05 november 2008

Rockad är svårt

I schack får man bara utföra en rockad en gång. Det tycker jag låter som en bra regel. Rockader är nämligen inte bara svåra att stava (rokad? rockard?) utan även att genomföra mer än en gång i verkligheten.

Om man säger att de två tonåringarna är kungen och de tre andra barnen här hemma är tornet, har vi gjort en rockad där kungen dessutom har huggits i två delar.

Rummen ligger inte och flyter i tomma intet som på den schematiska bilden, utan är förbundna med tarmliknande korridorer och konstiga trappavsatser som i dessa dagar är fullproppade av bokhyllor, gosedjur, kläder i fel storlekar, leksaker för fel ålder och böcker på längden och tvären.

Högar, plastsäckar, stök, bråte och skräp. Mitt hem.

Eftersom sängar har bytt plats med varandra och placerats på för madrasserna okända ställen och jag sedan tidigare har gardindraperier som gör sängplatserna till mysiga kojor, sitter nu alla tygsjok på fel ledd medan några sängar har hamnat direkt på golvet eftersom deras ben bröts av eller försvann på vägen.

Men ungefär till nästa sommar planerar jag att ha ommöbleringen färdig. Om jag inte bestämmer mig för att riva hela huset och därmed slippa fylla i blanketten för fastighetstaxering förstås.

Ja. Jag har knölat ihop blanketterna med flit. Och ja, de skulle ha skickats in i förrgår.

- Är mer än halva fasadbeklädnaden utbytt sedan 2003?
- Ja! Men inte hela! Huset ser ut som ett halvmålat sekrutthus!
- Finns ett allrum i källaren?
- Nej! (Pfhuhf!)
- Har köket normal standard?
- Ja, men allt är skevt och vint och vattenskadat och rent ut sagt skitfult!

Hej Skatteverket. Jag vill ha avdrag för avsaknad av jacuzzi, garage, köksfläkt, parkettgolv, raka väggar och ordning.

26 Reflektioner:

Blogger mammanonna skrev ...

I tonåren möblerade jag visst om mest hela tiden, enligt min då mycket prövade mor. Mina barn är till min stora sorg helt och hållet nöjda med sina rum och sorterar knappt om böckerna...

05 november, 2008 14:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja det vore nåt det - att få avdrag på skatten för att man inte lever upp till sina ideal (jag konstaterade f ö också att den där blanketten inte gällde oss)...undrar vad de skulle svara om jag bad om skattesänkning pga min tvättmaskin som varit trasig sedan i juni....

/Monica

05 november, 2008 14:27  
Blogger den blyga skrev ...

Barack Obama som ju spelar basket när han behöver slappna av
Först läste jag vad som sig tilldragit i Morgonpasset.
DÅ noterade jag ovanstående passus. Redan igår hörde jag på radio angående vad Obama sysslade med medan man väntade på resultatet att han nog spelade basket, det brukar han göra när han ska slappna av...
Då gick jag hit för att kommentera
OCH
Kom på att jag glömt bort småhusblanketten om fastighetsskatten.
MEN
Tack och lov:
Nu när de ändrat strandnäravärdet så fanns det inget att erinra...
Vi har ju inte bytt ut någon panel.
Redan 1973 blev vi rådda av en snickare" Sälj skiten medan den står upp
Det gör den ännu (STÅR UPP)
Sedan har vi lika rörigt - men inte av samma skäl!
Jo, kanske om vi kallar det Tempera mutantur
I vårt fall är det ju alla prylar från diverse sterbhus efter avdöda släktingar som fyller prången.

05 november, 2008 14:39  
Blogger Översättarhelena skrev ...

WV säger "likabio" vilket väl måste betyda att ert hem är som en film? Typ Hollywoodglamour?

05 november, 2008 15:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Monica, din formulering av mitt dilemma var ju perfekt:

"... att få avdrag på skatten för att man inte lever upp till sina ideal ..."

När det gäller Den Blygas citat om Obama, så kommer den inte från vår ommöblering utan från dagens radioprogram. (Alla ville prata antingen handboll eller USA; jag ville prata basket eller tyska.)

05 november, 2008 16:01  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag trodde inte att dina barn hade egna rum... Jag såg framför mig kvällar med hela havet stormar där barn i olika storlekar somnade där de befann sig.

