)

Betalt fick hon säkert -- men kicken av applåder och beröm kan ju få en att haaaata och omedelbart vilja slå världen med häpnad av revanschlusta (mycket på en gång).

Att stå beredd i kulisserna med fjärilar i magen och sedan få ett "näe, hörru, du kan gå hem, vi hinner inte" är ju grrrrr-äsligt. (Tydligen är jag inne i en "morra för att jag är arg-period" just nu.)

12 maj, 2009 14:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men bristen på kicken kan gära en galen, menade jag där ovan.

12 maj, 2009 14:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men va-va-va? GÖRA menade jag där ovan.

*korrläser noga*

12 maj, 2009 14:38  
Blogger Ica skrev ...

Ja, du har verkligen haft det jobbigt i livet och drabbats av otroliga besvikelser ;) (även om missfall verkligen är berättigat besvikelse!)

I like Malerna och hoppas att det går bra för henne. Hon är cool och har enorma biceps.

12 maj, 2009 14:54  
Blogger Ica skrev ...

... och jag bör precis som författaren av inlägget korrläsa innan jag döper om Malena till Marlena.

12 maj, 2009 14:55  
Blogger cruella skrev ...

Ica, visst vet du att det finns en tysk sajt som heter något i stil med "Malena Ernmans överarmar"?

12 maj, 2009 15:03  
Anonymous Niklas skrev ...

When I was a lad...

12 maj, 2009 15:40  
Anonymous Niklas skrev ...

When I was a lad... menar jag hoppas jag

12 maj, 2009 15:43  
Anonymous ab skrev ...

Neeej! Inte du också! Jag ser bara en hemsk skylt med "DU MÅSTE UPPGRADERA till Flash 9 för att se detta".

Finns inte grejen på Youtube? Leve Youtube! Jag kan (peppar peppar) se allt på Youtube och t ex Washington Post, men inte uppgradera till flash 9.

Jag tror du blir sommarpratare innan jag blir det. Ska vi slå vad? ;)

12 maj, 2009 16:57  
Anonymous ab skrev ...

På tal om överarmar finns det en artikel på Washington Post om Michelle Obamas armar.

12 maj, 2009 16:59  
Blogger Cecilia N skrev ...

Men nu kan jag iaf undanröja en liten besvikelse: Grattis på namnsdagen, Lotten!

12 maj, 2009 17:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB drabbades av plötslig besvikelse: Flash 9! (Nej, inte på Youtube. Än i alla fall.)

Nu måste vi hitta länkar till allas överarmar, hörni.

När jag läste din länk, Niklas, trodde jag att det stod "When I was laid" och klickade snabbt som ögat för att få se dig och Malenas överarmar eller något. (Fast sedan blev jag faktiskt inte besviken.)

12 maj, 2009 17:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tusen tack, Cecilia N! Jag har blivit namnsdagsgrattad alldeles otroligt idag: AFK, mejl, sms och telefonsamtal. Och jag som inte ens heter Charlotta eller Lotta.

Lotten har ingen namnsdag. Men Adela, Alexis, Ansgar och Axelina har. (Tror ni att jag har hittat en alfabetiskt uppställd lista?)

12 maj, 2009 17:48  
Anonymous Läsaren i Finland skrev ...

I Finland har du i alla fall namnsdag idag, för i min finlandssvenska almanacka står det "Charlotta, Lotta, Lotten" idag! Så grattis!

12 maj, 2009 18:03  
Anonymous ab skrev ...

Grattis!

På Youtube finns en Malenalåt från idrottsgalan i fjol. Men det är inte den alltså?

Amerikaner är galna i och på grund av Michelles armar. De är så tonade eller vad det kan heta på svenska, och de är en mors armar, och hon bär ärmlöst och det ena med det andra.

De som inte nickar andlöst instämmande håller på att spricka över ilska över LARVET. Här har vi krig och finanskris och WAPO skriver om Michelles armar? Who cares! (I alla kommentatorstrådar finns säkert som amen i kyrkan någon som skriver "Who cares?")

12 maj, 2009 18:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Who cares:

Michellearmar.
Malenaarmar.

Jag måste flytta till Finland.

12 maj, 2009 18:06  
Anonymous Paula skrev ...

Nu lyssnade jag på detta på en laptop men jag hör ju inte texten! (Utom ngt om Henke precis på slutet.)
Det behövs undertexter!

12 maj, 2009 18:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Paula. Ska se om jag kan hitta texten!

12 maj, 2009 18:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tadaa:

Lasse Karonens förkylning
Kallurs stressfraktur
Stefan Holm med skadad sena
Zlatan fick hål i knäna

Baksidan av Christian Olssons lår
Sammanfattar vårt idrottsår
Foppa Forsbergs jävla skoskav
Våra guldrömmar blev inget av

Men Henke Larssons innebandykarriär!
Se framtiden ljusnar här ...
Rundpingis och fiaspel
Ja, Henke har kvar en hel del!


Text: Svante Thunberg

(Svante är Malenas man och son till Olof, som ju är Bamse.)

12 maj, 2009 18:50  
Anonymous Suvi skrev ...

Spöklikt! Jag startade "vimeon" just som Malena sjöng samma melodi på tv!

12 maj, 2009 20:45  
Anonymous Paula igen skrev ...

Stort tack!

12 maj, 2009 23:11  
Blogger Plastfarfar skrev ...

...ingen schlagerblogg i kväll (ikväll?) heller.

Min hjälte är annars Malta-tjejen som var den enda som stod ensam på scenen. Hon fick en röst av mig trots att vare sig röst eller låt höll hela vägen.

12 maj, 2009 23:23  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Oj. Portugal till final. Jisses. Fast den hippieinspirerade dekoren gillade jag förstås!

Malena blev (liksom flera andra bidrag) illa producerad; det lät riktigt mesigt stundtals. Men hennes schyssta överarmar tog henne i alla fall till final. Bra så.

12 maj, 2009 23:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack snälla Plastfarfar för att du vill att jag ska simultanschlagerblogga! Det värmer ett schlagerbloggshjärta!

Ni som inte såg: Malena hördes pyttelite, körtjejerna jättemycket. Förmodligen är det fixat till på lördag -- kanske till och med riggat för att det ska låta så himla mycket bättre på lördag ...

13 maj, 2009 06:05  
Anonymous ab skrev ...

morgon wv: hydrixes. Hydrans brorsa.

13 maj, 2009 07:47  

Skicka en kommentar

<< Home