05 november, 2008 16:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Här har vi faktiskt också lite omflyttning just nu. Döttrarna som blir hemskt mörkrädda om natten har båda sina sängar i samma rum nu. Trångt och mysigt och svårstädat....kanske också något man skulle kunna ta upp med SKM...?

05 november, 2008 17:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aequinoxia -- du har ju delvis rätt. Nyssens hade de två rum att dela på: det röda och det gröna. Numera har de tre rum att dela på, och oftast sover de i "sin" säng. Men när mina intentioner var att de skulle sova så här ...

Rött: barn 3, 4, 5
Blått: barn 1
Grönt: barn 2

... så såg det inatt ut så här:

Rött: barn 3 och 1
Blått: barn 4 och 5
Grönt: Den djefla mannen
Storasängenlandet där det brukar snarkas: jag och barn 2
Gästrummet: Kusin Stina

Jag begriper det inte. Visst sover man väl bäst i sin egen säng?

05 november, 2008 18:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mammanoanna, förresten -- jag möblerade också om under hela min barndom. Men de fem ongar vi har satt till världen bara äääär och verkar trivas med allt som det är. Eller så är de bara lata.

Nu skulle jag helst vilja se en likabiofilm, men måste flytta fem stora skåp till den där källaren som inte har allrum. Buh.

Var det förresten inte SKM som sa att om man som barn inte har eget rum, är man trångbodd?

05 november, 2008 18:13  
Blogger Anna skrev ...

När våra jättestora barn var jättesmå hade de under ganska många år bara ett rum tillsammans och sov i en trevåningssäng + spjälsäng. Sen när äldsten blev elva fick han ett eget rum och var mycket nöjd, men släpade varje kväll in sin madrass för att sova hos syskonen. Flockdjur är vad vi är!

Roligt att se ett äkta blankettraseri. Det är rätt, ge dem vad de tål.

05 november, 2008 18:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kan du se blankettraseriet framför dig, Anna?

- Men jävl... satans ... vaddå, varför ska jag ... näe! NEJ! JAG VILL INTE! TA MIG HÄRIFRÅN!

*ljudet av blanketter som knölas ihop*

- Åhå. Hm. Se där. Snyggt. Var lade jag nu kameran? Trarajdiraa. Bloggerianhaderajdira.

05 november, 2008 18:32  
Blogger Malinka skrev ...

Multio, menar wv. Multio rumio par los barnios.

05 november, 2008 19:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är det ju så att du kan fylla i blanketten på Skatteverkets hemsida så det hjälper inte att du knölat ihop den!! Jag satte 2 kryss i vår blankett på nätet häromdan och ökade med detta taxeringsvärdet med 59.000:-. Detta kunde en kollega inte för sitt liv förstå hur jag kunde göra frivilligt... :)

05 november, 2008 20:01  
Blogger Cecilia N skrev ...

De som hade vårt förra hus före oss tyckte visst också att man kunde deklarera hus lite hur som helst. Tydligen hade vi vår bil i en garagelänga. Undrar var den längan fanns ...

Men Lotten, ingår inte köksfläkt i normal köksstandard?

Min mamma har alltid varit tokig i att möblera om. Jag ställer möblerna på rätt plats från början och så står de där. Tills det kommer mer möbler som vill bo hos oss och vi då måste knuffa på de sedan länge möblerade för att bereda plats.
Dock har jag börjat få en idé om att sammanföra föräldradatorerna till samma rum så man kan umågs med sin man samtidigt som man surfar. Men det är än så länge på idéstadiet.
Där är redan badrumsrenoveringen sedan december 1998 ...

05 november, 2008 20:18  
Anonymous Anonym skrev ...

SÅ såg det ut hemma hos mig när jag växte upp! Stökigt och rörigt och saker överallt. Och OJ vad jag trivdes! När jag nu bor själv möblerar jag fortfarande om så fort jag kan.. (fast på 26kvm med för mycket prylar och för lite hyllor är jag lite begränsad.)Jobbigast tycker jag det är med kläderna. Vad ska man lägga dem? Jag brukar ibland hitta en BH hängandes på en av köksstolarna...

05 november, 2008 22:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cecilia N: När vi flyttade in i detta knäppa hus, var köket inrymt i en skrubb på ovanvåningen. Med fläkt.

Efter ett års bökande, rev jag bort väggar och byggde ett enormt kök på bottenplan. Men att installera en fläkt skulle kosta skjortan eftersom det är ett trähus som är hur högt som helst och skorstenen måste gå över nock. Om man inte en meter från träväggen kunde leda ett rör på utsidan. Och det går inte eftersom det här är ett gammalt funkishus som inte får tafsas på.

Därför har vi sedan sju år en hostande kolfilterfläkt som funkar sådääääär. (Jag gör aldrig pannkakor. Stackars pannkaksutsvultna barn.)

05 november, 2008 22:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, Misswar, det är precis så mina barn ska säga om 20 år.

- OJ vad vi trivdes i röran, mamma!
- Ja, fast varför fick vi aldrig pannkakor?

05 november, 2008 22:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, men man kan väl knappast påstå att barnen är "suffying" bara för att de inte får pannkakor - där har du fel wv!

05 november, 2008 23:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Pannkakor
Tänk. Kanske deet är bra att Du kan "skylla på"
(hänvisa till) köksfläkten.

Pannkakor till 5 barn med en "djefla man" är ingen sinekur.
Hellst 3 eller även 4 laggar samtidigt.
Visst har Du simultankapacitet, men att överföra det till pannkaksstekning, det är en ny utmaning för en tävlingsmänniska som Dig.
(Oj vilken LIX blev det på senaste meningen?>30?)

06 november, 2008 00:16  
Blogger Ulla PE skrev ...

Jag har också vuxit upp i en trevåningssäng (och jag sov högst uppe). Befriande att se bilder av ert stök!
WV: Phrout
Kanske det var han som skrev den där romanserien På spaning efter den ordning som flytt?

06 november, 2008 11:08  
Blogger Cecilia N skrev ...

Du kanske kan gå över gatan om lusten att steka pannkakor infinner sig?

06 november, 2008 15:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Helt korrekt, Cecilia N. Och det har hänt -- men eftersom min pannkaksovana är enorm, brukar det alltid sluta med att uppgiften delegeras till bättre stekare.

06 november, 2008 15:15  
Blogger Ingela skrev ...

Ja nu hann ju Kristina först med upplysningen (upplyxningen skrev jag först, freudiansk felskrivning?) men jag blir lite besviken när Lotten inte skickar in fastighetsdeklarationen på nätet.

Jag ökade också värdet på mitt hus med många tusen genom att kryssa i en enda ruta. Dessutom har jag en strandnära tomt med ett riktigt sekrutthus där vi förvarar gamla trädgårdsmöbler och kyslkåp och annat skräp som ännu inte har tagit steget till det riktiga skräpstadiet än. Men jag skattar för strandnära.

Tur att man tar sitt ansvar och betalar för lyxen.

06 november, 2008 17:13  
Blogger Ingela skrev ...

Hos mej är det också folkvandringar om nätterna. Nu börjar det bli allt mer sällsynt att de stora sover hemma, åtminstone ensamma och mer än ett mycket litet antal timmar. Men vi andra, vi vandrar. Sällan vaknar alla i sin egen säng, och händer det blir lillasyster så sur för att hon inte har hunnit sova hos någon att då lägger hon sig igen och kräver att någon ska komma och ligga en stund. Hur frestande är inte det en mörk novembermorgon med minusgrader och ingen snö?

Dessa ordverifieringar blir bara bättre och bättre. Tionism, nån sorts numerisk sekt?

06 november, 2008 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

En gång bloggade jag om hur man dödar konversationer med avsikt. T ex att man, mitt under en middag säger: "Förlåt, jag hörde inte vad du sa. Jag satt och tänkte på situationen i Darfur". :-)

Är på retstickehumör och tänkte av någon anledning direkt: "Men du har i alla fall ett hem. Tänk på barnen i Darfur".

Alltså, tänk konsekvenserna av sådan konversationsteknik. Till slut står man där själv och mässar! Ha ha!

Det jag egentligen tänker på är att mitt relativt välordnade hem ska packas ner i kartonger för andra gången detta år. Det gruvar jag mig för. Ysch!

06 november, 2008 18:28  
Blogger Godiva skrev ...

Ha ha! Vilket underbart inlägg!

07 november, 2008 01:49  

Skicka en kommentar

<< Home